Hallituksen säästölista on hirveä luettavaa
Mitä ihmettä tällaisella vähävaraisten potkimisella haetaan?
Toimeentulotuki:
Tuen tason tarkastus
Lapsikorotusten poisto
Velvoittavuuden lisääminen
Tuen alentamista helpotetaan
Asumismenoihin 5 % omavastuuosuus
Lääkkeiden maksamista toimeentulotuesta arvioidaan (!)
Yleinen asumistuki:
Ansiotulovähennyksen poisto
Perusomavastuu nousee 50 %
Asumistuen tasoa hyväksytyistä asumismenoista lasketaan nykyisestä
Tuen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään tasolle 2.
Tukeen varallisuusraja
Omistusasujien asumistuki poistetaan
Työttömyysturva:
Työssäoloehtoa pidennetään ja poistetaan sen kertyminen palkkatukitöissä
Ansioturvan tasoa heikennetään
Omavastuupäivät nostetaan viidestä seitsemään
Ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan
Työmarkkinatukeen velvoitteita
Työmarkkinatuen nettotaso tttuen perustasolle
Lisäksi:
Peruspäivärahan, sairauspäivärahan, kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään. Lapsikorotukset, korotusosat ja suojaosat poistetaan.
Poistetaan Kelan velvollisuus ohjata palvelutarpeen arvioon tttuen alentamisen yhteydessä.
Ja vielä: indeksikorotuksia jäädytetään.
Terveydenhuoltoa yksityistetään, sote-rahoitusta leikataan tuntuvasti
Purra sanoi, että "sosiaaliturvasta leikkaaminen ei persuille käy" - kunnes se sitten kävikin. No tärkeimmät tavoitteet saavutetaan, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan ja bensan hinta laskee, ehkä.
Duunareiden ja työttömien potkimisesta voi sitten lukea lisää täältä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…
Kommentit (846)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein nämä tukileikkaukset. Itseasiassa säästyneet tuet voisi antaa mulle, joka ei ole saanut penniäkään/senttiäkään tukea elämänsä aikana. Tai no, sori, olen minä yhdestä lapsesta saanut lapsilisän, tosin sekin meni äidille. Ja hetken kävi opintotuki tililläni kunnes jouduin sen loppuvuonna palauttamaan töiden vuoksi.
Koulutuksen olen saanut ilmaiseksi, vaikka ihan hyvin siinä olisi joku lukukausimaksu voinut olla. Terveydenhuoltoa en ole juuri käyttänyt, lähinnä yksityisiä palveluita ja työterveyslääkärin ikätarkastuksia. Viimeisen 10v aikana töistä poissa 2pv noron vuoksi. Mä luulen että olen samaa sarjaa kuin isäni ja vaarini: sitten kun terveyden takia palveluita tarvitaan, niin se on hautaustoimisto.
Tiestöä ja infraa tietysti olen käyttänyt, mutta julmetusti myöskin veroja maksanut.
Yhteiskunta tarvitsisi enemmän kaltaisiani. Pyydän etukäteen anteeksi tästä mielensä pahoittajilta.
-M48
Näitä tukia, joita nyt ollaan leikkaamassa, maksetaan ihmisille, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat niitä. Sinä olet ollut onnekas, koska et ole koskaan tarvinnut. Voit olla todella kiitollinen siitä, että elämä on kohdellut sinua hyvin.
Yhteiskunta ei tarvitsisi kaltaisiasi yhtään enempää. Se tarvitsisi enemmän empatiakykyisiä, yhteistä hyvää haluavia kansalaisia ja veronmaksajia. Tällaisia ihmisiä näyttäisi olevan koko ajan vähemmän ja vähemmän. :(
Minä en näe mitään yhteistä hyvää. Minulle ei sellaista ole tarjolla.
Näen vain vero-orjuuden muiden elämisen maksajana. Ja kuulen näiltä ihmisiltä vain suunsoittoa.
Sietäisit olla kiitollinen, että olet saanut mahdollisuuden ansaita palkkaa. Moni muu joutuu tyytymään tukiin ja loputtomiin "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun" -viesteihin.
Teillä tukieläteillä on miljoona syytä miksi ette voi mennä töihin.
Eläkeläisiin kuluu 35% rahoista, mikä on heidän syynsä ettei heiltä voi leikata? Uutisissa sairaanhoitajatkin kertoivat saavansa USEAMMAN TUHANNEN eläkkeitä kuukaudessa. Tekemättä enää mitään.
Artikkelissa varmaan kerrottiin, että oli tehnyt urallaan muutakin työtä kuin ihan rivisairaanhoitajan hommaa, mm. pitänyt luentoja ja esitelmiä.
Mutta tosiaan, eläkekatto toisi kyllä huomattavia säästöjä. Raja voisi olla noin 4000 - 5000 euron tienoilla. Sellainen on useimmissa sivistysmaissa jo säädetty, mm. Ruotsissa, Ranskassa, Saksassa ... miksei Suomessa?
Menettävät muuten kaikkien rikkaiden ja hyvätuloisten äänet. Rikkailta ei saa leikata. Ja saavathan kansanedustajatkin aikanaan niitä ylisuuria eläkkeitä eli oma lehmä ojassa ja muut joutuvat maksumiehiksi.
Rikkaita, yli 5000 euron eläkettä saavia on Suomessa alle 10% ihmisistä. Ei he ole merkittävä äänestäjäryhmä muille puolueille kuin Kokoomukselle. Toki voi olla, että ainakin osa kansanedustajista ja ministereistä kuitenkin itse kuuluu tähän ryhmään, eivätkä tunnetusti itseltään halua leikata. Mutta luulisi heidän osaavan järjestää hyvistä tuloistaan sen verran itselleen sukanvarteen, että pärjäävät kyllä 5000 euron kk-eläkkeelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en olekaan kyseisen leikkauslistan kannattaja, kritisoinnin lisäksi pitäisi ihmisillä olla myös niitä ehdotuksia mistä pitäisi leikata?
Poliisilta? Puolustusvoimilta?
Voidaan toki ottaa kolmelta rikkaimmalta lisää rahaa pois, mutta se ei oikein riitä vielä mihinkään.
Saa palkattua pari sairaanhoitajaa pariksi vuodeksi.Eli mistä sitten leikataan, kun rahamäärien pitäisi olla satoja miljoonia per kohde?
Mäkkärille extravero, niin saadaan se lähtemään Suomesta?
Tupakalle ja alkoholille lisävero? Lihalle lisävero?
Noin sata miljoonaa/vuosi säästyisi nuoren kuntoutusrahan maksamisen lopettamisessa. En ymmärrä, mihin kotona asuva, 16- vuotias nuori tarvitsee lähes 700 euroa, vaikka olisi miten neurokirjolla tms. Moni saa vielä vammaistukea lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin joihinkin noista vielä enemmän tiukennuksia ja leikkauksia.
Niin minäkin. Tt-tukea saisi vain 6kk, jonka jälkeen pitäisi olla töissä tai koulussa. Asumistukea voisi saada myös vain 6kk pl. rekisteröidyt opiskelija-asunnot (ayy, hoas yms.).
Mitä sitten sen 6kk jälkeen?
Kuolee nälkään tai alkaa hankkia rahaa rikoksilla?
Tähän haluaisin myös oikeiston äänestäjältä vastauksen. Että onko se todella sellainen, jota en halua edes ajatella. Pelkkä ajatuskin tuntuu karmivalta.
Ja samalla rikkaiden veroja lasketaan ja kaikenmaailman raviradat ja risteilijät saa tukia miljoonia.
Aika monet menee töihin. Jenkeissähän on tuo malli, että 6kk jälkeen ei työttömyystukia yleensä tipu. Työttömyys on luonnollisesti myös ihan eri lukemissa mitä täällä (matalampi). Mitä siinä ihminen voi tehdä, menee töihin, etsii töitä miltä alalta tahansa ja ottaa minkä tahansa työn ilolla vastaan. Muita auttajia ovat ehkä jotkut voittoa tavoittelemattomat yhteisöt, perhe, tai lainaa rahaa jostain jos saa. Osa asuu kadulla mutta Suomessa sinne varmaan kuolisi aika moni talven tultua.
Vai että oikein "ilolla" ottavat työn vastaan. Voit mennä kysymään niiltä köyhiltä, joilla ei ole edes omaa kotia, että kuinka suurella ilolla tekevät kolmea työtä eivätkä silti saa rahaa riittämään. Ja tosiaan: osa asuu kadulla. Tätäkö haluttaisiin lisää meillekin?
Ja edelleen: Entä, jos jotain ihmistä ei kukaan halua palkata? Tai jos jonkun työllistyminen on niin haastavaa, että vaikka hän lopulta saisi jonkun työn, siihen voi mennä vaikka vuosi - jos työttömyyskorvaus loppuu 6 kk:n jälkeen, millä hän elää sen toiset 6 kk ennen kuin pääsee töihin? Ja entäs, jos hän saa vain osa-aikaisen työn ja tarvitsisi edelleen tukia sen palkkansa päälle? Jos hän ei ota osa-aikaista vastaan, se lienee työnanatajalle ihan sama, koska hän voi ottaa tilalle jonkun toisen.
En väitä, että USA:n järjestelmä olisi siellä mitenkään ongelmaton tai täydellinen mutta järjestelmä mikä meillä on, eli tukien maksaminen maailman tappiin eri luukuilta, on maailman mittakaavassa aika harvinainen. Eli jos kysymys on mitä ihminen tekisi, niin kannattaa katsoa maita, joissa tuollainen järjestelmä on olemassa. Ei se varmasti kivaa ole, kun joutuu ottamaan itsestään vastuun ja tekemään oman pärjäämisen eteen töitä.
Jälkimmäisen osan useisiin kysymyksiin lainaamassasi viestissä oli jo vastauksia, perhe, avustusjärjestöt, laina. Omat säästöt ja varautuminen on varmasti myös vaihtoehto. Jos tarvitsee noiden lisäksi jotain muita avustuksia, niin ehkä keksii jotain tai laskee elintatsoaan reilusti.
No ei tosiaankaan ole USA:n järjestelmä täydellinen. Se on myös myös kalliimpi sekä veronmaksajille, yrittäjälle (joka mm. kalliit terveysvakuutukset siellä työskentelevälle keskiluokalle yleensä maksaa) että myös yksilölle, kaikkine välikäsineen, yksityisine terveysyhtiöineen ja vakuutusyhtiöineen.
Kritisoit järjestelmää vain yhdestä näkökulmasta eli terveydenhuollosta mikä onkin kallis ja hyvä esimerkki yksityistämisen ongelmista tietyillä aloilla. Se on kuitenkin osa kokonaisuutta, joka voitaisiin järjestää toisin ja silti pitää 6kk työttömyystuki. Vain osa työttömän ongelmista ratkeaisi ilmaisella hyvällä terveydenhuollolla.
No se työttömyystuen sopiva kesto riippuu niin tilanteesta, onko työpaikkoja. Esimerkiksi 1990-luvun lamassa 6 kk tuki olisi aiheuttanut Suomessa nälkäkuolemia. Ei voi mennä töihin, jos ei ole työpaikkoja, eikä yrittäjäksi alkaminen ole ratkaisu, jos ei ole markkinoita. En siis lämpene tuollaiselle automaattiselle lyhentämiselle. Pikemminkin työttömýysturvaa pitäisi uudistaa siihen suuntaan, että se olisi kaikille ansiosidonnainen. Myös työpaikan vastaanottovelvoitetta pitäisi harkinnan mukaan kiristää, esim. nykyisestä vuoden ammattisuojasta ja muuttovelvoitteesta pitäisi voida tinkiä, jos oikeasti näyttää siltä, että jokin ala ei Suomessa tai jollain alueella enää työllistä. Tämä vähentäisi kohtaanto-ongelmaa.
Nykyisin ammattisuoja on 3kk. Ja mikä ajatus sinulla on tuossa muuttovelvoitteessa?
Älä valehtele. Nykyisin saa ihan itse valita mitä työtä hakee.
Kyllä se taitaa johonkin olla kirjattuna 3 kk, mutta käytännössä ainakin korkeakoulutetulla se on hyvinkin vuoden mittainen. Ei insinööriä helposti laiteta hakemaan asiakaspalvelutyötä tai siivoustyötä, eikä edes patistella kurssille.
Ei ketään laiteta hakemaan mitään. Jokainen valitsee itse. Sipilän aktiivimallissa sensijaan oli 3 kk ammattisuoja.
Työkkäri voi edelleen lähettää työtarjouksia.
Ei voi.
Kyllä voi, just puhuin virkailijan kanssa pari päivää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahat riitä kaikkeen niin sitten on leikattava. Suomessa töitä tekee 2,5 miljoonaa työntekijää ja he elättävät loput 3 miljoonaa. Ihmetyttäämiten terveitä työikäisiä kotona makaavia ei saada työmarkkinanoille millään keinolla.piklu keppi olisi paikallaan näitten vätysten kohdalla eli tuet pienemmiksi kuten Tanskassa on tehty.
Paljon järkevämpää olisi oikeasti leikata koulutuksesta ja eläkkeistä.
Olisi varaa karsia ensinnäkin kaikki huonosti työllistävät "pakkokoulutukset", joihin joutuu menemään, kun ei pääse sinne mihin haluaisi, ja mistä saisi töitäkin. Tarkoitan nyt kaikenlaisia kulttuuri-, taide-, käsi- ja taideteollisuusalan koulutuksia ja eläintenhoitokoulutuksia, joita on aivan liikaa siihen nähden, mitä noilla aloilla on työpaikkoja.
Toiseksi pitäisi ehdottomasti lopettaa aluepolitiikan tekeminen koulutuspolitiikan kustannuksella ja järjestää aloituspaikat vastaamaan alueilla asuvien nuorten määriä ja työpaikkojen määriä. Olisi paljon halvempaa, jos opiskelijoitten ei tarvitsisi keskenkasvuisina muuttaa satojen kilometrien päähän kotoa opiskelemaan, saamaan asumistukia ja matkatukia, vaan he voisivat opiskella kotikaupungissaan, asua opintojen alkuajan vanhempiensa luona ja muuttaa omilleen sitten kun saavat työpaikan ja pystyvät maksamaan asunnon. Näin muissakin Euroopan maissa tehdään. kotoa muutetaan monissa maissa huomattavasti myöhemmin kuin Suomessa, mutta täällä meillä monen on käytännössä pakko muuttaa.
Kolmas, mistä oikeasti pitäisi leikata, on ylisuuret eläkkeet. Eläkkeet on suuri kustannuserä. Rohkeasti vain eläkekatto nyt Suomeen!
Kannatan noista tuota ensimmäistä ja kolmatta, eli turhien koulutusten järjestämisen lopettamista ja eläkekattoa.
Mutta tuo koulutuksen keskittäminen isoihin kaupunkeihin olisi kyllä viimeinen kuolinisku monelle pienemmälle kaupungille ja maaseutupaikkakunnalle. En kannata, koska sitten pitää siirtää muutkin palvelut ja vanhukset kaupunkeihin, ja tulee paljon asumatonta seutua. Ehkä se tulee rahallisesti halvemmaksi, mutta menetys ei ole rahalla mitattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömälle on jäänyt handuun tähän mennessä se 500e vuokran jälkeen (50e leikkautuu pois vuoden työttömyyden jälkeen), niin ensi vuonna jää noin 350-400e tai jotain.
Samaan aikaan kun ruuan hinta on noussut 30%, ja nousee.
Vankilat ja kadut tulevat täyttymään. Eivät kaikki jaksaa kituuttaa jollain 300 eurolla kuussa. He antavat mennä kun on alamäki. Kuulun itse joukkoon.
Sama, kuulun itse joukkoon. Tällä summalla, mikä nyt jää, pärjään jotenkuten, nään välillä nälkää, mutta toistaiseksi olen selvinnyt. Yhtään alemmas ei ole vara mennä.
Töihinmeno ei ole vaihtoehto, olen työkyvytön, ollut jo vuosikymmeniä.
En enää välitä.
Kannattais päättäjien ruveta välittämään meistä, jotka eivät enää välitä.
Petteri Orpo se valitsee sitten tänäänkin olaa paha, itsekäs ja ahne ihminen.
Todella säälittävä ihmisiriekale. Ehkä hänkin joskus ymmärtää, mitä empatia on.
Ehkä puhun nyt asian vierestä, mutta kotikyliltäni lopetettiin juuri viimeinenkin kauppa ja kahdeksan ihmistä jäi työttömäksi. Pitäisikö vihdoinkin jonkun miettiä, miten ja mistä niitä työpaikkoja syntyisi. Eikä vain loppuisi koko ajan.
Hallitusohjelmassa on liian vähän säästöjä kun jouduttiin leikkaamaan keh.apua.
- RKP
Maalaistyttö kirjoitti:
Ehkä puhun nyt asian vierestä, mutta kotikyliltäni lopetettiin juuri viimeinenkin kauppa ja kahdeksan ihmistä jäi työttömäksi. Pitäisikö vihdoinkin jonkun miettiä, miten ja mistä niitä työpaikkoja syntyisi. Eikä vain loppuisi koko ajan.
Oletko ajatellut pistää firmaa pystyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömälle on jäänyt handuun tähän mennessä se 500e vuokran jälkeen (50e leikkautuu pois vuoden työttömyyden jälkeen), niin ensi vuonna jää noin 350-400e tai jotain.
Samaan aikaan kun ruuan hinta on noussut 30%, ja nousee.
Vankilat ja kadut tulevat täyttymään. Eivät kaikki jaksaa kituuttaa jollain 300 eurolla kuussa. He antavat mennä kun on alamäki. Kuulun itse joukkoon.
Sama, kuulun itse joukkoon. Tällä summalla, mikä nyt jää, pärjään jotenkuten, nään välillä nälkää, mutta toistaiseksi olen selvinnyt. Yhtään alemmas ei ole vara mennä.
Töihinmeno ei ole vaihtoehto, olen työkyvytön, ollut jo vuosikymmeniä.
En enää välitä.
Kannattais päättäjien ruveta välittämään meistä, jotka eivät enää välitä.
Ruuan hinta nousi jo edellisen hallituksen aikaan. Pöhköt persut ainoastaan mölisivät polttoaineiden hinnan nousun vaikutuksista kaikkien tavaroiden hintoihin. Kun inflaatio lähti rullaamaan, pääsi kaupat kasvattamaan katteita.
Vierailija kirjoitti:
Maalaistyttö kirjoitti:
Olen. Ei vain ole pääomaa. Surullista seurata, miten kaikki toiminta vähitellen kuolee maaseudulla. Mutta ehkä onkin tarkoitus ajaa ihmiset väkisin betonilähiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaistyttö kirjoitti:
Olen. Ei vain ole pääomaa. Surullista seurata, miten kaikki toiminta vähitellen kuolee maaseudulla. Mutta ehkä onkin tarkoitus ajaa ihmiset väkisin betonilähiöön.
Pitää osin paikkansa. Minäkin uskon tarkoitukselliseen maaseudun autioittamiseen ja pyrin sitä vastustamaan, mikäli jotenkin on mahdollista. Pääomiin sen verran että ehkä kannattaa aluksi yrittää pienellä, tai hakea heti kärkeen pääomasiottajia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Maalaistyttö kirjoitti:
Minä olen jo pistänyt "toosan" tuulemaan....XD
Miksi eläkeläisten asumistukea maksetaan Helsinkiin, ei eläkeläiset käy edes töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläkeläisten asumistukea maksetaan Helsinkiin, ei eläkeläiset käy edes töissä.
Vanhuuseläkkeellä olevat saa jatkossakin asumistukea Helsingin omistusasuntoihinsa.
Kas kun valtionvelka _ei_ ole samanlainen asia kuin yksityishenkilön kulutusluotto, asuntolaina tai pikavippi.