Tutkimus: Punaista lihaa kannattaa korvata palkokasveilla ruokavaliossa
PAPUMIES-NIMISESSÄ tutkimuksessa 102 suomalaista miestä noudatti kuuden viikon ajan tutkimusruokavaliota. Heidät jaettiin kahteen ryhmään.
Tutkimusryhmien välillä ei havaittu eroja luun muodostumisessa tai luun hajoamisessa. Kalsiumin tai D-vitamiinin saannit eivät eronneet ryhmien välillä, ja välttämättömien aminohappojen ja proteiinin saannit olivat keskimäärin suositusten mukaisia.
Testiryhmä söi herne- ja härkäpapupohjaisia elintarvikkeita, jotka vastasivat 20 prosenttia proteiinin kokonaissaannista. Punaista ja prosessoitua lihaa he söivät vain 200 grammaa, eli 5 prosenttia proteiinin kokonaissaannista.
Kommentit (44)
Eli toisinsanoen eroa ei ollut, eli punaista lihaa voi nyt syödä hyvillä mielin.
Istun tai kävelen, perse soittaa sävelen. Jotenkin tuli mieleen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei huomattu eroja, niin miksi siis kannattaisi?
Kasvisruokavalio on parempi ilmastolle + se on eettisesti huomattavasti parempi valinta.
Vierailija kirjoitti:
William Shakespearea lainaten: "Minä olen todellinen mies, minä en syö kalaa".
Eli minä syön vain lihaa.
Mutta mitä kummaa ne palkokasvit oikein ovat?
Soija, pähkinä, papu, herne.
Vierailija kirjoitti:
Mites kaikki muut vitamiinit? Ei taidettu mitata, kun niitä ei palkokasveista saa.
Ei tietenkään, mutta ei niitä saa lihastakaan. Tässä nyt vertailtiin punaista lihaa ja palkokasveja keskenään.
Eihän vegaaninkaan ruokavalio koostu pelkästään mistään palkokasveista, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös ihmettelen.
ÖÖ no koska lihansyönti ei ole maapallon kannalta kestävää, ootko vähän vajaa?
Siis peräti 6 viikon ajan! Olisi nyt edes 6 vuotta ja sen jälkeen katsottaisiin vaikka torjunta-ainejäämät verestä, päästäisiin jänniin tuloksiin (oletus: eivät syöneet kotimaista ruokaa, koska se on aika hintavaa ja prosessoitu härkäpapu saa mukaansa sen verran tujut annokset lisäaineita, että sitä kannattaakin tutkia).
Joskus 30 vuotta sitten oli A-vitamiinin ja syövän yhteyttä selvittävä tutkimus, jossa vuosien ajan syötiin tietyllä tavalla. Tutkimus piti lopettaa epäeettisenä, kun enemmän A-vitamiinia saaneen ryhmän infarktien määrä kasvoi epätavallisen suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja linssit.
Pähkinä ei ole palkokasvi, vaikka onkin hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä myös ihmettelen.
Oletteko koskaan kuulleet eettisistä ja ekologisista syistä? Punainen liha on lisäksi riskitekijä syövissä, verenpainetaudeissa ja 2-tyypin diabeteksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja linssit.
Pähkinä ei ole palkokasvi, vaikka onkin hyvää ravintoa.
Korjaan itseäni, kyllä on, olit oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis peräti 6 viikon ajan! Olisi nyt edes 6 vuotta ja sen jälkeen katsottaisiin vaikka torjunta-ainejäämät verestä, päästäisiin jänniin tuloksiin (oletus: eivät syöneet kotimaista ruokaa, koska se on aika hintavaa ja prosessoitu härkäpapu saa mukaansa sen verran tujut annokset lisäaineita, että sitä kannattaakin tutkia).
Entäpä tuotantoeläimille syötetyt antibiootit, jotka edesauttavat lääkkeille restenttejä bakteereja. Näistäkin on ollut paljon uutisia, mutta jos haluaa nähdä vain tietyt tutkimukset, niin sillehän ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa lihaa 6 viikossa. Aikamoista. Itsellä tuo menee yhtenä lounaana ja olen keskikokoinen, ei-ylipainoinen nainen joka käy salilla pari kertaa viikossa.
Onkohan näillä miehillä ollenkaan lihasmassaa jos syövät tyyliin palkokasveista joku 40 grammaa proteiinia päivässä? Lihasten pelkkä ylläpitokin vaatii keskikokoisella miehellä noin 80-100g, ja lihasten kasvu noin tuplasti tuon (olettaen että keskivertomies on noin 180cm ja 80kg.
sama juttu on kouluruuan kanssa nykyään. ennen se oli proteiinipitoista ja täyttävää vaikka toki tuli nurinaa niistä maksalaatikkopäivistä. nykyään se on täysin hiilihydraattipainotteista sodexon valmistamaa "mössöä" ja seurauksena lapsista tulee isoja paskamahoja. ilmiötä vielä vahvistaa se että nämä täydentävät tai skippaavat koko sen ruuan hakemalla kaupasta vehnäpasteijoita ja suklaapatukoita.
huvittavaa, miten ideologia on se joka ajaa ihmisiä lihaviksi ja turvonneiksi.
punaisen lihan rajoittamisen ymmärrän jo sydänterveyssyistä vaikka päivään per viikko, mutta lihan yleistä rajoittamista en ymmärrä. se on ylivoimaisesti halvin, täyttävin ja terveellisin proteiininlähde ihmiselle. ja helpoin tapa saada sen verran proteiinia ettei esim. lihaksisto ala surkastumaan.
Halvin?! Lihan pitäisi maksaa 100€/kg. Joku on kuollut sen takia.
Punanen liha aiheuttaa syöpää ja suolisto ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä tuotantoeläimille syötetyt antibiootit, jotka edesauttavat lääkkeille restenttejä bakteereja. Näistäkin on ollut paljon uutisia, mutta jos haluaa nähdä vain tietyt tutkimukset, niin sillehän ei voi mitään.
Suomessa ei antibiootteja eläimille anneta. Tai jos annetaan niin ei päädy lautaselle asti.
Tulisko joku valmistamaan ne papupadat mulle
Mä olen jo kohta 30 vuotta ollut syömättä lihaa ja ottanut proteiinini palkokasveista. Oikein hyvin olen voinut, ainakin mulla toimii erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 grammaa lihaa 6 viikossa. Aikamoista. Itsellä tuo menee yhtenä lounaana ja olen keskikokoinen, ei-ylipainoinen nainen joka käy salilla pari kertaa viikossa.
Onkohan näillä miehillä ollenkaan lihasmassaa jos syövät tyyliin palkokasveista joku 40 grammaa proteiinia päivässä? Lihasten pelkkä ylläpitokin vaatii keskikokoisella miehellä noin 80-100g, ja lihasten kasvu noin tuplasti tuon (olettaen että keskivertomies on noin 180cm ja 80kg.
Voin vastata puolestasi, ei ole. Laihaläskejä tai sitten tynnyrimahoja kaikki, johtuen juuri siitä että ruokavalio on valittu ideologisesti eikä optimaalisen ravintojakauman mukaan. Esim. leipää ja levitteitä syödään valtava määrä. Palmuöljyä ja rapsiöljyä valtava määrä. Sitten jostain syystä vältellään lihaa kun se on 'niin pahaa ympäristön kannalta' ja se näkyy kyllä näiden ihmisten kehoissa.
On se vaan kumma kun katsoo näitä suomalaisia fitness-ihmisiä vaikka instagramissa, niin jokaisen ruokapäiväkirjassa on esim. 300-400g kanaa, runsaasti vihanneksia ja marjoja eikä juuri ollenkaan sitä leipää tai mitään vegaanieineksiä. Sitten jonkun verran proteiinipirtelöitä. Näiden veriarvot, maksa-arvot, sydänarvot ovat huipussaan.
Joku mättää kun virallinen ruokaympyrä tuputtaa sitä "kyllä 30g proteiinia päivässä riittää"- mantraa, kun ei suurin osa ihmisistä tuota mitenkään saa jostain herneistä ja pavuista. Sama jatkuu vanhainkodeissa jossa vanhuksille alkaa jo tulla lihasrappeumaa sen takia kun tyrkytetään koko ajan hiilaria ja rasvaa, ja ainoa proteiini mitä nämä ihmisparat saavat suuhunsa päivän aikana on lasillinen maitoa ja joku jauhoinen uunimakkara, eli hyvässä lykyssä 20g.
Jännä kun itse seuraan instassa vaikka kuinka monta todella upeaa ja lihaksikasta vaikuttajaa joka on täysin vegaani, kannattaa tsekata vaikka @that.veganbabe tai @roosaliina_ ovat aivan upeita!
Totuushan on se että sekä sekaruoalla että vegaaniruoalla saa koostettua terveellisen, myös proteiinipitoisen ruokavalion. Herneet, pavut ja kasvikset on todella terveellistä ruokaa!
Juuri luin että moni palko ym vihannekset ja kasvit aiheuttavat suolisto ongelmia .Nehän on lisääntyneet joten uskon tuohon. Jopa salaatti on vaikeasti sulavaa.