Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autokateus

Vierailija
18.08.2023 |

Hankin uuden BMW i4M50 sähköauton. Maksoi kaikkineen melko tarkkaan 80t€. Ensimmäisenä päivänä duunipaikan parkkipaikalla joku ilpo tuli avautumaan sähköautojen huonoudesta ja lopuksi totesi, ettei ymmärrä miksi joku laittaa autoon noin paljon rahaa. Vastasin tälle, että itse en ymmärrä miksi joku ostaa auton velaksi. Tätä tämä kaveri jäi sitten miettimään eikä puhunut enää mitään. Mikä teitä oikein vaivaa??? N32

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80k€ auto käteisellä?

Ei mitään järkeä, vaikka rahaa olisikin. Pelkästään tyhmää sitoa tuollaista pääomaa autoon, kun se kuitenkin max. kolmen vuoden päästä päivitetään uuteen.

Mutta kukin tyylillään, tuo on kyllä hieno peli!

Toki jos on tiedossa joku tuottavampi sijoituskohde kun mitä rahoituskorossa häviää niin kannattaa se silloin rahoittaa. Jotkut toki tahtovat esittää rikasta ja ostavat rahoituksella sellaista mihin ei oikeasti olisi rahaa. Harvemmin rikkaat ovat rikastuneet tuhlaamalla rahojansa etukäteen.

Paitsi jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse miettiä mitään sijoittamisia. Sen tuloksena tulee lisää ylimääräistä rahaa jos hyvin käy ja jos huonosti käy niin voi menettää kaiken. Ei mitään järkeä sijoittaa jos ei ole sille minkäänlaista tarvetta. Kuten täällä on jo sanottu, kannattaa kuluttaa sellaisiin asioihin mistä on itselle jotain iloa.

Taas tämä urbaani legenda. Todella huonosti saa käydä että sijoittamalla menettäisi kaiken sijoitetun, jos edes alkeellisesta hajautuksesta pitää huolen. Ja aniharvalla (vain lottovoittajilla) on "ylimääräistä rahaa" ellei ole sijoittanut. Yleensä siis tilanne on "otanko rahat pois sijoituksista tuottamasta ja laitan sen autoon vai rahoitanko auton muuten". Niitä keillä on kymppitonneja tilillä ilman että sillä olisi merkitystä on kutakuinkin Herlinit ja kumppanit, muilla se on lähinnä typeryydestä kyse.

Minulla on satojatuhansia likvidiä rahaa, joista tällä hetkellä tileillä käytettävissä alle 20 euroa. Loput ovat sijoituksissa, joista joudun pari päivää niitä odottamaan jos haluan käyttää muuhun.

Vierailija
122/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt mihin se raha sitten kannattaa laittaa kun sitä on muutenkin ylimääräistä? Kaikkea mitä tarvitsen on jo enkä keksi mitään varsinaista käyttöä rahalle. Tykkään autoista, olen harrastanut niitä koko ikäni ja ne on tässä vaiheessa elämää yksi niistä harvoista asioita mistä saan jotain irti.

Luetun ymmärtäminen ei kuitenkaan ole mikään varsinainen vahvuus?

Kallis auto on ihan fine ja sen ostaminen käteisellä myös.

Tämän "ylimääräisen rahan" (aika outo käsite) olemme itse laittaneet pörssiin, sijoituskämppään jne. Silti ajamme unelma-auto(i)llamme. Hieman halvemmilla tosin. Autoissa on kiinni 0€. Omistamisen huutelu tai käteisellä osto kun ei ole meille mitenkään tärkeää.

Onko auton liisaus järkevää vai ei, niin riippuu täysin käyttöprofiilista. Itsekään en mielelläni autoa omista, mutta järkeään meidän talouden ajoilla noiden leasingsopimusten hinta on niin tolkuton että oma on halvempi. (vuodessa yli 80 000 km ajoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laíta palovakuutus kuntoon,voit aina polttaa sen kun kukaan ei huoli sähkötötteröä vaihdossa,  eikä virkavalta osaa epäilä tuhopolttoa kun on ihan normaalia että nuo tötteröt syttyy itsestään tuleen

Just tässä viikolla tässä meidän lähellä paloi auto, vaan eipä ollut sähköauto.

Vierailija
124/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laíta palovakuutus kuntoon,voit aina polttaa sen kun kukaan ei huoli sähkötötteröä vaihdossa,  eikä virkavalta osaa epäilä tuhopolttoa kun on ihan normaalia että nuo tötteröt syttyy itsestään tuleen

Just tässä viikolla tässä meidän lähellä paloi auto, vaan eipä ollut sähköauto.

Vakuutusyhtiöiden datan mukaan polttis palaa 60x todennäköisemmin kuin sähköauto.

Vierailija
125/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi muutako nauraa diesel skodassani kun katson näitä hespellejä kun ne istuu tuntikausia latausasemilla

Paljonko sä oikeasti näät tätä tapahtuvan? t. juuri uuden sähköskodan hommannut

Vierailija
126/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla kirjoitti:

Juuri näin, kyllä meillä pienimunaisillakin on oikeus päteä, miksei sitten vaikka autolla.

AP sähköbemarin ostaja oli nainen että on varmaan tosi pieni muna :-)

Vierailija
127/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiiatilla on tullut pieni sähköauto kullan keltaisena. Yllätys oli että sen alkuhinta on 40 000. Ihastuin myös Alfa Romeoon . No sekin on liian kallis.

Tykkään autoista mutta tavallisissa on pysyttävä.

Vierailija
128/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa, niin miksi ei laittaisi 80 k autoon. Me kaikki arvostetaan eri asioita ja mun mielestä on elämässä on tärkeä päästä nauttimaan siitä, mitä itse arvostaa. Huvittaa ihmiset, jotka ajattelevat kaiken rahassa tai lähinnä sen tulevassa jälleenmyyntiarvossa, että kuinka paljon siinä menettää. Ankeaa on elämä, jos asioita ei voi tehdä sen vuoksi, että se on itselle luksusta tai mielihyvää tuova.

Vierailija
129/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttisbemarit ovat surullisenkuuluisia paloherkkyydestä.

Vierailija
130/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kalliin luxus auton jolle kukaan ei takuulla ole kateellinen niin lexus ls,porukka kattoo vaan että ompa iso avensis.

Vierailija
131/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi muutako nauraa diesel skodassani kun katson näitä hespellejä kun ne istuu tuntikausia latausasemilla

Paljonko sä oikeasti näät tätä tapahtuvan? t. juuri uuden sähköskodan hommannut

Autossa on kyllä jotain vikaa, jos sitä pitää ladata pikalaturilla tuntikausia.

Vierailija
132/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsekin naureskelisin jos joku maksaa 80ke autosta jolla talvella pääsee vain vähän päälle 300km ja elämän joutuu suunnittelemaan latausten ympärille (mihin voi muuttaa, mihin voi mennä lomalle, toimiiko latauspiste, onko edes vapaana, löytyykö niitä edes siellä minne tarve ajaa jne)

Mutta jos ostaa 80ke polttisauton voisin ihan avoimeti ihastella yhdessä omistajan kanssa.

Se auto ladataan himassa öisin. Maalaisille saattaa tulla järkytyksenä mutta täällä PK-seudulla asuu paljon jengiä joilla ei ole koskaan tarvetta ajaa yli 100km päivämatkoja. Ei olla junantuomia kun sukulaisetkin asuvat täällä.

Ja kuule eiköhän se sähköpistorasia löydy melkein joka torpasta.

Vierailija
133/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettynyt ihmisten typeryyteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW:ssä on se etu että auton lisäksi se toimii magneettina kaikille kylähulluille ja vajaamielisille. Nyt voit katsella pystyssä olevia keskisormia kun ajat ja löytää aina uusia avainmenaarmuja ovesta. Volvo tai vastaava joka on yhtä kallis ei herätä välttäättä mitään tunteita.

Ajoin pitkään Saab-merkkisillä autoilla. Kukaan ei ollut niistä kiinnostunut, eikä heittänyt läppää. Autoa pidettiin kyllä hyvänä autona. Autoani ei koskaan vaurioitettu mitenkään.

Ostin BMW:n ja johan alkoi tapahtua. Työpaikan kommentointiosasto avautui, mikä ei minua haittaa. Auton maalipintaan ilmestyi suuri jälki, joku oli iskenyt pakettiauton ovella tai vastaavalla. Autoa vaurioitettiin pysäköintialueella lyömällä jollakin kattoon ja peruuttamalla jollakin, ilmeisesti perävaunulla, auton oveen.

Olin ihmeissäni, miten ihmiset käyttäytyvät. Nämä korjaukset maksoi vakuutusyhtiö, eli myös se vahingon aiheuttaja joka ilmiselvästi tahallaan teki temppunsa. Näistä aiheutui paljon vaivaa ja kuluja. En ole rikas vaan tavallinen palkansaaja.

Ehkä se syy on juuri että olet liian tavallinen ajamaan bemarilla joka ärsyttää. Kun firman pomo ajaa bemarilla niin se kuuluu asiaan eikä herätä niin suuria tunteita.

Vierailija
134/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus vie kalatkan vedestä ja tuhkat pesästä.

Vierailija
135/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko auton liisaus järkevää vai ei, niin riippuu täysin käyttöprofiilista. Itsekään en mielelläni autoa omista, mutta järkeään meidän talouden ajoilla noiden leasingsopimusten hinta on niin tolkuton että oma on halvempi. (vuodessa yli 80 000 km ajoa)

Tuo on kyllä täysin totta. 

Joku 20tkm/vuosi lienee kipuraja noissa yksityisliisareissa. Nimenomaan noihin Bemareihin on ollut kovia tarjouksia ainakin Hedinillä. Käytännössä tonnien alennuksen saa liisaamalla.

Vierailija
136/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole kerskumista. Mulle on annettu vissiin syntymälahjana se, etten osaa olla kateellinen kenellekään mistään. Upeille autoille mä vaan huokailen, että wau. Ittelläni on kymppitonnin kottero, oon ihan tyytyväinen. Kerran elämässäni olen päässyt ajamaan autoa kaikilla herkuilla ja olihan se elämys.

Sulle jolla on varaa upeaan autoon: nauti siitä äläkä välitä kateellisten kommenteista.

Vierailija
137/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten päädyit juuri tuohon autoon? Ja mitä olet tykännyt siitä?

Saksalainen laatuauto (en aja itäautoilla), toimintamatka ja suorituskyky suhteessa hintaan verrattuna kilpailijoihin. Vastaavalla rangella Audi tai Porsche olisi maksanut melkein tuplat kunnollisilla varusteilla. Kovin syväluotaavaa analyysiä en pysty sanomaan kun kilsoja on vasta alle 1000. Hyvältä tuntuu ja taattua Bemarin laatua ja ajotuntumaa. Joku pieni coupe olisi itselleni sopivampi mutta sellaisia sähköautoja ei vielä saa. AP

Hassua. Minä päädyin vastaavasti audi q4. Ehkäpä juurikin hinnan ja rangen takia. audia parempaa kiihtyvyyttä en käytännössä tarvi mihinkään ja rangekin audissa parempi. Muussa varustelussa en huomannut käytännön eroja.

Rinkelimosse. 4 nollaa keulassa ja viides ratin ja penkin välissä.

Vierailija
138/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kerskumista. Mulle on annettu vissiin syntymälahjana se, etten osaa olla kateellinen kenellekään mistään. Upeille autoille mä vaan huokailen, että wau. Ittelläni on kymppitonnin kottero, oon ihan tyytyväinen. Kerran elämässäni olen päässyt ajamaan autoa kaikilla herkuilla ja olihan se elämys.

Sulle jolla on varaa upeaan autoon: nauti siitä äläkä välitä kateellisten kommenteista.

Kyllähän kymppitonnilla saa jo ihan hyvän auton. Itse köyhänä ajelen max 1500e autolla aina niin kauan ku kestää:(

Vierailija
139/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin 1,5 vuotta sitten pari lumimyräkkä päivää sähköautolla ja totesin, ettei ole minua varten ainakaan vielä. Toki varmasti niissäkin tekniikka on taas 1,5 vuodessa kehittynyt, mutta kun range tippui 100km vajaan 5km matkalla, niin totesin heti, etten uskaltaisi moisella lähteä mihinkään, kun pitäisi varautua 1-2 kertaa päivässä pitää lataustauko, ettei varmasti jää tien päälle. Omassa dieselissä riittää kerta viikkoon tankkaus, kun n. 50 000 km tulee vuodessa.

Vierailija
140/142 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaikennäköistä kateellista inttäjää tulee meillekin kertomaan miten sähköauto on huono.

Ollaan ajeltu jo pian 2 vuotta Tesla Model Y:llä.

Tosi hyvin on kulkenut. Ei vielä koskaan yhtään mitään ongelmaa lataamisen tai minkään muunkaan kanssa. Laitetaan vaan auto töpseliin kun tullaan kotiin tai loma-asunnolle.

Julkisilla on ladattu viimeksi vuosi sitten kun käytiin Savonlinnan oopperajuhlilla.

Sen jälkeen ei ole tarvinnut kun kotilataus on riittänyt.

Ajaminen on ollut ihan sikahalpaa kun sähkö on usein öisin jotain 0,09e/kwh.

Eli ajaminen on useimmiten maksanut jotain 2e/ 100km

Bensalla se olis maksanut 14-18e/100km. Eli melkein 10 kertaa enemmän.

Ladataan viikon tuulisimpana yönä kun sähkö on halvinta.

Latauksen voi ajastaa kätevästi puhelimella.

Säästetään 10:ssä vuodessa jotain 36000-48000e kun ajetaan sähköllä eikä bensalla.