Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autokateus

Vierailija
18.08.2023 |

Hankin uuden BMW i4M50 sähköauton. Maksoi kaikkineen melko tarkkaan 80t€. Ensimmäisenä päivänä duunipaikan parkkipaikalla joku ilpo tuli avautumaan sähköautojen huonoudesta ja lopuksi totesi, ettei ymmärrä miksi joku laittaa autoon noin paljon rahaa. Vastasin tälle, että itse en ymmärrä miksi joku ostaa auton velaksi. Tätä tämä kaveri jäi sitten miettimään eikä puhunut enää mitään. Mikä teitä oikein vaivaa??? N32

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsekin naureskelisin jos joku maksaa 80ke autosta jolla talvella pääsee vain vähän päälle 300km ja elämän joutuu suunnittelemaan latausten ympärille (mihin voi muuttaa, mihin voi mennä lomalle, toimiiko latauspiste, onko edes vapaana, löytyykö niitä edes siellä minne tarve ajaa jne)

Mutta jos ostaa 80ke polttisauton voisin ihan avoimeti ihastella yhdessä omistajan kanssa.

Kaikkialle on päästy minne tarvinnut päästä ja ihan normaalein pysähdyksin. Matkan varrella käytiin ennen kahvilla tai syömässä ja sillä 10-30 minuutin stopin aikana ehtii auto latautua aivan riittävästi.

En polttomoottoriautollakaan ajanut tuhatta kilometriä ilman montaa pysähdystä.

Kotipihassa auton voin ladata ja aina on tarvittaessa akku täynnä kotoa lähtiessä. Akullinen sähköä maksaa kotona ladaten mulle 7,70  - noin 10 eur riippuen mihin aikaan päivästä lataan = saanko aurinkopaneeleista sähköä lataukseen.  Hintaa tulee per 100 km 2 - 2,5 euroa, talvella sitten sen hurjat 3 euroa.

"Kalliilla" pikalatauksella matkan päällä 100 km maksaa 7,50 eur.

Vertailun vuoksi edellisellä polttomoottoriautolla 100 km maksoi 14 euroa (7 litraa satasella) (samankokoinen bensahybridi)

T. iX3:lla ajaja

Näin se menee. Rangeahdistus näyttää olevan niillä jotka eivät sähköautoa omista eivätkä edes ole sellaista kokeilleet. Sitten kun rehellisiä ollaan niin ongelma on vain ja ainoastaan se kateus kun jollain on kallis sähköauto mutta itsellä ei. Rahoja en ole viitsinyt laskea mutta selvää on, että "polttoaine" on sähkärillä paljon halvempaa. Olen käynyt omalla Bemarilla (sama kuin ap:lla) pääkaupunkiseudulta Levillä, ajanut läpi Ruotsin ja tehnyt samalla lenkin Norjan puolella ja viimeksi lomalla käytiin Hollannissa. ei mitään ongelmaa eikä auton lataus hidastanut matkaa yhtään.

Vierailija
102/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itsekin naureskelisin jos joku maksaa 80ke autosta jolla talvella pääsee vain vähän päälle 300km ja elämän joutuu suunnittelemaan latausten ympärille (mihin voi muuttaa, mihin voi mennä lomalle, toimiiko latauspiste, onko edes vapaana, löytyykö niitä edes siellä minne tarve ajaa jne)

Mutta jos ostaa 80ke polttisauton voisin ihan avoimeti ihastella yhdessä omistajan kanssa.

Sen voi ladata aina välillä niin pääsee pidemmälle. Mihin sillä pitäisi päästä jos ei sellaista tarvetta ole?

Nää tepothan ei muuta teekään kuin sahaa 2000 km.päivässä eestaas pysähtymättä.

Tämä on varmasti yleistä tämän palstan työttömillä. Varmaan bussilla ajavat kun eivät omista mitään autoa, eikä etenkään sähköautoon ole varaa, mutta silti tietävät niistä kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voi ladata aina välillä niin pääsee pidemmälle. Mihin sillä pitäisi päästä jos ei sellaista tarvetta ole?

Nää tepothan ei muuta teekään kuin sahaa 2000 km.päivässä eestaas pysähtymättä.

Tämä on varmasti yleistä tämän palstan työttömillä. Varmaan bussilla ajavat kun eivät omista mitään autoa, eikä etenkään sähköautoon ole varaa, mutta silti tietävät niistä kaiken.

Muistatte varmaan, että he ovat myös virologeja ja rokoteasiantuntijoita. Kesken jääneen peruskoulun tai amiksen koulutuspohjalta.

Vierailija
104/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan nyt on vähintäänkin tarpeeksi. Kuten kaikki varmasti tietää jo liikenneturvallisuussyistä täytyy pitää taukoja välillä, pitkä paikallaan istuminen on epäterveellistä ja terveellinen ruokailu edellyttää välipaloja max. neljän tunnin välein. Tuollaiseen Bemariin latautuu satoja kilometrejä vartissa. Enempää ei tarvitse jos noudattaa terveellisten elintapojen perusasioita ja jos on niin tyhmä ettei noudata niin vika ei ole autossa.

Tässä on suunnilleen kaikki väärin.

Terveellinen ruokailu nimenomaan EI vaadi jatkuvaa puputusta. Elimistön on hyvä olla välillä ihan rauhassa ts. pieni paasto on terveellistä. Musta kahvi ei paastoa katkaise eli sitä voi käydä hörppäämässä.

Vierailija
105/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on huono sijoituskohde. Joka vuosi auto kokee arvon alenemaa kun vuosikerroin on näissä aika oleellinen asia. Lisäksi vanheneva tekniikka ei tee kauppaansa enää kun uusia tulee. Itse sijoittaisin autoon max 10te.

Mistä olet saanut päähäsi, että auto olisi sijoituskohde? Jotkut klassikkoautot ehkä mutta aloituksessa puhutaan tavallisesta uudesta käyttöautosta.

Josta ei koskaan tule klassikkoautoa saati museoautoa.

Vierailija
106/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto on huono sijoituskohde. Joka vuosi auto kokee arvon alenemaa kun vuosikerroin on näissä aika oleellinen asia. Lisäksi vanheneva tekniikka ei tee kauppaansa enää kun uusia tulee. Itse sijoittaisin autoon max 10te.

Mistä olet saanut päähäsi, että auto olisi sijoituskohde? Jotkut klassikkoautot ehkä mutta aloituksessa puhutaan tavallisesta uudesta käyttöautosta.

Niin, suurimmasta osasta ei tule. Mikä oli pointti?

Vierailija
107/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tulla? Sillä perusteellako itse ostat uudet autosi? Mikä auto sinulla on?

Vierailija
108/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole tarkoituskaan tulla. Voi silti ostaa itselleen mieluisen, jos siihen on varaa. Käyttäköön jokainen rahansa niin kuin tykkää.

Vierailija
109/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80k€ auto käteisellä?

Ei mitään järkeä, vaikka rahaa olisikin. Pelkästään tyhmää sitoa tuollaista pääomaa autoon, kun se kuitenkin max. kolmen vuoden päästä päivitetään uuteen.

Mutta kukin tyylillään, tuo on kyllä hieno peli!

Toki jos on tiedossa joku tuottavampi sijoituskohde kun mitä rahoituskorossa häviää niin kannattaa se silloin rahoittaa. Jotkut toki tahtovat esittää rikasta ja ostavat rahoituksella sellaista mihin ei oikeasti olisi rahaa. Harvemmin rikkaat ovat rikastuneet tuhlaamalla rahojansa etukäteen.

Vierailija
110/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80k€ auto käteisellä?

Ei mitään järkeä, vaikka rahaa olisikin. Pelkästään tyhmää sitoa tuollaista pääomaa autoon, kun se kuitenkin max. kolmen vuoden päästä päivitetään uuteen.

Toki jos on tiedossa joku tuottavampi sijoituskohde kun mitä rahoituskorossa häviää niin kannattaa se silloin rahoittaa. Jotkut toki tahtovat esittää rikasta ja ostavat rahoituksella sellaista mihin ei oikeasti olisi rahaa. Harvemmin rikkaat ovat rikastuneet tuhlaamalla rahojansa etukäteen.

Paitsi jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse miettiä mitään sijoittamisia. Sen tuloksena tulee lisää ylimääräistä rahaa jos hyvin käy ja jos huonosti käy niin voi menettää kaiken. Ei mitään järkeä sijoittaa jos ei ole sille minkäänlaista tarvetta. Kuten täällä on jo sanottu, kannattaa kuluttaa sellaisiin asioihin mistä on itselle jotain iloa.

Vierailija
111/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt mihin se raha sitten kannattaa laittaa kun sitä on muutenkin ylimääräistä? Kaikkea mitä tarvitsen on jo enkä keksi mitään varsinaista käyttöä rahalle. Tykkään autoista, olen harrastanut niitä koko ikäni ja ne on tässä vaiheessa elämää yksi niistä harvoista asioita mistä saan jotain irti.

Luetun ymmärtäminen ei kuitenkaan ole mikään varsinainen vahvuus?

Kallis auto on ihan fine ja sen ostaminen käteisellä myös.

Tämän "ylimääräisen rahan" (aika outo käsite) olemme itse laittaneet pörssiin, sijoituskämppään jne. Silti ajamme unelma-auto(i)llamme. Hieman halvemmilla tosin. Autoissa on kiinni 0€. Omistamisen huutelu tai käteisellä osto kun ei ole meille mitenkään tärkeää.

Vierailija
112/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80k€ auto käteisellä?

Paitsi jos on ylimääräistä rahaa niin ei tarvitse miettiä mitään sijoittamisia. Sen tuloksena tulee lisää ylimääräistä rahaa jos hyvin käy ja jos huonosti käy niin voi menettää kaiken. Ei mitään järkeä sijoittaa jos ei ole sille minkäänlaista tarvetta. Kuten täällä on jo sanottu, kannattaa kuluttaa sellaisiin asioihin mistä on itselle jotain iloa.

On se kyllä kumma tässä maassa joidenkin tajuta että joillain on rahaa. Luulisi, että asia olisi täsmälleen päin vastoin ja kummallisempaa on ettei ole rahaa kun asutaan maassa missä koulutus on kustannettu verorahoista. Johtuneeko sitten tästä köyhäilykulttuurista kun pitää esittää persaukista vaikka rahaa olisi kuin rakennusmestarilla. Hyvin erikoista ja aika naurettavaakin. Minä en ainakaan esitä vaatimatonta, en nyt erityisemmin keulikaan mutta koskaan en lähde mukaan niihin päivittelyihin kuinka joku on kallista. Minulla on varaa, kalliiseen sähköön, kalliiseen ruokaan, kalliiseen asuntoon, kalliiseen sähköautoon jne. kaikkeen mahdolliseen mikä on niin kovin kallista. Olen hankkinut insinöörikoulutuksen ja olen koulutustani vastaavassa työssä. Palkkani olen neuvotellut työnantajani kanssa ihan itse. Kai minulla nyt helvetti rahaa on!

Vierailija
113/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sano nyt mihin se raha sitten kannattaa laittaa kun sitä on muutenkin ylimääräistä? Kaikkea mitä tarvitsen on jo enkä keksi mitään varsinaista käyttöä rahalle. Tykkään autoista, olen harrastanut niitä koko ikäni ja ne on tässä vaiheessa elämää yksi niistä harvoista asioita mistä saan jotain irti.

Luetun ymmärtäminen ei kuitenkaan ole mikään varsinainen vahvuus?

Kallis auto on ihan fine ja sen ostaminen käteisellä myös.

Tämän "ylimääräisen rahan" (aika outo käsite) olemme itse laittaneet pörssiin, sijoituskämppään jne. Silti ajamme unelma-auto(i)llamme. Hieman halvemmilla tosin. Autoissa on kiinni 0€. Omistamisen huutelu tai käteisellä osto kun ei ole meille mitenkään tärkeää.

Tuntuu olevan outo käsite ja vaikea ymmärtää, että jollain on sitä rahaa sen verran ettei keksi sille mitään järkevää käyttöä kun kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin on hankittu. Ei tarvitse sijoittaa kun sieltä tulee vain lisää ylimääräistä rahaa mille ei keksi nitään käyttöä.

Vierailija
114/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lienee joku peruskoulun käynyt yrittäjä ja asunee jossain Perähikiällä?

Ei kai kukaan koulutettu kaupunkilainen kadehdi toisen autoa :-)

Ihanan junttimaista.

Vierailija
115/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sosiaalisesti hyväksyttävää ajaa skodalla tai toyotalla. Kaikki muu on jotain leveilyä.

Vierailija
116/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan junttimaista.

Mistä noin päättelit?

Vierailija
117/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan junttimaista.

Mistä noin päättelit?

Hän keksi omassa päässään jonkun kuvitelman ja uskoo itsekin siihen, että se on totta. Siihenhän tämä koko keskustelufoorumi perustuu.

Vierailija
118/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä noin päättelit?

Avausviestistä?

Vierailija
119/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse sijoittaa kun sieltä tulee vain lisää ylimääräistä rahaa mille ei keksi nitään käyttöä.

Tunnen muutamia Suomen mittakaavalla oikeasti rikkaita ihmisiä, eikä heistä YKSIKÄÄN ajattele noin.

Tuo kuulostaa pelkästään nousukasmaiselta. 

Tai siis trollilta.

Vierailija
120/142 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusissa autoissa on paljon turvallisuuteen liittyviä etuja, kaikki on uutta ja toimii luotettavasti.

Toisin kuin 10-20 vuotta vanhoissa autoissa, niistä voi minä hetkenä hyvänsä katketa vaikka iskunvaimentimen jousi tai mitä lie.

Niin kai olet tietoinen, että nämä osat ovat vaihdettavissa?

Ei välttämättä ole tai vaihtaminen maksaa saman verran kuin se muu auto kun vaikka jostain ohjausyksiköistä puhutaan jolloin siinä ei ole järkeä. Eikä niitä välttämättä edes enää saa tuon ikäisiin autoihin.

Mutta onneksi sähköauton ajoakku on halpa vaihtaa uuteen?