Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain apua ahmintahäiriöön, sain hyvän lääkkeen. Nyt sitten häiriö toiseen suuntaan menossa. Onko haitaksi?

Vierailija
28.09.2024 |

Kysymys siitä onko haitaksi on toki idioottimainen mutta siinä mielessä kun minulla on pudotettavaa vähintään 30 kiloa niin ei siinä mielessä ole huono asia vaan hyvin tervetullut. Kunhan tämä nyt ei lipsuisi sitten aivan ääripäähän. 

Eli hain apua ahmimiseen. Sitä sain ja lääke tepsii hyvin. Ruokahalu on kadonnut ja voi miten ihana asia se on! Koska olin niin epätoivoinen jo ahmimisen suhteen ja tilanne hävetti. 

Nyt taitaa tulla kaksi viikkoa siitä kun viimeksi todella ahmin. Olen sen jälkeenkin syönyt epäterveellisesti ja varmaan joinakin päivinä liikaa mutta huomattavasti vähemmän. Lääkkeen aloitin noin kolme viikkoa sitten. 

Nyt sitten kuluvalla viikolla olen syönyt todella vähän. Paino on laskenut 4 kiloa tässä näiden parin viikon aikana (nestettä, kyllä) ja se tekee minut kovin iloiseksi. 

Eilen söin yhden pienen kalakeitto annoksen. Sitä edeltävänä päivänä myös hyvin vähän. Ylipäätään olen syönyt todella vähän nyt viimeaikoina. Ehkä kerran pari päivässä. Edes makeaa ei tee mieli joka on aivan ihana asia. 

Olen niin tyytyväinen lääkkeeseen mutta nyt pohdin, että alkaako nyt kolkuttelemaan toinen ääripää. Tänäänkin mietin uskaltaako syödä juurikaan kun haluan painon laskevan. Sitä on niin ihana seurata. 

Fyysinen nälkä tuntuu hyvältä. Mieli ei tee ja on helppo olla nälässä. 

Sitten järjen kanssa tiedän, että jos näin jatkan niin mennään taas kovaa ojasta allikkoon. Pitäisi jotenkin nyt suhteuttaa tämä asia päässäni, että ei tarvitse pikaisia ratkaisuja tähän pitkäaikaiseen ja syvään häiriöön vaan pitäisi nyt vain syödä säännöllisesti ja lopettaa varsinainen laihduttaminen. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono asia ja lääkäriin, syömishäiriö monesti muuttaa muotoaan ja saattaa puhjeta uudelleen herkästi.

Vierailija
2/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään laihdutuskuureja vaan luo rutiinit joilla pärjää lopun elämän. Normaalia arkiruokaa, säännöllisesti ja annos koko huomioiden. Laihtuminen on tietysti hitaampaa, mutta terveysvaikutukset ovat hyviä ja eheyttäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono asia ja lääkäriin, syömishäiriö monesti muuttaa muotoaan ja saattaa puhjeta uudelleen herkästi.

Tai sitten odottelen vielä. Ehkä tämä on vain ohimenevää ja hormoneista johtuvaa ettei tee mieli syödä. Nautin tästä kuitenkin suunnattoman paljon. 

Katselen nyt rauhassa. Tästä on ainakin hyvä jatkaa terveellisemmällä pohjalla kun sai tuon makeanhimon katkaistua. -ap

Vierailija
4/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla mietin että tämä on aika hyvä juttu olla vähän paastolla ja saada kaikenlaista kuonaa poltettua kehosta mitä on ahmimisen jäljiltä tullut. Aurofagia käynnissä ja kasvot hehkuu, ihon kunto parempi. 

Mutta jossain kohtaa sitten täytyy istua alas itsensä kanssa ja miettiä miten tästä jatkan. -ap

Vierailija
5/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään laihdutuskuureja vaan luo rutiinit joilla pärjää lopun elämän. Normaalia arkiruokaa, säännöllisesti ja annos koko huomioiden. Laihtuminen on tietysti hitaampaa, mutta terveysvaikutukset ovat hyviä ja eheyttäviä.

Kuinka sanoa, ettei ole koskaan kärsinyt syömishäiriöstä sanomatta, ettei ole koskaan kärsinyt syömishäiriöstä. 

Vierailija
6/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä huolestuisi. 

Vierailija
7/19 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala laskemaan kaloreita, ja pidä ne 1200 joka päivä vähintään, pitäisi olla turvallista. Tarkista lääkäriltä. Tällä laihdut joka tapauksessa.

Vierailija
8/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä ihmelääke on?

Vierailija
10/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä ihmelääke on?

Voxra

Vierailija
11/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nyt sen verta monta asiaa tässä että menepä ravitsemisterapeutille ennenkuin olet jossain osastolla sen takia että olet pilannut loputkin

Vierailija
12/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, että aloittaja tarkoittaa jotain glp1-lääkettä. Itsekin yhtä diabetekseen käyttävänä ja glp1-keskustelua seuranneena sanoisin, että on huono. Nimittäin nuo lääkkeet eivät toimi ikuisesti. Jossain vaiheessa painon tippuminen lakkaa, ja se tapahtuu yleensä jo ennen normaalipainoa, eli kun laihduttavaa vaikutusta vielä tarvittaisiin. (Googleta ozempic plateau)

Jos olet siinä vaiheessa sotkenut ruokailutottumuksesi ja aineenvaihduntasi paastolla, menettänyt lihakset ja saanut koko elimistön säästöliekille, olet oikeasti pulassa kun nälkä palaa lääkityksestä huolimatta.

Nuo eivät ole mitään ihmelääkkeitä, vaan auttavat oikeiden elintapojen opettelussa. Niitä pitää syödä loppuelämä, vaikka laihtumista ei enää tapahtuisikaan. Muuten tutkimusten mukaan paino palaa.

Vierailija
13/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ravitsemusterapeutit, jauhemaiset laihdutusaineet siis harmittomat, kalorien laskemiset, weight watshersit. juuresdietit ja vaikka mitkä käynyt läpi. Auttavat ja laihduin ja lihoin. 18 kiloa laihduin 5 kuukaudessa kun jöin 3 kertaa päivässä ja aika paljon kerrallaan. Liikuin kun olin kykenevä, huh kannoin polkupyörää metsässä kun oikasin jne. oli liikuntaa. Nyt en jaksa selkä kipuilee ja polvett. Painoa pitää saada 6 kiloa nyt pois. Mutta kun liikkuminen ei ole niin tehokasta kuin ennen. Voi tätä.

Vierailija
14/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis aloitit Ozempic kuurin.

Menemällä toiseen ääripäähän oot kohta pisteessä, jossa keho alkaa taas huutamaan sua nälästä ja sitten alat ahmimaan taas. Ja sen jälkeen eivät enää lääkkeetkään tehoa ja lihot kaiken minkä olet laihtunut tuplana takaisin.

Vierailija
15/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole hyvä asia, että yksi syömishäiriö korvaantuu toisella. Ei tietenkään.

Vierailija
16/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa. 

Vierailija
17/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus epävakaa syömishäiriöinen.

Vierailija
18/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni laihduttaminen on aina johtanut syömishäiriöön ja sinullakin on ennen ollut syömisen kanssa ongelmia, joten riski on olemassa. Tärkeää opetella heti  alusta lähtien säännöllinen ja terveellinen ruokavalio, muuten voi jossain vaiheessa palata lähtötilanteeseen tai toiseen ääripäähän. 

Vierailija
19/19 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä ihmelääke on?

Voxra

Tässä tosiaan ihan tunnettuna sivuvaikutuksena anorektinen oireilu, että tarkkana pitää olla, etenkin kun syömishäiriöongelmaa jo valmiiksi. 

Itsellä menee masennukseen ja koska olen muutenkin ollut aina vähän huono syömään, niin täytyy itse pitää todella tarkkaa kuria, että tulee syötyä säännöllisesti. Ei todellakaan kannata alkaa pelleilemään ääripäästä toiseen, vaan pitää itsestään parasta mahdollista huolta.