Täytyy todeta, että maksaminen on digitalisaation myötä hidastunut. Erinäiset apit ja korttimaksaminen kassoilla ovat monesti hitaampia.
Huomaan usein kassoilla ja myös kassatyössäni, että käteinen on edelleen keskimääräisesti nopein maksamisen muoto. Kun ihmiset maksavat mobiilisovelluksilla, niin monesti sovellusten hakemisen aikana olisi jo käteismaksu hoidettu. Sitten kun sovellus on valmis hoitamaan maksun, niin suorituksen nopeus riippuu kulloinkin lukijan ja yhteyden nopeudesta ja se vaihtelee. Myös korttimaksamisessa nykyään asiakkaat joutuvat näppäilemään tunnuslukuja, kun lähimaksu ei toimi joka kerta ja tämä ottaa myös aikansa. Sitten vielä jos asiakas näppäilee tunnusluvun väärin tai ei muista lukua, niin aikaa palaa lisää. Suosin edelleen käteismaksamisen vaihtoehdon säilyttämistä sillä jos vielä pankkiyhteydet ei toimi, niin käteismaksu on aina maksamisen muoto. Jo 3 kertaa kokemusta liiketoiminnassa kun pankkien palvelimet ovat olleet alhaalla ja vain käteinen on mahdollistanut maksamisen. Käteisestä ei voida täysin luopua.
Kommentit (72)
Kortin näyttäminen maksupäätteelle puhelimesta vie sekunnin joten sitä itteään aloittaja puhuu.
Totta. Tämän lisäksi intenretin tietomäärää kavennetaan kokoajan ja kaikenlaiset maksut lisääntyy. Katsokaa vaan. 20 vuoden päästä maksat kaikenlaisesta netin sisällöstä ja liittymästä 500-1000€ kk. Vähintään. ;)
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tämän lisäksi intenretin tietomäärää kavennetaan kokoajan ja kaikenlaiset maksut lisääntyy. Katsokaa vaan. 20 vuoden päästä maksat kaikenlaisesta netin sisällöstä ja liittymästä 500-1000€ kk. Vähintään. ;)
Miten liittyy aloituksen aiheeseen?
Käteisellä maksaminen se vasta hidasta onkin: 1. lasket asiakkaan antamat rahat
2. Näppäilet niiden määrän koneeseen
3. Kaivelet vaihtorahat lokerosta ja annat ne asiakkaalle.
Sen aina tietää jotta vasta sitten eläkeläinen kaivaa sitä 10-senttisiä sisältävää lompakkoa olkalaukusta kun ostokset on skannattu ja myyjä kertonut loppusummaan kun jono seisoo iät ja ajat.
Äpit eivät aina edes toimi. Juuri yritettiin Matkahuollon Reitit ja liput -äpillä ostaa lippu nuorelle, mutta todentaminen ei onnistunut. Pankkitunnukset löytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa (lue hölmölässä) on tehty se virhe, että digitalisaatiossa on menty sanotusti perse edellä puuhun lopettamalla käteinen ja myös henkilökohtaiset asiakaspalvelut konttoreissa. Verrantona monissa maissa matkanneena olen nähnyt, miten digitalisaatio on tullut rinnalle, mutta palvelut ja käteinen on silti säilytetty, mutta ei Suomessa. Täällä oletetaan, että kaikki osaavat hoitaa asiat verkossa. Siksi esim. vanhukset maksavat nykyään laskunsa R-kioskeilla kalliisti, kun ei ole konttoripalveluita juurikaan saatavilla. Ei näin!
Miten liittyy aloituksen aiheeseen!
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä maksaminen se vasta hidasta onkin: 1. lasket asiakkaan antamat rahat
2. Näppäilet niiden määrän koneeseen
3. Kaivelet vaihtorahat lokerosta ja annat ne asiakkaalle.
ja jos asiakas antaakin 50 euron setelin vaikka ostos on yli 50 euroa, niin se vie lisäaikaa.
En ole ihan samaa mieltä. Kyllä korttimaksaminen on nopeinta. Mobiili tökkii ja on hidas. Käteisellä maksaminen sujuu nopeasti vain jos asiakas osaa itse laskea tasarahan, tai hyvin lähelle sitä. Käteistä olen kyllä tarvinnut pari kertaa itsekin kaupan kassalla, kun korttimaksaminen on kaatunut kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Äpit eivät aina edes toimi. Juuri yritettiin Matkahuollon Reitit ja liput -äpillä ostaa lippu nuorelle, mutta todentaminen ei onnistunut. Pankkitunnukset löytyvät.
Kassallako te sitä Matkahuollon äppiä käpälöitte?
Nyt joku tolkku tähän ajatusten tonavaan!
Parin huoltoasemaketjun maksuäpit ainakin toivottoman hitaita. Menee ikuisuus kun istut autossa mittarin vieressä kunnes tankkauspistooli on valmis. Jono takana ihmettelee et miksei toi tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sen aina tietää jotta vasta sitten eläkeläinen kaivaa sitä 10-senttisiä sisältävää lompakkoa olkalaukusta kun ostokset on skannattu ja myyjä kertonut loppusummaan kun jono seisoo iät ja ajat.
Tämä on hitain tapa. Joillekin tulee aina yllätyksenä se että kassa pyytää maksua...
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä maksaminen se vasta hidasta onkin: 1. lasket asiakkaan antamat rahat
2. Näppäilet niiden määrän koneeseen
3. Kaivelet vaihtorahat lokerosta ja annat ne asiakkaalle.
Riippuu kassasta. Kyllä yleisesti kassat jotka osaavat käteistä käsitellä hoitavat rahanvaihdon hetkessä ja siinä jää lähimaksukin kakkokseksi. Tiedän tämän olevan juuri näin omalla kohdallani. Tein juuri mittauksen, sillä olen kassalla paraikaa. Asiakas maksoi lähimaksulla yhden ostoksen. Otti puheimen, käynnisti apin ja maksoi. Aikaa meni 6 sekunttia. Käteisellä pääsen 3 sekuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen aina tietää jotta vasta sitten eläkeläinen kaivaa sitä 10-senttisiä sisältävää lompakkoa olkalaukusta kun ostokset on skannattu ja myyjä kertonut loppusummaan kun jono seisoo iät ja ajat.
Tämä on hitain tapa. Joillekin tulee aina yllätyksenä se että kassa pyytää maksua...
Nämä ovat asia erikseen, jos joku asiakas maksaa hiluilla. Se sit on aikaa vievää toki ja asiakkaasta riippuvaista.
Vierailija kirjoitti:
Sen aina tietää jotta vasta sitten eläkeläinen kaivaa sitä 10-senttisiä sisältävää lompakkoa olkalaukusta kun ostokset on skannattu ja myyjä kertonut loppusummaan kun jono seisoo iät ja ajat.
Se eläkeläinen kaivaa ne senttinsä vasta sitten kun on jo ojentanut setelinsä kassalle, ja kassa lyönyt ne saadut rahat koneelle, ja muistaa että onhan minulla se 10 senttiä täällä toisessa lompakossa - kai.
Kun mihinkään ei ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Sen aina tietää jotta vasta sitten eläkeläinen kaivaa sitä 10-senttisiä sisältävää lompakkoa olkalaukusta kun ostokset on skannattu ja myyjä kertonut loppusummaan kun jono seisoo iät ja ajat.
Myös omien kokemusten perusteella kassajonon seisominen johtuu yli 90 prosentissa tapauksia siitä että joku laskeskelee kolikoita. Eli en ainakaan itse allekirjoita Ap:n väitettä. Vaikka siis itsekin kannatan sitä että myös käteisen käytön pitäisi aina olla vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kortin näyttäminen maksupäätteelle puhelimesta vie sekunnin joten sitä itteään aloittaja puhuu.
Paitsi silloin, kun maksua suorittaessa aletaan vasta kaivamaan sitä luuria taskusta tai laukusta ja ihmetellään mikä olikaan se oikea sovellus, ämpyillään salasanojen ja pin-koodien kanssa.
Jos kaikki toimii hyvin, se on nopeaa kaikilla maksutavoilla. Jos asiakkaalla on kortti/puhelin kädessä ja lähimaksu onnistuu, varmaan kaikkein nopeinta. Jos taas aletaan kaivella senttejä taskujen pohjalta tai tulee näpyteltyä tunnusluku väärin, niin tottahan siinä kestää.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että kortit ja appit ovat kaupoille edullisin ja turvallisin tapa maksaa, kuluttajalle kätevintä ja lisäksi käteisen rahan myötä vähenee harmaan talouden mahdollisuus.
Ihmiset voisivat sen applikaation laittaa maksuvalmiiksi jo jonottaessa. Turhan usein sitä kännykkää aletaan kaivella käsilaukusta vasta, kun maksun hetki on käsillä.
Suomessa (lue hölmölässä) on tehty se virhe, että digitalisaatiossa on menty sanotusti perse edellä puuhun lopettamalla käteinen ja myös henkilökohtaiset asiakaspalvelut konttoreissa. Verrantona monissa maissa matkanneena olen nähnyt, miten digitalisaatio on tullut rinnalle, mutta palvelut ja käteinen on silti säilytetty, mutta ei Suomessa. Täällä oletetaan, että kaikki osaavat hoitaa asiat verkossa. Siksi esim. vanhukset maksavat nykyään laskunsa R-kioskeilla kalliisti, kun ei ole konttoripalveluita juurikaan saatavilla. Ei näin!