Täytyy todeta, että maksaminen on digitalisaation myötä hidastunut. Erinäiset apit ja korttimaksaminen kassoilla ovat monesti hitaampia.
Huomaan usein kassoilla ja myös kassatyössäni, että käteinen on edelleen keskimääräisesti nopein maksamisen muoto. Kun ihmiset maksavat mobiilisovelluksilla, niin monesti sovellusten hakemisen aikana olisi jo käteismaksu hoidettu. Sitten kun sovellus on valmis hoitamaan maksun, niin suorituksen nopeus riippuu kulloinkin lukijan ja yhteyden nopeudesta ja se vaihtelee. Myös korttimaksamisessa nykyään asiakkaat joutuvat näppäilemään tunnuslukuja, kun lähimaksu ei toimi joka kerta ja tämä ottaa myös aikansa. Sitten vielä jos asiakas näppäilee tunnusluvun väärin tai ei muista lukua, niin aikaa palaa lisää. Suosin edelleen käteismaksamisen vaihtoehdon säilyttämistä sillä jos vielä pankkiyhteydet ei toimi, niin käteismaksu on aina maksamisen muoto. Jo 3 kertaa kokemusta liiketoiminnassa kun pankkien palvelimet ovat olleet alhaalla ja vain käteinen on mahdollistanut maksamisen. Käteisestä ei voida täysin luopua.
Kommentit (72)
Kyllä silloin mentiin vikaan kun oravan nahkoista luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä maksaminen se vasta hidasta onkin: 1. lasket asiakkaan antamat rahat
2. Näppäilet niiden määrän koneeseen
3. Kaivelet vaihtorahat lokerosta ja annat ne asiakkaalle.Riippuu kassasta. Kyllä yleisesti kassat jotka osaavat käteistä käsitellä hoitavat rahanvaihdon hetkessä ja siinä jää lähimaksukin kakkokseksi. Tiedän tämän olevan juuri näin omalla kohdallani. Tein juuri mittauksen, sillä olen kassalla paraikaa. Asiakas maksoi lähimaksulla yhden ostoksen. Otti puheimen, käynnisti apin ja maksoi. Aikaa meni 6 sekunttia. Käteisellä pääsen 3 sekuntiin.
Monesti tehnyt mieli siinä jonossa ottaa puhelimen näplääjältä se puhelin ja tunkea ahteriinsa. Jono seisoo kun keskitytään vaan siihen näppäilyyn ja näytön tuijotukseen.
Teeppä näin niin saavat muut jonossa olevat ohjelmaa kun vartija hapettaa sinua käytävällä, tyhjän uhoaja. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3. Kaivelet vaihtorahat lokerosta ja annat ne asiakkaalle.Riippuu kassasta. Kyllä yleisesti kassat jotka osaavat käteistä käsitellä hoitavat rahanvaihdon hetkessä ja siinä jää lähimaksukin kakkokseksi. Tiedän tämän olevan juuri näin omalla kohdallani. Tein juuri mittauksen, sillä olen kassalla paraikaa. Asiakas maksoi lähimaksulla yhden ostoksen. Otti puheimen, käynnisti apin ja maksoi. Aikaa meni 6 sekunttia. Käteisellä pääsen 3 sekuntiin.
Unohdit laskea mukaan sen muutaman minuutin mikä menee lompakon etsimiseen, rahan kaivamiseen, kolikkokukkaron etsimiseen, rahan laskemiseen ja uudelleen laskemiseen. 3 sekuntia riittää siihen, että saat ne 3 minuutissa kaivetut rahat koneeseen. Paitsi jos on seteleitä, joita sitten skannailet vielä käsin siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun tulee kortilla maksamisen yhteyteen tämä internet-saatana eli evästeiden kanssa tappelu !
Kaupan kassako sinulle niitä evästeitä ojentelee, iskikö nälkä ja tarviit keksin, täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti tehnyt mieli siinä jonossa ottaa puhelimen näplääjältä se puhelin ja tunkea ahteriinsa. Jono seisoo kun keskitytään vaan siihen näppäilyyn ja näytön tuijotukseen.
Varmaan on juu ja joka päivä.
Totta. Lähimaksu kortilla ei ole koskaan yhtä nopeaa kuin edessä olevan mummon senttien kaivelu kukkarostaan... eiku.
Minä olen ihan aikuisten oikeasti kassalla ja kyllä ainakin Googlen ja Applen walleteilla maksu onnistuu nopeammin kuin kortilla, jopa kellolla maksaminen on nopeampaa kuin se että ihmiset etsii korttiaan ja muistelee sitten niitä koodejaan. Käteinen on hitain. Toki en ymmärrä ihmisiä jotka maksaa mobiilipaylla se on hidas.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lähimaksu kortilla ei ole koskaan yhtä nopeaa kuin edessä olevan mummon senttien kaivelu kukkarostaan... eiku.
Nyt meni saivarteluksi. Kolikoita kaivelevat vanhukset tai persaukiset ovat oma lukunsa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni saivarteluksi. Kolikoita kaivelevat vanhukset tai persaukiset ovat oma lukunsa toki.
Totta. Lähimaksu kortilla ei ole koskaan yhtä nopeaa kuin käteisen rahan antaminen myyjälle ja vaihtorahan saaminen kassasta... eiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt oikeasti sinne kassalle, niitä vaihtorahoja ei nopeammin kaivella kuin se puhelimella maksaminen käy. Kaupoissa ei enää edes rahoja laiteta omiin lokeroihin vaan kaikki on ihanasti sekaisin, kaiva siinä sitten OIKEA vastaraha asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laskin kanssa. Käteisellä kesti 24 sekuntia siitä hetkestä kun ilmoitin asiakkaalle summan. Seuraavan asiakkaan kanssa lähimaksu, 3 sekuntia.
En käytä käteistä, en tunnuslukuja ja mulla menee 2s kun maksu hoidettu. Normaalisti ei tule edes kuittia, tämä riippuu kaupasta. Tämä lienee sukupolviongelma.
ApplePay ja älykello, maksuaika n. 2-3 sek, eikä mitään 50€ maksurajaa. Ärsyttää kun monet yritykset eivät tee kanta-asiakaskortteja Wallettiin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä käteistä, en tunnuslukuja ja mulla menee 2s kun maksu hoidettu. Normaalisti ei tule edes kuittia, tämä riippuu kaupasta. Tämä lienee sukupolviongelma.
Tämä ei ole sukupolviongelma vaan trolli- ja provo-ongelma jota esiintyy vain Porvoossa.
Miksi lähimaksu ei toimisi? Olen käyttänyt vuosia eikä ole kertaakaan pettänyt. Lisäksi neljän näppäimen naputtelu on nopeampaa kuin kolikoiden ja seteleiden kanssa pelaaminen.
Ei hidasta. Maksamista hidastaa itse maksaja. Mikä helvetti siinä on joillekin NIIN vaikeaa ottaa se maksukortti, avata appi, ottaa rahat käteensä, HYVISSÄ AJOIN?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtava määrä poistettu atm eli käteiseautomaatteja. Toivottavasti tuleva hallitus puuttuu tähän epäkohtaan ja lisää käteisautomaatteja.
Ei valtio mitään käteisautomaatteja asentele ja miksi asentelisi kun käteistä käytetään niin vähän? Kuulostaa ihan joltain kommunistiselta vaatimukselta.
Niin on. Kaikki sovellukset ja muu digihäslä ja kirjautumiset ja salasanat ovat vain vaikeuttaneet aivan kaikkea. "Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa", on vastaus kun olet jumittunut johonkin, tai iloinen chattibotti juttelee kivoja, haistakoot nekin p a s k a.
Vierailija kirjoitti:
Kortin näyttäminen maksupäätteelle puhelimesta vie sekunnin joten sitä itteään aloittaja puhuu.
Puhelimen käyttö kestää joskis kauan. En tiedä syytä, mutta jono kasvaa ja samoin jonossaseisojien ärtymys.