Lyrica, kokemuksia?
Alkukesästä olin kärsinyt jo jonkin aikaa aivan järkyttävästä uupumuksesta (tärisin, näkö ei toiminut kunnolla) ja kaiken päälle mies jonka kanssa olimme keskustelleet avioliitosta ja perheen perustamisesta vain jätti. Sydänsuru ja uupumus oli niin vahva yhdistelmä että päädyin osastolle. Siellä mulla aloitettiin Lito, mutta vielä näin kuukausien päästäkin tuntuu että se on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Nyt lääkäri ehdotti että aloitetaan Lyrica, se on kuulemma oikein hyvin siedetty lääke ja tarkoitettu presiis siihen diagnoosiin jonka olen saanut. Aloitusannos on pieni (75mg), ja ensimmäisellä kerralla kun otin lääkkeen, se tuntui aivan valtavan hyvältä. Se kokolailla fyysinen tuska hellitti, ahdistus lähti, kuulin omia ajatuksiani ja huonosta jalastakin lähti särky. Sain tehtyä asioita: koti on siisti, koira pääsi pidemmälle lenkille kuin aikoihin, treenasin kunnolla, aloitin uuden projektin jne. kunnes vaikutus lopulta lakkasi. Illalla otin toisen lääkkeen ja nukuin makeasti, varmaan hymyillen ja kuolaten.
Odotin oikein että saan ottaa lääkkeen seuraavana päivänä ja TEHDÄ ASIOITA. Sellaiseksi on elämä mennyt, olen kivun runtelema zombi jolle kaikki on haasteellista. Teen silti velvoittavat asiat mutta on se ihan tolkuttoman ihanaa kun ne voi tehdä ilman että joku peto raatelee sisuskaluja.
Pettymys oli suuri kun lääkkeen otettuani mitään ei tapahtunut. Vähän heitehuimausta ja siinä kaikki.
Sanoin asiasta lääkärille ja hän tuplasi annoksen. Se ei ole auttanut, olo on vain välillä kuin olisi pikku hiprakassa mutta muutoin sama kuin vetelisi sokerikapseleita. Tuntuu että enemmän haittaa kuin lisää toimintakykyä. Lääkäri varmaan haluaa vielä vaan nostella tätä kun kerron tilanteen, mutta en kyllä taida suostua. Jääkö näihin fyysisesti koukkuun ja onko toleranssin nouseminen näin nopeasti normaalia?
Luulin jo hetken että löysin ratkaisun kaikkeen apteekin hyllyltä mutta pettymys on suuri.
Kommentit (23)
Lyrica on hyvä lääke hermokipuun ja jokseenkin ahdistukseen, mutta siitä on vaikea päästä eroon. En itse henkilökohtaisesti suostuisi ottamaam 150mg isompia annoksia tästä syystä, ellei ole täysin pakko.
Ensinnäkin: ikävä kuulla tilanteestasi. Onpa törppö "mies" kun jättää tuossa tilanteessa, taitaa olla onni että meni menojaan.
Lyricasta sen verran että siihen tosiaan nousee toleranssi nopeasti, ja sitten jos syöt lopulta isoja annoksia niin todella kamalaa päästä eroon. Viekkarit on hirveitä ja ainakin mulla ahdistus oli valtava. Söin vuosia hermokipuun, en ihan maksimiannoksella mutta ei paljon puuttunut.
Voimia, toivottavasti löydät sopivan ratkaisun. Ehkä jutteluterapia?
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: ikävä kuulla tilanteestasi. Onpa törppö "mies" kun jättää tuossa tilanteessa, taitaa olla onni että meni menojaan.
Lyricasta sen verran että siihen tosiaan nousee toleranssi nopeasti, ja sitten jos syöt lopulta isoja annoksia niin todella kamalaa päästä eroon. Viekkarit on hirveitä ja ainakin mulla ahdistus oli valtava. Söin vuosia hermokipuun, en ihan maksimiannoksella mutta ei paljon puuttunut.
Voimia, toivottavasti löydät sopivan ratkaisun. Ehkä jutteluterapia?
Kun multa kysyttiin millaista apua haluaisin, otin esille että kaipaan keskusteluapua. Sellaista ei kuulemma avohoidossa tarjota ellei ole vaarassa jäädä työelämän ulkopuolelle tai muuten huonossa tilanteessa. Sanoivat että on todella positiivista etten täytä näitä kriteereitä. Jäin katsomaan suu auki sillä olen täysin työkyvytön ja aktiivisesti itsetuhoinen. Taustalla yritys lopetta itseni. Kyllä on tiukat kriteerit. Mutta mömmöjä kuulemma saan, joten siksi pistän kaiken toivoni johonkin kemikaaliin jolla tämä infernaalinen oleminen saadaan pehmeämmäksi. En sano että olen epätoivoinen mutta sellaista tämä alkaa muistuttaa.
-AP
Olisiko ketään jollaa kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?
Mulla on kokemusta.
Ahdistukseen meni, siihen oli hyvä lääke vaikkakin teki hiukan tokkuraiseksi. Parhaimmillaan meni 3150 mg päivässä mikä on aika paljon. Nyt vieroitettu suht vähillä oireilla. Eli enää en käytä.
Kysy jos haluat lisää tietoa.
Toimii nauropaattiseen hermosärkyyn eli jalkoihin täällä hyvin. 75mg riittää yleensä, joskus tarvitsen toisen. Ei tunnu päässä mitenkään mutta auttaa aina jalkoihin. Hyvä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta.
Ahdistukseen meni, siihen oli hyvä lääke vaikkakin teki hiukan tokkuraiseksi. Parhaimmillaan meni 3150 mg päivässä mikä on aika paljon. Nyt vieroitettu suht vähillä oireilla. Eli enää en käytä.
Saiko annosta nostettua ihan vain pyytämällä, vai alkaako lääkäri pitää väärinkäyttäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta.
Saiko annosta nostettua ihan vain pyytämällä, vai alkaako lääkäri pitää väärinkäyttäjänä?
Tää ei näköjää huoli "kertaa" merkkiä. Eli mulla meni 3 kertaa 150mg, joskus jopa 4 kertaa.
Työterveyden psykiatri oli sitä mieltä että jos toimii niin antaa mennä. Teki lähetteen psyk. polille jossa psykiatri alkoi pienentää annosta. Apteekissa olivat tarkkoina eli uutta satsia ei saanut jos lääkkeitä oli laskennallisesti vielä käytössä.
Summasummaum: hiukan on kielteisyyttä Lyrican käyttöön yleisesti. Riippuu lääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta.
Tää ei näköjää huoli "kertaa" merkkiä. Eli mulla meni 3 kertaa 150mg, joskus jopa 4 kertaa.
Työterveyden psykiatri oli sitä mieltä että jos toimii niin antaa mennä. Teki lähetteen psyk. polille jossa psykiatri alkoi pienentää annosta. Apteekissa olivat tarkkoina eli uutta satsia ei saanut jos lääkkeitä oli laskennallisesti vielä käytössä.
Summasummaum: hiukan on kielteisyyttä Lyrican käyttöön yleise
Olen kuullut että 2x300 on vielä ihan "normaalia", vaikkakin ylärajoilla? Mun mielestä on kummallista jos ei voi laittaa sitä määrää mikä toimii. Tää oli mulle määrätty siks ettei vahingossakaan laiteta bentsoja koska ne koukuttaa. Ilmeisesti tämäkin siis koukuttaa yhtälailla kun noin kyttäävät?
Taitaa se koukuttaa koska valvovat.
Palsta sulkeutuu, palaillaan huomenna. Tsemppiä!
Se ex- käyttäjä
Mitä jos tuntuu että annos ei riitä? Ajatteleeko lääkäri että olen joku 'narkkari' joka haluaa pään sekaisin? Kun minä haluaisin vain toimintakykyni takaisin.
-AP
Kaikki ryynit on koukuttavia, tietty. En ymmärrä miksi niitä kenellekään jaetaan ja ihmiset syövät.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ryynit on koukuttavia, tietty. En ymmärrä miksi niitä kenellekään jaetaan ja ihmiset syövät.
Ei kaikki vedä katukaupasta saatuja lääkkeitä kaksin käsin saadakseen pään sekaisin. Näillä "ryyneillä" on ihan terapeuttinen käyttötarkoitus.
Aiheuttaa monesti riippuvuutta ja kovia vieroitusoireita. Tähän lääkkeeseen on liittynyt myös paljon kuoleman tapauksia.
Lopeta lääkitys, uupumus voi olla myös sivuvaikutuksia.
On tuo sata kertaa parempi kuin se iänkaikkinen essitalopraami, jota kaikille aina tungetaan.
Lyrica saataa aluksi aiheuttaa heitehuimausta ja väsymystä. Alkoholin kanssa kannattaa olla varovainen, sillä se tehostaa vaikutusta, koska alkoholi ja lyrica vaikuttaa samoihin reseptoreihin. Itsellä lähti taju, kuin katkaisimesta käännettynä pienen alkoholi määrän jälkeen. Tosin annostus oli silloin maksimi.
Suuremmilla määrillä valveunia, hikoilua ym. Hyvä lääke muuten mielestäni kipuun ja ahdistukseen. Mikäli aiot lopettaa, niin laske annosta vähitellen, sillä vieroitusoireet vastaavat, kun opioideissa. Vältä myös opioideja samaan aikaan, sillä ne aiheuttavat hengityslamaa.
Noihin kuolin tapauksiin sen verran, että tietämäni tapauksissa on otettu alkoholia, bentsoja, opioideja sekä alkoholia. Ei kuitenkaan kannata leikkiä sen kanssa hengellään.
600 milligrammaa on ihan hyvä annos kovaan kipuun ja ahdistukseen, mutta toleranssi kasvaa todella nopeasti ja vähän ajan päästä tuntuu, kun se ei vaikuttaisi ollenkaan. Monesti juuri sen takia jotkut vahvistavat sen vaikutusta muilla aineilla ja alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tuntuu että annos ei riitä? Ajatteleeko lääkäri että olen joku 'narkkari' joka haluaa pään sekaisin? Kun minä haluaisin vain toimintakykyni takaisin.
-AP
Rohkeasti ja asiallisesti pyydät nostamaan annosta, mutta jonkin ajan päästä.
Toisille pelastus, toisille ei. Kuten lääkehoito aina.