Koulukiusattujen lasten vanhemmat! Miten lapsesi voi?
Kysymys otsikossa.
Minulla on 12v tyttö. Viime keväänä kertoi olevansa koulussa aina yksin. Entiset kaverit eivät ottaneet mukaan porukoihin. Tyttö alkoi inhota kouluun menoa ja itki joka aamu että ei halua mennä. Nyt tilanne on onneksi hieman parantunut. Koulussa on valitettavasti edelleen yksin, mutta koulukuraattori ohjasi keväällä tytön sellaiseen "tyttökerhoon" missä on muitakin kiusattuja ja yksinäisiä tyttöjä. Tätä kerhoa tyttö aina odottaa innolla. Se on kerran viikossa ja siellä tehdään kaikkea mukavaa. Silti edelleen kouluun meno on todella vaikeaa.
Miten muilla? Miten lapsi jaksaa? Miten itse jaksat? Minä huomaan että lapsen paha olo on vaikuttanut minuunkin.
Kommentit (23)
5 vuoden yksinjättämisen jälkeen (peruskoulun viimeiset ja lukion eka) on nyt mennyt 4 vuotta toipuessa. Tuon neljän vuoden aikana oli koronavuodet ja etäopiskelut. Nyt lapsi on iloinen ja tyytyväinen kun ei ole enää ryhmässä, eli ei koe yksinäisyyttä. Kotona on oma ihana itsensä.9 vuotta on siis jo ollut ilman kaveria tai mitään sosiaalista kanssakäymistä perheen ulkopuolella. Jännittää sosiaalisia tilanteita eikä käy kodin ulkopuolella, kiusaaminen jätti ikuiset arvet.
Jos jossain koulussa oikeasti on Tyttökerjo, aion tehdä siitä ilmoituksen tasa-arvovaltuutetulle.
Todellakin tämä! Ns kiusattu on usein kielikello ja opettajan lellikki tai ihan vaan itsekäs kuspää, joka ansaitsee ryhmäkurinpalautuksen.