Siis mitä helvettiä Suomessa kitistään jostain palkasta, kuluista ja koroista kun mediaanipalkka on yli 3000 euroa???????
Mitä helvettiä? Minut juuri nolattiin äsken kun luulin että KESKIVERTOpalkka 3000 euroa on paljon. Sitten googlasin mediaanipalkan.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset elää yli varojensa. 3000 euron palkalla tulee hyvin toimeen, jos ei elä yli varojensa. Suomalaiset tuntuvat ajattelevan, että heillä on oikeus saada kaikki mitä sattuvat kulloinkin haluamaan. Valitetaan veroista, vaikka omat kulutustottumukset ovat överit eli velkapainoitteiset.
Tämä. Nykyihmiset kuvittelee että pienituloisena kuuluu saada kaikki samat asiat kuin esim. lääkärin palkalla.
Huoh. Käy kouluja, kouluttaudu. Saat liksaa
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ja ihmettelen sitä miten monien mielestä vaikka joku 2600e on huono palkka. Ihan normaali palkka se on ja jotkut olettavat että pitäisi tienata jotain 4000 että se olisi sitten ok. Vähemmälläkin pärjää ja hienoa että ylipäätään töitä.
Onhan se huonopalkka! Yksinasujalle kohtalainen, mutta todella huono, jos on lapsia elätettävänä.
- asuntolaina, vastike
- autolaina, -t
- vakuutukset
- työmatkat
- päivähoito
- harrastukset ja harrastusvälineet
- ruoka
- puhelinliittymät
- netti
- vaatteet aikuisille ja kasaville lapsille
- juhlat, joulut, synttärit jne
- vapaa aika, lomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ja ihmettelen sitä miten monien mielestä vaikka joku 2600e on huono palkka. Ihan normaali palkka se on ja jotkut olettavat että pitäisi tienata jotain 4000 että se olisi sitten ok. Vähemmälläkin pärjää ja hienoa että ylipäätään töitä.
Onhan se huonopalkka! Yksinasujalle kohtalainen, mutta todella huono, jos on lapsia elätettävänä.
- asuntolaina, vastike
- autolaina, -t
- vakuutukset
- työmatkat
- päivähoito
- harrastukset ja harrastusvälineet
- ruoka
- puhelinliittymät
- netti
- vaatteet aikuisille ja kasaville lapsille
- juhlat, joulut, synttärit jne
- vapaa aika, lomat
Ja vesimaksu, sähkölasku ja järkyttävä sähkönsiirtomaksu
Kaikki on kallistunut eikä ole nousseet valitettavasti. Saa tehdä kahta työtä, jotta pärjää. Lasten takia.
Matalapalkka-aloilla suuntaus on vanhaan, tehdään pitkää päivää vähillä vapailla. Toivottavasti lasten tulevaisuus on valoisampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä helvettiä että tosta 3000sta jää käteen hikisesti 1700.
Voiko tämä olla totta, ja miksi? Joskus minulla oli 15e tuntipalkka ja 0,5% veroprosentti, laskekaa siitä paljon jäi käteen.
Sinun tuntipalkkasi ja veroprosenttisi ei liity mitenkään mihinkään.
No mihin se sitten liittyy? Miksi joku saa palkkaa 3000 euroa mutta käteen jää vain 1700 euroa, mutta minä saan käteen tilille 2000 euroa vähän päälle?
3000e brutolla nettopalkka on reilu 2200e. Kaikista palkankorotuksista menee tuossa vaiheessa jo 50% veroihin, eli progressio iskee kunnolla.
Onpas verotus keventynyt sitten mun työvuosieni!
3440e eurosta ( +asuntolainan korkovähennys ja matkavähennys) jäi käteen 2200e
Siksikö palkkoja ei ole korotettu 25 vuoteen ja sinä aikana palkan ostovoimasta on hävinnyt 50%.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset elää yli varojensa. 3000 euron palkalla tulee hyvin toimeen, jos ei elä yli varojensa. Suomalaiset tuntuvat ajattelevan, että heillä on oikeus saada kaikki mitä sattuvat kulloinkin haluamaan. Valitetaan veroista, vaikka omat kulutustottumukset ovat överit eli velkapainoitteiset.
Tuosta jää käteen alle 2000e.
Suomessa on pakko olla jonkinlainen asunto, varsinkin jos on perhettä.
Kasvukeskuksissa ei alle 1000 eurolla saa mitään kelvollista vuokralle.
Jos olet onnekas ja saat lainaa 1000 euron kk kuoletuksesta puolet on jo korkomenoja. Siihen vastike päälle, sähköt, vedet jne. Yleensä toinen palkka menee asumiskuluihin ja toisen palkasta maksetaan matkakulut, päivähoito ja ruokaakin pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on Euroopan korkeimpaan kolmannekseen kuuluvat palkat.
Ja silti ostovoima kehitysmaa Romanian tasoa. Mikähän mättää??
Kun joku Postin toimitusjohtaja saa millin palkan, niin aika lailla vääristää tuota keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mediaani ihan reilusti yli 3000e.
Statin mukaan 2023 maaliskuussa mediaankipalkka oli 3 136 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mun 4000 euron palkasta tulee tilille 2500 eur. Ei naurata.
Ai, mä ajattelin vaihtaa 4-päiväiseen viikkoon ja tulisin saamaan juurikin tuon. Pärjäisin hyvin.
Bruttopalkkoja ei Suomessa kannata vertailla kun verotuksen progressio tekee sen että esimerkiksi 3100€ bruttopalkasta sekä 2200€ bruttopalkasta jää kummastakin käteen 2000€.
Olen saanut kumpaakin.
Mediaanipalkka ja keskivertopalkka ovat kaksi eri asiaa. Puolet palkansaajista saa alle 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkoja ei Suomessa kannata vertailla kun verotuksen progressio tekee sen että esimerkiksi 3100€ bruttopalkasta sekä 2200€ bruttopalkasta jää kummastakin käteen 2000€.
Olen saanut kumpaakin.
2200 euron palkasta jää käteen noin 1700 euroa.
90% suomalaisista tienaa noin 2400/kk. Mutta se 10% vetää keskiarvoa ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kumpaakin.
2200 euron palkasta jää käteen noin 1700 euroa.
Minulla jäi 2000€. Veroprosentista toki riippuu.
Palkkani on suurinpiirtein mediaanipalkan verran ja tällä hetkellä se ei riitä menoihin muuten kuin äärettömän tarkalla rahankäytöllä. Olen kahden teinin vuoroviikko vanhempi, joten käytännössä elätän kaksi ihmistä palkallani.
Asuminen vie n. 60 % nettotuloista, asumme Helsingissä kohtuullisen mukavasti. Minulla ei ole autoa, eikä maksullisia harrastuksia. Lapset harrastavat, mutta ei mitään ylikallista. On asioita, joista voisin säästää, mutta en millään haluaisi lasten viimeisinä lapsuusvuosina.
Toisin sanoen, mediaanipalkka voi tuntua nuoresta, yksinelävästä ihan hyvältä, mutta käytännössä sillä on vaikea saavuttaa ns. keskiluokkaista elämäntapaa pk-seudulla.
Höpö höpö, tuo on aivan normaali prosentti tuosta tulosta. Et ilmeisesti sinäkään ole tajunnut kuinka vähän enemmän isommasta bruttopalkasta jää käteen. Ja tuohan on ainoastaan tulovero. Kaikki maksaa lisäksi niitä välillisiä veroja kuten alvit sähköverot jne Kun on päässyt (useimmiten ansioista) tuohon tuloluokkaan, niin pitäisi vielä elättää nekin, jotka ei viitsi itse edes ruokiaan kotiin kantaa vaan tilaavat pizzat läheteillä jonnekin kaupungin ylläpitämään itsemurhaluukkuun.