Siis mitä helvettiä Suomessa kitistään jostain palkasta, kuluista ja koroista kun mediaanipalkka on yli 3000 euroa???????
Mitä helvettiä? Minut juuri nolattiin äsken kun luulin että KESKIVERTOpalkka 3000 euroa on paljon. Sitten googlasin mediaanipalkan.
Kommentit (101)
Ihan sama paljonko se palkka on, jos sillä ei saa mitään irti.
Palkkaa on saatu pitkään jo aivan liikaa, hintoja pitäisi nostaa ja palkkoja pienentää, jotta kulutus vähenisi huomattavasti. Asialla on kiire, sillä maailma on tuhoutumassa ylikulutukseen ja ilmastokriisiin. Ympäristön suojelu on nyt kaikkein tärkeintä ja siihen on ryhdyttävä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan käteen n. 3400-3500 e/kk, mutta sitten kun katsoo tilinauhan bruttosummaa, niin tuleehan niitä verojakin jonkin verran maksettua. Brutto karvan alle 6000 e. En kuitenkaan valita, hämmästelen vaan.
No juu... haluatko kertoa mitä työtä teet? Oliko sinulle koko polku vuodesta 0-siihen asti se mitä tykkäsitkin?
99% kansalaisilla se ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista palkkaa en ole koskaan saanut. Olenkin tajunnut tässä vuosien jälkeen että minua on huijattu tosi raskaasti. Ns. vedetty kuivana kakkoseen.
Ottaahan se päähän.
Sinut on ilmeisesti pakotettu tuohon palkkaan? Eikös jokainen saa valita ihan itse, että suostuuko tarjottuun työpaikkaan ja palkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan käteen n. 3400-3500 e/kk, mutta sitten kun katsoo tilinauhan bruttosummaa, niin tuleehan niitä verojakin jonkin verran maksettua. Brutto karvan alle 6000 e. En kuitenkaan valita, hämmästelen vaan.
No juu... haluatko kertoa mitä työtä teet? Oliko sinulle koko polku vuodesta 0-siihen asti se mitä tykkäsitkin?
99% kansalaisilla se ei ole näin.
Valtion palkkalistoilta olen ponnistanut ulkomaille erityisasiantuntijan töihin (mutta maksan Suomeen verot). Yliopistokoulutus humanistiselta alalta. Tiedän olevani onnekas, harva humanisti on töissä näillä palkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja veronpalautuksesi on isot, kun käytät liian korkeaa veroprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa on saatu pitkään jo aivan liikaa, hintoja pitäisi nostaa ja palkkoja pienentää, jotta kulutus vähenisi huomattavasti. Asialla on kiire, sillä maailma on tuhoutumassa ylikulutukseen ja ilmastokriisiin. Ympäristön suojelu on nyt kaikkein tärkeintä ja siihen on ryhdyttävä nopeasti.
Sano nyt vielä että maailmassa on ihan liikaa ihmisiä, siksi suomalaisten ei pitäis enää lisääntyä
No ei kai se 3k brutto riitä jos pitää saada asua uudehkossa asunnossa lähellä keskustaa ja ostella mitä mieleen juolahtaa ja matkustella joka lomalla ulkomaille. Nykyään jengillä ei ole mitään kohtuullisuutta enää. Sit ihmetellään kun planeetta tulessa. Itsekkyyttä!!!!
Kaikkia palkkoja pienimpiä lukuunottamatta pitäisi laskea jos ylikulutus ei muuten lopu. Vaihtoehtona jokaiselle sama hiilibudjetti ja ylityksistä tuntuvat ja omaisuuden perusteella määräytyvät maksut, ettei niitä huvikseen yliteltäis edes ökyrikkaiden toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kuittaan tuloveroilla myös vähän pääomatuloveroja.
Miten kertoa kaikille et aivot ei toimi, ilman että sanoo sitä suoraan?
Ap opettaa! :'D
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se 3k brutto riitä jos pitää saada asua uudehkossa asunnossa lähellä keskustaa ja ostella mitä mieleen juolahtaa ja matkustella joka lomalla ulkomaille. Nykyään jengillä ei ole mitään kohtuullisuutta enää. Sit ihmetellään kun planeetta tulessa. Itsekkyyttä!!!!
Kaikkia palkkoja pienimpiä lukuunottamatta pitäisi laskea jos ylikulutus ei muuten lopu. Vaihtoehtona jokaiselle sama hiilibudjetti ja ylityksistä tuntuvat ja omaisuuden perusteella määräytyvät maksut, ettei niitä huvikseen yliteltäis edes ökyrikkaiden toimesta.
Suutuiks sä oikeasti sun mielikuvitusvihollisen vastuuttomuudesta?
Hieno meno!
Minulla jää palkasta käteen vaan se 2t mutta pääomatuloista vielä 800e kk päälle. Hyvin riittää elämiseen ja säästöönkin jää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä etätyötä tekeviä pitäis verottaa enemmän. Kaikesta muustakin hyvästä valtio nyhtää omansa, niin miksei sitten luksuksesta nimeltä etätyö.
Päinvastoin, etätyöstä pitäisi saada verohelpotus (ja saahan siitä työhuonevähennyksen). Etätyöläiset eivät kuluta teitä autollaan tai kuormita julkista liikennettä, eivätkä vie kallista toimistotilaa, vaan könöttävät oman portaikon alla työpisteessään ja tekevät kuitenkin saman työn, kun toimistolla kahvipöydässä jaarittelijat. Etäpäivinä lounastauko on kutistunut lounasvartiksi ja kahvi juodaan työpisteellä.
Kateellisille voin sanoa, että tuskin tekemättä töitään kukaan missään firmassa on kauan etäilemässä. Työpanos pitää tulla toteen kuitenkin. Useiden tutkimusten mukaan työpanos lisääntyi monilla aloilla, kun siirryttiin etätyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset elää yli varojensa. 3000 euron palkalla tulee hyvin toimeen, jos ei elä yli varojensa. Suomalaiset tuntuvat ajattelevan, että heillä on oikeus saada kaikki mitä sattuvat kulloinkin haluamaan. Valitetaan veroista, vaikka omat kulutustottumukset ovat överit eli velkapainoitteiset.
Ei suomalaiset niin ajattele. Se on pieni kovaääninen vasen laita joka ajattelee: kaikille kaikkea kivaa ja rahat taikaseinästä. Johan sä tän pystyt havaitsemaan katsomalla äänestystulosta.
3000 euron brutolla tulee toimeen kyllä. Mutta kun sen eteen on raadettava kuin pieni eläin niin sitä toivoisi vähän enemmän kuin nipin napin toimeentulemisen. Käteenjäävä osuus ei ole paljon sossutukia parempi.
Just joo. Mä saan 2100e handuun, asun pk seudulla hyvien yhteyksien päässä, en katso hintoja ruokakaupassa ja säästöön joka kuussa vähintään 500euroa. Jos olisin tt-tuella niin pitäisi laskea pennosia ruokakaupassa ja puhelinlaskun jne jotka pitää siitä tuesta myös maksaa jälkeen ei toivoakaan että mitään jäisi säästöön ja kun ei ole säästöjä tai liikkumavaraa niin elämä on jatkuvaa kituuttamista. Ero on valtava!
Mutta ajattelepas jos sulla olisi vielä pari teiniä elätettävä. Tarvii olla huoneet heillekin ja heidän peruskulutus (ruoka, vaatteet, tarvikkeet, harrastukset) vastaa vähintään aikuisen kuluja (ehkä enemmänkin, kun kasvavat vaatteista ja kengistä koko ajan ulos). Sitten mediaanipalkalla alkaa tehdä jo tosissaan tiukkaa, vaikka olisi kaksikin mediaanipalkkaista vanhempaa. Lapsilisä on n. 100e/kk/lapsi. Sillä ei kovin pitkälle pötkitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri ja mulla oli hyvin oikea veroprosentti (tyyliin 25e palautuksia) ja vastaavilla tuloilla sain käteen 3600e. Kirkollisveroa en maksanut, että ehkäpä se selittää eroa edelliseen vajaa 6000e tienaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten kertoa kaikille et aivot ei toimi, ilman että sanoo sitä suoraan?
Ap opettaa! :'D
No anteeksi!
Ei paljoa kiinnosta nämä asiat. Minua kiinnostaa vain tehdä hommia ja saada siitä korvaus. Siinä kaikki. Jotkut vissiin osaa nämä asiat eivätkä silti tee töitä.
Jos 217 ihmistä tienaa 500 euroa ja yksi tienaa miljoonan niin keskiarvo palkka on silloin 5105 euroa.
Jos 217 ihmistä tienaa 500 euroa ja yksi tienaa 10miljoonaa niin keskiarvo palkka on silloin 46580 euroa.
216 ihmistä tienaa 500 euroa niin joku vääntää sitten, että sen yhden rikkaan palkkion vuoksi kaikki tienaa 46580
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri ja mulla oli hyvin oikea veroprosentti (tyyliin 25e palautuksia) ja vastaavilla tuloilla sain käteen 3600e. Kirkollisveroa en maksanut, että ehkäpä se selittää eroa edelliseen vajaa 6000e tienaavaan.
Kunnallisveroissa toki on suuria eroja myös. Mutta kyllä n. 3500e netto/kk on melkolailla oikea prosentti vajaa 6000e tienaavalle. Tuskin pitää siis liian suurta prosenttia tuo yksi aiempi kommentoija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset elää yli varojensa. 3000 euron palkalla tulee hyvin toimeen, jos ei elä yli varojensa. Suomalaiset tuntuvat ajattelevan, että heillä on oikeus saada kaikki mitä sattuvat kulloinkin haluamaan. Valitetaan veroista, vaikka omat kulutustottumukset ovat överit eli velkapainoitteiset.
Ei suomalaiset niin ajattele. Se on pieni kovaääninen vasen laita joka ajattelee: kaikille kaikkea kivaa ja rahat taikaseinästä. Johan sä tän pystyt havaitsemaan katsomalla äänestystulosta.
3000 euron brutolla tulee toimeen kyllä. Mutta kun sen eteen on raadettava kuin pieni eläin niin sitä toivoisi vähän enemmän kuin nipin napin toimeentulemisen. Käteenjäävä osuus ei ole paljon sossutukia parempi.
Täällähän valittaa kaikista eniten oikeistolaiset. Vasemmistolainen ei ajattele mainitsemallasi tavalla. Oman kokemukseni mukaan 3000 euron palkkataso ei vaadi eläimellistä raatamista. Voi toki olla alanvalintakysymys. Tietenkin palkan eteen nyt pitää töitäkin tehdä. Sosiaaliturvaa ei saa yli 2000 euroa kuukaudessa.