ÌVF/ICSI vkolla 3/4
No niin, toinen yritys on määritelty jo noinkin tarkasti. Eli olisi taas aika huhuilla muita samaan aikaan jännittäviä kasaan. Kirjoitinkin jo tuohon toiseen aiheeseeni, että tänään päätettiin tehdä mulle ICSI lyhyellä kaavalla pitkän sijaan. Kuukautiset hävisivät tässä kuussa mystisesti ja sen jälkeen päädyttiin tekemään hoidot omaan kiertoon tjs. Tämä on meidän perheen toinen hoitokerta ja toivottavasti viimeinen...Ainahan sitä toivoa saa. Mutta nyt kaikki kasaan, niin voidaan pistellä ja piinailla yhdessä. En ainakaan etsimällä löytänyt jo aloitettua ketjua...
Kommentit (243)
...mitä keksin! Kokeilkaapa varsinkin kaikki piikkikammoiset jäädyttää pistokohtaa jääpalalla, ja pistäkää vasta sitten...ei tunnu missään!!!! Varsinkin lyhyellä kaavalla Orgalutranin pistäminen voi sattua, mutta tällä keinolla ei satu!
Mingu: voi harmien harmi! Toivotaan, että terot auttaa pian!
Myös mulla on punktio maanantaina, ainakin EE ja Sannuli taisi olla samassa aikataulussa. Ja siirto sitten toivottavasti keskiviikkona. Eilen ultrassa rakkuloita oli noin 10+10 14-millistä, ja jonkun verran myös pienempiä. Limis oli jotain yli 7mm, eikä lääkäri vaikuttanut olevan huolissaan siitä. Annoksen nostaminen sai aikaan sen, että ne pienetkin rakkulat lähti kasvamaan, ja nyt alkaa maha tuntua melko räjähdysalttiilta ajoittain... Siksi odotan jo ihan kärsimättömänä punktiota, että menee taas asiat eteenpäin. Ja oon yrittänyt juoda vettä kokoajan. Ja urheilusta on tullut luonnostaan taukoa tämän olon takia. Jos olo jatkuu tällaisena, niin otan rennosti ehkä koko piinisajan.
Mulla on muuten koko viikon ollut elämäni ovisoireet! Onko muilla? Siis kaikkea sitä, mitä normaaleissa kierroissa, mutta vähintään tuplaten, eli tekee mieli, ovislimaa jne. Vähän oon miettinyt, että tehoaakohan jarrulääke varmasti, varsinkin kun lima tuntui tänään yhtäkkiä loppuvan. No eipä sitä kai kannata murehtia, menee miten menee. Ja Pregnylhän ne nyt ainakin irrottaa.
Onko Merillä ultrakuulumisia?
Onnea ja pitkää pinnaa " alkiolastin" saaneille!
-Vannis
Nyt se vihdoin(tai valitettavasti, heh) on edessä meilläkin...
Jollainlailla jännittää mutta oikeastaan taas ei ollenkaan...
Hassu tunne=)
Mitkäs fiilikset ee:lä ja ööh, olikos se vanniksella kun huomen sama?
Just kaveri kävi kyläs ja kyseli ja oli että mitä jos ei onnistu ni mitä sitten..
Voi hitto, ei tuollaisia saa miettiä, tämähän onnistuu!(näi aatellaa kunnes toisin todistetaan)
Olo on turvnnut kyllä...vatsaa sattuu varisnkin kun käy " isommalla" asialla wc:ssä ja kun istahtaa tmv.
Anoppi oli ihana kannsutava ku eilen sanoin hällekin että onneksi huomenna pitäs päästänäistäkin vaivoista ni hän totes vaa että kunnes alkaa toisenlaiset oireet;)
Onko teil muilla muute nää hormonit aiheuttaneet turvotusta yms?
koska mulla siis on tosiaan vatsa, no se nyt on ihan ymmärrettävää, mutta esim rinnat on olleet muutaman päivän aivan järjettömän kipeät ja mieskin totesi niiden kasvaneen reilusti..ja siltä se kyllä tuntuuki...
Siivoilin tuossa juuri ja nyt taidan laulaa luikauttaa muutaman karaoke biisin=)
Heissan!
Viikonloppu on mennyt kivasti ja nopsasti, vaikkakin just huomasin, että on vasta pp3..... Onneksi on kiireinen työviikko edessä. Olo on edelleenkin hyvä eikä ihmeempiä tuntemuksia oikeastaan mihinkään suuntaan. Nyt vaan Luget on alkaneet vähän valumaan ulos ja muutoinkin aika sottaista puuhaa....
VAnnis: mullakin oli pari päivää ennen tuntemuksia oviksesta ja ajattelin myös, että entä jos munasolut irtoaa ittekseen ennen aikojaan. Lääkäri vakuutti, että näin ei tapahdu. Ainoastaan jos on yksi reilusti isompi munarakkula, niin se voi irrota ittekseen. Ole siis ihan rauhallisin mielin. Kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee. Tsemppiä huomiseen!
Ja tsemmpiä Sannulille ja EE:lle huomisiin punktioihin!!
Mites Tipituun piinistelyt? Entäs muut?
Vilkutuksia ja tsemppiä kaikille!!!! Taidanpa vielä päivittää listamme....
EmmaEmilia-79: pitkä IVF
punktio 22.1. siirto 24.1.
Hemmet: pitkä IVF
punktio..... siirto
Huiskuttaja: lyhyt
punktio..... siirto
Katijo: pitkä
punktio..... siirto
Kille: pitkä IVF
punktio 16.1. siirto 18.1. (1 alkio)
Meri05: lyhyt IVF
punktio.... siirto
Miina: Plussa jo ennen hoitoja!!!! Onnea!
Mingu: hoito siirtyi myöhemmäksi :-(
Omenakuu:pitkä IVF
punktio 16.1. siirto 18.1. (2 alkiota)
Sannuli-80: IVF
Seli: pitkä IVF
punktio 17.1. siirto 19.1.
Tipituu: pitkä IVF
punktio 15.1. siirto 17.1. (1 alkio)
Toivis: pitkä IVF
punktio..... siirto
Vannis: lyhyt IVF
puntio 22.1. siirto 24.1.
Kille
Tulihan se talvi vihdoinkin! Suorastaan liiankin kanssa, pakkasta on niin ettei flunssatoipilaiden kanssa oikein uskalla ulos lähteä. Mutta aurinko paistaa jo ihanasti, alkaa tulla kevätfiilis (just kun talvi tuli!!).
Sannuli ja EE: onnea matkaa punktioon! Toivottavasti saatte hyvän saaliin ja operaatio sujuu vaivattomasti.
Kille: samat tunnelmat täälläkin, ei ihmeempiä tuntemuksia ja odottamattoman vähän pyörii tämä projekti mielessä, hyvä niin! Oon saanu nuo Luget pysymään hyvin sisällä, kun hain apteekista kertakäyttöhanskoja ja laitan Luget illalla ja aamulla suoraan sängyssä, jonka jälkeen makailen sen puoli tuntia ja illalla tietysti yön yli. Hanska on helppo vetaista nurin niskoin ja heittää sitten aamulla roskiin, ei tarvi juosta käsien pesulle. Eivät ole juurikaan valuneet. :-)
Rattoisaa viikonloppua kanssasisarille!
t. tipituu
ehkä Synarelan lopetus auttaa sitten uniongelmiin¿ Eilen uskalsin käydä vielä uimassa rauhallisesti, tosin tuntui vähän sitten vatsassa. Nyt vaan totaalilepoa keskiviikkoon ja siitä ties miten kauan taas. Tosin pääsin lisäkoulutushaastatteluun torstaina¿ Alun perin se olis ollu siirron kanssa yhtä aikaa mutta sain siirrettyä sen armollisesti edes torstaille. Pääsen jos pääsen, vähän arveluttaa kyllä junalla treelta helsinkiin ja takaisin. Ja pitäis olla vielä pikkukipuineen kohtuu edustava ;)
Kiitos tsemppauksesta Hemmet ja Seli! Ei kai tässä voi muuta kuin yrittää uskoa omiin munasoluihinsa!
Seli, tosi hyvä, että teillä icsi toimii!
Hienoa Hemmet, että pääset jo punktioon, ollaan samana päivänä vielä! Toivottavasti vointisi on yhä hyvä!
Vannis: hyvin on rakkuloita sulla! Mulla on ollut ovisoireista ehkä lähinnä hurjat ovislimat silloin tällöin, ei tosiaan jatkuvasti.
Sannuli: Mulla ei vielä kauheeta turvotusta, mutta näyttäis siltä, että rinnat on ainakin palautumassa saman kokoisiksi. Toinen siis päätti jotenki yksinään pienentyä, ehkä Synarelan vuoksi ;)
Onnea huomisiin punktioihin! Kaikillako ei ole vielä punktiopäivä tiedossa?
Ja eikun taas lepuuttamaan...
Täällä vointi ollut tänään hyvä, mutta eilen olo oli hirvee. Tuli ihan kyyneleet silmiin kivusta, ilmeisemmin munikset kasvoi taas vauhdilla. Uskon jo vahvasti, että hyperi tulee punktion jälkeen.!!! APUA! Siirtoa en edes enään odota, koska noita soluja on niin paljon, lääkäri epäili, että reilusti yli 20 menee jopa pakkaseen, saas nähdä! Siirto sitten myöhemmin keväällä! Tällä hetkellä tuntuu vain siltä, että olis äkkiä keskiviikko ja punktio onnellisesti ohi. En tahdo jaksaa enään odottaa! Liikuntaa en ole tällä viikolla uskaltanut harrastaa, koska se kiellettiin tiistaina. Mukavaa Katijo, että voidaan vielä yhdessä odotella ja kauhistella, on edes joku toveri vielä jäljellä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta! Nesteitä on mennyt kyllä reilusti ja kohta tulee makuuhaavat makaamisesta. Todella epänormaalia minulle, että makoilen näin paljon!!! Ikävä juoksulenkkejä!!! ONNEA KAIKILLE!
Toivoo: pelon sekainen Hemmet
Katsoin niin kiireesti aiemmat viestit ja Killen päivittelemän listan, että unohduit kokonaan! Eli hurjasti onnea myös sulle huomiseen punktioon!!! Ja kiitos pitkän pinnan lähetyksistä. On ainakin tähän asti toiminut, ei piinasta vielä tietoakaan. =)
t. lahopäinen tipituu
No niin, se on taas uusi viikko aluillaan, ja vieläpä monella punktion merkeissä -> tsemppiä teille joilla se on tänään (olikohan jopa kolmella?)! Toivotaan hyviä tuloksia!
Onnittelut kaikille kyytiläiset saaneille! Kivasti on mennyt, kun tähän mennessä kaikki, jotka hoidon ovat aloittaneet, ovat päässeet piinailemaan :)! Toivottavasti päästään me loputkin!
Meillä ois punktio 24.1. Stimulaation kestoksi tuli vain 9 päivää...vähän hermostuttaa, että onkohan ne solut vielä ihan raakileita. Kuinka pitkiä stimulaatioita teillä muilla on ollut?
Viimeksi ultrassa näytti siltä, että puolet munarakkuloista eivät ois enää juuri kasvaneet. Eli voi olla että saaliimme on sittenkin pienempi, kuin luultiin. Ilmeisesti alle 10. Toivottavasti kuitenkin riittävät!
Olo on kyllä kaikkea muuta kuin hehkeä; turvottaa ja juilii. Alkaa olla kivuliasta jo käveleminenkin. Mistä tulikin mieleen HEMMET, kuinka sulla menee, ja milloin on punktio?
Voi Hemmet, nyt tsemppiä hurjasti! Yritä ajatella, että vaikka nyt joutuisit vähän kitumaan, niin sitten on pakkanen pullollaan odottamassa ja pääset vähemmällä myöhemmin!!
Meri05: Meillä kolmella sitten ainakin punktio samaan aikaan! Mua mietityttää kans mitä tuolla alhaalla tapahtuu, täydet annokset on ollu ja 12 pistelypäivää. Sullakin tuntuu jo paljon, mutta mulla vasta hyvin vähän... Tietää kuitenkin, että jotain siellä tapahtuu. Mutta eipä sitä auta nyt murehtia (tosin mulla ihan hetkestä kiinni, miten paljon asia vaivaa ;) )... Oothan juonut paljon koko ajan?!
Toivottavasti punktiot menee tänään hyvin! Jaksuja piinailijoille ja meille kaikille muillekkin :)
Höh, sekoilen tässä, olithan viime viestissäsi jo maininnutkin että punktio on keskiviikkona.
Katijo: eiköhän ne munarakkulat sinullakin siellä kasvele ihan mukavasti vaikka ei kivistele. Mulla on varmaan ne pienet rakkulat kun yrittävät vielä kasvaa, ja aiheuttavat näitä kipuiluja. Toivotaan hyviä tuloksia ja kivuttomia punktioita keskiviikoksi :)
Eikä ollu loppuviimeksi mitenkään paha kokemus..Ei toki miellyttäväkään mutta muuten ihan ok.
Ainoastaan kun munasarjoihin mentiin sisälle, se sattui, mutta muuten se keruu tuntui vaan epämiellyttävältä.lähinnä ajattelin kaikkea muuta ja annoin heidän tehdä tehtävänsä=)
Aivanhöplässä olin niiden lääkkeiden asnsiosta kyllä=)
Saalista en ihan tarkkaan muista ku se kerrottii heti siin punkiton päätteeksi, mut huomenna sitte soitan 10-11 polille ja kyselen hedelmöittymisestä..
Nyt on vatsa kipeä ja lepoa suositeltiinkin ja sitä menen nyt harrastamaankin..
Miten muiden punktiot tänään meni?
Keskiviikkona klo 12 on siirto....
Mites te jotka jo lugeja joudutte laittamaan..pitääkö niiden jälkeen pystyä oleen makuuasennossa ja jos niin kuinka pitkään...?
illalla se ei ole mikään ongelma kun homen iltasella aloitan mutta mites aamulla.....
Tulin vaan ihan pikaisesti kertomaan, että punktio on onnellisesti ohi ja hengissä selvittiin :) Saaliina oli 25 (!!) munasolua ja huomenna saa tietää hedelmöittymistilanteen. Punktio meni melko kivuttomasti runsaan lääkityksen ansiosta ja sen jälkeenkin mahakivut on olleet kohtuuden rajoissa. Ei vaan oikein jaksa muuta kuin makoilla ja nukkua, joten painunkin samantien takaisin lepäilemään ja tulen huomenna kertomaan miten tilanne on kehittynyt. Peläten pahinta ja toivoen parasta siis eteenpäin :)
EE
Moikka!
Hyvä, että kaikilla oli mennyt punktio hyvin tänään. Mites Vanniksen punktio?
SAnnuli kyseli Lugejen laitosta. Mä laitan niitä 3 kertaa päivässä 2 kapselia ja ainoastaan illalla oikeestaan menen nukkumaan heti. Mulle ei myöskään lääkäri sanonut mitään makoilusta. Välillä sitä valuu ulos ja välillä ei (sori ällötys!)
Päivitänpä listaa taas vaihteeksi ;-)
EmmaEmilia-79: pitkä IVF
Hemmet: pitkä IVF
punktio 24.1. siirto 26.1.
Huiskuttaja: lyhyt
punktio..... siirto
Katijo: pitkä
punktio 24.1. siirto 26.1.
Kille: pitkä IVF
punktio 16.1. siirto 18.1. (1 alkio)
Meri05: lyhyt IVF
punktio24.1. siirto 26.1.
Miina: Plussa jo ennen hoitoja!!!! Onnea!
Mingu: hoito siirtyi myöhemmäksi :-(
Omenakuu:pitkä IVF
punktio 16.1. siirto 18.1. (2 alkiota)
Sannuli-80: IVF
Seli: pitkä IVF
punktio 17.1. siirto 19.1.
Tipituu: pitkä IVF
punktio 15.1. siirto 17.1. (1 alkio)
Toivis: pitkä IVF
punktio..... siirto
Vannis: lyhyt IVF
puntio 22.1. siirto 24.1.
Missäs Toivis ja Huiskuttaja ovat? Huhuu!!
Tsemppiä ja pitkää pinnaa!!
Killr
Voi teitä onnellisia,joilla kaikki ohi. Mutta minä olen vielä hengissä ainakin keskiviikkoon asti! Hirvittää!!! Missä Toivis??? Eikös me menty samaan tahtiin!
hemmetin kanssa samana päivänä punktio. Mulla siis keskiviikkona 24.1. pnktio. 20 rakkulaa köllöttelee mahassa, juiliikin aikalailla. Toivoisin niin, että tämä toisi meille kaikille halutun tuloksen..
Oikein paljon tsemppiä kaikille omiin koitoksiin...
pikaterkuin Huiskis..
Punktioita ja siirtoja riittää :) Nyt on vielä Toivis hukassa! Missäs meet?!
Täällä aika oireetonta... Eilen pistin pregnylin ja nyt alkaa ehkä olemaan turvotusta, mutta ei lähellekään mitään kipuja... Välillä tuntuu jotain. Ehkä jos kävisin töissä eli olisin enemmän liikkeellä, tuntuisi enemmän. Arveluttaa vaan tilanne.
Vitamiineista oli puhetta aiemmin, vaihdoin tavallisista Multitabs Raskaus-versioon, onhan ne tarkoitettu raskautta suunnittelevillekin ;)
Unohdin kertoa, että meille siirretään 2 alkiota, jos niitä saadaan aikaiseksi. Kuulemma tokassa hoidossa usein tehdään niin, mulla kyllä jo ekassa, kun yritettiin niin varman päälle. Päivän pidemmät hautomiset ja kaikki. No eipä auttanut, mutta nyt saa kyllä onnistua 8)
Tsemppiä kaikille huomiselle!
E-E ja Sannuli: toivottavasti saitte paljon hedelmöittyneitä...kuinka kävi?
Jep, huomenna sitten äksöniä monella :). Huh, toivotaan parasta!
Mulla on aika piukea olo, ja käveleminen täristää munasarjoja ihan liikaa. Pregnylistä tuli tissit kipeäksi oikein urakalla. Meillä muuten sanottiin tuosta Pregnylistä, että se on otettava minuutilleen, jo 15 min. myöhästys voi merkitä,...ja meillä meni hiukan myöhäiseksi kaikenlaisen sähläilyn takia (n. 10 minuuttia). Mutta ei kai elimistö voi toimia minuutilleen...vai voikohan? En kyllä viitsi soitella tuosta syystä kuitenkaan.
Ei se voi niin tarkkaa olla pregnylin kanssa, meillä pistos piti ottaa klo 21-22 ja punktioonkaan ei kuulemma välttämättä päästä juuri silloin klo 10.40 kun pitäisi. Viimeksi pregnyl piti ottaa myös 21-22 ja punktio oli jo klo 8.10!
Alkaa kyllä tuntumaan koko ajan enemmän, rinnatkin on näköjään aika herkät eli eiköhän lääkkeet oo tepsiny :)
Tänään oli meilläkin alkion siirto. Kolme hyvälaatuista alkiota oltiin saatu aikaiseksi yhdestätoista munasolusta. Yksi siirrettiin ja kaksi meni pakkaseen. Osa munasoluista olivat olleet epäkypsiä ja eivät sen takia olleet kelvanneet edes hedelmöitys yritykseen. Neljä oli laitettu keskenään hedelmöittymään maljalle ja kolme oli mennyt icsiin. Kaikista icsi soluista tuli hyviä alkioita, mutta yksikään maljalla ollut ei lähtenyt hedelmöittymään. No olen ikionnellinen näistäkin ja nyt jännittää lopputulos ihan kamalasti.
Pidän sulle Katijo peukkuja ja uskon, että munit hyviä munia. Mä kävin kontrolli ultrassa perjantaina ja sen jälkeen pistin vain kaksi puregonia ja pregnylin ja sillä olivat tuplaantuneet. Joten älä vielä luovu toivosta. Tärkeinhän tässä on se laatu eikä määrä. Mutta tiedän kyllä täysin epätoivon tunteen. Onneksi mielialan vaihtelut ja unettomuus on ainakin mulla helpottunut kun inho-synarela loppui.
Sannulille vielä terveisiä, että meilläkin mies antoi näytteen ennen punktiota ja oli kanssani sen ajan. Mutta kannattaa asiasta kuitenkin keskustella, jos miehellä tekee pahaa sairaalat ja piikit yms. kannattaa varmaan jäädä pois toimenpiteestä. Koska ei ole kivaa jos mies alkaa voida huonosti kesken toimenpiteen. Mutta taas toisaalta vaikka tuommoiset jutut tekesikin pahaa, eihän sitä tarvitse katsella ympärilleen vaan keskittyy vaimoonsa. Mutta itsekin hoitoalalla työskentelevänä olen todistanut kun raavaat miehetkin pyörtyilee nähdessään huonossa kunnossa olevia omaisiaan, piikkejä ja muuta sairaala sälää. Joten kannattaa asiasta keskustella ja kysellä miehen mielipidettä.
Toiveikkain terveisin
Seli