mielipiteitä nimestä Justiina??
ollaan miehen kanssa päätetty tyttären nimi jo jokin aika sitten. kolmatta nimeä emme tyttärelle keksineet eikä siitä sen suurempaa stressiä otettu vaikka molemmat haluaisi kolme nimeä.
eilen illalla selasin tota vauvan nimi listaa ja sieltä justiina pomppas silmille. onko justiina kamala? tuleeko siitä ekana mieleen joku vanha täti kaulin kourassa? onko se kova nimi pienelle tytölle?
Kommentit (13)
Samoja mielikuvia kuin nimistä Peppi, Ronja, Reetta...
elämää suurempi-mallin, tiukkanutturainen ja alati miestään aliarvioiva ja vihainen (juurikin se kaulin käteen jumittuneena keittiössään hyörähtelevä ) vaimo on ainakin mun mieleen ja verkkokalvoille iskostunut Justiinana.
Itse en nimestä pidä yhtään ja tuon Siiri Angerkosken roolityön lisäksi se tuo mieleen vain " Justiinsa joo!" ivallisen lausahduksen, eli ei positiivista silläkään saralla.
Edellä mainitut on musta aika painolasti nimelle ja sen kantajalle, mutta tietenkin itse laitatte lapsellenne sen nimen. joka hänelle sopivimmalta tuntuu. Justiina voi asettaa ihmisille tiedostamattomiakin ennakko-odotuksia nimenkantajan persoonallisuuden suhteen (juuri näitä tomera, kovaääninen jne.) ja yhtälailla tedostamatta sitä sen kummemmin, lapsi voi ympäristön oletuksiin vastata alkamalla toteuttaa noita odotuksia käytöksessään ja olemisessaan.
varmaanjin pätee yhtälailla muihinkin etunimiin. (vrt. vaikka Uuno tai merkitysnimet). Noin ajatuksena vain: Miten kävisi lapsenne nimeksi Siiri (siis Justiina-roolin tekijä)? ;)
mä en ole varma onko nää tän päivän parikybäiset äidit Siiri Angerkosken roolityöstä kuulleetkaan, ja onkohan pekka ja pätkäkään kovin in enää...
Mutta koska Justiina on mun lemppis, mä saan puolustaa ;o) !
Eli MUN mielikuva Justiinasta on että se on humanisti-taiteilijaperheen lapsi,ja sillä on hyvä itsetunto ja se on kekseliäs, hauska ja reipas, ei pelkää hämähäkkejä ym, ei hienosteleva vaan terhakka, pitkä luonnonkihara tukka ja nopeat liikkeet...Sellainen joka ehkä koulussa valitaan näytelmiin mutta ei mihinkään tarkkuutta vaativaan kuten vaikka rahastonhoitajaksi..
Tää on aina hauskaa miten erilailla eri nimet mielletään :o) Eihän tää muuten kivaa oiskaan.
Ihan sama juttu kun tuo yksi pyytelee esim pehmeitä tytönnimiä, osa ehdotetuista ei mun mielestä ole pehmoisia... jne
Eipä ne in ole olleet meidänkään ollessa kakskymppisiä (siis 10 vuotta sitten. Ei tässä mitään dinosauruksia olla ;) ). Näitä vanhoja kotimaisia elokuviahan pyöritetään tv:ssä uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen. Ja lämmitelläämpä niitä teattereissakin aika ajoin... Vaikkei niitä katsoisikaan, kuuluu yleissivistykseen ne tietää. Vähän niinkuin Uuno Turhapuro, johon aiemmin viitasin. Saa olla aika tynnyrissä kasvanut, ellei hahmoa tunne.
kun puoli-istuskelen tyhmikkiselän takia sairiksella.. Dinosaurus ;o)... Sä et lipsu tyylistäs koskaan :oD
hauska kuulla kommentoiko kukaan nuori ja freesi tätä meidän " skabaa" !
kiitos kaikille!! :) kyllä se justiina taitaa silti olla ja tulla.
sen pekka puupään justiinan takia tästä nimestä kyselin.. se oli aika akka :D
kyllä parikybäsetkin jotain vanhaa ja fossiiliaikasta tietää vaikkei ehkä muista niin hyvin.
kiitos siihen yläkertaan vielä justiina nimen kuvauksesta :) vaikkei me taiteilija perhe ollakkaan :)
mielikuva topakka, vahva, räväkkä.
Hyvä nimi, tykkään powerista.
Meillä Justiinma oli tytön " työnimenä" ja oon kyllä satoja kertoja harmitellut, ettei neidistä ihan oikeestikin tullut Justiina, sillä tempperamentti ois osunut ihan kohilleen..on tuo vaan niin Justiina kun olla voi ;o)..eli tuossapa minun mielikuvani Justiinasta..ihanainen ja tomera nimi..antakaa ihmeessä!!!
lapsesta tuleekin ujo ja hiljainen ja hänen nimensä on Justiina? Siis nimi josta suurimmalla osalla tulee mieleen joku rempseä power girl.
mun on vaikea kuvitella hiljasta hissukkaa.. jos siinä lapsessa on yhtään samaa kun vanhemmissaan niin kyllä se puhua osaa :) ehkei heti synnärillä mut pian ;))
Sellainen reipas ja riuska, mutta vaatimaton. Ei pahalla...
joo kolmantena nimenä hyvä mut ei ensimmäisenä koska silloin tulis mieleen täti jolla on kaulin kädessä.