ÌVF/ICSI vkolla 3/4
No niin, toinen yritys on määritelty jo noinkin tarkasti. Eli olisi taas aika huhuilla muita samaan aikaan jännittäviä kasaan. Kirjoitinkin jo tuohon toiseen aiheeseeni, että tänään päätettiin tehdä mulle ICSI lyhyellä kaavalla pitkän sijaan. Kuukautiset hävisivät tässä kuussa mystisesti ja sen jälkeen päädyttiin tekemään hoidot omaan kiertoon tjs. Tämä on meidän perheen toinen hoitokerta ja toivottavasti viimeinen...Ainahan sitä toivoa saa. Mutta nyt kaikki kasaan, niin voidaan pistellä ja piinailla yhdessä. En ainakaan etsimällä löytänyt jo aloitettua ketjua...
Kommentit (243)
Heippa!
Joulu meni mukavasti ja paluu töihin oli tänään ankeaakin ankeampaa. Kivoja lahjoja tuli ja oli mukavaa viettää aikaa perheen parissa eikä oikein ehtinyt edes ajatella koko vauva-asiaa.
Kivaa Vannis, kun tulit mun perässä tänne!
Sumutellut olen nyt viikon verran eikä oikeastaan mitään oireita paitsi muutamana iltana on palellut niin, että olen luullut jo tulevani kipeäksi. Clomeista sain jonkinverran kuumia aaltoja, mutta nyt ei mitään. Kummallista.... Menkkojen pitäisi alkaa ehkä perjantiana, mutta toivottavasti ainakin ennen tiistaita, kun sillon mulla on varattuna ultra-aika. Tietääkö kukaan, että voiko mennä ultraan vaikka olisi vielä vuotoa? Loppuviikosta pitäisi hakea Puregonia, että on varmuudeksi lääkärissä mukana, jos vaikka saan alkaa jo pistämään....
Mites muiden Joulu meni? Onneksi on enää kaksi työpäivää...
Kille
Ilmoittaudun pinoon. Meillä toinen IVF suunnittelilla viikolle 4. Ensimmäisellä kierroksella lueskelin tiiviisti näitä pinoja, mutta kirjoittelu jäi väliin, kun en ole näitä palstoja aikaisemmin harrastellut. Lääkäri on ollut sen verran harva sanainen, että paremmin on tietoa täältä löytynyt ja päätinkin kantaa korteni kekoon.
Pitkällä kaavalla mennään. Synarelan sumuttelun aloittelin jo ennen joulua ja hieman jo tuntuu levottomina yöunina ja pinnan kiristymisenä. Edellisestä kerrasta annosta on pienennetty ja onneksi ei vielä ainakaan oireet ole niin pahat. Edellisellä kerralla sain hermoromahduksia vähän väliä ja yöt menivät surffaillessa kuumilla aalloilla. Ei ole ollut miehelläkään ihan helppoa ;-) Piikittelyn pitäisi alkaa 10. päivä ja punktio siis viikolla 4.
Erittäin, erittäin vaikean Endon vuoksi ei meillä voida luomua edes ajatella. Jokaiset menkat vievät pariksi päiväksi sairaalaan kunnon kipulääkkeiden äärelle, joten niitä ei pidetä kuin pakon edessä. Vietän siis uuden vuoden tod näk sairaalassa, joten eipä ole tarvinnut mitään juhlimisia suunnitella. Näin kun on hoito menossa, niin eivät kivutkaan ja sairaalassa makaaminen tunnu niin pahalta. Toivo onnistumisesta auttaa kummasti.
Killelle tiedoksi, että eivät kuukautiset haittaa ultrassa. Pääasia on että ovat alkaneet. Näin ainakin minua on infottu ja joskus olen ultraan kuukautisten aikana joutunutkin.
Tsemppiä kaikille!
Toivis
Kille: minulle myös sanottiin, että vuoto ei haittaa nolla ultrassa. Tärkeintä on että vuoto on alkanut.
Minulle tosiaan on se jarrupiikki laitettu ja juuri mitään oireita ei ole vielä tullut. Kauhulla odotan, että se ei onnistu ollenkaan... voiko kukaan olla oireeton ja piikittely pitäis alkaa myös 10 tammikuuta.
Hemmet: muistaakseni mulla ei ollut kovin paljon oireita jarrutteluista viimeksi, ja silti toimi ihan hyvin (mulla oli tosin silloin sumut). Mutta siis, eiköhän se kuitenkin hyvin tehoa.
Mulla menee hermot odotellessa (jo), kun mitään oviksen tapaista ei taida tässäkään kierrossa olla, ja siksi tää varmasti venyy :(. Toivottavasti päästään kuitenkin vielä tammikuussa punktioon. Ei oo kivoja nää pitkähköt ja välillä epäsäännölliset kierrot hoitojen kannalta.
Onko kukaan muuten ostanut lääkkeitä muualta kuin apteekista? Olen tekemässä pian kauppoja puregonista, siis yksityishenkilön kanssa, ja vähän hirvittää...mutta säästö ois kuitenkin ihan kunnollinen. Kai sitä täytyy uskaltaa luottaa, että lääkkeet on ok..
Uskaltaisitteko te tehdä samoin?
Missäpäin muuten olette hoidoissa? Me ollaan Hesan Väestöliitossa, ja tähän mennessä siellä on sujunut ihan ok.
Tämä joululoma on mennyt kyllä aivan hirviällä tahdilla!Vieraita on käynyt varmaan enemmän kuin koko vuonna yhteensä jne.
Mulla tosiaan on nyt syönnissä ne Primolutit ja huomenna pitäisi vielä ottaa nappi...Mutta, mutta eilisestä asti on tullut jo sellaista pientä punaista paperiin eli kuukautiset ilmeisesti yrittää väkisin läpi (tottakai ne nyt on etuajassa, kun viimeksi eivät suostuneet alkamaan!!!) Onkohan tästä mitään haittaa hoitoihin? Mulla hoidot siis lyhyellä kaavalla ja lääkäri olisi 2.1 jolloin pitäisi alkaa pistämään. En ole ennen kokeillut tätä lyhyttä kaavaa ja hieman hermostuttaa. Olemme hoidossa kysillä ja sieltä tuli vielä ennen klinikan kiinnimenoa resepti joihinkin uusiin pistoksiin. Orgaultra ja Puregon on noiden piikkien nimet, miten niitä käytetään? kun saamistani pakkauksista en ainakaan löytänyt sellaista kivaa ja helppoa kynää, kuten aiemmista lääkkeistäni!! Eihän nämä vain ole jotain " oikeita" piikkejä, jotka tulee itse pistää???? Silloin on kyllä oikeasti kuoleman paikka meikäläiselle piikkikammonsa kanssa.
Minä sain klinikalta Puregon kynän ja pistosopetusta, eli varmaankin sinäkin saisit kamppeet klinikalta. Orgalutran muistaakseni laitetaan ihan oikealla piikillä...mutta ei oo vaikeeta sekään. Luin jostain että eka piikki otettais kierron 1-3. päivä, joten on siinä vähän liikkumavaraa. Yleensä muuten menkkojen lasketaan alkavan vasta sitten, kun kunnon vuoto alkaa. Toivottavasti ei etuajassa alkavat menkat tärvele teiltä hoitoa!
Heippa!
Täältä näköjään löytyy paljonkin samaa venettä soutavia. Tulisin mukaan piinailemaan ja vaihtamaan ajatuksia, jos vaan sopii?
Meille on tehty IUI x 3, tuloksella -. Nyt tammikuussa, vkolla 4 tai 5, ajatuksena IVF/ICSI lyhyellä kaavalla. Tunteet kovin samanlaiset kuin muillakin tuntuu olevan täälläkin päin. Pelkoa ja jännitystä. Itseäni ei niinkään pelota punktio tai muu fyysinen juttu. Mutta jos tulos on sama kuin ennenkin, en tiedä kuinka siitä pääsee yli..
Oikein paljon tsemppiä ja jaksuja kaikille samassa tilanteessa menijöille. Ehkä nyt olisi meidän vuoro plussata?!
Huiskis
Toivis ja Huiskuttaja tervetuloa pinoon mukaan! Eiköhän otetan kunnon plussat sitten ensi vuonna tässä pinossa!!!!
Kävin juuri hakemassa Puregonia apteekista. Apteekki on niin ystävällinen, että laskuttavat ne ja Synarelat ensi vuonna, joten saan kaiken hyödyn irti Kelan lääkekatosta. Lääkekatto taitaa tulla täyteen jo heti ekasta ivf:stä. Toivottavasti seuraavaa ei edes tarvita.
Kaikille meille Parempaa ja hedelmällisempää Uutta Vuotta!!!
Kille
Kiitos Kille tervetulotoivotuksista!
Teillä on ystävällinen apteekki/apteekkari, että saat lääkkeet menemään jo nyt ensi vuoden maksukattoon. Meillä aloitetaan ivf-piikittelyt juuri lääkekattoasian takia vasta tammikuun kiertoon. Alkuun harmitti, kun aikaa menee `hukkaan`, mutta myöhemmin ajateltuna se on hyvä, saapahan pääkoppa hieman breikkiä tästä asiasta. Viime syksy ja tämä talvi, jos nyt talveksi voi kutsua, on ollut tosi rankkaa aikaa. On ollut pakko katsoa totuuutta silmiin, myöntää, ettei sitä luomulasta tule ja tehtävä asian eteen jotakin. Asiasta en ole kelnellekään muulle kuin miehelleni puhunut. Silti asia on vaikuttanut kaikkiin muihinkin ihmissuhteisiin :( Ehkäpä tämä vielä iloksi muuttuu..
Iso plussapuhallus ja voimahali kaikille!
Me ollaan tosiaan hoidoissa Oulun väestöliitossa. Ihan ensikertalaisia ja kuten aikaisemminkin jo mainitsin, että enanton jarrupiikki on laitettu reilu viikko sitten. Menkat olisi pitänyt jo alkaa, mutta niitä ei kuulu eikä ole tuntemuksiakaan. Mitä jos ne ei ala ennen nollaultraa?? Onko kellään tietoa, mitä sitten tehdään? Mites Kille sinun oireet, onko niitä? Minulla kun ei tunnut vielä missään.... ihmeellistä todellakin! Kaikille plussatuulia ensi vuodelle!!!! jospa tämä kahden vuoden piina alkaisi nyt pikkuhiljaa loppumaan!!!
Joku taisi kysyä, missä ollaan hoidoissa. Me ollaan Helsingin Diacorissa. Ja ollaan kovasti tykätty paikasta ja lääkäristä.
Hemmet: mitään oireita ei edelleenkään ole sumutteluista. Menkat alkoivat tänään parin päivän tiputtelun jälkeen.
Onko teillä muilla muuten löytynyt syytä lapsettomuuteen? Meillä ei ole löytynyt syytä ja kaikki mahdollinen on tutkittu paitsi laparoskopiaa ei ole tehty. Onko kellään tietoa onko lapsettomuudensyyllä merkitystä ivf:n onnistumisprosentteihin?
Kille
Kille: kyllä sillä taitaa olla väliä, sillä joihinkin ongelmiin IVF toimii paremmin, kuten esim. kun munatorvet on tukossa. Ja sekin kertoo jotain, että luovutetuilla munasoluilla saadaan yleensä parempia tuloksia kuin omilla (jos niin pitkälle hoidoissa mennään).
Meillä syynä on lähinnä miehen huonohko simppatiheys ja välillä myös huono morfologia. Itsellä myös pco tyyliset munasarjat. Mehän ollaan jo aikasemmin onnistuttukin ICSIllä, joten ollaan todiste siitä, että tällaisetkin tapaukset voivat onnistua :)
Plussarikasta tammi/helmikuuta ja ihanaa uutta vuotta meille kaikille!!!
Ja tervetuloa uudet palstalaiset minunkin puolestani!
Kille tuossa kyseli, jos on syy lapsettomuuteen löytynyt. Minulle on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja nyt sitten marraskuun laparoskopiassa löytyi lievä endometrioosi, joka lääkärin mukaan estää normaalisti raskaaksi tulemisen. Oulun lääkäri kyllä elätteli toiveita ilman ivf, mutta päätyi kuitenkin meidän pitkän yrittämisen jälkeen siihen. Mä taidan tosiaan tippua tästä kyytiporukasta ellei nuo menkat kohta tuolta tule. Mitään muita oireita ei ole kuin ajoittain kipeät rinnat. Kille ainakin sinä pysyt hoidon aikataulussa, onnea siitä!! Tietääkö kukaan onko sillä merkitystä, jos nuo menkat ei tosiaan tule ennen sitä nollaultraa???
Olen itse ensimmäistä kertaa menossa ivf:n viikolla kolme. Takana on kolme inssiä ilman tulosta. Nyt olen sumutellut synarelaa pari viikkoa menkkoja osotellessa. Synarelasta on tullut ihan alyttömät sivuvaikutukset. Olen turvonnut kasvoista ja jokapaikasta, mieliala vaihtelee, öisin en saa nukuttua ja joka asia itkettää. Olo on niin huono, että mielessä on käynyt hakea sairaslomaakin. Onko kenellekkään muulle tulut näin vahvoja sivuvaikutuksia vai olenkohan tulossa oikeasti hulluksi?
13. sumupäivä meneillään ja muutaman päivän on jo kiristäny... En tiedä, johtuuko sumuista vai onko nyt muuten vaan huono olo. Muutenkin olis kyllä paineita ens vuodelle, kun tää vuos oli aika heikko esitys. Lisuri pitäis saada nyt vauhdilla kasaan että pääsis ees työttömäksi tai mieluiten tietenkin sais töitä...
Mutta nyt kyllästyttää ja ärsyttää mieskin oikein kunnolla. Heräilen öisin kuumaan ja v.tuttaa lähes koko ajan, seksi ei kiinnosta pätkääkään. Tosi kiva tehdä vauvaa näin... Hajottaa jo etukäteen turvotukset sun muut.
Tästä sitten uudenvuoden viettoon... Skumpatki jäi ostamatta ku luulin, että alko olis auki tänään ja mies ei ajatellu. Toivottavasti te muut ootte paremmilla fiiliksillä ja pitäkää hauskaa munkin puolesta!!
Aikaisemmin minäkin ihmettelin miksi ei missään tunnu!!! Tänään alkoi vuodot heti kunnolla ja maha on erittäin kipeä.... ketuttaa täysillä! Tästä se varmaan alamäki alkaa, turvotteluineen päivineen. Nyt vain kaikki pää pystyyn!!!!
No mun kierto on nyt sitten ihan virallisesti sekaisin....Eli vuotoa tuli tasan pari tippaa sellaisina päivinä kun ei olisi saanut tulla ja sitten kun olisi saanut tulla, niin ei tule mitään. Eilen kävin lääkärissä ja totesivat, että limakalvo on paksu edelleenkin, mutta liikenteessä näkyi joku musta möykky eli ilmeisesti johtaja foliikkeli on lähtenyt juoksentelemaan. Ja nyt sitten ei siis voida hoitoja vielä aloittaa!!! PASKA! Sitten vaan odottelemaan, että täti suostuu jossakin vaiheessa kurvaamaan kylään ja siitä lähdetään sitten suunnittelemaan seuraavaa hoitoa. On tämä kyllä yhtä ättöstä, ihan niin kuin ei olisi tarpeeksi niissä negatiivisissa tuloksissa, niin ei pääse edes yrittämään jotain tulosta!!!! Eli tää nyt siirtyy takavasemmalle odottelemaan kärsivällisesti mitä keho seuraavaksi keksii ja yrittää pysyä kärryillä. Hurjasti tsemppiä teille kaikille muille!
Harmin paikka Sähäkkä, että kroppa on sekaisin. Oliko sulla jo jotain hormoneja käytössä vai luomunako se johtofolli päätti häipyä omille teilleen? Odottaminen on niin pirun piinaavaa ja jokainen ylimääräinen odotus tekee siitä vielä rankempaa. Koita jaksaa kuitenkin taas tämänkin takapakin yli, ehkä meitäkin joskus vielä onnistaa!
Keskiviikkoterkuin Huiskis
Uusi vuosi alkanutta ja tuo toivottavasti mukanaan meille kaikille mukanaan kauan toivotut vauvat.
Harmin paikka Sähäkkä, kun sun kroppas päätti sekottaa sun kierron! Niinkun tää ei olis tarpeeksi vaikeeta muutenkin..... :-(
Mulla oli eilen lääkäri ja kaikki näytti olevan niinkun tässä vaiheessa pitääkin olla. Eiliseen iltaan mennessä mulla ei ollut minkäänlaisia oireita paitsi uutena vuotena vähän päänsärkyä, mutta se saattoi johtua myös juodusta alkoholistakin ;-) No eilen illalla alko särkeä lihaksia niinkun jos olis kuumeessa ja sitä on jatkunut tänäänkin. Plus vatsaa kouristelee munasarjojen ja kohdun luota.
Lääkärissä ja nollaultrassa siis käyty. Puregon piikitykset aloitin sitten tänään 100 iu/pv. Hiukkasen aamulla jännitti tökätä sitä mahaan, mutta hyvin meni - ei tuntunut missään. Seuraava lääkäri on ens maanantaina. Jännää! Punktio näyttäisi toteutuvan siis viikolla 3.
Mun piti vielä kommentoida jotakin jollekin, mutta pää tyhjeni ihan kokonaan. Mites muilla menee?
Tsemppiä lääkityksiin kaikille! (kuulostaapa hassulta toivotukselta, hih!)
Kille
Terve! Ensimmäistä kertaa tässä kaikessa mukana.. Killen kanssa mennään näköjään samaan tahtiin. Ollaan menossa pitkän kaavan mukaan ja ensimmäinen enanton jarrupiikki laitettiin 21.12. Varsinaiset piikittelyt alkaakin sitten tammikuun 10 päivän tienoilla. Endon takia minulle valittiin jarruksi piikki eikä sumutteita. Minulla myös erittäin pelon sekaiset tunteet! Mietityttää varsinkin se punktio, kuinka kivulias se voi olla, myös hyperin oireita pelkään, koska niitä tuntuu tulevan niin monelle! Voimia kuitenkin!