Onko kotikoulu hörhöilyä vai vaihtoehto?
Itse en kannata. Täytyy olla hyvät tulot perheessä, jos toinen jää opettamaan lapsia kotiin.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaisten juttuja. Käytännössä lapsen koulu keskeytyy, koska kukaan ei häntä loppupeleissä opeta. Lisäksi lapsi syrjäytyy, koska ei näe ikätovereitaan. t: lasun sossu
Kai se kotikouluttava vanhempi pitää huolen siitä, että lapsi viettää aikaa myös ikätovereidensa seurassa ja käy erilaisissa harrastuksissa että oppii toimimaan porukassa.
Höpöhöpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoululaisella ei ole oikeutta myöskään koulun tarjoamiin terveyspalveluihin. Oppimateriaalit on itse kustannettava.
Tavallisen koulun terveydenhoito kuuluu kotikoululaiselle ja oppimateriaalit ovat maksuttomia kaikille oppivelvollisille.
Ei muuten tasan kuulu! Suomessa on pakollinen oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Tarvittavat tiedot on kuitenkin osattava, mutta menetelmät vapaat, eli jos kotiopettaja on nero, edes kirjoja ei tarvita.
Kotikoululainen ei siis ole oikeutettu oppimateriaaleihin, eikä terveyspalveluihin.Kunta ei ole velvollinen tarjoamaan näitä palveluja, mutta se ei tarkoita etteikö palveluja olisi saatavilla.
- ne jotka opettivat lapsiaan kaksi vuottaKunnallinen terveydenhoito ja hammashuolto kuuluu kaikille, ei se ole mitenkään kouluun sidottu. Yksityisellekin pääsee.
Oletko joskus yrittänyt päästä kunnalliseen hammashoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Joillekin pahasti nepsy-oireileville se kotikoulu on ainoa mahdollisuus. Koulu/kunta ei vaan tarjoa tarpeeksi pientä ryhmää ja yksilöllistä opetusta vaikka lapsella olisi kaikki diagnoosit ja lääkärinmääräykset.
Käytännössä ovat kyllä koulun kirjoilla ja käyvät siellä aina kun pystyvät, jäävät kotiin sitten välillä viikoiksi kun kuormitus menee liian suureksi. Ei ole vanhempien valinta ja voi aiheuttaa jäätäviä ongelmia perheessä kun töissä pitäisi läydä mutta kotiin jääkin nepsy jota et voi jättää yksin ja opettaa pitää jonkun kun yhteiskunta ei sitä tee.
Yhteiskunnan pitää reagoida pienentämällä luokkakokoja, lisätä erityisopettajien määrää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.uudenajankoulu.fi/
Tuollainen on nyt. Siis näille vaihtoehtojen maailmassa elävien kotikoulu.
Joo no monelle kotikouluttajalle tuo ei todellakaan ole vaihtoehto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmaisten juttuja. Käytännössä lapsen koulu keskeytyy, koska kukaan ei häntä loppupeleissä opeta. Lisäksi lapsi syrjäytyy, koska ei näe ikätovereitaan. t: lasun sossu
Kai se kotikouluttava vanhempi pitää huolen siitä, että lapsi viettää aikaa myös ikätovereidensa seurassa ja käy erilaisissa harrastuksissa että oppii toimimaan porukassa.
Ei niissä harrastuksissa tehdä ryhmätöitä tai esitelmiä.
Älä jaksa. Itse valmennan ja meillä on leirejä yms missä tehdään ryhmätöitä kauden tavoitteista, jne. Pelien jälkeen analysoidaan yhdessä, jne.
Urheilun tavoitteita vain harva tarvitsee, urheilu on vatipäitä varten.
Laittaisin omat lapseni kotikouluun, jos itselläni lapsia olisi. Suurin syy on se, että valtion arvomaailma ei tällä hetkellä vastaa omaani, enkä haluaisi lasteni altistuvan sille aivopesulle.
Voihan se joissain tilanteissa olla hyväkin, jos koulunkäynti on lapselle hirvittävän vaikeaa jostain syystä (siis esim paha kiusaaminen tai nepsyongelmat tms) ja tai jos just lähdetään ulkomaankomennukselle tai jotain. Kunhan vanhemmilla on riittävästi aikaa, tietoa ja taitoa opettaa ja on rutiinit ja säännöt joiden mukaan mennään. Toisaalta se voi tosiaan olla lapselle vahingollista hörhöilyä. Suurimmassa osassa tapauksista peruskoulu on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Tubettaja Anniina Jalkanen laittoi lapsensa kotikouluun, koska hän haluaa pitää lapsensa kotona lyhyen lapsuuden takia😆 Jalkasille on syntymässä vauva lähiaikoina, onnee vaan jos jaksaa silmät ristissä vielä opettaa esikoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suorittaminen tarkoittaa - onko kokeiden läpäisy yms. sama asia, kuin riittävät tiedot? Vai onko joku menestysvaatimus lisäksi?
Onko koulussa joku menestysvaatimus? Sitä armoviitosilla eteenpäin laahautuvaa porukkaa on vaikka kuinka paljon. Jos peruskoulu olisi niin ylivertainen paikka opiskella ja oppia, sieltä tulisi ulos pelkkiä kympin oppilaita.
Näinhän ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoululaisella ei ole oikeutta myöskään koulun tarjoamiin terveyspalveluihin. Oppimateriaalit on itse kustannettava.
Tavallisen koulun terveydenhoito kuuluu kotikoululaiselle ja oppimateriaalit ovat maksuttomia kaikille oppivelvollisille.
Ei muuten tasan kuulu! Suomessa on pakollinen oppivelvollisuus, mutta ei koulupakkoa. Tarvittavat tiedot on kuitenkin osattava, mutta menetelmät vapaat, eli jos kotiopettaja on nero, edes kirjoja ei tarvita.
Kotikoululainen ei siis ole oikeutettu oppimateriaaleihin, eikä terveyspalveluihin.Kunta ei ole velvollinen tarjoamaan näitä palveluja, mutta se ei tarkoita etteikö palveluja olisi saatavilla.
- ne jotka opettivat lapsiaan kaksi vuottaKunnallinen terveydenhoito ja hammashuolto kuuluu kaikille, ei se ole mitenkään kouluun sidottu. Yksityisellekin pääsee.
Lapsella on kunnallisella puolella tietyt hammastarkastukset, jotka ei liity kouluun mitenkään.
Ja olen aina saanut muutenkin lapsille hammaslääkäriajan, jos olen sellaista pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin omat lapseni kotikouluun, jos itselläni lapsia olisi. Suurin syy on se, että valtion arvomaailma ei tällä hetkellä vastaa omaani, enkä haluaisi lasteni altistuvan sille aivopesulle.
Entä omalle aivopesullesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän terveyspalveluja se koulu tarjoaa?
Mun lapsi näki lääkärin kerran koko peruskoulun aikana.
Muutama terveydenhoitajan tarkastus.
Tarkastuksia on vähän, mutta ongelmatilanteissa voi lapsi mennä koulutetveydenhoitajan, koulupsykologi tai kuraattorin kanssa juttelemaan. Siellä katsotaan jos tarvitsee lähetteitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoululainen ei siis ole oikeutettu oppimateriaaleihin, eikä terveyspalveluihin.
Milloin terveyspalvelut ovat muuttuneet maksulliseksi Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä kouluterveydenhuolto, että hammashoitola lähettivät meille tarvittavat ajat.
- ne jotka opettivat lapsiaan kaksi vuotta
Ystäväni on kirjoittanut aiheesta kirjan. Hän on pitänyt kotikoulua kahdeksalle lapselleen. Osa lapsista meni normi kouluun hetkeksi yläasteella, oppivat kuulema vain kiroilemaan siellä. Taas jatkui kotikoulu.
Hänellä terveydenhoitajan pätevyys. Ihan pötyä etteikö muu kuin opettaja voisi hoitaa kotikoulun opetusta. Ja kyllä, kaikki lapset ovat menestyneet elämässään, luoneet sosiaalisia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen meni oikein, mutta oppimateriaalit joutuu itse maksamaan kotikoulussa. Eipä niitä taida tosin koulussakaan aina saada koska säästöt.
Voivathan molemmat olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on kunnallisella puolella tietyt hammastarkastukset, jotka ei liity kouluun mitenkään.
Ja olen aina saanut muutenkin lapsille hammaslääkäriajan, jos olen sellaista pyytänyt.
Ei ole kotikoululaisella, usko nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä omalle aivopesullesi?
Eiköhän kaikki lapset altistu omien vanhempiensa arvomaailmalle.
Joillekin pahasti nepsy-oireileville se kotikoulu on ainoa mahdollisuus. Koulu/kunta ei vaan tarjoa tarpeeksi pientä ryhmää ja yksilöllistä opetusta vaikka lapsella olisi kaikki diagnoosit ja lääkärinmääräykset.
Käytännössä ovat kyllä koulun kirjoilla ja käyvät siellä aina kun pystyvät, jäävät kotiin sitten välillä viikoiksi kun kuormitus menee liian suureksi. Ei ole vanhempien valinta ja voi aiheuttaa jäätäviä ongelmia perheessä kun töissä pitäisi läydä mutta kotiin jääkin nepsy jota et voi jättää yksin ja opettaa pitää jonkun kun yhteiskunta ei sitä tee.