Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoititko kutsuun myös tärkeän sanan tervetuloa.

Vierailija
22/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsu tulee viestillä, joko vastaan pelkällä reaktiolla tai "Kiitos kutsusta, ilmoitellaan myöhemmin plaaplaa". Ilmoitan viimeistään viikko tai pari etukäteen pääsystä.

Miksi alapeukut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan mahdollisimman nopeasti, että kiitos kutsusta, valitettavasti X ei pääse, mutta toivotamme kaikki oikein mukavaa juhlaa. Sitten unohdan koko asian. Yleensä näissä 4-6 vko päässä olevissa juhlissa on toinen kutsukierros, silloin vihainen äiti soittelee, että miksi muka ei sovi.

Vierailija
24/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsu tulee viestillä, joko vastaan pelkällä reaktiolla tai "Kiitos kutsusta, ilmoitellaan myöhemmin plaaplaa". Ilmoitan viimeistään viikko tai pari etukäteen pääsystä.

Ihan oikeasti en ymmärrä miten  nuo reaktiot parantavat kommunikaatiota! Omiin kutsuihini en todellakaan odota mitään peukkuja tms silmäniskuja, vaan kerrottuun päivään mennessä tiedon siitä, ketä tulee ja onko allergioita. Aikuiset kommunikoi sanoilla. Jos näen, että viesti on luettu eikä vastausta ole vielä tullut, oletan että viesti on luettu ja vastaanottaja selvittelee miten toimia. Siinä ei peukku paina.

Tarkoitus reaktiolla on lähinnä kuitata, että viesti on luettu. Mulla on asetuksissa niin, että viestien lukemisia ei erikseen näe mistään. En tykkää siitä että ihmiset niitä kyttää.

Mulla ei, enkä tiedä montaa ärsyttävämpää asiaa kuin puhelimen ilmoitus saapuneesta viestistä, joka onkin joku turhanpäiväinen sydän vaikka henkilölle on esitetty kysymys. Lukukuittaus riittää.

Vierailija
25/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Jos et pysty pyydettyyn vastauspäivään mennessä sitoutumaan menemään paikalle, vastauksesi on kielteinen.

Normaalisti ihmiset eivät pidä toisten juhlia vaihtoehtona B:nä varalla, vaan päättävät mennä paikalle ja kieltäytyvät muista menoista.

Joo, no se vaihtoehto A voi olla, kuten meidän tapauksessa, Suomen Puolustusvoimat, joka ilmoitti yhdelle kutsutulle, että ei olekkaan vapaalla vaan vartiossa sen illan. Tieto asiasta tuli edellisellä viikolla. Mutta toki, loukkaannuin syvästi näin huonosta selityksestä, enkä ikinä enää pyydä esikoistani ja hänen puolisoaan mihinkään meidän juhliin. Tai kuopus, jolle selvisi silloin aamulla, että hän pääsee pelaamaan SM-peliin ekaa kertaa elämässään lajissa, jota hän on harrastanut 12 vuotta. Maailamssa tiedätkö on muitakin kuin sinä ja sun penskasi. Tai mun hääpäiväni.

Vierailija
26/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lopetettiin kutsujen pitäminen, kun jopa juhlapäivänä joku saattoi laittaa viestin, ettei pääsekään kun tuli joku (kivempi?) meno. Huippu oli ihan lapsen omilta isovanhemmilta, he eivät viitsineetkään tulla, kun telkkarista tulikin hiihtoa.

Aina olimme varanneet erikoisruokavalioita noudattaville tarjoilut ja nämäkin meni välillä hukkaan, kun kyseinen henkilö ei tullutkaan.

Aloimme sitten tehdä jotain omaa hauskaa oman perheemme kesken, päivänsankari sai päättää mitä tehdään.

Nyt lapset ovat jo aikuisia, ei ole näköjään meno muuttunut.

Vierailija
27/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vastaavat sitten kun tietävät pääsevätkö ja ketä on tulossa??

Tässä tilanteessa kuuluu vastata:

Kiitos kutsusta, ilmoitamme Xx mennessä pääsemmekö

Tai

Kiitos kutsusta Pekalle/Maijalle. Onpa kaunis kutsu

Tai

👍

Ei.

Kutsussa kuuluu lukea, mihin päivään mennessä vastaus viimeistään tarvitaan.

Kutsuttavan velvollisuuksiin kuuluu vastata viestiin annettuun päivään mennessä. Vastaamattomuus tarkoittaa, ettei kutsuihin olla tulossa. On kohteliasta vastata siinäkin tapauksessa, ettei kutsuihin tulla.

Vierailija
28/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se nykyään on, että mihinkään ei sitouduta kun aina voi tulla jotain hauskempaa tai kiinnostavampaa joka vie voiton.

Tämän takia en halua olla enää yhden tyypin kaveri, kun meitä pidettiin kaksi vuotta varalla, jos ei saanut ketään muita rapujuhliin, matkoille, illanistujaisiin, niin sitten oli meidän kaverina. Aina kun oli jotain tärkeää, hylkäsi meidät. Ei saa kutsua enää meidän perhejuhliin, tai perheen juhliin🤝

Synttäreiltäkin meidät jätettiin pois, kun toinen lapsemme on nuorempi ja tyttö.. Ei pääse mukaan porukkaan..

Vierailija
29/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et laita kutsukorttia lapsen kaverille ? Näin viime vuosituhannen puolella laitettiin. Lapsihan on kutsuvieras, osallistunee myös pienen lahjan ideointiin. Onko tässä kävelty lasten yli ?

Jatkan vielä, siis fyysinen kortti. Syntymäpäiväsankari valitsee kaverit jotka haluaa kutsua.

Vierailija
30/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lapsen juhlakutsu lähtee äidin puhelimesta. Ja jos itse saan puhelimeeni viestillä kutsun, joka on oikeasti tarkoitettu lapselleni, en vastaa siihen mitään ennenkuin olen tarkistanut asian siltä kutsutulta itseltään.

Vierailija
31/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Varmaan ravintolassa olivat mielissään tollaisista luusereista

Vierailija
32/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii sinun lapsesi sanoa kutsutulle..minäpä en oo sun kaa, enpä sit leiki sun kaa.

Vierailija
33/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmää vielä tiedä pääsenkö tai tuonko mukulani, ilmotan sitte lähempänä

Vierailija
34/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä ole edes syksy.

Ennen vanhaan askarreltiin kutsut itse paperista ja ennen ajankohtaa lapsi saattoi kysyä kaikilta kutsumiltaan ihmisiltä henkilökohtaisesti, tuletko. Näissä kutsuissa luki aina että ilmoitathan josset pääse tulemaan ja ihmiset pääsääntöisesti ilmoittikin. Siis oletus oli, että synttäreille yms lastenkutsuille mentiin vastavuoroisesti.

Whatsapp-viestit on helppo ohittaa kun oikea elämä on kiireistä.

Vierailija
35/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastaan mahdollisimman nopeasti, että kiitos kutsusta, valitettavasti X ei pääse, mutta toivotamme kaikki oikein mukavaa juhlaa. Sitten unohdan koko asian. Yleensä näissä 4-6 vko päässä olevissa juhlissa on toinen kutsukierros, silloin vihainen äiti soittelee, että miksi muka ei sovi.

Eikö sinun lapsi pääse koskaan kavereiden synttäreille? Miksei? Jotenkin surullista, että vanhempi vain päättää ettei juhliin saa mennä. Kutsu on sille lapselle osoitettu, pitäisi häneltä nyt ainakin kysyä haluaako mennä.

Vierailija
36/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ravintolassa olivat mielissään tollaisista luusereista

Kerroin miksi ei päästä, kiittivät ilmoituksesta ja toivottivat tervetulleeksi jo toinen kerta. Oikein ystävällisellä äänellä. Mitä hän sisällään ajatteli, en tiedä, mutta itselle jäi ihan miellyttävä kuva tilanteesta ja kunhan nyt löydetään se yhteinen päivä tuon porukan kanssa, samaan ravintolaan ollaan edelleen menossa.

Vierailija
37/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että laitoitte kutsut ehkä turhan aikaisin. Monet eivät vielä osaa sanoa syksyn suunnitelmista ja eivät sitten halua perua jos tulee joku pakollinen meno. Mielummin vastaavat vasta sitten kun aikataulut on paremmin selvillä. Ja nyt se viesti on sitten siinä vaiheessa jo niin vanha, että saattaa unohtua. Jatkossa laittaisin sinuna kutsun hyvissä ajoin mutta ei liian aikaisin.

Vierailija
38/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan silloin vastata, että kiitos kutsusta, ilmoitan kun tiedän että pääsemmekö tulemaan.

Tällöinkin on etiketin mukaista ilmoittaa osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä viimeistään viimeisenä ilmoittautumispäivänä. Sellainen tulee myös kutsuun lisätä.

Jos tietää heti pääseekö vai ei, voi kiittää kutsusta ja ilmoittaa vastauksensa heti.

Kutsusta on aina kohteliasta kiittää.

Vierailija
39/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on ne muutamat tosi hyvät kaverit ja meillä menee niin, että kaverit tietää jo synttäreistä ennen kuin on kutsuttukaan. Ja varmasti tulevat paikalle ellei ole pää kainalossa.

Vierailija
40/208 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa kun kutsua ei ole tullut 😬

Tietty jos kutsussa selvästi lukee, että vastauksia odotetaan xx. Xx. Xxx mennessä tosi törkeää on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi