Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?

Vierailija
15.08.2023 |

Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?

Kommentit (711)

Vierailija
101/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää ihmeessä kotiin  sitten kun nuorinkin menee kouluun. Eihän sinne iltapäiväkerhoon voi päästää, siellä on levotonta, syödään ties mitä välipalaksi ja tavarat katoiletvat. Onhan toki mahdollisuus, että hyvällä koulutuksellasi pääset aamupäiviksi hyvin palkattuun työhön. Olet kotona viimeistään kun lapsi tulee koulusta ja häntä odottaa vastaleivotut sämpylät.

Vierailija
102/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te opetatte lapsillenne tuolla, että vieroksutte työtä?

Opetan, että lapset menevät meillä aina kaiken edelle ja työt tulee vasta sen jälkeen. Toivottavasti eivät pahasti traumatisoidu.

Minä olen aina arvostanut vanhemmissani sitä että he ovat työteliäitä ihmisiä, jotka ovat onnistuneet hoitamaan perhe-elämän ja työelämän tasapainotuksen. En usko että olisin edes lapsena arvostanut äitiä jolle olisin ollut elämän keskipiste ja mennyt kaiken muun ohi.

Minä en kyllä suonut pienintäkään ajatusta lapsena sille että vanhempani ovat jotenkin arvostettavia kun jaksavat käydä töissä ja hoitas perhettä :D oli vain äiti ja isä joita rakastin ja halusin viettää heidän kanssaan aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin yhteiskunnan elätit!

Sori, muurahainen, ei ehdi. On elämä elettävänä.

No tuota jokaisen tulee kyllä itse kustantaa oma elämisensä. Työllä.

Juu, perheessä on myös yleensä kaksi vanhempaa. Kotiäidin siipeilyn kustantava saattaa joutua elämässään vaikka sairauden takia kotiin, jolloin kotiäitinä ollut saattaa taas vastavuoroisesti antaa tukensa tälle ja perheen taloudesta vastuun. Mutta sinähän en usko tällaiseen tarunhohtoiseen skenarioon. Uliset vain omissa jumeissasi.

Millä rahalla se kotiäiti ottaa perheen taloudesta vastuun kun mies sairastuu? :D

Menee töihin..?

Jep, monet työnantajat kusevat hunajaa kun sähköpostiin ilmestyy hakemus +-10 vuotta kotona loisineelta mammalta. :D

En kusemisesta tiedä mutta sote alan tutkinnolla pääsevät ainakin samantien töihin ;)

Vierailija
104/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin arvostaa.

Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.

Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.

Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.

Josko avaisit silmäsi niin näkisit, mistä naisten ja miesten palkkaero johtuu. 

Silmät on auki ja meillä tienataan about saman verran sukupuoleen katsomatta. Meillä myös toimitaan tiiminä ja varallisuus on yhteistä.

Jos aikoo suunnitella elämänsä niin että aikoo jossain kohtaa erota, niin ehkä ei kannata lähteä suhteeseen laisinkaan.

Saati sitten tehdä niitä lapsia.

Mistä se mielestäsi johtuu? Siitä että toinen ei kerkeä raskaudeltaan kouluttautumaan? Vai siitä että toinen ei kerkiä kouluttautumaan kun on armeijassa? Vai siitä että toinen on kotona vanhempainvapaalla eikä kerkiä kouluttautumaan?

Me tehdään toisen asteen tutkinnolla molemmat 160h/kk töitä ja palkoissa ainoa ero on puolison lisät ja omat ruokakorvaukseni, kun teen keikkatyötä.

Vertaatko sinä 6kk armeijaa lapsensaantiin??? Lasta jo kannetaan kohdussa 9kk ja sitten se riemu vasta ratkeaa, kun piltti syntyy. Se on täysin avuton ja täysin toisen ihmisen varassa ensimmäise elinvuotensa. ja joissain perheissä lapsia on useampi, niin sama rulianssi taas, ensin raskaus, joka ei aina ole helppo, sitten synnytys (paikat repee, missähän kohtaa intissä vehkeet repeää?) ja taas imeväisen kanssa kotona. 

Intti on lastenleikkiä 6kk verrattuna raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon. Tuskin yksikään mies valitsisi raskautta ja synnytystä jos saisi valita, että meneekö inttiin vai ottaako tuon toisen vaihtoehdon. 

ja nykyään naisetkin käy intin, eikä siellä kohta miehiä olekkaan, kun nytkin joka toinen ei armeijaa käy ja naiset sen kun lisääntyy silläkin saralla.

Armeijaan on pakko menna, lisääntyminen on taas täysin oma ja vapaaehtoinen valinta.

Tämä. Puhuttiin juuri tuttavan kanssa armeijasta, sillä hänen tyttärensä meni sinne vapaaehtoisesti. Tuli puheeksi että kannatan sitä että asevelvollisuus olisi sukupuolesta riippumaton, ja hän tokaisi ykskantaan että ei ole reilua koska naiset synnyttävät. Hassu kommentti. Minä en ole ikinä joutunut sen enempää synnyttämään kuin käymään armeijaakaan. Käytän ehkäisyä.

Niinpä, jos kaikkien naisten olisi pakko llisääntyä, kommentin ymmärtäisi, armeija pakollinen ja lisääntyminen vapaaehtoista.

Vierailija
105/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin arvostaa.

Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.

Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.

Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.

Josko avaisit silmäsi niin näkisit, mistä naisten ja miesten palkkaero johtuu. 

Silmät on auki ja meillä tienataan about saman verran sukupuoleen katsomatta. Meillä myös toimitaan tiiminä ja varallisuus on yhteistä.

Jos aikoo suunnitella elämänsä niin että aikoo jossain kohtaa erota, niin ehkä ei kannata lähteä suhteeseen laisinkaan.

Saati sitten tehdä niitä lapsia.

Mistä se mielestäsi johtuu? Siitä että toinen ei kerkeä raskaudeltaan kouluttautumaan? Vai siitä että toinen ei kerkiä kouluttautumaan kun on armeijassa? Vai siitä että toinen on kotona vanhempainvapaalla eikä kerkiä kouluttautumaan?

Me tehdään toisen asteen tutkinnolla molemmat 160h/kk töitä ja palkoissa ainoa ero on puolison lisät ja omat ruokakorvaukseni, kun teen keikkatyötä.

Vertaatko sinä 6kk armeijaa lapsensaantiin??? Lasta jo kannetaan kohdussa 9kk ja sitten se riemu vasta ratkeaa, kun piltti syntyy. Se on täysin avuton ja täysin toisen ihmisen varassa ensimmäise elinvuotensa. ja joissain perheissä lapsia on useampi, niin sama rulianssi taas, ensin raskaus, joka ei aina ole helppo, sitten synnytys (paikat repee, missähän kohtaa intissä vehkeet repeää?) ja taas imeväisen kanssa kotona. 

Intti on lastenleikkiä 6kk verrattuna raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon. Tuskin yksikään mies valitsisi raskautta ja synnytystä jos saisi valita, että meneekö inttiin vai ottaako tuon toisen vaihtoehdon. 

ja nykyään naisetkin käy intin, eikä siellä kohta miehiä olekkaan, kun nytkin joka toinen ei armeijaa käy ja naiset sen kun lisääntyy silläkin saralla.

Armeijaan on pakko menna, lisääntyminen on taas täysin oma ja vapaaehtoinen valinta.

Tämä. Puhuttiin juuri tuttavan kanssa armeijasta, sillä hänen tyttärensä meni sinne vapaaehtoisesti. Tuli puheeksi että kannatan sitä että asevelvollisuus olisi sukupuolesta riippumaton, ja hän tokaisi ykskantaan että ei ole reilua koska naiset synnyttävät. Hassu kommentti. Minä en ole ikinä joutunut sen enempää synnyttämään kuin käymään armeijaakaan. Käytän ehkäisyä.

Pitäisikö naisille, jotka ei ole synnyttäneet, olla pakollinen armeija +45 iässä? 😆

Ehkä. :D Tai sitten vaan otetaan käyttöön se tasa-arvoinen asevelvollisuus, kun ei sitä voi rinnastaa lisääntymiseen joka on 100% vapaaehtoista toimintaa.

Miten kannustaisit ihmisiä lisääntymään? Mikä olisi se porkkana? Sinähän tiedät että yhteiskunta tarvitsee lisää lapsia, joten älä lisäänny ei nyt sovi tähän vastaukseksi.

Vierailija
106/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut äidit hoitaa lapsensa työn ohessa mutta ehkä se on kivampi sit vaan löffäillä kotona yhteiskunnan tukiaisilla?

Irtisanomissuojan heikennykset koskee myös valtion ja kaupungit työntekijöitä. Kohta voidaan irtisanoa nuo jatkuvasti saikkua lapsista ottavat äidit.

Moni on kaffee tauolla puoli tuntia, kun lakisääteinen kahvitauko on 10 minuuttia.

Lusmuja riittää.

Vierailija
107/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän sellaista loisimista, joka ei nosta bruttokansantuotetta. Itse olen ikäni ollut palkkatöissä.

Vierailija
108/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, perheessä on myös yleensä kaksi vanhempaa. Kotiäidin siipeilyn kustantava saattaa joutua elämässään vaikka sairauden takia kotiin, jolloin kotiäitinä ollut saattaa taas vastavuoroisesti antaa tukensa tälle ja perheen taloudesta vastuun. Mutta sinähän en usko tällaiseen tarunhohtoiseen skenarioon. Uliset vain omissa jumeissasi.

Millä rahalla se kotiäiti ottaa perheen taloudesta vastuun kun mies sairastuu? :D

Menee töihin..?

Jep, monet työnantajat kusevat hunajaa kun sähköpostiin ilmestyy hakemus +-10 vuotta kotona loisineelta mammalta. :D

En kusemisesta tiedä mutta sote alan tutkinnolla pääsevät ainakin samantien töihin ;)

Mutta ei vakituisiin. Ja hallitus tekee nyt työssäkäyville huononnuksia.

Vierailija
109/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan, että lapset menevät meillä aina kaiken edelle ja työt tulee vasta sen jälkeen. Toivottavasti eivät pahasti traumatisoidu.

Minä olen aina arvostanut vanhemmissani sitä että he ovat työteliäitä ihmisiä, jotka ovat onnistuneet hoitamaan perhe-elämän ja työelämän tasapainotuksen. En usko että olisin edes lapsena arvostanut äitiä jolle olisin ollut elämän keskipiste ja mennyt kaiken muun ohi.

Minä en kyllä suonut pienintäkään ajatusta lapsena sille että vanhempani ovat jotenkin arvostettavia kun jaksavat käydä töissä ja hoitas perhettä :D oli vain äiti ja isä joita rakastin ja halusin viettää heidän kanssaan aikaa.

Ei sitä pienenä varmaan mieti. Yhden sukulaisen teini kyllä häpeää sitä, että äiti on kotona.

Vierailija
110/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee töihin..?

Keikkailijan palkka on parempi kuin vakituisen, eli siinä voi itse miettiä mihin menee.. plus pääsee kyllä vakituiseksikin halutessaan, pula on jäätävä. Hallituksen toimet liittyvät tähän miten..?

Vierailija
111/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehy hallitusohjelmasta: Työntekijöiden oikeuksiin rajuja heikennyksiä"

https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…

Vierailija
112/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki täällä kommentoineet kotiäidit vaikuttavat ulosantinsa perusteella paljon mukavemmilta ihmisiltä kuin työ-orientoituneet vihaiset "kuka sun eläkkees maksaa?" naiset?

Vierailija
113/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä pienenä varmaan mieti. Yhden sukulaisen teini kyllä häpeää sitä, että äiti on kotona.

Teini häpeää, että äiti on siivooja.

Vierailija
114/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä valinta se on, jokainen elää niin kuin omalle perheelleen on parhaaksi. Naisen osa on tulla kritisoiduksi teki hän mitä tahansa, joten jätä arvostelijat omaan arvoonsa.

Vierailija
115/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee töihin..?

Keikkailijan palkka on parempi kuin vakituisen, eli siinä voi itse miettiä mihin menee.. plus pääsee kyllä vakituiseksikin halutessaan, pula on jäätävä. Hallituksen toimet liittyvät tähän miten..?

Kaikissa kaupungeissa ei pääse vakituiseksi ja nyt kun tuli palkkaharmonisointi ja rahaa ei kuitenkaan tullut lisää niin työntekijöitä on vähemmän.

Vierailija
116/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nooh meidän teini häpesi sitä että asutaan omakotitalossa niinkuin mitkäkin porvarit. Että elä nyt sitten teinien mukaan.

Vierailija
117/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee töihin..?

Kaikissa kaupungeissa ei pääse vakituiseksi ja nyt kun tuli palkkaharmonisointi ja rahaa ei kuitenkaan tullut lisää niin työntekijöitä on vähemmän.

Miksi jankkaat tästä? Pointti oli että töihin pääsee sotealalla heti halutessaan, näytä yksikin kaupunki jossa ei pääse? Niinpä.

Vierailija
118/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä makaat himassa ja porsit. Arvostaako pitäisi jäännettä 1600-luvulta?

Vierailija
119/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tehy hallitusohjelmasta: Työntekijöiden oikeuksiin rajuja heikennyksiä"

https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hallitusohjelmasta-tyontekijoiden-o…

Vuorolisät tulee varmaan lähtemään, mutta ensin pitää leikata toi työttömyysturva, että asuntovelkaiset ei voi irtisanoutua.

Omistusasuntoon ei saa kohta asumistukea. Lapsikorotukset poistuu työttömyystuista ja se porrastetaan.

Vierailija
120/711 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lasten kanssa kotona kunnes nuorin oli 5v. Esimerkiksi veljeni tokaisi joskus että menisit töihin ei saa jäädä kotiin laiskottelemaan. Ystävällisesti kerroin veljelleni että jos lapseni menisivät perhepäivähoitajalle olisi heistä hänelle täysi ryhmä. Eli perhepäivähoitajana olisin oikein ahkera kansalainen kun hoitaisin lapsiani 37,5 tuntia viikossa. Sen sijaan jos hoidan heitä kokoajan olen lusmu? Ja samalla autoin välillä sairasta anoppiakin.

Lasten kannalta kotona hoitaminen oli ilmeisesti hyvä juttu. Ainakin koulusta tuli aina palautetta kuinka tottelevaisia, oma-aloitteisia ja muut huomioon ottavia lapsia meidän lapset oli. Koulu on sujunut kaikilla ok. Kaikilla on ystäviä ja osaavat hoitaa asiansa oma-aloitteisesti.

Itsellä ura meni kyllä tuossa kotona olemisessa. Ja taloudellisesti menetettiin varmaan yli 50 000euroa. Mutta silti olen tyytyväinen valintaani.

Minä sain kyllä kotiäitiydestä sekä negatiivisia että positiivisia kommentteja. Mutta päätökset tein sen perusteella mikä oli parasta meidän perheelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä