Vasu-keskustelussa selvisi päiväkodin tätien inho lapsiamme kohtaan
Kylläpä surettaa, pakko purkautua johonkin, kun olen jo monta päivää asiaa itsekseni murehtinut.
Kävin alkuviikosta päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma-keskusteluissa ja aina tähän päivään saakka olen ollut siinä uskossa jotta kaikki on hyvin. Aina hakiessa on sanottu päivän menneen hyvin, välillä jotain ettei ruoka maistunut tai ei nukkunut päiväunia tms. mutta ei mitään sen kummempaa.
No nyt tuli sitten tuutin täydeltä. Kummankaan keskustelussa ei kuulunut yhden yhtä positiivista sanaa, 4v kuulema haukkuu toisia tyhmiksi, nipistelee, ei syö reippaasti (joten ottaavat lopulta lautasen pois) ja eskarilainen on liian omapäinen ja aina johtaa leikkiä jne.
Varmasti tekevätkin noin, sitä en kiellä, mutta olisihan se ollut kiva tietää noista ongelmista aikaisemminkin. Eskarilaisen täti vieläpä sanoi että ei kai sinulle nyt tule tunne että lapsesi on meille vain riesa!!
Ai etteikö tullut. Itse vedän työhönohjausta ja yksilökeskusteluja, niin AINA etsin vaikka väkisin mahdollimman monta positiivista asiaa kerrotavaksi, mutta ilmeisesti meidän lapset sitten ovat niin kamalia. Edellisessä päiväkodissa ei mitään ylinegatiivista kuulunut, lapset olivat pidettyjä ja käyttäytyivät hyvin.
Olisi kyllä kiva ollut etukäteen tietää näistä ongelmista eikä vasta 3kk jälkeen. Kun koskaan ei ole sanallakaan sanoneet mistään. Menin keskusteluihin hyvillä mielin ja tulin takaisin aivan lyötynä. Olivat nämä tädit kuulema vaihtaneet keskenään mietteitä kuinka menee toisella ja toisella lapsella. Eli olivat keskustelleet keskenään, ei meille eikä tätä ennen meidän kanssa.
Olen ihan masiksessa, yöunetkin on mennyt ja arvatkaa vaan onko kiva viedä enää lapsia hoitoon?
Kommentit (63)
Moni luulee että hyvin menee ja lapsella on kivaa.
Kuten Petteri Orpo vaalikeskustelussa hienosti sanoi " nämä päiväkodintyöntekijät ovat niin ammattilaisia että ryhmäkoon kasvatus ei tunnu heillä missään"
Yrittäen vaientaa yhä entisestään päiväkodintyöntekijöitä, jos he puhuvat ongelmista on se sama kuin sanoisivat ettei ole ammattilaisia eivätkä osaa työtään.
Tässä on siis suurin syy miksi päiväkodeista valehdellaan!
Jokainen näki miltä vuodelta aloitus oli.
No olipas tylsä vasu-keskustelu. Jokaisessa lapsessa on paljon hyvää, ja kaikilla on omat hankaluutensa - ihmisiä kun ollaan. On kurjaa, jos hankaluudet tulevat vanhemmille täytenä yllätyksenä, että niistä ei ole mainittu aiemmin mitään. On myös vanhempia, jotka eivät halua kuulla näitä henkilökunnan havaintoja lapsistaan, vaan ne sivuutetaan. Päiväkodeissa on henkilökuntaa monenlaisella koulutuksella ja ammattitaidolla - ja saattaa olla myös kouluttamatonta henkilökuntaa riippuen rekrytoijasta ja rekrytoitavista, siksi aina vuorovaikutus ei toimi kuten pitäisi. Jos ei ole riittävää käsitystä lapsen kehityksestä ja siihen liittyvistä tekijöistä, on hankala arvioia lapsen toimintaa samoin kuin myös omaa toimintaa kasvatustilanteissa ja ympäristön vaikutusta lapseen. Myös vanhemmissa on niitä, joiden on hyvin vaikea ottaa vastaan asiallistakaan palautetta lapsista ja joilla on hyvin negatiivinen ja aggressiivinen tapa suhtautua viranomaisiin tai sellaisiksi katsomiinsa henkilöihin jo lähtökohtaisesti.
PÄiväkoti ja koti ovat kaksi erilaista toimintaympäristöä ja siksi se, miten lapsi toimii kotona ei vielä
kerro miten hän toimii päiväkodissa isossa lapsiryhmässä.
huh teksitisi on melkein kuin mun 4v tytön vasusta, aina vaan sanottiin et ok kivasti mennyt yms. sitten vasussa puhuttiin siitä miten huonosti lapseni pärjää ryhmässä yms yms yms.
otin sitten reippaasti puheeksi sen että joka päivä pitää tulla rehellinen palaute lapseni päivästä päiväkodista, kuyllähän kotonakin voi lapsen aknssa puhua näistä asioista. toimi meillä nyt oikeesti on lapsella jo paremmin päiväkodissa ja minä saan edelleen rehellisen palautteen päivästä.
Musta noissa kannattaa pyytää tarkempia perusteluita kuten sosiaaliset tilanteet esim . Onko lasta kiusattu? Onko lasta käytetty ulkopuolelle leikistä? Yritetty etsiä yhdistää ryhmäyttää jopa ihan pakottaa leikkimään etteiei jää yksin. Onko lapsilla hierarkia vai johtaako Aikuinen ryhmää? Kunnioitetaan kaikkia vai jääkö joku yksin. Kiusaako lapsi muita? Onko aina menossa ensimmäisenä vai ehkäpä keskellä vai aroin? Arkuus on huono merkki jos ei vallitseva luonteenpiirre muutenkin kuten sekin että lapsi säheltää eli on stressaantunut, pelkää tai onko erityisherkkä tai jäänyt yksin vaille huomiota. Eihän yksikään päivä ole sama kun toinen. Onko lapsi empaattinen vai ilkkuuko ilkeästi muita, on mielestään paras tms. Malli oppiminen takaa sen että oppii kyllä samat ilkeydet jos ryhmässä on hierarkia ja muut tekee noin tai näin....
Kannattaa noissa tilanteissa miettiä myös omaa käytöstö. Moni provosoituu heti kun omasta lapsesta sanotaan mitä tahansa negatiivista. Ja alkaa keksiä syitä, miksi ne negatiiviset asiat ei voi olla totta ja että itse ei ainakaan voi asialle mitään. Sekä päiväkpdin työntekijöiden että vanhempien kannattaisi ottaa tuolloin miettiä ihan käytännössä, mitä asialle voitaisiin tehdä ihan asia kerrallaan.
Täytyy myös hyväksyä se, että päiväkodissa lapsen tulee oppia yhteisiä rutiineja, itse toimimista mm pukemista ja syömistä samassa ajassa kuin muut. Opeteltaviin asioihin kuuluu myös toisten huomioon ottaminen, se ettei liikaa päsmäröi esimerkiksi. Luonteet ovat erilaisia, mutta jotta me tulemme ihmiset toistemme kanssa toimeen, niin vaikka luonne kuinka olisi johtajatyyppiä, niin pitä oppia ymmärtämään, että ei voi aina johtaa muita lapsia vaikka se tulisikin luonnostaan.
Vasut on stressaavia vaikka palaute olisikin valtaosaltaan positiivista. On hirveän vaikea kuunnella negatiivista palautetta ja se saattaa tuntua pelkästään negatiiviselta, vaikka se olisikin rakentavaa. Siinä ahdistuksessa voi hyvin olla, ettei huomaa sitä positiivistakaan palautetta. Ja sitten kun ärtyy itse, niin se tietysti saa sen henkilökunnankin ärtymään ja kierre on valmis.
Auttaisi varmaan todella paljon, jos jo siinä vasussa sanoisi ääneen, että minua nyt ahdistaa kun tuntuu, että kaikki on negatiivista. Tunteiden sanoittamista harjoitellaan päiväkodissa, mutta se on vaikeaa aikuisillekin.
2010 aloitettu, joten ap:lle tuskin enää ajankohtainen.
Huh että helpotti lukea.
Nyt kun olen selannut koko ketjun läpi niin totean varmuudella tämän: vaikka vasu keskustelussa päiväkodin edustaja on varhaiskasvatuksen ammattilainen, niin näköjään poikkeuksetta jokainen heistä on enemmän kuin huono antamaan rakentavaa palautetta!!
Meidän alle 3v lapsesta tuli myös täyslaidallinen pelkkää paskaa: lapsi on liian vilkas, ei puhu tarpeeksi, nukkuu liikaa ja kaiken kruunasi kun selvisi että ovat pohtineet onko lapsella jokin fysiologinen piilevä vaurio??
Noh tästä eteenpäin! Kotona tarkastellaan omat rutiinit ja aletaan harjoittelemaan oman toiminnan ohjausta niin toivottavasti näkyy sitten parempana käytöksenä..
Jos seuraava vasu on omista toimista huolimatta samaa paskaa niin sitten haetaan päiväkotivaihtoa ja laitan kunnalle laajempaan jakoon tästä palautetta, sillä vaikka nämä ihmiset on lasten kanssa ammattilaisia niin he ovat täysin osaamattomia käymään raporttia läpi lasten vanhempien kanssa..?
Njaa asiat voi tietysti sanoa monella tavalla, mutta kyllä minä tuollaisesta palautteesta huolestuisin, enkä vaan vetäisi hernettä nenään. Jos lapsi todella on keskivertoa huomattavasti vilkkaampi, tarvitsee keskivertoa selkeästi enemmän unta (kuormittuu?), ja puheenkehitys on viiveistä ikäodotuksiin nähden, niin itse veisin kyllä tutkimuksiin.
Varhaiskasvatussuunnitelma on pitkä sana.
👴🏻👵🏻🧺🥩🍺🐶
🧡🧡🧡🧡🧡🧡
💛💛💛💛💛💛
💚💚💚💚💚💚
💙💙💙💙💙💙
💜💜💜💜💜💜
🤎🤎🤎🤎🤎🤎
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🤍🤍🤍🤍🤍🤍
---- koen, että lapsen ja vanhempien kanssa on pystyttävä käymään kunnioittavaa keskustelua puolin ja toisin. Vaikka opiskelut ovat itselläni kesken, olen jo pitkään myös työskennellyt päiväkodeissa. Olen melko vakuuttunut siitä, että epäkunnioittavalta vaikuttava kasvatushenkilökunta on myös huonosti johdettua ja/tai kouluttamatonta kasvatustyöhön.--
Totta. Asenne lapsiin ja vanhempiin kumpuaa poikkeuksetta päiväkodin johtajasta, mitä sallitaan ja mitä ei. Yleensä käytös alaisiaan kohtaan on samalla tasolla, epäkunnioittavaa ja käskyttävää . Henkilökunta sitten purkaa angstejaan samalla asenteella kritisoiden ja kytäten mistä valittaa. Lämpö puuttuu ja keskinäinen me-henki ja kannustus.
Jokainen näki miltä vuodelta aloitus oli.
- onko mikään muuttunut alalla parempaan?
huh teksitisi on melkein kuin mun 4v tytön vasusta, aina vaan sanottiin et ok kivasti mennyt yms. sitten vasussa puhuttiin siitä miten huonosti lapseni pärjää ryhmässä yms yms yms.
otin sitten reippaasti puheeksi sen että joka päivä pitää tulla rehellinen palaute lapseni päivästä päiväkodista, kuyllähän kotonakin voi lapsen aknssa puhua näistä asioista. toimi meillä nyt oikeesti on lapsella jo paremmin päiväkodissa ja minä saan edelleen rehellisen palautteen päivästä.-
Lapsi saattaa jumittaa kehityksessään jos esimerkiksi jännittää opettajaa ja hoitajaa, ryhmän vaihduttua puhkeaakin kukkaan. Tästä puhutaan liian vähän miltä lapsesta tuntuu esimerkiksi pelottava, huutava, välinpitämätön tai lyttäävä hoitaja.
Kannattaa noissa tilanteissa miettiä myös omaa käytöstö. Moni provosoituu heti kun omasta lapsesta sanotaan mitä tahansa negatiivista. Ja alkaa keksiä syitä, miksi ne negatiiviset asiat ei voi olla totta ja että itse ei ainakaan voi asialle mitään. Sekä päiväkpdin työntekijöiden että vanhempien kannattaisi ottaa tuolloin miettiä ihan käytännössä, mitä asialle voitaisiin tehdä ihan asia kerrallaan.
Täytyy myös hyväksyä se, että päiväkodissa lapsen tulee oppia yhteisiä rutiineja, itse toimimista mm pukemista ja syömistä samassa ajassa kuin muut. Opeteltaviin asioihin kuuluu myös toisten huomioon ottaminen, se ettei liikaa päsmäröi esimerkiksi. Luonteet ovat erilaisia, mutta jotta me tulemme ihmiset toistemme kanssa toimeen, niin vaikka luonne kuinka olisi johtajatyyppiä, niin pitä oppia ymmärtämään, että ei voi aina johtaa muita lapsia vaikka se tulisikin luonnostaan
--..
Olipa asiallinen ja viisas kommentti aiheesta, kiitos.
Päiväkodissa on ihan sekopäitä. Meidän lapsemme oli mukamas kömpelö, ei osaa pujottaa helmiä lankaan ja ei osaa kiipeillä. Kiikutettiin toimintaterapeutille, jonka tekemien testien mukaan lapsi on sekä näppärä että ketterä. Eiköhän toimintaterapeutti ole tuossa asiassa ammattilainen eikä lto... Vielä kehtasi jankuttaa vastaan.