Miksi sosiaali- ja terveysalalla työskentelee niin paljon ilkeitä ihmisiä?
Puhutaan ilkeästi työkavereille, potilaille.. ollaan ilkeitä muutenkin
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaatkaan ei yleensä ole kevyemmästä päästä. Ongelmat, vaivat, asiat miksi tulevat tapaamiseen, ovat moninaiset. Ja asiakkaitten tyyliin kuuluu kiroilu ja uhkailu kun ei tehdä niin kuin he ajattelivat.
Esim. Sosiaalityöhön kuuluu, että tietty määrää väkivaltaista käytöstä joutuu sietämään. Ja sitten heti sen jälkeen tapaamaan seuraavaa asakasta. Ei siinä jatkuvasti jaksa olla hellä ja hymyilevä.No ei kyllä kuulu väkivallan sietäminen. Työntekijällä on oikeus ja velvollisuus laittaa asiallisesti asiattomalle käytökselle rajat. Se on osa ammattitaitoa.
T: sossuna 20 vuotta
Minun urani sossuna on hivenen pidempi. Kommentti että sossun ammattiin kuuluu sietää tietty määrä väkivaltaa, on poliisilta.
Kun asetat rajaa niin olet ollut jo väkivallan kohde. Miten muuten tietäisit rajata.
Yllätys ! Av-mammapalstalaiset ovat iso osa sairaanhoitajia ! Jospa tekisitte ne työt siellä koneillanne nyt..
Vierailija kirjoitti:
Samoin vartiointialalla. Ala oikein imaisee magneetin lailla tietynlaisia ikäviä ihmisiä.
Juu, toisaalta pahimmat työpaikat ovat olleet miesvaltaisia.
Luulen, että vika on siinä, että suurin osa ihmisistä yleisestikin on ikäviä luonteeltaan. Useimmat ihmiset vain ovat omaa etuaan ajavia mulkeroita. Itsekkyys, ahneus, laiskuus, erilaiset himot. Niistä on ihmiset tehty. Ja ne harvat erilaiset ihmiset kärsivät luullen olevansa itse jotenkin outoja kun saavat oireita näistä päällepäsmäreistä.
Mä olen kaikille aina minimissään asiallinen (jos minua kohtaa käyttäytyy huonosta) ja ystävällinen normaalille ja hyvälle käytökselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainaki niin paska palkka ja kuuntelen päivät idioottien työterveysasiakkaiden vittuilua että välillä tekisi mieli annattaa ihan kunnolla takaisin. Sen sijaan teen heille vaan asioista hankalampia pienin keinoin, hahaa ;)
Oletko kenties Terveystalossa töissä? Siellä olen työssäkäyvänä sairaana saanut törkeää kohtelua. Vaihtaisit alaa, kun et kerran sovellu työhösi. On raukkamaista kiusata sairaita ihmisiä.
Haluavat näyttää valtaansa... Kun pääsevät alistamaan itseään heikompia. Kai ne jotain narsisteja on. Ainakin Kuopion sosiaaliämmät on.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta hoitajana osastotyötä jaksoin ja jokainen päivä itkin töihinmenoa.
Työyhteisössä voimakkaita, ilkeitä persoonia. Tuollaiset nopeasti vaistoaa ja haistaa herkät / kiltit ihmiset.Muutamien surullisten vaiheiden kautta irtisanoin itseni ja jäin kotiin toipumaan tuolloin ajattelin etten ikinä kykene palaamaan työelämään.
Vuoden verran lepäsin ja toivuin kokemastani, muutin uudelle paikkakunnalle.
Sain työpaikan jossa on itsenäistä vastaanottoa ja olen viihtynyt. Täällä jo 15 vuotta ja töihin on kiva mennä.
Itse ainakin kerron muille, jos joku on ilkeä niin sitten kaikki katsoo viikonloppuna, kun menee baariin tai ravintolaan, että tuo on se ilkeä ihminen.
Asiakkailla ei ole vaitiolovelvollisuutta. Eräässä virastossa kahvitauolla puhuttiin sairaalan ilkeästä kätilostä kahvitauolla ihan sen nimellä.
Se mitä sanot asiakkaille sairaalassa on koko kaupungin tiedossa.
Onko sitten kiva mennä viikonloppuna baariin, ravintolaan, uimaan, elokuviin kun koko kaupunki puhuu, että olet ollut asiakkaille ilkeä.
Toi Aadan äiti on ilkeä tyyppi.
Sadistit ja narsistit sille alalle pyrkii.
Ei ihmisen elämä ole tasaista vaan kaikenlaista tulee eteen, on sitten millä alalla tahansa. Se sosiaali- ja terveysalan työntekijä on voinut olla ensimmäiset 10 vuotta mukava ja empaattinen. Sitten on henkilökohtaisessa elämässä ehkä tapahtunut jotain, mikä kuormittaa ja on raskasta. Sitten ei jaksa samalla tavalla enää työssäkään. Jos kotona on kaikki rempallaan niin sse työpaikan pienikin negatiivinen kommentti työkaverilta tai potilaan/asiakkaan ikävä käytös voi olla se viimeinen pisara, jolloin ilkeys ja nyrpeys tihkuukin työntekijän läpi.