Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei sitten mennä opiskelemaan - soluasuminen pelottaa

Vierailija
14.08.2023 |

Onko soluasuminen niin kammottavaa kuin väitetään?

Näin introverttina vaan tuntuu ahdistavalta ajatus siitä, että edes kotonaan ei saisi olla yksin ja rauhassa, vaan on pakko olla sielläkin sosiaalinen.

Ja lisäksi pelottaa myös, että jos ne muut samassa asunnossa asuvat esim juhlivat paljon tai aiheuttavat muuta häiriötä niin sitähän voi saada häädön asunnosta vaikka et ole tehnyt yhtään mitään.

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 48 vuotta ja pitäisi syksyllä mennä muutaman kuukauden kurssille aikuiskoulutukseen ja ainoat kämppä vaihto ehdot koulutuspaikkakunnilla lyhyiksi ajoiksi olisi nämä solukämpät..

Olenko liian vanha asumaan tullaisessa paikassa edes lyhyen aikaa...arveluttaa osallistua koulutukseen juuri tämän solukämppien vuoksi..muihin vaihtoehtoihin ei taloudellisesti olisi varaa kun on koti toisella paikkakunnalla

Et ole liian vanha. Tyypillisesti soluissa jokainen elää omaa elämäänsä ja huolehtii omista asioistaan, ei ne ole mitään kommuuneja. Vessa ja keittiö on jaettuja tiloja, mutta tavallisesti niissäkin on ihan normaalisiistiä.

Kerropa minulle, miten minä voisin elää solussa, kun kuivatan kylppärissä seksivälineitä ja tarvitsen kipupäivinä pitkiä, monen tunnin suihkuja? Missä kämppis käy noina aikoina vessassa.

No sä vaikutat jokseenkin friikiltä jo. En kyllä myöskään vuokraisi sulle yksiötä.

Mutta siis, miksi helvatussa ne dildot ja vehkeet on pakko kuivattaa siellä vessassa? Niitäkö ei saa omassa huoneessa kuivaksi?

Toisekseen, kantsisko sun hakea jotain särkylääkereseptiä lääkäriltä, jos menee tuntikausia (??!!) suihkussa? Ihan pimeää..

Vierailija
142/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikoinaan 3v. soluasunnossa, jossa joka vuosi vaihtui kämppis. Eka kämppis oli ok, mitä nyt suku kävi välillä kylässä. Muistan kerran, kun tulin asunnolle niin joku sukulaisipanoistaan oli hyppimässä mun sängyssä. Joo, olisi pitänyt lukita ovi.

Kämppis nro 2 oli myös ok. Ja sitten saapui kämppis nro 3, joka oli boheemi maailmanparantaja. Keittiö oli täynnä siemeniä, jauheita ym. Siivoaminen oli vieras sana tälle kämppikselle. Kissalle antoi ruokaa mun astioista ja sen jälkeen annoin palautetta.

Mieluiten olisin asunut yksin, mutta solu tietty halvempi, oli omat kylppärit (siihen aikaan harvinaista) ja olin usein viikonloput kotikaupungissa niinpä sitä soluasumista kesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetut kokoomustrollit vallannut keskustelun? "Kyllä silloin kun minä olin nuori (40 vuotta sitten) kaikki opiskelijat asui soluasunnoissa. Koska minä olen siitä kärsinyt, niin nykynuortenkin pitää, se on jämpti"

Homma on siinä, että ei me siitä kärsitty, vaan kuten moni täällä kirjoittaa, se oli kivaa yhteisöllistä aikaa.

Tämä kermaperse sukupolvi nyt vaan ei siedä enää mitään ns. epämukavaa.

Kyllä Kelan pitäisi tarjota kaikille itsenäistyville opiskelijanuorille opiskelijapakkaus, jossa olisi Marimekon astioita ja tekstiilejä uuteen yksiöön, nii!

Ennen asuttiin muutenkin ahtaammin, esim. sisarukset saattoivat jakaa saman huoneen. Opiskelija-asunnot oli tarkoitettu lähinnä yliopisto-ja korkeakouluopiskelijoille. Ulkomaalaisia opiskelijoita oli vähän ja käytöstavat olivat paremmin hallinnassa, samoin oikean ja väärän erottaminen. Nyt on hieman toisin!

Miten nykyopiskelijoitten vanhemmat itse asuivat opiskeluaikana? Itse olin asuntolassa peruskouluaikana ja sen kokemuksen perusteella olen iloinen siitä, että peruskouluikäisten asuntolat on lopetettu.

Toisella asteella ja myöhemmin on aivan opettavainen kokemus, kun on tultava toimeen vieraitten ihmisten kanssa. Ammattikoulun asuntolassa saattoi koti-ikävästä kärsivälle olla mukavaa, kun samassa huoneessa oli joku muu, mieluummin tuttu.

Onhan noita vaihtelevia asuntola- eli soluasunnoista ehtinyt kertyä. Enimmäkseen kuitenkin positiivisia ei sen enempää omasta kuin lasteni kokemuksissa ole montakaan mainitsemisen arvoista negatiivista. Eräässä asuntolassa olin ensimmäisille huonekavereille niin näkymätön, että joku sammutti valot huoneesta lähtiessään. Sain kuitenkin vaihtaa toiseen huoneeseen, ja siinä asuneista tuli elinikäisiä ystäviä.

Vierailija
144/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut opiskelijoiden soluasunnoissa ja ne ajat olivat tosi antoisia.

Vierailija
145/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetut kokoomustrollit vallannut keskustelun? "Kyllä silloin kun minä olin nuori (40 vuotta sitten) kaikki opiskelijat asui soluasunnoissa. Koska minä olen siitä kärsinyt, niin nykynuortenkin pitää, se on jämpti"

Homma on siinä, että ei me siitä kärsitty, vaan kuten moni täällä kirjoittaa, se oli kivaa yhteisöllistä aikaa.

Tämä kermaperse sukupolvi nyt vaan ei siedä enää mitään ns. epämukavaa.

Kyllä Kelan pitäisi tarjota kaikille itsenäistyville opiskelijanuorille opiskelijapakkaus, jossa olisi Marimekon astioita ja tekstiilejä uuteen yksiöön, nii!

Meidän soluasunnossa oli muuten Artekin kalusteet keittiössä. Monet kerrat tuli istuskeltua siellä yhdessä syömässä ja juttelemassa.

Vierailija
146/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin kanta: Äitinä, jonka lapsi olisi saanut sekä opiskelupaikan että huoneen soluasunnosta, repisin PELIHOUSUNI jos pentu alkaisi vinkua kuten sinä, Ap.

Mitä hittoa? ,Solussa, olet kotonakin asunut, eli yhteisiä tiloja käyttänyt ja omaan huoneeseesi voinut mennä itseksesi olemaan kun olet halunnut. Ja jos vanhempasi eivät ole mitään täystolloja, olet myös joutunut tekemään osasi yhteisten tilojen kunnossa pitämisestä.

Aloita nyt hyvänen aika opiskelu siellä. Keskity opiskeluun, yritä tulla toimeen ja juttuun kämppisten kanssa ja kasva aikuiseksi. Sieltä pääsee pois, jos ei toimi.

No siinäpähän revit. Ei ole sinun elämäsi, eikä sinun päätöksesi. Aivan naurettavaa verrata oman perheen kanssa asumista soluasumiseen :D

Olisiko sinusta ihan sama asia asua vaikka jonkun ihan random miehen kanssa samassa huushollissa, joka siis ei olisi miehesi? Ai ei? No ole sitte hiljaa.

Tuollaisesta ramdom miehestä tuli mieheni 😍Asuimme siis yhdessä ensi tapaamisesta saakka, viereisissä huoneissa isossa sekasolussa.

Vierailija
147/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin kanta: Äitinä, jonka lapsi olisi saanut sekä opiskelupaikan että huoneen soluasunnosta, repisin PELIHOUSUNI jos pentu alkaisi vinkua kuten sinä, Ap.

Mitä hittoa? ,Solussa, olet kotonakin asunut, eli yhteisiä tiloja käyttänyt ja omaan huoneeseesi voinut mennä itseksesi olemaan kun olet halunnut. Ja jos vanhempasi eivät ole mitään täystolloja, olet myös joutunut tekemään osasi yhteisten tilojen kunnossa pitämisestä.

Aloita nyt hyvänen aika opiskelu siellä. Keskity opiskeluun, yritä tulla toimeen ja juttuun kämppisten kanssa ja kasva aikuiseksi. Sieltä pääsee pois, jos ei toimi.

No siinäpähän revit. Ei ole sinun elämäsi, eikä sinun päätöksesi. Aivan naurettavaa verrata oman perheen kanssa asumista soluasumiseen :D

Olisiko sinusta ihan sama asia asua vaikka jonkun ihan random miehen kanssa samassa huushollissa, joka siis ei olisi miehesi? Ai ei? No ole sitte hiljaa.

Tuollaisesta ramdom miehestä tuli mieheni 😍Asuimme siis yhdessä ensi tapaamisesta saakka, viereisissä huoneissa isossa sekasolussa.

Usein solut ovat joko naisille tai miehille, sekasolut ovat harvinaisempia. Niissä on ilmeisesti enemmän yksityisyyttä, ainakin omat vessat ja suihkut toisin kuin vanhanaikaisissa asuntoloissa, joissa yksityistä oli vain oma huone.

Vierailija
148/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni muutti tampereella soluasuntoon. Veimme kesällä ennen opiskeluiden alkua kämppään tavaroita. Kämppis ei vielä ollut paikalle ilmestynyt. Kun vaimo sitten virallisesti muutti asuntoon, niin kämppiskin oli ilmestynyt. Eteinen täynnä santaa ja muuta likaa. No siitä menimme sisälle ja keittiöön. Kämppis oli käyttänyt vaimon astioita ja kaikki likaisina pitkin keittiötä. Siitä paikalta vaimo lähti kysymään uutta kämppää ja saikin hyvällä tuurilla saman tien samasta talosta. Aloimme siirtämään hänen kamojaan uuteen asuntoon. Viimeisiä viedessämme tuli uusi kämmpiskin paikalle ja alkoi ihmettelemään sitä, miksi vaimo on jo muuttamassa pois. Emme sanoneet yhtään mitään. Mistähän astioista mahtoi jatkossa syödä. No jatkossa vaimolla oli useitakin solukämppiksiä, mutta niistä hänellä on hyvät muistot.

Mutta kun se paska osuu kohdalle, niin se voi pilata koko asumisen.

Vierailija
149/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin, että opiskeluaikoina oli toistakymmentä eri kämppistä. Yhtäkään kauhutarinaa ei ole kerrottavana. Joillakin oli hyvin erilainen käsitys siisteydestä, muita siihen ne ongelmat jääkin. Ei ole kadonnut jääkaapista mitään, edes alkoholia.

Vierailija
150/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin, että opiskeluaikoina oli toistakymmentä eri kämppistä. Yhtäkään kauhutarinaa ei ole kerrottavana. Joillakin oli hyvin erilainen käsitys siisteydestä, muita siihen ne ongelmat jääkin. Ei ole kadonnut jääkaapista mitään, edes alkoholia.

Minulla on samanlainen soluasumishistoria, joskin sillä erotuksella että kohdalle osui yksittäinen ruokia varasteleva kämppis. Hän oli muutenkin aika villi ja kuriton tapaus, mutta sai nopeasti kenkää asunnosta (kolmen solu) kun me kaksi muuta valitimme säätiön toimistoon asiasta. Tämän jälkeen kämppikset olivat ihan ok tapauksia, eriävät siisteyskäsitykset joidenkin kanssa olivat ne pahimmat probleemat yhteisasumisessa. 

Vierailija
151/166 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 48 vuotta ja pitäisi syksyllä mennä muutaman kuukauden kurssille aikuiskoulutukseen ja ainoat kämppä vaihto ehdot koulutuspaikkakunnilla lyhyiksi ajoiksi olisi nämä solukämpät..

Olenko liian vanha asumaan tullaisessa paikassa edes lyhyen aikaa...arveluttaa osallistua koulutukseen juuri tämän solukämppien vuoksi..muihin vaihtoehtoihin ei taloudellisesti olisi varaa kun on koti toisella paikkakunnalla

Et ole liian vanha. Tyypillisesti soluissa jokainen elää omaa elämäänsä ja huolehtii omista asioistaan, ei ne ole mitään kommuuneja. Vessa ja keittiö on jaettuja tiloja, mutta tavallisesti niissäkin on ihan normaalisiistiä.

Kerropa minulle, miten minä voisin elää solussa, kun kuivatan kylppärissä seksivälineitä ja tarvitsen kipupäivinä pitkiä, monen tunnin suihkuja? Missä kämppis käy noina aikoina vessassa.

Millä tavalla kumpikaan mainitsemistasi asioista liittyy ikään? 🤦🏼

Vierailija
152/166 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

48-vuotias selviää aivan varmasti muutaman kuukauden solussa. Et ole menossa sinne vuosikausiksi majailemaan vaan tilapäisesti. Ihan hönttiä jättää koulutus välistä vain siksi, että joutuisi nukkumaan yönsä jonkin aikaa kimppa-asunnossa.

Miten seksi, parisuhde, masturbointi?

Vierailija
153/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

48-vuotias selviää aivan varmasti muutaman kuukauden solussa. Et ole menossa sinne vuosikausiksi majailemaan vaan tilapäisesti. Ihan hönttiä jättää koulutus välistä vain siksi, että joutuisi nukkumaan yönsä jonkin aikaa kimppa-asunnossa.

Ihan tavalliseen tapaan, omassa huoneessa joko yksin tai kumppanin kanssa. Mieluummin kohtuullisen äänettömästä tai silloin, kun kämppiksiä ei ole paikalla.

48-vuotias on varmaan joutunut selviämään jossakin elämänvaiheessa ilman seksiä jopa useampia vuorokausia.

Vierailija
154/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsi ja mitä alaa opiskelet?

Vierailija
155/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-90 lukujen juttu, itsekin asuin solussa. Mutta ei kai enää? Oma lapsi sai opiskelijayksiön ja kaverinsa ovat vuokrsnneet vapsklta markkinoilta.

Omat lapseni asuivat aluksi asuntolan solussa, myöhemmin vuokrasivat omilla rahoillaan parhaiden kavereittensa kanssa kokonaisen talon. Käsittääkseni heillä oli vain yksi epämiellyttävä solukämppis, mutta asuntola-ajoilta tuli pitkäaikaisia ystäviä.

Soluasuntoa voi vaihtaa, jos sattuu aivan mahdottomia kämppiksiä, tai se yksi häirikkö saa muuttaa.

Vierailija
156/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hirveää. Eka soluasunto 16 vuotiaana ja kämppikseksi sain entisen kiusaajani,voitte uskoa sitä hlvettiä,onneksi halusi toiseen soluun 3 kuukauden jälkeen, levotonta ja seinän takana bileitä,lisäksi useasti yritettiin murtautua meidänkin soluun,pelotti ihan hlvetisti! 2010 kämppiksenä kissakselta haiseva rekkalesbon näköinen tyttö jolla 3 kissaa jotka ruikki ympäriinsä, hlvetti sekin ja seinän takana Kuinkas muutenkaan jatkuvaa popitusta. Viimeinen soluasunto oli itseasiassa ok koska kämppis oli usein poissa ja loppuajan sain asua yksin.

Et sitten itse älynnyt heti pyytää vaihtoa toiseen soluun kiusaajasi vuoksi? 16-vuotiaat ovat yleensä alaikäisten asuntoloissa, joissa on valvonta. Ei niissä biletetty seinän takana, ainakaan kovin monta kertaa.

Missä on sellaiset soluasunnot, joissa lemmikit ovat sallittuja? Eihän niitä saa olla edes tavallisissa vuokra-asunnoissa.

Vierailija
157/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Se ei ole hyvä asumismuoto, voi tulla ahdistusta. Joissakin asunnoissa on kaksi naista esimerkiksi, jos ei kolmea halua. Luulisi että on myös yksittäisiä opiskelija-asuntoja, ettei solu.

Kokemukseni mukaan naiset roudaa poikaystäviään kämpille yöksi ja sitten siellä yhteisissä tiloissa keikkuu alastomia tuntemattomia miehiä. Seinän läpi saa sitten kuulla raiskauksen ääniä ja kovaa musaa ja juhlintaa.

Tämä. Olen asunut soluissa ja rasittavinta oli, kun ihmiset roudaa sinne muita ihmisiä. Suostuisin asumaan solussa jos saisin vakuuden siitä, ettei tarvitse kuunnella oksettavaa heteronaimista omassa kodissa. Se, että oletetaan ihmisen voivan kuunnella toisten naimista menee jo oikeasti perusoikeuksien piiriin. En halua kuunnella toisten seksiääniä, se on kuvottavaa ja saa minut todella huonovointiseksi.

Soluun pitäisi oikeasti olla sääntö, ettei sinne tuoda muita. Silloin se ehkä toimisikin. En ala katselemaan naivia heteteopareja omassa kodissani, jonka kuuluu olla turvallinen tila. Miesten kiima pilaa ihan kaiken, jopa naisten solut.

Vierailija
158/166 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavalliseen tapaan, omassa huoneessa joko yksin tai kumppanin kanssa. Mieluummin kohtuullisen äänettömästä tai silloin, kun kämppiksiä ei ole paikalla.

48-vuotias on varmaan joutunut selviämään jossakin elämänvaiheessa ilman seksiä jopa useampia vuorokausia.

No en ikinä suostuisi elämään noin, että seksin pitäisi olla mahdollisimman äänetöntä. Hei haloo taas. Tämän takia yksin asuminne ainoa oikea vaihtoehto. Kyllä minäkin olen ollut ilman seksiä useita vuorokausia ja enemmänkin, mutta tottakai masturboin päivittäin. Ääntä tulee siitäkin.

Vierailija
159/166 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin opiskelijana jouduin nyt soluasuntoon. Oli jotenkin järkytys itselle, että kämppiksenä on ammattikoulua käyvä nuori. En ymmärrä miksi asuntosäätiö laittaa korkeakouluopiskelijan ja amislaisen samaan asuntoon, ikäeroakin 4 vuotta. Tuo amis jättää tiskit tiskaamatta ja viinaa vetää aamu- sekä iltapalaksi, vaikka kouluakin sillä olisi joka päivä. Kavereitakin tuo tänne ja vaikka kysyvätkin, että häiritsevätkö minua ja ovat suhteellisen hiljaa, niin ei tämä silti erityisen mukavaa ole. Kämppiksen poikaystäväkin täällä koko ajan. Omaa rauhaa kaipaisin. Yksiö on nyt hakusessa ja toivon saavani sellaisen pian.

Vierailija
160/166 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene soluun ja hae siinä sivussa omaa kämppää jos ei toimi. Jos sattuu häirikkökämppis niin valita jolloin saat uuden solukämpän tai häirikkö lentää ulos. Ennen oli aivan toimiva asumismalli mutta nykyään kun ihmiset ovat yhä uunompia ja käytöstavattomampia ja huumeitakin on kuvioissa niin voi joskus olla ongelma. Jotenkin vaan näkyy kestokyky olevan heikompaa kun jo opiskelutkin aiotaan jättää tekemättä kun asumismuoto ei miellytä.