Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei sitten mennä opiskelemaan - soluasuminen pelottaa

Vierailija
14.08.2023 |

Onko soluasuminen niin kammottavaa kuin väitetään?

Näin introverttina vaan tuntuu ahdistavalta ajatus siitä, että edes kotonaan ei saisi olla yksin ja rauhassa, vaan on pakko olla sielläkin sosiaalinen.

Ja lisäksi pelottaa myös, että jos ne muut samassa asunnossa asuvat esim juhlivat paljon tai aiheuttavat muuta häiriötä niin sitähän voi saada häädön asunnosta vaikka et ole tehnyt yhtään mitään.

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soluasunnon kämppikset eivät oleet koskaan ongelma vaan heidän vaihtuvat miesystävänsä. Aamulla kun joutui kulkemaan keittiön kautta vessaan, joku jannu siellä mutusteli aamupalaa. Se lähinnä tympi, vaikka kohteliaasti huikkasinkin huomenet kaikille, jotka vastaan tulivat.

No meidän solussa 75% seurusteli. Itse olin hetken sinkkuna, mutta ei ole koskaan kuulunut lumppustella ja raahata jotain random-äijiä omaan kotiin, ja muiden kotiin. Sen verran pystyin ihan miettimään ja hillitsemään mieshimoja, että säästi ne johonkin parempaan hetkeen ja paikkaan.

Ne joilla oli mies, joko matkusti viikonlopuksi heidän tykö, tai joskus tulivat meille, mutta kaikki käyttäytyi tosi fiksusti.

Komppaan. Meidän solussa kukaan ei muutenkaan syönyt yhteisissä tiloissa, vaan keittiössä kokattiin ja mentiin omaan huoneeseen syömään

Vierailija
122/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetut kokoomustrollit vallannut keskustelun? "Kyllä silloin kun minä olin nuori (40 vuotta sitten) kaikki opiskelijat asui soluasunnoissa. Koska minä olen siitä kärsinyt, niin nykynuortenkin pitää, se on jämpti"

Ei ainakaan lapsen opiskelupaikkakunnalla ole ainuttakaan soluasuntoa vapaana ja jonotuslista pitkä kuin nälkävuosi. Yksiötkin järjellisellä etäisyydellä menevät kuin kuumille kiville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetut kokoomustrollit vallannut keskustelun? "Kyllä silloin kun minä olin nuori (40 vuotta sitten) kaikki opiskelijat asui soluasunnoissa. Koska minä olen siitä kärsinyt, niin nykynuortenkin pitää, se on jämpti"

Homma on siinä, että ei me siitä kärsitty, vaan kuten moni täällä kirjoittaa, se oli kivaa yhteisöllistä aikaa.

Tämä kermaperse sukupolvi nyt vaan ei siedä enää mitään ns. epämukavaa.

Kyllä Kelan pitäisi tarjota kaikille itsenäistyville opiskelijanuorille opiskelijapakkaus, jossa olisi Marimekon astioita ja tekstiilejä uuteen yksiöön, nii!

Vierailija
124/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan lapsen opiskelupaikkakunnalla ole ainuttakaan soluasuntoa vapaana ja jonotuslista pitkä kuin nälkävuosi. Yksiötkin järjellisellä etäisyydellä menevät kuin kuumille kiville.

Hyvä.

Vierailija
125/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma on siinä, että ei me siitä kärsitty, vaan kuten moni täällä kirjoittaa, se oli kivaa yhteisöllistä aikaa.

Kyllä Kelan pitäisi tarjota kaikille itsenäistyville opiskelijanuorille opiskelijapakkaus, jossa olisi Marimekon astioita ja tekstiilejä uuteen yksiöön, nii!

Minä kärsin ja uskallan myöntää rehellisesti. Käytännössä matkustin kotiin joka viikonloppu vain siksi, kun kämäsessä solussa asuminen ahdisti.

Vierailija
126/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kärsin ja uskallan myöntää rehellisesti. Käytännössä matkustin kotiin joka viikonloppu vain siksi, kun kämäsessä solussa asuminen ahdisti.

Niin,

Teidänlaisiakin on. Mullakin on sukulaisnuori, joka ei kestänyt asua itsenäisesti opiskelupaikkakunnalla, vaan pakeni joka viikonloppu kotikylälle, kun niin ahdisti. Ja joo, opiskelut jäi kesken.

Vierailija
127/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen asuttiin muutenkin ahtaammin, esim. sisarukset saattoivat jakaa saman huoneen. Opiskelija-asunnot oli tarkoitettu lähinnä yliopisto-ja korkeakouluopiskelijoille. Ulkomaalaisia opiskelijoita oli vähän ja käytöstavat olivat paremmin hallinnassa, samoin oikean ja väärän erottaminen. Nyt on hieman toisin!

Vierailija
128/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama vika Rahikaisella!

Vierailija
129/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasuminen on kivaa! Olen saanut hyviä kavereita sitä kautta!

Vierailija
130/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin kanta: Äitinä, jonka lapsi olisi saanut sekä opiskelupaikan että huoneen soluasunnosta, repisin PELIHOUSUNI jos pentu alkaisi vinkua kuten sinä, Ap.

Mitä hittoa? ,Solussa, olet kotonakin asunut, eli yhteisiä tiloja käyttänyt ja omaan huoneeseesi voinut mennä itseksesi olemaan kun olet halunnut. Ja jos vanhempasi eivät ole mitään täystolloja, olet myös joutunut tekemään osasi yhteisten tilojen kunnossa pitämisestä.

Aloita nyt hyvänen aika opiskelu siellä. Keskity opiskeluun, yritä tulla toimeen ja juttuun kämppisten kanssa ja kasva aikuiseksi. Sieltä pääsee pois, jos ei toimi.

Ei vertaudu nyt tuo sun esimerkki. Mikäli haluaa säilyttää keskustelussa uskottavuutensa, ei kannata vetää överiksi.

Soluissa on kuitenkin oma tila, ja hyvin saa yksityisyyttä.

No siinäpähän revit. Ei ole sinun elämäsi, eikä sinun päätöksesi. Aivan naurettavaa verrata oman perheen kanssa asumista soluasumiseen :D

Olisiko sinusta ihan sama asia asua vaikka jonkun ihan random miehen kanssa samassa huushollissa, joka siis ei olisi miehesi? Ai ei? No ole sitte hiljaa.

Miksei vertaudu? Sinusta kun on aivan sama asia asua perheen kesken, kuin tuntemattomien kanssa. Itsekin vedit, kun soluasumisen ahdistus saisi sinut oikein raivostumaan ja hitottelemaan. Se että se on joillekin helppoa ei ole mikään itsestään selvyys kaikille.

No koska sä sekoitat iloisesti sukupuolet ja elämäntilanteet keskenään.

Ei opiskelijoiden soluasuminen ole mitään miesten ja naisten, kaikenikäisten, iloistan random-asumista..?

Jos kämppiksillä on siinä jatkuvasti poikkiksia yökylässä, niin sitten se kyllä sitä on! Valitettavasti!

Vierailija
131/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma on siinä, että silloin 40 vuotta sitten Suomi oli vielä yhteisöllinen. Mutta ei enää kun olette pilanneet tämän maan kaiken maailman Ahmedeilla ja sekakäyttäjillä.

Vierailija
132/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu nyt solussa tahtoisi asua?

Pahinta on että ne istuvat siellä soluissaa ystäviensä kanssa ja puhuvat sinusta. Nauravat ilkeästi, sitten naivat.

Vierailija
133/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 lukujen juttu, itsekin asuin solussa. Mutta ei kai enää? Oma lapsi sai opiskelijayksiön ja kaverinsa ovat vuokrsnneet vapsklta markkinoilta.

Vierailija
134/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sit vaihdat kämppää. No big deal.

Vierailija
135/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homma on siinä, että silloin 40 vuotta sitten Suomi oli vielä yhteisöllinen. Mutta ei enää kun olette pilanneet tämän maan kaiken maailman Ahmedeilla ja sekakäyttäjillä.

En minä ole mitään pilannut, tietääkseni. En halunnut enkä tuonut yhtäkään Ahmedia tänne..?

Vierailija
136/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-90 lukujen juttu, itsekin asuin solussa. Mutta ei kai enää? Oma lapsi sai opiskelijayksiön ja kaverinsa ovat vuokrsnneet vapsklta markkinoilta.

Ei hallitusohjelmien kirjauksia kannata ottaa vakavasti. Ap on valmistunut ennen kuin mitään soluasuntoja on pystyssä ja tuskin niitä edes koskaan rakennetaan. Pölhökustaat suunnittelee paljon 10-20 % asioista toteutuu. 

Vierailija
137/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluhan sitä pitää olla jos haluaa jakaa vessan ja jääkaapin muiden kuin läheistensä kanssa.

Olen asunut solussa ja oli todella ahdistavaa kun aamulla et tiedä milloin pääsee vessaan (jos kämppis istuu siellä niin ei se kesken pois tule vaikka "vessavuoro" vaihtuisikin).

Puolison kanssa voi sentään tehdä niin että voi pestä hampaat ja käydä suihkussa vaikka toinen istuisi pöntöllä, mutta kämppiksen kanssa ei.

Vierailija
138/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkasin, että PSOASilla esimerkiksi on soluja tarjolla 198, 0 vapaana. Kunnassa on 20 000 korkeakouluopiskelijaa.

Vierailija
139/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 48 vuotta ja pitäisi syksyllä mennä muutaman kuukauden kurssille aikuiskoulutukseen ja ainoat kämppä vaihto ehdot koulutuspaikkakunnilla lyhyiksi ajoiksi olisi nämä solukämpät..

Olenko liian vanha asumaan tullaisessa paikassa edes lyhyen aikaa...arveluttaa osallistua koulutukseen juuri tämän solukämppien vuoksi..muihin vaihtoehtoihin ei taloudellisesti olisi varaa kun on koti toisella paikkakunnalla

Et ole liian vanha. Tyypillisesti soluissa jokainen elää omaa elämäänsä ja huolehtii omista asioistaan, ei ne ole mitään kommuuneja. Vessa ja keittiö on jaettuja tiloja, mutta tavallisesti niissäkin on ihan normaalisiistiä.

Kerropa minulle, miten minä voisin elää solussa, kun kuivatan kylppärissä seksivälineitä ja tarvitsen kipupäivinä pitkiä, monen tunnin suihkuja? Missä kämppis käy noina aikoina vessassa.

Vierailija
140/166 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös introvertti. Asuin 5 vuotta soluissa opiskeluaikana, vuoden jopa jaetussa huoneessa toisen tytön kanssa. Kaikkein mukavinta asuminen oli ulkomaalaistaustaisen tytön ja hänen poikaystävän kanssa kolmen hengen solussa. Aina sai olla rauhassa, kun halusi, mutta yhdessäolo oli rentoa ja kivaa, yhteisten tilojen siivoaminen ja yhteisrt hankinnat, tyyliin vessapaperit ym. hoitui ikään kuin automaattises jnei.

Suomalaisen tytön kanssa kahden hengen solussa taas oli aika hirveää. Omaa rauhaa kyllä oli, mutta koko ajan yhteisissä tiloissa ollessa oli tunne, että pitää olla "varpaillaan", ettei vain häiritse toista. Mitään ei hankittu yhdessä vaan meillä oli koko ajan omat vessapaperit, tiskiaineet ym.

Voisi kuvitella, että tuo viimeinen olisi introvertille paras tilanne, mutta minä stressasin ihan hirveästi, kun hädin tuskin tunsin ihmistä, jonka kanssa asuin. Kuin olisi asunut yksin, mutta naapurilla on avaimet sun kämppään, etkä ikinä tiedä, milloin se on tullut käymään ja kuinka pahasti sillä on tällä kertaa naama mutrussa.

Eli solu voi olla h*lvetti tai se voi olla ihan jees. Riippuu kokonaan kämppiksistä.