Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut

Vierailija
13.08.2023 |

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.

Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.

Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.

Lähde:Independent

Kommentit (371)

Vierailija
61/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkaa uudenlainen insinöörikoulutus vuoden 2023 syksyllä – lahjoitusrahat varmistivat opetuksen

Kasvipohjaisen elintarviketekniikan ammattikorkeakouluopintoihin Kouvolaan on suunniteltu otettavan 30 opiskelijaa. He opiskelisivat nelivuotisen tutkinnon.

https://yle.fi/a/3-12466594

Vierailija
62/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse vege – testaa kasvisruokaa kuukauden ajan!

Sinut on haastettu! Lähde tuhansien muiden tavoin kokeilemaan vegeruokaa kuukauden ajan. Kokeilun tueksi saat sähköpostiisi päivittäisen tietopaketin, joka sisältää yhteensä yli 300 herkullista reseptiä sekä käytännöllistä tietoa vegeruoasta ja ruokavalion koostamisesta. Halutessasi saat myös oman tukihenkilön eli tuutorin, joka opastaa sinua ja vastaa kysymyksiisi.

Osallistuminen on ilmaista eikä sido mihinkään. Voit toteuttaa haasteen joko täysin vegenä tai vaikka vain lisäämällä kasvisruoan osuutta ruokavaliossasi. Ilmoittaudu mukaan nyt!

https://vegaanihaaste.fi

Kiitos. Liityin ja tilasin tämän viikko-ruokaohjeen.

Mahtavaa!

Vielä mahtavampaa saat, kun otat oppia niiltä, jotka ovat satoja vuosia syöneet ja valmistaneet kasvisruokaa. Suomalaiset saavat vielä resepteissään oppia paljon uutta, saadakseen tosi maistuvaa. Itse ainakin tykästyin lähi-idässä kasviksiin, mutta harmittaa, kun ei osaa sellaista samaa itse tehdä. Pirkan hummus ja pakastealtaan falafelpullat ei nyt vaan maistu samalta kuin siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti Marin ex-viisikko hallinto oli estämässä lihansyöntiä ja markkinoimassa vegaaniruokaa 2020-2023... paljonko saivat bonuksia välistä? Viestihän oli rivien välistä että vain eliitti saa syödä liharuokaa se ei kuulu tavallisille ihmisille...

Vierailija
64/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite ainakin olen aikani kaikkia vegaanisia uutuustuotteita kokeiltuani palannut enemmän linssi-papu-pähkinä-täysjyvävilja linjalle. Ehkä muilla on käynyt samoin. Lisäksi esim. beyond Meat on tökerön kallista, vastaavia lihaimitaatio-tuotteita on nykyään perus einesvalmistajillakin huokeampaan hintaan.

Minä en voi syödä Beyond Meatia, kun pelkään, että kokille tai tarjoilijalle on tullut erehdys ja lautasellani on sittenkin oikeaa lihaa. Härkäpapu, kikherne ja linssit ovat minulle parhaat proteiinin lähteet.

Olen ollut kasvissyöjä vuodesta 1995. 2000-luvun puolessa välissä opettelin vähän väkisin syömään näitä soijaleikkeleitä ym.

Oli kyllä aluksi karsee kokemus.

Olen jopa kadvishampparin pihvin piilottanut kylässä kun pelkäsin, että se on lihaa.

Samoin, 1990-luvun puolivälistä alkaen olen itsekin ollut kasvissyöjä. Täysin vegaanisesti viime vuodet.

t. Se Beyond Meatia "pelkäävä"

Vierailija
65/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

Tiedätkö kuinka paljon karja syö viljatuotantoon sopivalta peltoalata "rehua" ?

Monet eläinten ruoaksi tarkoitetut peltoalat voisi ottaa ihmisruoan viljelyyn.

Puhumattakaan eläimistä tulevista päästöistä ja kärsimyksestä.

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Et tainnut lukea oikein tai sinulla ei ole käsitystä viljelystä.

Kerrataas: eläinten rehun tilalla niillä pelloilla voitaisiin viljellä ihmiselle sopivaa ruokaa, kuten erilaisia viljoja ym.

Vierailija
66/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua veganismia, jos meidän kroppa on kehittynyt sekasyöjäksi niin minkä hiton takia sitä pitäisi muuttaa? Hyttyset imee verta, sudet syö lihaa ja pulut vetävät mitä vain. Kitisettekö te siitäkin? Luonto on luonto ja me ihmiset kuulumme kyseisen systeemin kiertokulkuun halusimme tai emme. Turha sitä on tässä kohtaa taantua enää alkueläimen tasolle, niin kuin tuossa pelkässä kasvisruokahömpötyksessä on kyse.

Veganismi on pikemminkin merkki älykkyydestä. Koska sinulla on (toivottavasti) korkeampi tietoisuus kuin hyttysellä, sinulla pitäisi olla myös parempi käsitys siitä mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin.

Vierailija
67/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einekset on pahoja, kaikki.

MIkä ihmeen pakkomielle lihansyöjillä on kuvitella, että me kasvissyöjät söisimme valtavia määriä avokadoja? itsehän en syö niitä ollenkaan.

Mä syön juureksia ja vihanneksia, ihan kotimaisia.

Ja vertasi avokadoja mihin tahansa lihantuotantoon, lihantuotanto hassaa luonnonvaroja enemmän, koska lihakilon tuottamiseen kuluu enemmän vettä ja energiaa kuin avokadokilon. avokadoa ei tartte pitää hengissä vuotta ennen teurastamista ja se ottaa ravintonsa auringosta, toisin kuin lehmä ja sika.

Vierailija
68/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyttäminen kirjoitti:

MIkä ihmeen pakkomielle lihansyöjillä on kuvitella, että me kasvissyöjät söisimme valtavia määriä avokadoja? itsehän en syö niitä ollenkaan.

Ja vertasi avokadoja mihin tahansa lihantuotantoon, lihantuotanto hassaa luonnonvaroja enemmän, koska lihakilon tuottamiseen kuluu enemmän vettä ja energiaa kuin avokadokilon. avokadoa ei tartte pitää hengissä vuotta ennen teurastamista ja se ottaa ravintonsa auringosta, toisin kuin lehmä ja sika.

Aika naiivia uskoa, että avokado elää pelkällä auringolla. Et ole tainnut koskaan kasvattaa mitään itse. Tutustu aiheeseen ja keskustellaan sitten.

Vierailija
69/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite ainakin olen aikani kaikkia vegaanisia uutuustuotteita kokeiltuani palannut enemmän linssi-papu-pähkinä-täysjyvävilja linjalle. Ehkä muilla on käynyt samoin. Lisäksi esim. beyond Meat on tökerön kallista, vastaavia lihaimitaatio-tuotteita on nykyään perus einesvalmistajillakin huokeampaan hintaan.

Minä en voi syödä Beyond Meatia, kun pelkään, että kokille tai tarjoilijalle on tullut erehdys ja lautasellani on sittenkin oikeaa lihaa. Härkäpapu, kikherne ja linssit ovat minulle parhaat proteiinin lähteet.

Olen ollut kasvissyöjä vuodesta 1995. 2000-luvun puolessa välissä opettelin vähän väkisin syömään näitä soijaleikkeleitä ym.

Olen jopa kadvishampparin pihvin piilottanut kylässä kun pelkäsin, että se on lihaa.

Samoin, 1990-luvun puolivälistä alkaen olen itsekin ollut kasvissyöjä. Täysin vegaanisesti viime vuodet.

Jos ruoka-aineiden paino-osuuden mukaan lasketaan, olen noin 50-prosenttisesti vegaani. En ymmärrä, miksi pitäisi mennä tuollaisiin äärimmäisyyksiin ja vaarantaa oma terveys (tai syödä kalliita, synteettisia lisäravinteita).

Vierailija
70/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleus. Nyt ei vaan luxukseen ole kellään varaa.

Epäterveellisyys , mm. järjetön määrä suolaa. Aito terveellisestä ruokavaliosta piittaava ei voi tämän takia syödä edes silloin näitä, kun on rahaa.

Vierailija
71/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua veganismia, jos meidän kroppa on kehittynyt sekasyöjäksi niin minkä hiton takia sitä pitäisi muuttaa? Hyttyset imee verta, sudet syö lihaa ja pulut vetävät mitä vain. Kitisettekö te siitäkin? Luonto on luonto ja me ihmiset kuulumme kyseisen systeemin kiertokulkuun halusimme tai emme. Turha sitä on tässä kohtaa taantua enää alkueläimen tasolle, niin kuin tuossa pelkässä kasvisruokahömpötyksessä on kyse.

Luonnossa on paljon kasvinsyöjiä. Ihminen voi valita mitä syö ja elää ilman lihaakin hyvin. Liha kaltaiset valmisteet ovatkin lähinnä suunnattu paatuneille lihansyöjille.

Ei lihansyöjä halua mitään niin sanotusti lihan kaltaista kasvimuussia! Alan ilmoittaa kaikki tällaiset eheytysterapiayritykset asiattomina.

Vierailija
72/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.

Älä jauha peetä. Vegaanithan noita tuotteita on kehunu maasta taivaaseen ja ne niitä käyttääkin.

En minä ole niitä koskaan käyttänyt, en tarvitse lihan makuisia tuotteita ruokavaliooni.

T: kohta 25 vuotta vegaanina

Sama. Kokeilin joskus Beyond meat -pihviä. Ihan kauhea maku, kun se muistutti tosiaan lihaa. Hyi olkoon, jäi syömättä. Vöner on ihan hyvää, nyhtöjutut, härkis yms jäävät hyllyyn.

Hohhoijaa. Beyond Meat on ihan hyvä, samoin Härkis ja Vöner. Taito maustaa ratkaisee. Ja kyllä teen itse linssikeitot pitkästä tavarasta, mutta haloo, pikkuisen pipoa löysemmälle.

Vierailija
73/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyttäminen kirjoitti:

Ja aivan kuin ne lihansyöjät eivät itse ikinä söisi avokadoja. Yhtälailla se lihansyöjä voi ottaa guacamolea niiden jauhelihatacojensa kanssa kuin se kasvissyöjä bataattitacojen kanssa

Vierailija
74/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteyttäminen kirjoitti:

Ja aivan kuin ne lihansyöjät eivät itse ikinä söisi avokadoja. Yhtälailla se lihansyöjä voi ottaa guacamolea niiden jauhelihatacojensa kanssa kuin se kasvissyöjä bataattitacojen kanssa

Ehkä ymmärrät kuitenkin pointin siitä, että ei se kasvis aina ole automaattisesti mikään hyvä ekologinen vaihtoehto, vaikka vegaanit niin haluavatkin uskoa.

Vierailija
75/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään kasvismakkaroita tai feikkilihatuotteita, koska en usko niiden olevan terveellisiä ja niissä on ihan liian suuret katteet. Käsittääkseni esim. härkistyyppisten valmisteiden ja kasvimaitojen valmistuksessa käytetään suurta määrää esimerkiksi erilaisia öljyljä. Olen myös ihmetellyt härkiksen ja kasvisjauhisten katteita. Yhteen aikaan tarjolla oli myös kovalla kilohinnalla jauhelihaa johon oli sekoitettu huomattava määrä porkkanaraastetta (olipa siinä porkkanaraasteella kilohintaa).  Syön kyllä hyvin kasvispainotteisesti. Paljon kasviksia ja hedelmiä sekä papuja. Lihaa hyvin vähän vain muutaman kerran kuukaudessa.

Vierailija
76/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoka-aineiden paino-osuuden mukaan lasketaan, olen noin 50-prosenttisesti vegaani. En ymmärrä, miksi pitäisi mennä tuollaisiin äärimmäisyyksiin ja vaarantaa oma terveys (tai syödä kalliita, synteettisia lisäravinteita).

Minä "menen äärimmäisyyksiin" eläinten oikeuksien takia. En vain voi kuvitella tukevani tehotuotantoa. Jos minulla olisi omia kanoja, voisin syödä niiden munia. Kanat saisivat kuitenkin elää siihen saakka, että kuolisivat luonnollisesti, vaikka ne lopettaisivat munimisen aikaisemmin. En syö myöskään riistaa, koska niiden viime hetkien täytyy olla eläimille aivan kamalia, kun ne yrittävät paeta kirjaimellisesti henkensä edestä.

Olen kirjannut myös hoitotahtooni, ettei minulle saa tarjota eläinperäisiä tuotteita missään tilanteessa.

Vierailija
77/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Lehmä syö nurmea. JA HALOO, onko palstalla pelkkiä imbesillejä, jotka eivät tajua mitään Suomen kasvatusolosuhteista? Nurmi kasvaa pohjoisemmassakin Suomessa, leipäviljaksi sopiva vehnä vain Lounais-Suomessa (!!) Ja paljon hehkutettu härkäpapu ei oikein kasva edes kasvatusvyöhyke 3 (Tampereen seutu). Etä voitte miettiä, mitä se huoltovarmuus on, kun viljaakaan eivsaa kun sataa heinäkuun läpi.

Vierailija
78/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteyttäminen kirjoitti:

Ehkä ymmärrät kuitenkin pointin siitä, että ei se kasvis aina ole automaattisesti mikään hyvä ekologinen vaihtoehto, vaikka vegaanit niin haluavatkin uskoa.

En siirtynyt kasvissyöjäksi ekologisista syistä vaan eläinten takia. Nykyisin kiinnitän huomiota myös ekologisuuteen, mutta ei siitä 1990-luvulla vielä puhuttu.

Vierailija
79/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on pikemminkin merkki älykkyydestä. Koska sinulla on (toivottavasti) korkeampi tietoisuus kuin hyttysellä, sinulla pitäisi olla myös parempi käsitys siitä mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin.

Tämä juuri. Se osoittaa älykkyyttä ettei vahingoita elävää luontokappaletta vain sen takia että ei pysty hallitsemaan lihanhimoaan. Lihaa syövä ihminen on evoluutiossa jäänyt jälkeen niistä, jotka pystyvät hillitsemään alkukantaisia halujaan paremmin.

Vierailija
80/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Et tainnut lukea oikein tai sinulla ei ole käsitystä viljelystä.

Kerrataas: eläinten rehun tilalla niillä pelloilla voitaisiin viljellä ihmiselle sopivaa ruokaa, kuten erilaisia viljoja ym.

Et oo tainnu koskaan itse viljellä viljaa saati palkokasveja työkses. Kokeilepa kuule alkuun vehnää ja kauraa sekä härkäpapua äläkä unohda vuoroviljelyperiaatteita ja luonnonmukaista lannoitusta. Plus, että maa ei saa jäädä mustaksi talven ajaksi. Haluan nähdä, miten tämä kaikki toimii vaikkapa Äänekoskella.

Ai niin, te vegaanithan tiedätte ihan kaiken ja kasvatatte kauraa Rovaniemellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme