Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut

Vierailija
13.08.2023 |

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.

Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.

Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.

Lähde:Independent

Kommentit (371)

Vierailija
101/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi vegaanius on nyt jokin treni ilmiö, vähän kuin muutkin dieetit. Häviää aikanaan tai pysyy marginaalina, mutta yleensä nämä vegaanit tunnistaakin riutuneesta olemuksestta. Eihän ne raukat saa kunnollisia vitamiinejakaan mitä saa vain eläinperäisistä tuotteista. Oliko se D vai joku B ryhmän vitamiini.. no sama se. trendi ilmiö.

Vierailija
102/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

No eiköhän ne vegaanit syö aika paljon muutakin kuin avokadoa. Ihan vaikka porkkanaa. Suurin osa tuotetusta soijastakaan ei mene vegaanien suuhun vaan ruuaksi lihakarjalle.

Kyllä, ja eihän avokado hyvänen aika ole mikään erityinen *vegaaniruoka*, kaikkihan sitä syövät, eivät vain vegaanit. Australiassa mm. erittäin suosittu ruoka-aines.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maataloustuet eivät vahvasti suosisi maito- ja lihataloutta, meillä etelä-Suomen hyvillä viljelyalueilla kasvaisi jotain ihan muuta kuin ruokaa karjalle. Mutta meillä on vahvat liitot tällaista vastaan.

Vierailija
104/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkästään sen mukaan mennään, että mitä saa helposti ja on paljon, niin ihmissyönniksihän se mennee.

Voidaan sitten ihan järkiperustein lappaa halpaväkeä ulkomailta suomeen. 

Rajat auki ja grillit kuumaksi!

Vierailija
105/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

Tiedätkö kuinka paljon karja syö viljatuotantoon sopivalta peltoalata "rehua" ?

Monet eläinten ruoaksi tarkoitetut peltoalat voisi ottaa ihmisruoan viljelyyn.

Puhumattakaan eläimistä tulevista päästöistä ja kärsimyksestä.

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Lehmä syö nurmea. JA HALOO, onko palstalla pelkkiä imbesillejä, jotka eivät tajua mitään Suomen kasvatusolosuhteista? Nurmi kasvaa pohjoisemmassakin Suomessa, leipäviljaksi sopiva vehnä vain Lounais-Suomessa (!!) Ja paljon hehkutettu härkäpapu ei oikein kasva edes kasvatusvyöhyke 3 (Tampereen seutu). Etä voitte miettiä, mitä se huoltovarmuus on, kun viljaakaan eivsaa kun sataa heinäkuun läpi.

Ja etelässä valtaosa pelloista kasvaa heinää. Mitä järkeä?

Täällä kasvaisi vilja, peruna, monet papulajikkeet, monet eri juurekset, vaikka hedelmäpuut. Mutta ei, heinää karjalle, hiphei.

Tutustu nyt edes hieman siihen, mistä puhut ettet täysin nolaa itseäsi. Suomen vehnä kasvaa eteläisessä ja Lounais-Suomessa. Löytyy ihan tilastoista. Ja samalla kun käsket muita kasvattamaan sitä tätä ja tuota niin laita kuule ihan itse kasvamaan. Ja mulla on kokemusta omenoista, mustaherukoista, karhunvatukoista ja viinirypäleistä. Ihan kuule Tuusulassa on todella savisia peltoja, että good luck with that. Yritä siinä sitten kasvattaa. Vaatii muutakin kuin pelkän kylvön.

Ja sitten toiseksi, kuka maksaa näistä tuotteista sen verran kuin pitäisi? Oon vuosia käynyt keräämässä mansikoita ja ihmisten välinpitämättömyys mansikoita kohtaan harmittaa. Osa (esim. eräiden kulttuurien edustajista) tulee vain syömään pellolle ilmaisia mansikoita ja monet ottavat sieltä täältä (ei systemaattisesti) mansikat eivätkä heitä homeisia mandikoita pois. Harva tässä maassa arvostaa sitä työtä, mitä jotkut tekevät ruuantuotannossa, on se sitten eläinten tai kasvien parissa.

Vierailija
106/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti ja voimailu sopivat yhteen, vakuuttaa Saksan voimakkain mies Patrik BaboumianHän on ollut kasvissyöjä vuodesta 2005 ja vegaaniksi hän ryhtyi vuonna 2011.

Voimamies on tavattavissa Helsingissä lauantaina 28. tammikuuta, kun Vegemessut valtaa Kattilahallin. Patrik Baboumianilla on maailmanennätys ieksen kannossa (560 kg), säiliön kannossa (150,2 kg), tukkipunnerruksen 105 kg sarjassa (165 kg) ja 20 kilon tangon suorilla käsillä paikallaan pitämisessä (1 minuutti 26 sekuntia). Lisäksi Baboumianilla on hallussaan Saksan voimakkain mies-titteli sekä Saksan raskassarjan tukkipunnerruksen ennätys (180 kg). Baboumian on 171 senttiä pitkä ja painaa kisakunnossa noin 120-125 kiloa.

Baboumianin mukaan vegaaninen ruokavalio on hyödyksi lihasmassansa kehitykselle.

– Tulin painavammaksi ja vahvemmaksi, voitin Euroopan mestaruuden voimanostossa, rikoin kolme maailmanennätystä, verenpaineeni laski ja toipumisaikani oli nopeampi joten pystyin treenaamaan enemmän.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1554571

Vierailija
107/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit tappaa mehiläisiä, koska avokadoviljely on haitallista niille. Ja vielä sen kuljetus lentokoneilla ja laivoilla on erittäin haitallista. Eli kasvissyöjien on turha itkeä että eläin kuolee kun heidänkin ruokavalionsa samalla tavalla tappaa.

Hyväksyn lihansyönnin vasta kun se on jollakin tasolla eettistä. Kun eläimet saavat ulkoilla riittävästi (mm. Siat eivät ollenkaan) ja ne kuolevat vanhuuteen.

Uskon, että monikaan lihansyöjä ei uskalla katsoa kuvamateriaalia tehomaataloudesta kun voi vahingossa alkaa tekemään pahaa.

Vegaanius ei vaan ole se ainoa vaihtoehto tehotuotannolle. Minä haen naudanlihani pääsääntöisesti naapurin luomutilalta, josta olen omin silmin nähnyt että eläimistä pidetään hyvää huolta. Lisäksi suosin riistaa ja itse pyydettyä kalaa. Näkisin nämä kaikki hyvin eettisinä vaihtoehtoina. Silti jostain syystä vegaanien täytyy pyrkiä tekemään selväksi olevansa jotenkin minua parempia ihmisiä.

Nooh, aina täällä palstalla tyyliin puolet syö muka vain riistaa ja kalastaa itse. Hohhoijaa. Totuus nyt on, että 99,9 % lihansyöjistä hakee lihansa ihan kaupan kylmäkaapista ja tiskistä. Ja se ei ole eettistä nähnytkään.

Ja koska jotkut muut tekevät niin, minunkaan lihaa sisältävä ruokavalioni ei ole eettinen?

En pidä lihan syöntiä edes itse pyydettynä eettisenä, vaikka se tehotuotantoa parempi onkin.

Vierailija
108/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen huippupainonnostaja lyttää puheet lihansyönnistä: Vaihtoi pihveistä vegaaniksi, kehossa tapahtui heti selvä muutos

Suomea lukuisia kertoja EM- ja MM-kisoissa edustanut painonnostaja Teemu Roininen vannoo vegaanisen ruokavalion nimeen – vaikka hämmästelijöitä riittää.

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea8…

Vierailija
109/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani Harri Nieminen treenasi kaksi kertaa päivässä ja voitti thainyrkkeilyn maailmanmestaruuden: ”Kommentit hiljenivät, kun meriittejä alkoi tulemaan”

25 vuotta vegaaniruokavaliota noudattanut entinen aktiiviurheilija pitää puolustusministerin kommentteja kasvisruoasta tietämättöminä.

https://www.iltalehti.fi/kamppailulajit/a/201808242201158825

Vierailija
110/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Lehmä syö nurmea. JA HALOO, onko palstalla pelkkiä imbesillejä, jotka eivät tajua mitään Suomen kasvatusolosuhteista? Nurmi kasvaa pohjoisemmassakin Suomessa, leipäviljaksi sopiva vehnä vain Lounais-Suomessa (!!) Ja paljon hehkutettu härkäpapu ei oikein kasva edes kasvatusvyöhyke 3 (Tampereen seutu). Etä voitte miettiä, mitä se huoltovarmuus on, kun viljaakaan eivsaa kun sataa heinäkuun läpi.

Täällä kasvaisi vilja, peruna, monet papulajikkeet, monet eri juurekset, vaikka hedelmäpuut. Mutta ei, heinää karjalle, hiphei.

Tutustu nyt edes hieman siihen, mistä puhut ettet täysin nolaa itseäsi. Suomen vehnä kasvaa eteläisessä ja Lounais-Suomessa. Löytyy ihan tilastoista. Ja samalla kun käsket muita kasvattamaan sitä tätä ja tuota niin laita kuule ihan itse kasvamaan. Ja mulla on kokemusta omenoista, mustaherukoista, karhunvatukoista ja viinirypäleistä. Ihan kuule Tuusulassa on todella savisia peltoja, että good luck with that. Yritä siinä sitten kasvattaa. Vaatii muutakin kuin pelkän kylvön.

Ja sitten toiseksi, kuka maksaa näistä tuotteista sen verran kuin pitäisi? Oon vuosia käynyt keräämässä mansikoita ja ihmisten välinpitämättömyys mansikoita kohtaan harmittaa. Osa (esim. eräiden kulttuurien edustajista) tulee vain syömään pellolle ilmaisia mansikoita ja monet ottavat sieltä täältä (ei systemaattisesti) mansikat eivätkä heitä homeisia mandikoita pois. Harva tässä maassa arvostaa sitä työtä, mitä jotkut tekevät ruuantuotannossa, on se sitten eläinten tai kasvien parissa.

Ei se vaadi kuin silmät päähän, kun etelässä maaseudulla ajelee. Heinäpaaleja pellot täynnä. Se että täällä kasvaa myös viljaa, ei poista mitenkään tätä.

Asun itse savipellolle rakennetulla asuinalueella. Ennen tässä kasvoi hernettä.

Vierailija
111/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua veganismia, jos meidän kroppa on kehittynyt sekasyöjäksi niin minkä hiton takia sitä pitäisi muuttaa?

Ihmisen on kropaltaan kasvissyöjä: Kasvissyöjän kynnet, hampaat, pieni ruokatorvi joka ei sovellu isojen lihapalojen nielemiseen, sivuttain ja eteen ja taakse liikkuva leuka, suhteellisen pieni vatsa, vatsan pH 4-5 (seka- ja lihansyöjillä ph 1), suhteellisen pitkä ohutsuoli, ja niin edelleen.

Vierailija
112/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Et tainnut lukea oikein tai sinulla ei ole käsitystä viljelystä.

Kerrataas: eläinten rehun tilalla niillä pelloilla voitaisiin viljellä ihmiselle sopivaa ruokaa, kuten erilaisia viljoja ym.

Siinä meillä todellinen maanviljelyn asiantuntija 😆. Kai tiedät, että leipäviljasta saa paremman hinnan kuin rehuviljasta? Miksi maanviljelijät siis varta vasten viljelisivät huonommin tuottavaa viljaa, jos paremmin tuottavaakin voisi tuosta vain tuottaa?

Valtaosalla karjatiloista on peltoa, missä kasvattavat heinää omalle karjalle. Koska lihasta saa paremmat tukiaiset.

Älä nyt viitsi valehdella. Ei todellakaan saa. Miksi ihmeessä muuten lihatilalliset lopettaisivat ennätysvauhtia jatkuvasti? Älä nyt tee itsestäsi ihan hölmöä. Parhaat tukiaiset saa jostain ihan muusta. Tutustu tukien ehtoihin.

Vierailija
113/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit tappaa mehiläisiä, koska avokadoviljely on haitallista niille. Ja vielä sen kuljetus lentokoneilla ja laivoilla on erittäin haitallista. Eli kasvissyöjien on turha itkeä että eläin kuolee kun heidänkin ruokavalionsa samalla tavalla tappaa.

Hyväksyn lihansyönnin vasta kun se on jollakin tasolla eettistä. Kun eläimet saavat ulkoilla riittävästi (mm. Siat eivät ollenkaan) ja ne kuolevat vanhuuteen.

Uskon, että monikaan lihansyöjä ei uskalla katsoa kuvamateriaalia tehomaataloudesta kun voi vahingossa alkaa tekemään pahaa.

Vegaanius ei vaan ole se ainoa vaihtoehto tehotuotannolle. Minä haen naudanlihani pääsääntöisesti naapurin luomutilalta, josta olen omin silmin nähnyt että eläimistä pidetään hyvää huolta. Lisäksi suosin riistaa ja itse pyydettyä kalaa. Näkisin nämä kaikki hyvin eettisinä vaihtoehtoina. Silti jostain syystä vegaanien täytyy pyrkiä tekemään selväksi olevansa jotenkin minua parempia ihmisiä.

Nooh, aina täällä palstalla tyyliin puolet syö muka vain riistaa ja kalastaa itse. Hohhoijaa. Totuus nyt on, että 99,9 % lihansyöjistä hakee lihansa ihan kaupan kylmäkaapista ja tiskistä. Ja se ei ole eettistä nähnytkään.

Ja koska jotkut muut tekevät niin, minunkaan lihaa sisältävä ruokavalioni ei ole eettinen?

En pidä lihan syöntiä edes itse pyydettynä eettisenä, vaikka se tehotuotantoa parempi onkin.

Juuri tätä jeesustelua odotinkin.

No se on vähän voivoi, jos on omalle epäeettiselle käytökselleen sokea.

Vierailija
114/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi vegaanius on nyt jokin treni ilmiö, vähän kuin muutkin dieetit. Häviää aikanaan tai pysyy marginaalina, mutta yleensä nämä vegaanit tunnistaakin riutuneesta olemuksestta. Eihän ne raukat saa kunnollisia vitamiinejakaan mitä saa vain eläinperäisistä tuotteista. Oliko se D vai joku B ryhmän vitamiini.. no sama se. trendi ilmiö.

Näin. Esimerkiksi minne meni muutamien vuosien takainen hyönyeisbuumi. Meidänhän piti kaikkien tässä vaiheessa vuonna 2023 syödä heinäsirkkoja 😁 Olen kyllä maistanut.

Vierailija
115/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Et tainnut lukea oikein tai sinulla ei ole käsitystä viljelystä.

Kerrataas: eläinten rehun tilalla niillä pelloilla voitaisiin viljellä ihmiselle sopivaa ruokaa, kuten erilaisia viljoja ym.

Siinä meillä todellinen maanviljelyn asiantuntija 😆. Kai tiedät, että leipäviljasta saa paremman hinnan kuin rehuviljasta? Miksi maanviljelijät siis varta vasten viljelisivät huonommin tuottavaa viljaa, jos paremmin tuottavaakin voisi tuosta vain tuottaa?

Valtaosalla karjatiloista on peltoa, missä kasvattavat heinää omalle karjalle. Koska lihasta saa paremmat tukiaiset.

Älä nyt viitsi valehdella. Ei todellakaan saa. Miksi ihmeessä muuten lihatilalliset lopettaisivat ennätysvauhtia jatkuvasti? Älä nyt tee itsestäsi ihan hölmöä. Parhaat tukiaiset saa jostain ihan muusta. Tutustu tukien ehtoihin.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009116890.html

Vierailija
116/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaadi kuin silmät päähän, kun etelässä maaseudulla ajelee. Heinäpaaleja pellot täynnä. Se että täällä kasvaa myös viljaa, ei poista mitenkään tätä.

Asun itse savipellolle rakennetulla asuinalueella. Ennen tässä kasvoi hernettä.

Edelleen, lue tilastot. Ja kesantopellot eivät ole mitään heinäpeltoja. Ja ei se min syy oo että vaikutat osaltasi hernepellin muuttumiseen asuinalueeksi.

Vierailija
117/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.

Älä jauha peetä. Vegaanithan noita tuotteita on kehunu maasta taivaaseen ja ne niitä käyttääkin.

En minä ole niitä koskaan käyttänyt, en tarvitse lihan makuisia tuotteita ruokavaliooni.

T: kohta 25 vuotta vegaanina

Sama. Kokeilin joskus Beyond meat -pihviä. Ihan kauhea maku, kun se muistutti tosiaan lihaa. Hyi olkoon, jäi syömättä. Vöner on ihan hyvää, nyhtöjutut, härkis yms jäävät hyllyyn.

Hohhoijaa. Beyond Meat on ihan hyvä, samoin Härkis ja Vöner. Taito maustaa ratkaisee. Ja kyllä teen itse linssikeitot pitkästä tavarasta, mutta haloo, pikkuisen pipoa löysemmälle.

Vöner on tosiaan parempaa kuin monen kebab paikan liha. Monelle tosin annoskoko korvaa laadun

Vierailija
118/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vegaanius auttoi Lewis Hamiltonia menestykseen – "En voi kuvitellakaan palaavani entiseen"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-vegaanius-auttoi-lewis-hamilto…

Vierailija
119/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito kahvissa on paljon paremman makuista kuin lehmän maito.

Vierailija
120/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.

Älä jauha peetä. Vegaanithan noita tuotteita on kehunu maasta taivaaseen ja ne niitä käyttääkin.

En minä ole niitä koskaan käyttänyt, en tarvitse lihan makuisia tuotteita ruokavaliooni.

T: kohta 25 vuotta vegaanina

Sama. Kokeilin joskus Beyond meat -pihviä. Ihan kauhea maku, kun se muistutti tosiaan lihaa. Hyi olkoon, jäi syömättä. Vöner on ihan hyvää, nyhtöjutut, härkis yms jäävät hyllyyn.

Hohhoijaa. Beyond Meat on ihan hyvä, samoin Härkis ja Vöner. Taito maustaa ratkaisee. Ja kyllä teen itse linssikeitot pitkästä tavarasta, mutta haloo, pikkuisen pipoa löysemmälle.

Vöner on tosiaan parempaa kuin monen kebab paikan liha. Monelle tosin annoskoko korvaa laadun

Samaa mieltä! Vöner on kyllä huippuhyvää, kannattaa kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme