Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut
Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.
Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.
Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.
Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.
Lähde:Independent
Kommentit (371)
Hinnastahsn se on kiinni. Ärsyttää, että vegaanivalmisteet ovat kalliimpia, vaikka niiden raaka-aineet ovat eläinperäisiä halvempia. Aina välillä tulee silti ostettua, ihan maukkaita ne on, mutta ei todellakaan ole varaa johonkin nyhtökauraan arkiruokana. Vegaanisuudesta en ole luopumassa siltikään! Mitä ne teuraaksi kasvatetut eläimet ajattelisivat siitä, että ostaisin niiden raatoja vain koska heidät myydään halvemmalla? En voisi hintaan vetoamalla koskaan vaihtaa eläinperäiseen vaihtoehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Hinnastahsn se on kiinni. Ärsyttää, että vegaanivalmisteet ovat kalliimpia, vaikka niiden raaka-aineet ovat eläinperäisiä halvempia. Aina välillä tulee silti ostettua, ihan maukkaita ne on, mutta ei todellakaan ole varaa johonkin nyhtökauraan arkiruokana. Vegaanisuudesta en ole luopumassa siltikään! Mitä ne teuraaksi kasvatetut eläimet ajattelisivat siitä, että ostaisin niiden raatoja vain koska heidät myydään halvemmalla? En voisi hintaan vetoamalla koskaan vaihtaa eläinperäiseen vaihtoehtoon.
>> Mitä ne teuraaksi kasvatetut eläimet ajattelisivat siitä, että ostaisin niiden raatoja vain koska heidät myydään halvemmalla? <<
"He" eivät ajattelisi kyllä yhtään mitään siitä, mutta ihmiset voisivat kyllä vähän ajatella asioita.
Ihmiset alkavat heräämään siihen miten luonnotonta sekasyöjälle on luopua isosta osasta ruokavaliotaan. Monet myös huomaavat negatiivisen vaikutuksen energiatasossaan alettuaan vegaaneiksi. Tunnen useamman ihmisen jotka olivat vegaaneja 1-4 vuotta, mutta jokainen heistä päätyi palaamaan sekasyöjän ruokavalioon.
Minulle kyllä kelpaa nyhtökaura ja härkis. Niitä esim laatikoissa käytän. Toisaalta ovat kyllä kalliita. Punalappuisena tulee ostettua välillä niitä. Muuten harvoin. Itsekään en tykkää liian lihaa muistuttavista tuotteista kuten jotkut soijanakit tms.
”Jos teurastamoissa olisi lasiseinät, kaikki olisivat kasvissyöjiä.” – Paul McCartney
Vegaanisten prosessoitujen elintarvikkeiden myynti on heikkoa, koska tuotteet ovat yksinkertaisesti kauheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.
Höpö höpö, vegaaninen lautanen on aina ekologisempi.
En nyt ihan noin rajua yleistystä tekisi. Esimerkiksi tänään söin itse kalastettua kuhaa, kanttareita sadan metrin päästä kotiovelta ja perunoita sekä sipuleita omalta kasvimaalta. Mitä sinä vegaani söit?
Olen samaa mieltä, että lähiruoka on kyllä ekologisin vaihtoehto.
Muutenkin uskon, että juuri se omasta maasta tuleva ruoka on tarkoitettu ja parasta ravintoa suomalaiselle ja suomalaiseen elinympäristöön, Japanissa taas on japanilaisille ja japanilaiseen ilmastoon sopivaa jne.
Eikä noista vegaanisista feikkilihoista voi terveystakuuseenkaan mennä. On niitä kumisoijia sen verran vähän aikaa syöty. Kun lähiruokaa syö tai itse vesistöstä tai metsistä haettua, niin se on ekologisin vaihtoehto.
Ite ainakin olen aikani kaikkia vegaanisia uutuustuotteita kokeiltuani palannut enemmän linssi-papu-pähkinä-täysjyvävilja linjalle. Ehkä muilla on käynyt samoin. Lisäksi esim. beyond Meat on tökerön kallista, vastaavia lihaimitaatio-tuotteita on nykyään perus einesvalmistajillakin huokeampaan hintaan.
Itse en osta valmiita vegaaniruokia koska maistuvat pa#koilta ja sisältävät kookos- ym huonoja, kovia rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
”Jos teurastamoissa olisi lasiseinät, kaikki olisivat kasvissyöjiä.” – Paul McCartney
Kauhistelin joskus, kun sukulaiseni käy metsästämässä, että eikö hän sääli niitä eläimiä lainkaan. Hän totesi, että teurastamot ne vasta kauheita paikkoja ovatkin ja että kun eläimen metsästää itse, tietää ainakin, miten se on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin olen aikani kaikkia vegaanisia uutuustuotteita kokeiltuani palannut enemmän linssi-papu-pähkinä-täysjyvävilja linjalle. Ehkä muilla on käynyt samoin. Lisäksi esim. beyond Meat on tökerön kallista, vastaavia lihaimitaatio-tuotteita on nykyään perus einesvalmistajillakin huokeampaan hintaan.
Minä en voi syödä Beyond Meatia, kun pelkään, että kokille tai tarjoilijalle on tullut erehdys ja lautasellani on sittenkin oikeaa lihaa. Härkäpapu, kikherne ja linssit ovat minulle parhaat proteiinin lähteet.
Vierailija kirjoitti:
No en ihmettele kun maksaa enemmän...
Ei johdu pelkästään hinnasta, myös maku on tärkeä. En itse "hurahtanut" koskaan tähän vege-juttuun silloin kun se alkoi vuonna 2015, oli vaikka mitä nyhtökauraa sun muuta koko ajan Hesarissa. Kaverit hullaantu siihen heti. Ei ikinä kiinnostanut vaihtaa tavallisista burgereista vegaaneihin.
Vierailija kirjoitti:
En tajua veganismia, jos meidän kroppa on kehittynyt sekasyöjäksi niin minkä hiton takia sitä pitäisi muuttaa? Hyttyset imee verta, sudet syö lihaa ja pulut vetävät mitä vain. Kitisettekö te siitäkin? Luonto on luonto ja me ihmiset kuulumme kyseisen systeemin kiertokulkuun halusimme tai emme. Turha sitä on tässä kohtaa taantua enää alkueläimen tasolle, niin kuin tuossa pelkässä kasvisruokahömpötyksessä on kyse.
Luonnossa on paljon kasvinsyöjiä. Ihminen voi valita mitä syö ja elää ilman lihaakin hyvin. Liha kaltaiset valmisteet ovatkin lähinnä suunnattu paatuneille lihansyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi syödä Beyond Meatia, kun pelkään, että kokille tai tarjoilijalle on tullut erehdys ja lautasellani on sittenkin oikeaa lihaa. Härkäpapu, kikherne ja linssit ovat minulle parhaat proteiinin lähteet.
Olen ollut kasvissyöjä vuodesta 1995. 2000-luvun puolessa välissä opettelin vähän väkisin syömään näitä soijaleikkeleitä ym.
Oli kyllä aluksi karsee kokemus.
Olen jopa kadvishampparin pihvin piilottanut kylässä kun pelkäsin, että se on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset alkavat heräämään siihen miten luonnotonta sekasyöjälle on luopua isosta osasta ruokavaliotaan. Monet myös huomaavat negatiivisen vaikutuksen energiatasossaan alettuaan vegaaneiksi. Tunnen useamman ihmisen jotka olivat vegaaneja 1-4 vuotta, mutta jokainen heistä päätyi palaamaan sekasyöjän ruokavalioon.
Vegaaninen ruokavalio on rajoittava ruokavalio kuten myös esimerkiksi vähähiilarinen ruokavalio. En tunne yhtään vähähiilarisen ruokavalion hehkuttajaa, joka olisi kestänyt vähähiilarisella edes vuotta. Motivaation täytyy olla kunnossa, jotta ihminen pysyy rajoittavalla ruokavaliolla. Itse olen ollut vegaani 15 vuotta, terveyteni on hyvä ja kunto ikäisekseni loistava.
Vegaanisia uutuustuotteita tulee koko ajan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei suomalaiset osaa valmistaa kunnon ruokaa ja menuta kasviksista, josta saisi tarpeeksi myös energiaa.
Kasvisravintolat - sieltä kun katsoo mallia, niin syö hyvin kasvissyöjänäkin. Tai niistä maista, joissa syödään kasvisvoittoista ruokaa. Itse seuraan erästä japanilaista. Hän usein maustaa jokaisen kasviksen erikseen ennen kuin yhdistää ko. aineksen osaksi ruokaa, jonka hän vielä sitten erikseen maustaa. Sama homma lähi-idässä, jossa on kasvisvoittoinen välimeren ruokavalio. Suomessa kasvisreseptit ovat hyvin nössöjä ja ihan eri tavalla valmistettuja, paljon simppelimpää - kunhan vain nopeasti saadaan joku ruoka aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse vege – testaa kasvisruokaa kuukauden ajan!
Sinut on haastettu! Lähde tuhansien muiden tavoin kokeilemaan vegeruokaa kuukauden ajan. Kokeilun tueksi saat sähköpostiisi päivittäisen tietopaketin, joka sisältää yhteensä yli 300 herkullista reseptiä sekä käytännöllistä tietoa vegeruoasta ja ruokavalion koostamisesta. Halutessasi saat myös oman tukihenkilön eli tuutorin, joka opastaa sinua ja vastaa kysymyksiisi.
Osallistuminen on ilmaista eikä sido mihinkään. Voit toteuttaa haasteen joko täysin vegenä tai vaikka vain lisäämällä kasvisruoan osuutta ruokavaliossasi. Ilmoittaudu mukaan nyt!
Kiitos. Liityin ja tilasin tämän viikko-ruokaohjeen.
Mahtavaa!
Suurin syy sille, miksi olen luopunut vegaanituotteista, on niiden maku. Kun kasvispohjaisesta tuotteesta yritetään tehdä lihan tai maitotuotteen makuista, ollaan väärillä jäljillä.
Sellaisista vegaanituotteista tykkään, joissa tuotteiden maustaminen on synkassa perusraaka-aineiden makujen kanssa.
Laiduntamista ei luonnon kannalta tarvita yhtään mihinkään. Luonnonvaraiset eläimet hoitavat sen mitä tarvitaan.