Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut
Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.
Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.
Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.
Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.
Lähde:Independent
Kommentit (371)
En ole vegaani, mutta olen boikotoinut Nestlen tuotteita jo lähes 40 vuotta omantunnon syistä. Kun kuulin, että dumppaavat äidinmaidonvastikettaan kehittyviin maihin, jossa ei saa puhdasta vettä ja vauvat menehtyy niin se oli siinä. Tasaisin väliajoin tullut vastaavaa eli Nestleä ei kaduta. Voi tietysti olla joku, jota eläinten oikeudet kiinnostaa mutta ihmisten ei. Toivon kuitenkin, ettei heitä ole montaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaat ravinnon lähteet: punainen liha, sisäelimet, kananmuna
Perusteletko listaasi? Mitä ravinteita lihassa on sellainen ylivertainen määrä, että se olisi paras ravinnonlähde?
Finelistä näkyy kaikkien ruoka-aineiden ravintoarvot.
Kun esimerkiksi magnesiumia on kasveissa paremmin saatavilla kuin lihassa, niin miksi liha on niin ylivertainen ravinnonlähde? Et kykene mitenkään perustelemaan väitettäsi punaisen lihan ylivertaisuudesta.
Mistä saat B12 vitamiinia?
Purkista. Mistä sinä saat talvella D-vitamiinia? Entä jodia?
eri
Aivan purkista, kyllä kaikki vitamiinit saa sekaravinnosta. Minä saan D-vitamiinia juustosta esim.
Juustossa on D-vitamiinia 0,2 mikrogrammaa sadassa grammassa, joten sama kuin ei mitään. Tietämätön olet, jos luulet saavasi tarpeen täytettyä ravinnosta söitpä mitä tahansa, mihin ei erikseen ole lisätty D-vitamiinia. Ja sittenhän se taas on ihan sama ottaa purkista itse.
Jännä juttu että ihmiskunta on ilman d-vitamiinipillereitä näinkin pitkään elänyt. Varmaan väärin eletty sitten.
Jännä juttu, ettet ole kuullut miten ihmisiä on kautta aikojen kuollut puutostiloihin. D-vitamiinia saa auringosta, siksi me täällä pohjoisessa tarvitsemme lisän purkista kesäaikaa lukuun ottamatta.
Okei. Me siis kuolimme sukupuuttoon ennen d-vitamiinipillerin keksimistä. Hassu juttu.
Voi apua. Kylläpä tämä ketju on parasta viihdettä pitkään aikaan. Mahdottoman paljon jotain voi nyppiä se, että tällä pallolla voi pärjätä myös ilman eläinperäisiä tuotteita. Toivottavasti ketju ei poistu ennen seuraavaa sadepäivää. Peace and love!
-ituhippi viherpiipertäjä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteletko listaasi? Mitä ravinteita lihassa on sellainen ylivertainen määrä, että se olisi paras ravinnonlähde?
Kun esimerkiksi magnesiumia on kasveissa paremmin saatavilla kuin lihassa, niin miksi liha on niin ylivertainen ravinnonlähde? Et kykene mitenkään perustelemaan väitettäsi punaisen lihan ylivertaisuudesta.
eri
Aivan purkista, kyllä kaikki vitamiinit saa sekaravinnosta. Minä saan D-vitamiinia juustosta esim.
Juustossa on D-vitamiinia 0,2 mikrogrammaa sadassa grammassa, joten sama kuin ei mitään. Tietämätön olet, jos luulet saavasi tarpeen täytettyä ravinnosta söitpä mitä tahansa, mihin ei erikseen ole lisätty D-vitamiinia. Ja sittenhän se taas on ihan sama ottaa purkista itse.
Jännä juttu että ihmiskunta on ilman d-vitamiinipillereitä näinkin pitkään elänyt. Varmaan väärin eletty sitten.
Jännä juttu, ettet ole kuullut miten ihmisiä on kautta aikojen kuollut puutostiloihin. D-vitamiinia saa auringosta, siksi me täällä pohjoisessa tarvitsemme lisän purkista kesäaikaa lukuun ottamatta.
sivusta huutelen, että missä maitoa (voita) ja rasvasta kalaa on ollut paljon ei ollut riisitautia, mut saatavuushan tietty vaihteli alueellisesti ja vuosittain. Lapselle oon itse antanut kasvuiän d-vit lisää mut muuten rvinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Luulin, ettei sinulle tarvitse erikseen kertoa, että kalaruosta saa myös D-vitskua.
Saa, mutta se ei yksin riitä. Ja tämä yksi sankari elvistelee juustosyönnillä, ihan järkyttävää ylessivistyksen puutetta.
Taisi se suurin muotiaalto mennä jo ohi tämän suhteen, se on jo vanha juttu ja kukaan ei jaksa niitä mössöjä ikuisesti.
minun mummi oli kovin eläinrakas ja nivelreuman myötä loppui vähäinenkin lihatauotteiden syönti kokonaan. Myöhemmin vaihtui juustot ja jugurtit kasvisrasvaversioihin. Terveyssyistä etupäässä mutta sanoi omantunnon ja ruokakulujen keventyneen myös. Lapsenlapsille hän teki kuitenkin aina liharuuan, koska hänestä kasvava lapsi tarvitsi sitä. Koskaan ei paasannut muille mitään valinnoistaan, ihan vaan kaikessa hiljaisuudessa söi kasvisruokiaan. Hyvällä omatunnolla senkin valtameren takaa laivatun banaanin. Mummi oli rautaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
D-vitamiinin saanti on ongelma vain pohjoisemmilla alueilla. Etelämmässä ihmiset saa sitä tarpeeksi auringonvalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
D-vitamiinin saanti on ongelma vain pohjoisemmilla alueilla. Etelämmässä ihmiset saa sitä tarpeeksi auringonvalosta.
Inuiitteja ei siis ole olemassakaan. Eikä saamelaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa, lisäaineita...mahtaa olla terveellistä.
Joo, kaupan lihapitoisissa valmisruuissa ei näitä aineita olekaan ja ne on paljon terveellisempiä. 🙄
Itse asiassa ovat. Vegaaniset lihankorvikkeet täyttä keinotekoista skeidaa. Suolaa järjettömästi.
Nyhtökaura on kaurasta eristettyä proteiinia, ei se mitään skeidaa ole. Siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa. Tietty siinä on muitakin ainesosia, muttei esimerkiksi nitriittiä, jota on makkarassa, kuten muitakin lisäaineita ja varsinkin sitä suolaa.
Nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua.
Olet sitten sitäkin maistanut 🙄 Tosipuheessa, olet vain tottunut lihaan etkä halua luopua siitä, ja asenteesi vaikuttaa mielipiteeseesi. Ei se pahalle maistu, vaikkei lihallekaan.
En tod. ole maistanut, onko sulla mennyt ohi tutkimustulos näistä lihenkorvikkeista, ja muista vegaanisista valmisruoista? Älä sinä kommentoi harhojasi, lihaa syön max. kerran viikossa. 🤣
Kirjoitit että nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua, siihen oli kommenttini, että oot sitten sitäkin maistanut. Ja jos et kerran ole maistanut, niin miten tiedät kummankaan, nyhtökauran tai paskan mausta?
Nyhtiksessä on tosiaan enemmän proteiinia kuin lihassa, ainakin siinä alkuperäisessä versiossa oli, ja sellaisen tutkimustuloksen kyllä olen kuullut, että kasviproteiini imeytyy paremmin kuin eläinproteiini. Juuri oli uutinen Saksan voimakkaimmasta miehestä, joka eli kasvisravinnolla ja kommentoi jutussa, että tuloksensa paranivat, kun siirtyi kasviproteiineihin.
Tuo vegaanituotteiden epäterveellisyydestä uutisoiminen on suurelta osin klikkiotsikointia, joka perustuu harhaluuloon että kaikki mahdollinen vegaaninen eli ei-eläinperäinen syötävä olisi automaattisesti terveellistä. Tämä suolaisuudesta uutisoiminen on aika naurettavaa kun myös hyvin monet normituotteet kuten leipä ovat hyvin suolaisia. Leivässä saattaa olla yhtä paljon suolaa kuin sipseissä, niin vaikea kuin sitä onkin uskoa. Leipä kyllä usein onkin vegaanista, mutta hyvin monet muutkin syövät sitä kuin vain vegaanit. Samaten makkarat ja nakit ovat suolaista evästä, ja laskelmien mukaan suuri osa suomalaisista saa aivan liikaa suolaa suosituksiin nähden. Niinpä onkin harhaanjohtavaa uutisoida suolaisuuden olevan ongelma VAIN vegaanisissa valmisteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaupan lihapitoisissa valmisruuissa ei näitä aineita olekaan ja ne on paljon terveellisempiä. 🙄
Itse asiassa ovat. Vegaaniset lihankorvikkeet täyttä keinotekoista skeidaa. Suolaa järjettömästi.
Nyhtökaura on kaurasta eristettyä proteiinia, ei se mitään skeidaa ole. Siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa. Tietty siinä on muitakin ainesosia, muttei esimerkiksi nitriittiä, jota on makkarassa, kuten muitakin lisäaineita ja varsinkin sitä suolaa.
Nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua.
Olet sitten sitäkin maistanut 🙄 Tosipuheessa, olet vain tottunut lihaan etkä halua luopua siitä, ja asenteesi vaikuttaa mielipiteeseesi. Ei se pahalle maistu, vaikkei lihallekaan.
En tod. ole maistanut, onko sulla mennyt ohi tutkimustulos näistä lihenkorvikkeista, ja muista vegaanisista valmisruoista? Älä sinä kommentoi harhojasi, lihaa syön max. kerran viikossa. 🤣
Kirjoitit että nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua, siihen oli kommenttini, että oot sitten sitäkin maistanut. Ja jos et kerran ole maistanut, niin miten tiedät kummankaan, nyhtökauran tai paskan mausta?
Nyhtiksessä on tosiaan enemmän proteiinia kuin lihassa, ainakin siinä alkuperäisessä versiossa oli, ja sellaisen tutkimustuloksen kyllä olen kuullut, että kasviproteiini imeytyy paremmin kuin eläinproteiini. Juuri oli uutinen Saksan voimakkaimmasta miehestä, joka eli kasvisravinnolla ja kommentoi jutussa, että tuloksensa paranivat, kun siirtyi kasviproteiineihin.
Tuo vegaanituotteiden epäterveellisyydestä uutisoiminen on suurelta osin klikkiotsikointia, joka perustuu harhaluuloon että kaikki mahdollinen vegaaninen eli ei-eläinperäinen syötävä olisi automaattisesti terveellistä. Tämä suolaisuudesta uutisoiminen on aika naurettavaa kun myös hyvin monet normituotteet kuten leipä ovat hyvin suolaisia. Leivässä saattaa olla yhtä paljon suolaa kuin sipseissä, niin vaikea kuin sitä onkin uskoa. Leipä kyllä usein onkin vegaanista, mutta hyvin monet muutkin syövät sitä kuin vain vegaanit. Samaten makkarat ja nakit ovat suolaista evästä, ja laskelmien mukaan suuri osa suomalaisista saa aivan liikaa suolaa suosituksiin nähden. Niinpä onkin harhaanjohtavaa uutisoida suolaisuuden olevan ongelma VAIN vegaanisissa valmisteissa.
Ihan perinteinen soijarouhe toimii jauhelihan jatkeena, eikä tule vatsaoireita. Muista korvikkeista en Suomessa ole tykännyt, mutta tuolla Kaakkois-Aasiassa asuessa söin paljon lihankaltaiseksi käsiteltyä tofua ja ne oli oikein onnistuneita. Ei sellaisia hötöisiä kumimuhjuja kuten Suomessa. Miksiköhän vastaavaa ei meiltä löydy (tosin eihän se kovin ilmastoystävällistä ole sekään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, jätän tän vaan tähän... sama suolapitoisuus mm, mutta mikä kellekin on sitten keinotekoista skeidaa.
HK lihapyörykät:
Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin- ja porsaanliha, vesi, suomalainen porsaanliha, korppujauho (vehnä), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), soijaproteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.
Ravintoarvo / 100g
Energia1070 kJ / 256 Kcal
Rasva12 g
joista tyydyttyneitä0,9 g
Hiilihydraatit21 g
joista sokereita2,4 g
Proteiini17 g
Suola1,3 g
HK falafel pyörykät:
suomalainen peruna, vesi, härkäpapu, herneproteiini, ohra- mallasuute, sipuli, mausteet (juustokumina, valkosipuli, chili, mustapippuri, korianterinlehti, sitruuna), rypsiöljy korppujauho (vehnä), soijaproteiini, hernekuitu, maissi, jodioitu suola, dekstroosi, aromit. LAKTOOSITON. RUNSASPROTEIININEN. Voimakassuolainen
Ravintoarvo / 100g
Rasva12 g
Hiilihydraatit21 g
joista sokereita2,4 g
Proteiini17 g
Suola1,3 g
Vierailija kirjoitti:
Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.
Mun nähdäkseni tässä on kolme porukkaa:
1) vannoutuneet lihan/sekasyöjät, joiden mielestä lihankorvikkeet osoittavat, että kasvissyönti on hulluutta ja jotka räyhäävät lihankorvikkeiden teollisuudesta samalla, kun eivät näe mitään ongelmaa omassa teollisessa grillimakkarassaan.
2) Wanhan Liiton Oikeat Kasvissyöjät, joiden mielestä kaikkien pitäisi nykyäänkin itse liotella kuivattuja härkäpapujaan, koska niin hekin joutuivat tekemään. Kaikki sitä helpommat kasviproteiininlähteet ovat saatanasta, niiden tarjollaolosta pitää valittaa ja niiden käyttäjiä voi katsella nenänvarttaan pitkin, kun eivät jaksa tehdä oikeaa ruokaa.
3) Normaalit kasvis/sekasyöjät, jotka eivät näe ongelmaa siinä, että uusia ja helpompia kasviproteiinivalmisteita on tarjolla niille, jotka sellaisia haluavat käyttää, eivätkä kehittele mitään kastijakoa "oikeiden kasvissyöjien" ja "epäaitoa ruokaa syövien trendikasvissyöjien" välille.
Kyllä, viimeiseen ryhmään kuuluu myös ihmisiä, jotka ovat olleet kasvissyöjiä jo vuosikymmeniä. Jotkut jopa tajuavat, että välillä voi käyttää härkistä ja välillä liotella pavut alusta asti itse. Monet myös ymmärtävät, että eläinten ja luonnon kannalta jokainen ateria, jolla liha korvataan kasviproteiinilla on voitto ja tämä on se, mikä on oleellista. Ei se, syövätkö muut ihmiset jonkun juuri minun puritaaniseen määritelmääni sopivan kasvissyöntiopin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, jätän tän vaan tähän... sama suolapitoisuus mm, mutta mikä kellekin on sitten keinotekoista skeidaa.
HK lihapyörykät:
Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin- ja porsaanliha, vesi, suomalainen porsaanliha, korppujauho (vehnä), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), soijaproteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.
Ravintoarvo / 100g
Rasva12 g
Hiilihydraatit21 g
joista sokereita2,4 g
Proteiini17 g
Suola1,3 g
HK falafel pyörykät:
suomalainen peruna, vesi, härkäpapu, herneproteiini, ohra- mallasuute, sipuli, mausteet (juustokumina, valkosipuli, chili, mustapippuri, korianterinlehti, sitruuna), rypsiöljy korppujauho (vehnä), soijaproteiini, hernekuitu, maissi, jodioitu suola, dekstroosi, aromit. LAKTOOSITON. RUNSASPROTEIININEN. Voimakassuolainen
Ravintoarvo / 100g
Rasva12 g
Hiilihydraatit21 g
joista sokereita2,4 g
Proteiini17 g
Suola1,3 g
Hups sama kahteen kertaan, tässä HK lihapyörykät joissa enemmän rasvaa ja vähemmän proteiinia.
Ravintoarvo / 100g
Energia980 kJ / 234 Kcal
Rasva15 g
joista tyydyttyneitä4 g
Hiilihydraatit14 g
joista sokereita0,7 g
Proteiini13 g
Suola1,3 g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.
Mun nähdäkseni tässä on kolme porukkaa:
1) vannoutuneet lihan/sekasyöjät, joiden mielestä lihankorvikkeet osoittavat, että kasvissyönti on hulluutta ja jotka räyhäävät lihankorvikkeiden teollisuudesta samalla, kun eivät näe mitään ongelmaa omassa teollisessa grillimakkarassaan.
2) Wanhan Liiton Oikeat Kasvissyöjät, joiden mielestä kaikkien pitäisi nykyäänkin itse liotella kuivattuja härkäpapujaan, koska niin hekin joutuivat tekemään. Kaikki sitä helpommat kasviproteiininlähteet ovat saatanasta, niiden tarjollaolosta pitää valittaa ja niiden käyttäjiä voi katsella nenänvarttaan pitkin, kun eivät jaksa tehdä oikeaa ruokaa.
3) Normaalit kasvis/sekasyöjät, jotka eivät näe ongelmaa siinä, että uusia ja helpompia kasviproteiinivalmisteita on tarjolla niille, jotka sellaisia haluavat käyttää, eivätkä kehittele mitään kastijakoa "oikeiden kasvissyöjien" ja "epäaitoa ruokaa syövien trendikasvissyöjien" välille.
Kyllä, viimeiseen ryhmään kuuluu myös ihmisiä, jotka ovat olleet kasvissyöjiä jo vuosikymmeniä. Jotkut jopa tajuavat, että välillä voi käyttää härkistä ja välillä liotella pavut alusta asti itse. Monet myös ymmärtävät, että eläinten ja luonnon kannalta jokainen ateria, jolla liha korvataan kasviproteiinilla on voitto ja tämä on se, mikä on oleellista. Ei se, syövätkö muut ihmiset jonkun juuri minun puritaaniseen määritelmääni sopivan kasvissyöntiopin mukaan.
Niin, ja sitten kun ihmetellään, miksi vegaaneja vihataan, niin ryhmään 2 kuuluvat ovat usein valitettavan äänekkäitä ja (ihan samoin kuin vannoutuneimmat lihansyöjät) rakentavat koko persoonansa sen ympärille, että ovat Oikeita Vegaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.
Avokadoon menee noin 2000 litraa kilolle, mikä on toki paljon. Vertailun vuoksi naudanlihakiloon noin 15000 litraa. Kummatkin luvut löydät helposti googlaten.
Sonni vai lehmävasikka? Suomessa vai ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.
Avokadoon menee noin 2000 litraa kilolle, mikä on toki paljon. Vertailun vuoksi naudanlihakiloon noin 15000 litraa. Kummatkin luvut löydät helposti googlaten.
Sonni vai lehmävasikka? Suomessa vai ulkomailla?
Hmm. Kun puhutaan vedenkulutuksesta niin selkeästi viitataan kansainvälisiin tutkimuksiin -makean veden saatavuus on lähes kaikkialla heikompi kuin Suomessa ja siellä missä avokadoa viljellään jo huomattavasti vaarantuneempi kuin meillä.
Mutta. Naudanlihakilo siis on ottanut valmistuessaan 7 kertaisesti vettä verrattuna avokadoon. Vastaavasti naudanlihakilo sisältää 6 kertaa enemmän proteiinia ja erilaisia hivenaineita kolmesta kuusinkertaisesti. Eli naudanlihan ravintotiheys on siis 6-7 kertainen niin ikään. Kun yhtälöön lisätään muu tuotantoketju; tuotannon sivuvirrat; kuljetus ja hävikki niin kotimainen naudanliha on tuotantotekijöihinsä nähden parempi ravinnonlähde kuin avokado.
Mutta mitä sitten? Kaikkihan me syödään pullaa ja sulkaata joiden ravitsemuksellinen hyöty on nolla. Kuka näitä laskee, lehmä on söpö ja kuva teurausautoon lastattavasta lehmästä surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Okei. Me siis kuolimme sukupuuttoon ennen d-vitamiinipillerin keksimistä. Hassu juttu.
Pitääkö aina kuolla ennenkuin se on ongelma? Esim. riisitauti oli aika yleistä pitkälle 1900- luvullakin
Minä en ole syönyt lihaa 27 vuoteen ja hyvin silti jaksan porskuttaa kasvisruokavaliolla.
Mulle on silti ihan ok, että lihaa syödään, kunhan löytyy myös kasvisvaihtoehtoja.