Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut

Vierailija
13.08.2023 |

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.

Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.

Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.

Lähde:Independent

Kommentit (371)

Vierailija
301/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin suosio on romahtanut, vaan kaupat eivät enää ota valikoimiinsa uutuudenviehätyksessä, koska todellinen (olematon) menekki on selvinnyt.

Juuri näin ja tästä syystä se ruoka kallista onkin. Perustuotteiden tulee kattaa myös se hävikki mitä tilpethööri tuottaa. Ei riitä että on yksi kanafile naturel vaan pitää olla viideltä eri valmistajalta ja kuluttajina saamme siitä kiittää ihan itseämme.

Vierailija
302/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanivalmisteissa on liikaa suolaa ja sokeria. Käytän jonkin verran niitä, mutta vaikea löytää vähäsuolaisia tuotteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihatuotteet ovat yliarvostettuja, hyi hitto.

Vierailija
304/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se espanjalainen linssi mielestäsi todellakin vähemmän ongelmallinen kuin vaikkapa kotimainen peuranliha?

En syö peuranlihaa, koska kyseessä on eläin, joka on tuntenut hätää, kauhua, paniikkia ja pelkoa viimeisillä hetkillään. Niin yksinkertaista se on. Yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi.

En lähde keskusteluun peuroista liikenteessä tai siitä, mitä ne tuntevat kun tulevat toisen eläimen tappamiksi, minulle riittää että yhdenkään peuran ei tarvitse kuolla päätyäkseen minun lautaselleni.

Ihan uteliaisuudesta: yritätkö sinä kääntää meitä vegaaneja lihansyöjiksi vai mikä agendasi on? Miksi meidän ruokavaliomme on sinulle ongelma?

miksi minun ruokavalioni on sinulle ongelma?

Eihän se olekaan. Puolisonikin on sekasyöjä, en ole puuttunut hänen ruokavalioonsa. Minä teen meillä ruoat, siis myös hänen ruokansa. En ole sanallakaan sanonut, että sinun pitäisi ryhtyä vegaaniksi.

Vierailija
305/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaa, lisäaineita...mahtaa olla terveellistä.

Joo, kaupan lihapitoisissa valmisruuissa ei näitä aineita olekaan ja ne on paljon terveellisempiä. 🙄

Itse asiassa ovat. Vegaaniset lihankorvikkeet täyttä keinotekoista skeidaa. Suolaa järjettömästi.

Nyhtökaura on kaurasta eristettyä proteiinia, ei se mitään skeidaa ole. Siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa. Tietty siinä on muitakin ainesosia, muttei esimerkiksi nitriittiä, jota on makkarassa, kuten muitakin lisäaineita ja varsinkin sitä suolaa.

Nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua.

Olet sitten sitäkin maistanut 🙄 Tosipuheessa, olet vain tottunut lihaan etkä halua luopua siitä, ja asenteesi vaikuttaa mielipiteeseesi. Ei se pahalle maistu, vaikkei lihallekaan.

Vierailija
306/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites ne sirkkajutut? Niitä ei näe enää missään. 

No joo. Oltiin kavereiden kanssa joskus hiihtokeskuksessa reissulla ja tein fajitat Härkiksestä. Melkein jokaisella oli vatsa niin turvoksissa ja ilmavaivoja koko illanvieton ajan, tuli vähän sanomista :p

Vierailija
307/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se espanjalainen linssi mielestäsi todellakin vähemmän ongelmallinen kuin vaikkapa kotimainen peuranliha?

En syö peuranlihaa, koska kyseessä on eläin, joka on tuntenut hätää, kauhua, paniikkia ja pelkoa viimeisillä hetkillään. Niin yksinkertaista se on. Yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi.

En lähde keskusteluun peuroista liikenteessä tai siitä, mitä ne tuntevat kun tulevat toisen eläimen tappamiksi, minulle riittää että yhdenkään peuran ei tarvitse kuolla päätyäkseen minun lautaselleni.

Ihan uteliaisuudesta: yritätkö sinä kääntää meitä vegaaneja lihansyöjiksi vai mikä agendasi on? Miksi meidän ruokavaliomme on sinulle ongelma?

peura ei koe mitään muuta kuin mielihyvää siinä porkkana suussa ja sitten lähti henki.

Sinä et todella yhtään kanna huolta siitä, että paisuva peurakanta aiheuttaa kivuliaita sairauksia, ei pelkästään niille vaan myös muille eläimille, et koe tarpeelliseksi vähentää niitä ennen kuin taudit hoitavat homman? Siis itse kärsimys ei ole se mikä aiheuttaa sinulle henkistä kipua vaan sen kuvitellun kärsimyksen aiheuttaja?

Ok

Minä taas olen kulkenut ympäri Turkkia autollani ja olin pöyristynyt kun näin tomaatti- ym viljelmien työntekijöiden kunnon ja olosuhteet. Yksi nuori musta kaveri myymässä tilan vieressä tienposkessa aprikooseja, jolla oli huono selkä, jotain paiseita kasvoissa ja sormissa halkeillut nahka, tulee yhä vuosien jälkeen mieleen. Ja ne pressuista tehdyt hökkelit ulkorakennuksen päässä.. Kotimaista ruokaa, ehdottomasti, aina!

Eli kun on sekasyöjä niin on täysin ok lentää Turkkiin ja autoilla ympäriinsä, mutta herravarjele jos minä olisin kirjoittanut tehneeni niin...

Vierailija
308/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta sanottava, että sinun ruokavaliosi ei minua kiinnosta, mutta olen huolissani eräästäkin vaikean ruokasuhteen omaavasta ystävästäni joka nyt viimeisimpänä on hurahtanut veganismiin. Hän oli jo valmiiksikin reilusti alipainoinen, joten ruokavalion rajoittaminen entisestään noin rajusti ei todellakaan auta vaan hän kuihtuu silmissä. Enkä voi tästä oikein mitään sanoa, koska tietysti hän kuuntelee ennemmin uusia lahkosisariaan kuin hänet lapsuudesta asti tuntenutta ystävää.

Ai että, olisipa ihanaa, jos vegaaniruokaa syömällä laihtuisi automaattisesti. Tai edes pysyisi paino samana ilman että näin kuusikymppisenä joutuu katsomaan, mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
309/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolaa, lisäaineita...mahtaa olla terveellistä.

Joo, kaupan lihapitoisissa valmisruuissa ei näitä aineita olekaan ja ne on paljon terveellisempiä. 🙄

Itse asiassa ovat. Vegaaniset lihankorvikkeet täyttä keinotekoista skeidaa. Suolaa järjettömästi.

Nyhtökaura on kaurasta eristettyä proteiinia, ei se mitään skeidaa ole. Siinä on enemmän proteiinia kuin lihassa. Tietty siinä on muitakin ainesosia, muttei esimerkiksi nitriittiä, jota on makkarassa, kuten muitakin lisäaineita ja varsinkin sitä suolaa.

Nyhtökaura on kaurasta eristettyä paskanmakua.

Olet sitten sitäkin maistanut 🙄 Tosipuheessa, olet vain tottunut lihaan etkä halua luopua siitä, ja asenteesi vaikuttaa mielipiteeseesi. Ei se pahalle maistu, vaikkei lihallekaan.

No paskalle maistuu, eikä sillä ole mitään tekemistä lihansyönnin kanssa. Syön ihan kaikkea, mutten jotain täysin turhaa teollista mainossontaa.

Vierailija
310/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

peura ei koe mitään muuta kuin mielihyvää siinä porkkana suussa ja sitten lähti henki.

Sinä et todella yhtään kanna huolta siitä, että paisuva peurakanta aiheuttaa kivuliaita sairauksia, ei pelkästään niille vaan myös muille eläimille, et koe tarpeelliseksi vähentää niitä ennen kuin taudit hoitavat homman? Siis itse kärsimys ei ole se mikä aiheuttaa sinulle henkistä kipua vaan sen kuvitellun kärsimyksen aiheuttaja?

Ok

Minä taas olen kulkenut ympäri Turkkia autollani ja olin pöyristynyt kun näin tomaatti- ym viljelmien työntekijöiden kunnon ja olosuhteet. Yksi nuori musta kaveri myymässä tilan vieressä tienposkessa aprikooseja, jolla oli huono selkä, jotain paiseita kasvoissa ja sormissa halkeillut nahka, tulee yhä vuosien jälkeen mieleen. Ja ne pressuista tehdyt hökkelit ulkorakennuksen päässä.. Kotimaista ruokaa, ehdottomasti, aina!

Totta, kansainväliseen elintarvikekauppaan liittyy monia vaikeita eettisiä näkökulmia. Kun ruoan alkuperä ei ole jäljitettävissä tai kauppaa säätelevissä laiessa, tulleissa ja valvonnassa on puutteita, on kuluttajan tosiasiallisesti vaikeaa tehdä eettisesti kestäviä valintoja.

Martat on koostanut keskeiset vinkit vastuullisemman ruokavalion koostamiseksi:

https://www.martat.fi/ruoka/kestava-ruoka/vastuulliset-ruokavalinnat/vi…

Vierailija
311/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta sanottava, että sinun ruokavaliosi ei minua kiinnosta, mutta olen huolissani eräästäkin vaikean ruokasuhteen omaavasta ystävästäni joka nyt viimeisimpänä on hurahtanut veganismiin. Hän oli jo valmiiksikin reilusti alipainoinen, joten ruokavalion rajoittaminen entisestään noin rajusti ei todellakaan auta vaan hän kuihtuu silmissä. Enkä voi tästä oikein mitään sanoa, koska tietysti hän kuuntelee ennemmin uusia lahkosisariaan kuin hänet lapsuudesta asti tuntenutta ystävää.

Ai että, olisipa ihanaa, jos vegaaniruokaa syömällä laihtuisi automaattisesti. Tai edes pysyisi paino samana ilman että näin kuusikymppisenä joutuu katsomaan, mitä suuhunsa laittaa.

Totta kai laihtuu kuten millä tahalla muullakin syömishäiriöllä. Paitsi tietysti kun et tule täyteen siitä ruuasta vaan joudut sitä korvaamaan mussuttamaan pussin sipsejä päivässä.

Vierailija
312/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok

Eli kun on sekasyöjä niin on täysin ok lentää Turkkiin ja autoilla ympäriinsä, mutta herravarjele jos minä olisin kirjoittanut tehneeni niin...

En ole matkustanut Turkkiin enää kymmeneen vuoteen. Mutta siksi minä en arvostelekaan toisten valintoja kun tiedostan miten monimutkaiset ne toimitusketjut on ennen kun joku tomaatti kaupan hyllyyn tulee myyntiin. minusta ainoa tapa varmistua, että pystyy elämään sen kanssa mistä oma ruoka tulee, on olla mahdollisimman lähellä sen ruoan tuotantoa, tavalla tai toisella.

Vierailija
313/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaat ravinnon lähteet: punainen liha, sisäelimet, kananmuna

Perusteletko listaasi? Mitä ravinteita lihassa on sellainen ylivertainen määrä, että se olisi paras ravinnonlähde? 

Finelistä näkyy kaikkien ruoka-aineiden ravintoarvot.

Kun esimerkiksi magnesiumia on kasveissa paremmin saatavilla kuin lihassa, niin miksi liha on niin ylivertainen ravinnonlähde? Et kykene mitenkään perustelemaan väitettäsi punaisen lihan ylivertaisuudesta. 

Mistä saat B12 vitamiinia?

Purkista. Mistä sinä saat talvella D-vitamiinia? Entä jodia?

eri

Aivan purkista, kyllä kaikki vitamiinit saa sekaravinnosta. Minä saan D-vitamiinia juustosta esim.

Juustossa on D-vitamiinia 0,2 mikrogrammaa sadassa grammassa, joten sama kuin ei mitään. Tietämätön olet, jos luulet saavasi tarpeen täytettyä ravinnosta söitpä mitä tahansa, mihin ei erikseen ole lisätty D-vitamiinia. Ja sittenhän se taas on ihan sama ottaa purkista itse.

Vierailija
314/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mites ne sirkkajutut? Niitä ei näe enää missään. 

No joo. Oltiin kavereiden kanssa joskus hiihtokeskuksessa reissulla ja tein fajitat Härkiksestä. Melkein jokaisella oli vatsa niin turvoksissa ja ilmavaivoja koko illanvieton ajan, tuli vähän sanomista :p

En ole einesten puolestapuhuja, mutta tottumiskysymyshän tuo pitkälti on.

Vierailija
315/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteletko listaasi? Mitä ravinteita lihassa on sellainen ylivertainen määrä, että se olisi paras ravinnonlähde? 

Kun esimerkiksi magnesiumia on kasveissa paremmin saatavilla kuin lihassa, niin miksi liha on niin ylivertainen ravinnonlähde? Et kykene mitenkään perustelemaan väitettäsi punaisen lihan ylivertaisuudesta. 

eri

Aivan purkista, kyllä kaikki vitamiinit saa sekaravinnosta. Minä saan D-vitamiinia juustosta esim.

Juustossa on D-vitamiinia 0,2 mikrogrammaa sadassa grammassa, joten sama kuin ei mitään. Tietämätön olet, jos luulet saavasi tarpeen täytettyä ravinnosta söitpä mitä tahansa, mihin ei erikseen ole lisätty D-vitamiinia. Ja sittenhän se taas on ihan sama ottaa purkista itse.

Jännä juttu että ihmiskunta on ilman d-vitamiinipillereitä näinkin pitkään elänyt. Varmaan väärin eletty sitten.

Vierailija
316/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaveri jok ihan suoraan sanoo, ettei syo mitään millä on kasvot. syö siis kalaa ja katkarapuja ja maitotuotteita esim. Oon tykännyt siitä että sanoo ihan suoraan että häntä karmii, että joku possu tapetaan ja hän sit söisi sitä ruumista, eikä yritä perustella jollain ilmastonmuutoksella kun kuitenkin tykkää teestä, suklaasta ja pähkinöistä esim. Niin ja matkustelusta ja lemmikkikoiristaan :)

Vierailija
317/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai laihtuu kuten millä tahalla muullakin syömishäiriöllä. Paitsi tietysti kun et tule täyteen siitä ruuasta vaan joudut sitä korvaamaan mussuttamaan pussin sipsejä päivässä.

En syö herkkuja, siis suklaata, karkkia, jäätelöä, pullaa, sipsejä tms. Kovasti sinulla tuntuu olevan aggressioita minua kohtaan, vaikka minun ruokavalioni ei edellisen kommenttisi mukaan sinua kiinnosta :-DD

Vierailija
318/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Luulin, ettei sinulle tarvitse erikseen kertoa, että kalaruosta saa myös D-vitskua.

Vierailija
319/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin syön halpoja papuja, linssejä ja herneitä kuin prosessoituja vegaanieineksiä, joiden hinnat on pilvissä. Iso osa niistä on vieläpä todella pahoja

Vierailija
320/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä eräs kirjoitus terveydestä

https://turpaduunari.fi/elintasosairauksien-yleismittari-on-tg-hdl-suhd…

Tässä kysymykseni>

Luin alkupäätä ja huolestuin koska omaan aika korkeat HDL lukemat 2,54 mmol/l ( Fp-kol-HDL) ja fp -Trigly 0,70 mmol/l

Ja ei osunut silmiini kaavaa miten riski lasketaan. Näin sitten esimerkin ( Rainer 76) että Trigly jaetaan HDL lä eli 0,7 jaetaan 2,55 = 0,275 ?   Menikö oikein?

Tässä saamani vastaus>    Kyllä laskit aivan oikein ja tulos on yksi parhaista, joita olen nähnyt. Riskit elintasosairauksiin ovat minimaaliset.

Ehkäpä ruokavaliollani on jotain tekemistä veriarvojeni kanssa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä