Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?

Vierailija
13.08.2023 |

olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".

Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat on luulot jollain mt-ongelmaisella taideterapiassa käyneellä itsestään😆

Sitä kun ei voi ikinä tietää kokeilematta, kenellä on vain suuret luulot itsestään ja kuka on oikeasti lahjakas. Ei siihen mitään mt-ongelmia tarvita.

Vierailija
122/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan vanhemmiltani, kun itse haaveilin taideurasta. Onneksi en kuunnellut heitä vaan lähdin tekemään taidetta, ja nyt olen onnellisesti elättämässä itseni taidealalla :)

Ikävää, että sinut lannistettiin lapsena myös ja asenteesi on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.

Ei osaa käyttää instan hashtageja oikein. 

Vierailija
124/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa sinullakin olla mielenterveysongelmia. Henkisesti tasapainoiset ihmiset eivät hauku muita ihmisiä netissä eikä muualla.

Vierailija
125/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentillasi ei ole muuta arvoa kuin että pidät ketjun aktiivisena, kiitti 🙏

Vierailija
126/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.

Linkkaamasi video on 4 vuotta vanha.

Instagram on muuttunut radikaalisti viimeisen parin vuoden aikana.

Vierailija
127/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Instagramissa hashtagit ovat pienemmille taiteilijoille menettäneet merkityksensä. Nimittäin IGssä et voi enää nähdä hastagin alla viimeisimpiä julkaisuja , vaan ainoastaan huippujulkaisut ja viimeaikaiset huippujulkaisut . Tämä tarkoittaa, että pienen seuraajamäärän omaava ei hyödy hashtageista mitenkään. Tämä instagramin uusin muutos on kuin kuolinisku uusille IG taiteilijoille.

Tuo muutos on kyllä sieltä syvältä, ja käyttäjät valittavat siitä jatkuvasti.

Vierailija
128/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Instagramissa hashtagit ovat pienemmille taiteilijoille menettäneet merkityksensä. Nimittäin IGssä et voi enää nähdä hastagin alla viimeisimpiä julkaisuja , vaan ainoastaan huippujulkaisut ja viimeaikaiset huippujulkaisut . Tämä tarkoittaa, että pienen seuraajamäärän omaava ei hyödy hashtageista mitenkään. Tämä instagramin uusin muutos on kuin kuolinisku uusille IG taiteilijoille.

Tuo muutos on kyllä sieltä syvältä, ja käyttäjät valittavat siitä jatkuvasti.

No ei sitten ihmekään, ettei kukaan nähnyt taidepostauksiani vaikka käytin paljon relevantteja hashtageja :D Eikä tainnut nähdä kukaan harvoista seuraajistanikaan, jotka ovat kaikki kavereita, jotka olisivat ennen ohimennen laittaneet tykkäyksen vaikka olisin tehnyt päivityksen aamukahvistani tai mistä tahansa tyhjänpäiväisestä asiasta.

Yksi ystävä näki kuvani, kun tuli muuten vain vilkaisemaan tiliäni. Yksi tykkäys ja yksi kommentti, tuolta samalta ystävältä.

Sopii pohtia, miten kannattavaa on käyttää aikansa Instaan, jos haluaisi oikeasti jotain tuloksia ja näkyvyyttä.

Vierailija
129/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan vanhemmiltani, kun itse haaveilin taideurasta. Onneksi en kuunnellut heitä vaan lähdin tekemään taidetta, ja nyt olen onnellisesti elättämässä itseni taidealalla :)

elätäkö tosiaan itsesi VAI elätkö apurahoilla, jotka jaetaan näköjään ihan kenelle tahansa, työnlaadusta viis?

Ja, kyllähän sillan allakin voi "elää", ei siihen monta euroa mene. Millainen elintaso, pelkästään myynnillä?

Jotta olisit oikeasti suomesa taiteella elävä, olisit joku Anu Pentik tai Minna Immonen, Palmu,...onhan näitä, mutta olisit tunnettu nimi.

Vierailija
130/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

elätäkö tosiaan itsesi VAI elätkö apurahoilla, jotka jaetaan näköjään ihan kenelle tahansa, työnlaadusta viis?

Ja, kyllähän sillan allakin voi "elää", ei siihen monta euroa mene. Millainen elintaso, pelkästään myynnillä?

Jotta olisit oikeasti suomesa taiteella elävä, olisit joku Anu Pentik tai Minna Immonen, Palmu,...onhan näitä, mutta olisit tunnettu nimi.

Ihan itseni, ilman apurahoja. Myyn taidetuotteitani (taidetulosteita ym) nettikauppani kautta. Elintaso on ihan tavallinen. Pystyn maksamaan kuluni ja joskus jopa säästämään vähäsen.

Olen se, joka elättää itsensä julkaisemalla taidetta sosiaalisessa mediassa. Kaikilla kanavillani on yhteensä yli 300 tuhatta seuraajaa.

En kuitenkaan jaa nimeäni tai nimimerkkiäni tänne. Miksi? Koska tämä palsta on tunnettu hörhöistään enkä halua ehdoin tahdoin trolleja häiriköimään minua tai seuraajiani.

Käsityksesi itsensä elättävistä taiteilijoista on vähän suppea.

Vierailija
131/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monella taiteilijalla on omat nettisivut joilla esittlevät itseään ja töitään ja siis kai myyvät niitä. Ei tähän instagrmaia tarvita. 

Voithan panna Huutoon huudettavaksi joitain töitäsi.

Huuto menee samaan kategoriaan kuin kirppis. Hyvällä lykyllä joku voi ohimennen tykästyä tauluusi ja ostaa sen muutamalla kympillä. Mutta et sinä sitä kautta mitään mainetta saa, sellaista minkä avulla saisi tulevaisuudessa enemmän asiakkaita. Huutiksen ostajat ovat pelkkiä satunnaisia ohikulkijoita.

Omia nettisivuja ei kukaan löydä, ellet jotenkin markkinoi niitä. Ja se markkinointi on riskialtista.

Sekoitat nyt moneta eri asiaa keskenään. Taiteilija ei ole yrittäjä. Sinäkö siis nimenomaan haluat olla yrittäjä? No siihen tarvitaan liikeidea, osaamista markkinoinnista ja yrityksen hoitamisesta, ei se ole taidealaa. Se on yritysbisnesalaa. Jos haluat perustaa yritysken, kuten Pentik, sulla pitää olla pääomaa , jolla tuotat niitä tuotteitasi. 

Taiteilija on jotain ihan muuta. He on käsittääkseni freelancereita ja elää taideapurahoilla, joka vuosi uusi hakemus tms. Ei he ole yrittäjiä. Sulla on puurot ja vellit iloisesti sekaisin kun käkikello. Mene taidekouluun joissa opetetaan myös myyntipuolta, kontakteja jne.

Vai haluatko "mainetta"? Ai harva suomalainen saa mitään mainetta. Sen saa käymällä jonkun Taikin tai muun arvostetun kuvataideyliopiston, ei kotona piirtelemällä. Siellä opettajat voi kehua sinua. Voit voittaa taidepalkintoja. Tai jos haluut sarjakuvapiirtäjäksi sillälaillakin...? Mutta miksi sulle ei riitä että jotkut ostaa joskus teoksiasi? Eikö se ole riittävä palkinto itsellesi, ja antaa hyvän mielen.

Vierailija
132/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole konsti eikä mikään maalata sellaista taulua jota kukaan ei halua ostaa".

Tuo päti esim. Vincent van Goghiin hänen eläessään.

Niin, kannattaa heittää veivit, niin sitten voi tienata taiteella.

Vierailija
133/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti luulet, että ainoastaan Anu Pentikit elävät taiteellaan?

Immosen tuloista en tiedä, mutta Pentik on miljonääri. Suomessa on lukemattomia ihmisiä, jotka esimerkiksi suunnittelevat kansikuvia kirjoihin tai muistikirjoihin, mutta joiden nimiä et ole koskaan kuullutkaan.

Valtaosa ei tienaa huikeita summia, mutta elämää se on vaatimatonkin elämä. Samalla logiikalla voisit väittää, ettei lähihoitajana kukaan elätä itseään.

Vierailija
134/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monella taiteilijalla on omat nettisivut joilla esittlevät itseään ja töitään ja siis kai myyvät niitä. Ei tähän instagrmaia tarvita. 

Huuto menee samaan kategoriaan kuin kirppis. Hyvällä lykyllä joku voi ohimennen tykästyä tauluusi ja ostaa sen muutamalla kympillä. Mutta et sinä sitä kautta mitään mainetta saa, sellaista minkä avulla saisi tulevaisuudessa enemmän asiakkaita. Huutiksen ostajat ovat pelkkiä satunnaisia ohikulkijoita.

Omia nettisivuja ei kukaan löydä, ellet jotenkin markkinoi niitä. Ja se markkinointi on riskialtista.

Sekoitat nyt moneta eri asiaa keskenään. Taiteilija ei ole yrittäjä. Sinäkö siis nimenomaan haluat olla yrittäjä? No siihen tarvitaan liikeidea, osaamista markkinoinnista ja yrityksen hoitamisesta, ei se ole taidealaa. Se on yritysbisnesalaa. Jos haluat perustaa yritysken, kuten Pentik, sulla pitää olla pääomaa , jolla tuotat niitä tuotteitasi. 

Taiteilija on jotain ihan muuta. He on käsittääkseni freelancereita ja elää taideapurahoilla, joka vuosi uusi hakemus tms. Ei he ole yrittäjiä. Sulla on puurot ja vellit iloisesti sekaisin kun käkikello. Mene taidekouluun joissa opetetaan myös myyntipuolta, kontakteja jne.

Vai haluatko "mainetta"? Ai harva suomalainen saa mitään mainetta. Sen saa käymällä jonkun Taikin tai muun arvostetun kuvataideyliopiston, ei kotona piirtelemällä. Siellä opettajat voi kehua sinua. Voit voittaa taidepalkintoja. Tai jos haluut sarjakuvapiirtäjäksi sillälaillakin...? Mutta miksi sulle ei riitä että jotkut ostaa joskus teoksiasi? Eikö se ole riittävä palkinto itsellesi, ja antaa hyvän mielen.

Et selkeästi tiedä mistä puhut.

T. Taiteilija ja yrittäjä

Vierailija
135/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistät torille myyntikojun pystyyn missä myyt teoksiasi ohikulkijoille. Voisit kierrellä Euroopan suurkaupunkeja. Tai sit paat piirustus kojun pystyyn jonnekkin Roomaan ja piirrät ohikulkijoita. Näinhän moni myy. 

Vierailija
136/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet ihan puuro-velli-käkikello. Onko Pentik tosiaan ainoa mielikuvasi yrityksestä? Freelancerit OVAT yrittäjiä! Osa aloittaa kevytyrittäjinä, mutta mikäli toiminta sujuu, valtaosa perustaa oman toiminimen, koska se on kannattavampaa. Valtaosa Suomen yrityksistä on pieniä, eikä mitään Pentikejä.

Ap:n ketju nimenomaan koskee sitä, että hän haluaisi tienata elantonsa taiteellaan. Minä haluan myös elättää itseni freelancerina. Älä sinä minun liiketoimintasuunnitelmastani murehdi, minulla on ihan selkeät ajatukset siitä mitä teen (ei liity mitenkään taidepalkintoihin, apurahoihin tai sarjakuviin). "Mainetta" ei tarvita kuuluisuuden vuoksi, vaan sen, että jostain pitää saada maksavia asiakkaita. Pieni kulmakahvilakin tarvitsee sen verran mainetta, että asiakkaat vaivautuvat sinne tulemaan. Ei sen tarvitse olla mikään Espresso House pärjätäkseen.

Vierailija
137/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet ihan puuro-velli-käkikello. Onko Pentik tosiaan ainoa mielikuvasi yrityksestä? Freelancerit OVAT yrittäjiä! Osa aloittaa kevytyrittäjinä, mutta mikäli toiminta sujuu, valtaosa perustaa oman toiminimen, koska se on kannattavampaa. Valtaosa Suomen yrityksistä on pieniä, eikä mitään Pentikejä.

Ap:n ketju nimenomaan koskee sitä, että hän haluaisi tienata elantonsa taiteellaan. Minä haluan myös elättää itseni freelancerina. Älä sinä minun liiketoimintasuunnitelmastani murehdi, minulla on ihan selkeät ajatukset siitä mitä teen (ei liity mitenkään taidepalkintoihin, apurahoihin tai sarjakuviin). "Mainetta" ei tarvita kuuluisuuden vuoksi, vaan sen, että jostain pitää saada maksavia asiakkaita. Pieni kulmakahvilakin tarvitsee sen verran mainetta, että asiakkaat vaivautuvat sinne tulemaan. Ei sen tarvitse olla mikään Espresso House pärjätäkseen.

ehkä en tiedäkään, mutta korvaani särähti pahasti kun ap kysyy: miten voin tienata RAHAA? EIKÄ, miten voin tulla paremmaksi taiteilijaksi. Onhan näitä kaikenmaailman yrittäjiä, joiden "taide" on huonoa, mutta myyvät hyvin. En sano nimiä, mutta itse en kehtaisi laittaa nimeäni alle, ja ottaa rahaa  huonosti tehdyistä söherryksistä, jotka pahimmillaan on huonoja kopioita tunnetuista vanhoista taiteilijoista jonkak kaikki tunnistaa..... No jaaa, ehkä jos joku tarjoaisi miljoonan, kai se olisi järkevää. silti. 

Sanonpahan vaan oman mielipiteeni: mene taideyliopistoon, vaikka ulkomaille. 

Vierailija
138/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postaa taidekuvia poseeraamalla vieressä isolla kaula-aukolla näytä runsaasti tissiä ja nänniä! Julkaise kuvat onlyfansillä

Vierailija
139/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti luulet, että ainoastaan Anu Pentikit elävät taiteellaan?

Immosen tuloista en tiedä, mutta Pentik on miljonääri. Suomessa on lukemattomia ihmisiä, jotka esimerkiksi suunnittelevat kansikuvia kirjoihin tai muistikirjoihin, mutta joiden nimiä et ole koskaan kuullutkaan.

Valtaosa ei tienaa huikeita summia, mutta elämää se on vaatimatonkin elämä. Samalla logiikalla voisit väittää, ettei lähihoitajana kukaan elätä itseään.

Joo, meillä selävtikin on vaan eri käsitys mitä on "taloudellisesti menestynyt" taiteilija. Itelläni mieleen tuli Andy Warhol, ei joku nippa nappa hengissä pysyvä tuntematon pikkutekijä. Onhan näitä jotka myy omia korvakoruja vaikka Tori.fi.:ssä. En nyt hurjan menestyksekkääsi heitä kutsuisi vaikka eläisivät sillä. Myt jos tää on ap:n tavoite...Mulla oli isommat kuviot mielessä. Pahoittelen että tuppauduin keskusteluun, nappikaupan tekijöille.

Vierailija
140/164 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea tekemään taideteoksia k-pop tähdistä, teetä niistä julisteita ja postikortteja. Laita Etsyyn, menee kuumille kiville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän