Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestahan vähennetään heti yks yhteen se mitä taiteellasi tienaat. Sitten voi olla, että työkkäri katsoo, että olet töissä/yrittäjä kun teet taidettasi myytäväksi ja lakkauttaa työmarkkinatukesi. Eli toimeentulosi on sen taiteen myynnin varassa. Ja sitäkin saa sitten myydä aika reilusti, ettei pääse tulemaan nälkä. Alvit, YELit, vakuutukset sun muut maksut jne.
Valitettavasti taiteen tekemisellä menettää helposti työttömyysturvan. TE-virkailija nimenomaan varoitti minuakin, että pelkkä galleriamaksun maksaminen voi vaikuttaa etuuksien katkaisemisen, vaikkei myyntiä olisikaan. Siksi en ole myynyt yhtäkään teostani, vaikka juuri eilen joku jälleen olisi halunnut ostaa. En myöskään ole osallistunut muihin kuin harrastusmuotoisiin yhteisnäyttelyihin, jotka eivät ole myyntinäyttelyjä eivätkä edellytä galeriavuokran maksamista. Myyntiä täytyisi olla jatkuvasti ja isommilla summilla, jotta eläisi taiteiilijana. (Huom. yrittäjäeläkkeet, vakuutukset, verot yms. pakolliset menot.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle muuten peloteltiin, että työkkäri voi katsoa jo pelkän taiteeseen keskittyvän Instagram-tilin jonkinlaiseksi yritystoiminnaksi, jos saavat sen jostain selville.
Alapeukuttajalle tiedoksi, että tämän kertoi minulle ihan yritysneuvoja.
No aika outoa, jos missään ei esim. mainita, että myydään jotain tai otetaan tilauksia vastaan. Siis jos raha ei liiku.
No eihän edes vapaaehtoistyötä saa tehdä, ilmaiseksi. Raha ei ole pointti, vaan se, miten paljon aikaa katsotaan menevän kyseiseen touhuun.
No miten määritellään, miten paljon some-tiliin saa käyttää aikaa viikossa? Entä lenkkeilyyn, ettei katsota urheilijayrittäjäksi? Entä kalastukseen? Ja miten mitataan, paljonko aikaa on mennyt yhden esim. taulun tekoon? Suoraan sanottuna kummallista, jos raha ei liiku ja ei some ei ole este työn vastaanotolle.
Saat harrastaa noita vaikka 24/7, kunhan et jää siitä kiinni.
Pelkkää lenkkeilyä tuskin kukaan tulkitsee työksi - eikä siitä ole edes mahdollista jäädä kiinni, kuka voisi edes todistaa kuinka usein käyt lenkillä? - mutta kalastuksen, lifestyle-blogin pyörittämisen tai vaikkapa seniorien sauvakävelyryhmien vetämisen voi kylläkin huonolla tuurilla joku virkailija sellaiseksi tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Ensin menet osa-aikatyöhön, jotta et tarvitse toimeentulotukea. Sitten teet ensin tuota harrastelijamaisesti ja kun bisnes alkaa rullaamaan perustat yrityksen. Sitten jos ja kun yrityksellä tienaa tarpeeksi lopetat palkkatyön teon.
Ei ehdi kaikkea.
Ehkä ei kannata yritystä alkaa perustamaan ennen kuin on kokeillut siipiään alalla. Yrittäjien tuet on kuitenkin vähän monimutkaisempia kuin tavan tallaajan tuet.
Aloita rekisteröitymällä johonkin someen ja pikkuhiljaa julkaiset töitäsi siellä? Jos joku kiinnostuu ostamaan taidettasi, niin Kelalle on helppo ilmoittaa myyntituloista. Lahjoituksista ei huomioida 50e/kk tuloina ja työtuloista ei huomioida 150e/kk tuloina.
Jos myyntiä alkaisi tulla enemmän, voisi sitten olla järkevää pohtia asiaa tarkemmin. Satunnaiset kymmenien tai satojen eurojen tulot, niin ei välttämättä ole järkevää yrittäjäksi ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Ymmärtämällä ihan Instagramin toiminnan perusperiaatteet saat kyllä seuraajia huomattavasti enemmän ilman mitään älytöntä vaivannäköä.
Kolme asiaa, jolla seuraajamäärää voi lisätä helposti:
1) Seuraa muita. Hyvin monet painava "Follow back" -nappia, kun alat seuraamaan heitä.
2) Käytä hashtageja. Käytä joka postauksessa se maksimi 30 hastagia. Se auttaa kuviasi leviämään myös seuraajakuntasi ulkopuolelle.
3) Keskustele. Kysy vinkkejä tai pyydä kommentteja kuvissasi. Instan algoritmit tykkäävät kommenteista ja kommentoidu kuvat nousevat suuremmalle yleisölle. Kommentoi myös muiden kuvia. Ihmiset alkavat seuraamaan kommentoijiaan.
Käyttämällä 20 min noihin kolmeen asiaan, saat helposti tuplattua seuraajamääräsi iltapäivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle muuten peloteltiin, että työkkäri voi katsoa jo pelkän taiteeseen keskittyvän Instagram-tilin jonkinlaiseksi yritystoiminnaksi, jos saavat sen jostain selville.
Jos keskustelit yritysneuvojan kanssa, olit todennäköisesti perustamassa yritystoimintaa sen ympärille. On vähintään järkevää, että se neuvoja varoitteli sinua sanamuodoista yms. mitä siellä kannattaa käyttää. Ei työkkäri välitä taatusti mistään harrastetilistä, mutta jos myyt sillä aktiivisesti taulujasi, tilanne on ihan eri.
Kaikki naistaiteilijat elättää itsensä siivoushommilla tai of-taiteella. Muu aika taiteillaan sitten omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Ymmärtämällä ihan Instagramin toiminnan perusperiaatteet saat kyllä seuraajia huomattavasti enemmän ilman mitään älytöntä vaivannäköä.
Kolme asiaa, jolla seuraajamäärää voi lisätä helposti:
1) Seuraa muita. Hyvin monet painava "Follow back" -nappia, kun alat seuraamaan heitä.
2) Käytä hashtageja. Käytä joka postauksessa se maksimi 30 hastagia. Se auttaa kuviasi leviämään myös seuraajakuntasi ulkopuolelle.
3) Keskustele. Kysy vinkkejä tai pyydä kommentteja kuvissasi. Instan algoritmit tykkäävät kommenteista ja kommentoidu kuvat nousevat suuremmalle yleisölle. Kommentoi myös muiden kuvia. Ihmiset alkavat seuraamaan kommentoijiaan.
Käyttämällä 20 min noihin kolmeen asiaan, saat helposti tuplattua seuraajamääräsi iltapäivään mennessä.
Nuo vinkit toimivat hyvin muutama vuosi sitten, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keskustelit yritysneuvojan kanssa, olit todennäköisesti perustamassa yritystoimintaa sen ympärille. On vähintään järkevää, että se neuvoja varoitteli sinua sanamuodoista yms. mitä siellä kannattaa käyttää. Ei työkkäri välitä taatusti mistään harrastetilistä, mutta jos myyt sillä aktiivisesti taulujasi, tilanne on ihan eri.
Niin, minulla on tosiaan suunnitelmissa aloittaa yritystoimintaa tulevaisuudessa. Yritysneuvojan kanssa keskustelun pointti oli, miten tämän voisi joskus mahdollistaa. Mutta kerroin tässä keskustelussa, että ajattelin tässä vaiheessa perustaa sometilit ihan vain esitelläkseni taidettani, ilman mitään myyntiä ja yritystoimintaa. Eihän minulla ole Y-tunnustakaan. Yritysneuvoja varoitti, ettei kannata tehdä niin ainakaan omalla nimellä, koska joskus tuollainen harrastelijamainenkin toiminta on johtanut tukien katkaisuun.
Siis korostan: me elämme maassa, jossa ilmainen hyväntekeväisyys- ja talkootyökin voi johtaa tukien katkaisuun.
Mutta älä sitten usko! Esitelkää töitänne missä haluatte, mitäpä se minulle kuuluu.
en ole alaa opiskellu mut eikös se niin mee että ensin teet useita teoksia, ja sitten tarjoot niitä gallerioille, jotka ehkä järjestää näyttelyn. Paat hinnat tauluihisi, ja joku ehkä ostaa, joka käy katsomassa niitä näyttelyitä. NÄitä näyttelyitä mainostetaan lehdissä.Tai yrität itse antaa välitettäväksi niitä taidevälittäjille? Mutta kuulemma vaikea saada näytteille asettajaa. Jotkut taidemuseotkin joskus laitaa pystyyn paikallistaiteulijoiden näyttelyitä.Tai kirjastojen näyttelytilat. Kuka niitä sit ostaa....on toinen kysyms.Mut saat nimee näin itelles.
En tiedä työkärin suhtautumista, mut pitäisi turpani kiinni tosi visusti tosta, ennen kun alat saamaan myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestahan vähennetään heti yks yhteen se mitä taiteellasi tienaat. Sitten voi olla, että työkkäri katsoo, että olet töissä/yrittäjä kun teet taidettasi myytäväksi ja lakkauttaa työmarkkinatukesi. Eli toimeentulosi on sen taiteen myynnin varassa. Ja sitäkin saa sitten myydä aika reilusti, ettei pääse tulemaan nälkä. Alvit, YELit, vakuutukset sun muut maksut jne.
Valitettavasti taiteen tekemisellä menettää helposti työttömyysturvan. TE-virkailija nimenomaan varoitti minuakin, että pelkkä galleriamaksun maksaminen voi vaikuttaa etuuksien katkaisemisen, vaikkei myyntiä olisikaan. Siksi en ole myynyt yhtäkään teostani, vaikka juuri eilen joku jälleen olisi halunnut ostaa. En myöskään ole osallistunut muihin kuin harrastusmuotoisiin yhteisnäyttelyihin, jotka eivät ole myyntinäyttelyjä eivätkä edellytä galeriavuokran maksamista. Myyntiä täytyisi olla jatkuvasti ja isommilla summilla, jotta eläisi taiteiilijana. (Huom. yrittäjäeläkkeet, vakuutukset, verot yms. pakolliset menot.)
Entäpä jos ei tee nykyään taidetta, mutta MYY aikaisempia töitään. Luulisi että työtön saa myydä kirpparilla mitä haluaa, vanhoja roiniaan, monihan näin tekeekin. Ihmettelisin jos se tulkittaiiisn taideyrittämiseksi? Tulot tietysti pitää ilmoittaaKelalle, mutta miksi työkkäirä kiinnostaisi vanhojen nuoruusteosten myynti?
monella taiteilijalla on omat nettisivut joilla esittlevät itseään ja töitään ja siis kai myyvät niitä. Ei tähän instagrmaia tarvita.
Voithan panna Huutoon huudettavaksi joitain töitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos ei tee nykyään taidetta, mutta MYY aikaisempia töitään. Luulisi että työtön saa myydä kirpparilla mitä haluaa, vanhoja roiniaan, monihan näin tekeekin. Ihmettelisin jos se tulkittaiiisn taideyrittämiseksi? Tulot tietysti pitää ilmoittaaKelalle, mutta miksi työkkäirä kiinnostaisi vanhojen nuoruusteosten myynti?
Kirpparilla saa tietysti myydä mitä haluaa, mutta ei taidettaan kirppiksellä myymällä kyllä valmistella mitään yritystoimintaa. Eikä siellä montaa kymppiä pääse tienaamaankaan edes niistä vanhoista teoksista.
Siis ymmärsin ainakin, että ap haluaisi joskus elättää itsensä taitellaan. Kirppistely ei ole reitti siihen.
Samoin voit perustaa taiteellesi Instagram-tilin jolle tulee hyvässä lykyssä 100 seuraajaa, valtaosa tuttavia. Ketään ei kiinnosta eikä työkkäri todennäköisesti edes löydä tiliäsi. Mutta ilman kasvustrategioita ja jonkinlaista markkinointia niistä sometileistä ei ole kyllä sinulle mitään hyötyäkään. Jos työkkäri ei sinua löydä, eivät löydä potentiaaliset asiakkaatkaan.
Kaikki sellainen toiminta, mikä voisi edesauttaa sitä että ap saisi jotain huomiota ja voisi joskus tienata taiteellaan, on työttömälle riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
monella taiteilijalla on omat nettisivut joilla esittlevät itseään ja töitään ja siis kai myyvät niitä. Ei tähän instagrmaia tarvita.
Voithan panna Huutoon huudettavaksi joitain töitäsi.
Huuto menee samaan kategoriaan kuin kirppis. Hyvällä lykyllä joku voi ohimennen tykästyä tauluusi ja ostaa sen muutamalla kympillä. Mutta et sinä sitä kautta mitään mainetta saa, sellaista minkä avulla saisi tulevaisuudessa enemmän asiakkaita. Huutiksen ostajat ovat pelkkiä satunnaisia ohikulkijoita.
Omia nettisivuja ei kukaan löydä, ellet jotenkin markkinoi niitä. Ja se markkinointi on riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piirrätkö turrip rnoa? Jos kyllä niin sieltä saa helpot rahat.
Voitko kertoa, miten tarkalleen siitä saa helpot rahat? Laittamalla kuvia mihin? Vastaaja 49 on kokeillut myös sek s uaalissävytteisiä kuvituskuvia, mutta niissäkin on sama homma. Pitää olla sitä verkostoa ja markkinointia ja päivittäistä aktiivisuutta, muuten hukkuu muiden jalkoihin. Niistäkään en ole toistaiseksi saanut senttiäkään. Turrijuttua en ole kokeillut.
Fur Affinity on DeviantArtin kaltainen taidesivu, jossa voi lyödä rahoiksi tekemällä seksuaalissävytteisiä furrykuvia. Sivu on omistettu kyseiselle aiheelle.
Jos olet taitava piirtäjä (taso on kova) ja hyvä englannissa (sivu on kansainvälinen), laadit sinne tilaustyöhinnaston (katso mallia muiden tekijöiden sivuilta), niin varmasti saat tilauksia. Mikäli moisten kuvien tekeminen ei sinua haittaa.
Itse en tuota sivua käytä kun ei ole minun juttuni, mutta olen ollut DeviantArtissa jo yli 15 vuotta ja tällä hetkellä elätän itseni taiteella Instagramini kautta. Siksi ns. nettitaidepiirit ovat tutut. Tiedän erään suomalaisen, joka teki/tekee kyseisellä furrysivustolla laadukasta taidetta, ja tämä muutti lopulta lokaationsa Amerikkaan, jossa jatkaa taideuraansa.
Kovat on luulot jollain mt-ongelmaisella taideterapiassa käyneellä itsestään😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat kannattaa varmistaa etukäteen TE-virkailijalta, jottei tule yllätyksiä. Itselläni oli aikoinaan työttömänä taludellisesti tiukkaa ja parin teoksen myynti olisi helpottanut, mutta en uskaltanut ottaa riskiä. Ratkaisin sitten asian niin, että lähisukulaiseni lainasi rahaa ja annoin patsaan pantiksi. Maksoin velkani ja sain pystin takaisin. Hassua, että joku muu työtön saisi myydä teoksiani stunnaisesti ilman seuraamuksia, mutta itse en.
Vierailija kirjoitti:
Kovat on luulot jollain mt-ongelmaisella taideterapiassa käyneellä itsestään😆
Miten niin suuret luulot? Kuka vain voi menestyä taiteellaan jos on lahjoja ja ideoita.
Millainen ihminen sinusta sitten voisi tienata taiteellaan?
Pihi p e l l e 🤡