Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (164)
Voisit järjestää taulu näyttelyn, viedä taulujasi näytille missä on ollut Muidenkin tauluja näytillä .
( MYYNTINÄYTTELY)
Tehdä tauluistasi sitten Hinta luettelo, ja keskiä tietysti , joka ikiselle taululle taiteellesi Hyvä nimi , tee käyntikortteja joissa on nimesi yhteystietoineen, jotta mahdollinen ostaja voi jatkossa tilata lisää taidetta sinulta.
Voit markkinoida taulujasi monta päivää ennen näyttelyä,
Näkyvää mainontaa !
Jotakin massasta poikkeavaa eli tarvitse olla kliseitä aina vaan toistuvia näyttelyitä,
Ihmiset kyllä käy katsomassa ,📒
Jotka on taiteesta Kiinnostuneita,
Mutta se toistuu sama näyttelyssä,
Ole Sinä ensimmäinen, joka keksii
Laittaa tauluja näytillä , missä
Ei luulisi niitä olevan esillä.
Tietysti suojaisa paikka,
Kortteja .
Onnea vaan Sinulle Taiteesi parissa .!
Ota töistäsi kuvat kehyksissä kotisi seinällä ja laita jonnekin nettialustalle myyntiin käytettynä. Näin saat ainakin valtion pois niskasta. Jos jotain kyselyä tulee kelan/sossun toimesta, sanot, että olet kirppareilta ostanut ne työt (Kannattaa signeerata niin, ettei siitä saa selvää. Joku suherrus taulun nurkkaan.).
Tällä tavalla näet, onko töilläsi menekkiä ilman, että sulta katkeaa tulovirta sen takia, että yrität työllistää itsesi. Suomessa on tehty kaikenlainen käsityö- ja taidealan yrittäminen täysin mahdottomaksi järjettömällä byrokratialla ja yritystoiminnasta koituvilla pakollisilla kuluilla, jotka on maksettava, vaikkei mitään tienaisikaan.
Kaikki yel- ym. maksut pitäisi tulla ajankohtaisiksi vasta siinä vaiheessa, kun toiminta tuottaa sen verran, että yrittäjälle jää niiden jälkeenkin vielä rahaa elämiseen, eikä niin, että kaikki raha, mitä jää käteen menee noihin, eikä yleensä edes riitä.
Ja teille, jotka hoette "mene töihin": tässä maassa ei ole 80-luvun jälkeen menty töihin yhtään minnekään. Töihin saattaa päästä, jos on suhteita ja/tai tuuria.
Kysy niiltä vanhoilta opettajilta suosituksia, sekä miten voisi löytää alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Samoja ajatuksia täällä. Perustin hiljattain taideprofiilin ja tajusin, ettei kuviani näytetä oikeastaan kenellekään. Läheisistä ystävistänikin ainoastaan yksi näki kuvani. Tuntui kummalta, että muutama vuosi sitten kun minulla oli ihan tavallinen Insta-profiili täynnä tavallisia kuvia, saatoin saada kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja ihan tuikituntemattomilta hashtagien kautta. Nyt tykkäyksiä oli tasan yksi, tuolta yhdeltä ystävältä joka postaukseni näki.
En tiedä onko tämä tilini sitten jotenkin varjobannattu tms. vai onko ihan oikeasti Instan kautta noin mahdotonta saada huomiota kuville.
Oli miten oli, on pakko keksiä jokin muu markkinointistrategia töille. Paras ehkä nykyään unohtaa some markkinointikanavana kokonaan.
Installe tapahtui jotain reilu vuosi sitten. Sitä ennen siellä sai sisällölle huomiota ihan vain hashtagien kautta ja seuraajiakin tuli tekemättä oikein mitään. Sitten yhtäkkiä kaikki liikenne tilillä loppui kuin seinään ja nyt jos perustaa uuden tilin, on kuin olisi ainut käyttäjä.
Taidejutuille saa paremmin näkyvyyttä esim. Devianartissa. Tosin siellä käyttäjät on lähinnä muita taiteilijoita, eli en tiedä paljonko sitä kautta myyntiä tulisi.
Joka tapauksessa Facebook-sivukin on Instaa parempi kanava laittaa omaa taidetta esille. Ei sielläkään valtavan vilkasta ole, mutta se sentään tavoittaa vielä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat vaan opettivat taidetta, mutta ei sitä, miten taiteilijana edetään...? Aika kummaa opettamista.
Mene kysymään suoraan joltain paikkakuntasi taiteilijalta, miten edetään alalla. En tiedä kannattaako niitä tekeleitä kuitenkaan näyttää muille taiteilijoille tai julkisesti netissä, koska joku voi varastaa ideasi ja tehdä samanlaisen. Suojele tekemisisäsi. Näytä niitä vain sellaisille, jotka eivät tee taidetta itse, mutta järjestävät kyllä näyttelyitä tms., eli jotka auttavat taiteilijoita eteenpäin. 🎨
Olen itse aloittanut kirjan, jota en ehdi nyt kirjoittamaan loppuun, mutta en todellakaan kertoisi sen aihetta ja juonta muille.
Ihan hyvin voit aiheen ja juonen paljastaa. Joku on ne jo käyttänyt joka tapauksessa, käyttää niitä.parhaillaan ja tulee käyttämään kirjoissa, joita ei ole vielä aloitettu. Oma teos tuntuu uniikilta siinä vaiheessa, kun sitä työstää ensimmäistä kertaa, mutta viimeistään julkaisun jälkeen tajuaa, että kaikki aiheet ja juonikuviot on jo tuhansiin kertoihin kaluttu.
Ap. Oletko nyt kysymässä miten saisit pientä vilppiä käyttäen lisätuloja ettet menetä tukia. Ei se niin mene. Sinun pitää ilmoittaa taidemyynti Kelaan ja nettotulos verottajalle. Näin säilytät tärkeimmän asian, hyvän omantunnon.
Taiteilijan kannattaa sitten myös miettiä mitä muuta huutelee sillä myyntitilillään. Kantaaottava taide myy tasan sille joukolle, joka on sun kanssa siitä vouhottamastasi asiasta samaa mieltä. Taiteen ostaminen on niin harkittu tapahtuma, että esim. koronavouhotuksista ja muista salaliitoista kannattaa olla hiljaa, vaikka muuten niin ajattelisikin, jos isolta yleisöltä rahaa haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään ongelmia tietenkään tule. Työmarkkinatuki voi katketa kun työllistät itse itsesi mutta elätät itsesi sitten sillä taiteellasi.
Suomessa tuhannet työllistävät itse itsensä ja hoitavat siten oman elantonsa.
Ei tietenkään tule.
Maksat vain veroennakot ja yel-maksut eräpäivinä riippumatta siitä, mitä ansaitset.
Taiteilija on elinkeinonharjoittaja(vertautuu toiminimeen), jolloin yrityksen vastuut ovat henkilökohtaisia vastuita myös, eivätkä katoa mahdollisessa konkurssissa minnekään.
Hyviä neuvoja annat selvästikin vähän hukassa olevalle ihmiselle...
Ovelta ovelle omakotitaloalueella voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa alkaa pitämään näyttelyjä, jos haluat kuvataidetta saada myytyä. Pitkälti kuvataiteilijat tienaa niin, että tarjoavat työnsä näyttelyihin ja saavat siihen työhön ulkopuolista rahoitusta, jos ovat siinä taiteilijajoukossa rahoittajien mielestä niin hyviä.
Tähän tarvitaan mielellään ylempi korkeakoulututkinto alalta, ja aivan ehdottomasti vuosien pitkäjänteinen työ taiteilijana. Apurahalla yksin ei elä, tai saattaa elää niukasti, mutta taiteen tekemisen kustannukset jäävät vielä korvattaviksi. Kohdeapurahan käyttö haettuun kohteeseen on voitava todentaa.
Alussa on erittäin todennäköisesti tehtävä muitakin töitä.
Alalla, elän taiteellani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle muuten peloteltiin, että työkkäri voi katsoa jo pelkän taiteeseen keskittyvän Instagram-tilin jonkinlaiseksi yritystoiminnaksi, jos saavat sen jostain selville.
Alapeukuttajalle tiedoksi, että tämän kertoi minulle ihan yritysneuvoja.
No aika outoa, jos missään ei esim. mainita, että myydään jotain tai otetaan tilauksia vastaan. Siis jos raha ei liiku.
No eihän edes vapaaehtoistyötä saa tehdä, ilmaiseksi. Raha ei ole pointti, vaan se, miten paljon aikaa katsotaan menevän kyseiseen touhuun.
No miten määritellään, miten paljon some-tiliin saa käyttää aikaa viikossa? Entä lenkkeilyyn, ettei katsota urheilijayrittäjäksi? Entä kalastukseen? Ja miten mitataan, paljonko aikaa on mennyt yhden esim. taulun tekoon? Suoraan sanottuna kummallista, jos raha ei liiku ja ei some ei ole este työn vastaanotolle.
Jaa-a, sitä sinun täytyy kysyä työkkäristä. Jatkuvastihan sieltä tehdään omituisia, mielivaltaisia päätöksiä. Tuet evätään jos joku käy ilmaiseksi kävelyttämässä naapuruston vanhuksia, tms.
Kyseinen yritysneuvoja toppuutteli minua, että työkkäri voi paitsi tulkita että minulla menee työn verran aikaa taideharrastukseeni, myös tulkita taidetta esittelevän Instagram-tilin markkinoinniksi. Esimarkkinointiahan tehdään ennen kuin tuote tulee myyntiin.
Tee ensialkuun hyvät kotisivut, joissa teokset nimineen, tekniikkoineen, mittainen ja valmistumisvuosineen. Päivitä sinne myös cv. Lisää yhteystiedot. Yllättävän paljon näkee kotisivuja, joissa ei ole edes taiteilijan perustietoja. Myös insta tai FB käy ns.kotisivusta.
Hinnoittele oikein. Yleensä aloittelevat taiteilijat ylihinnoittelevat teoksensa. Jos ei ole vielä nimeä ja myyntiä, niin kannattaa lähteä liikkeelle esim 80-150 eurosta ja tehdä koteihin kooltaan sopivaa (jos oikeasti on hyvä, huonosta ei kukaan maksa). Isojen teosten myynti on helpompaa, kun on nimeä ja ostajat valmiita maksamaan enemmän.
Hae kohdeapurahaa näyttelyyn. Valitse galleria huolella omaan tuotantoosi nähden, jolloin tavoitat oikeantyyppiset ostajat helpommin.
Taiteella tienaaminen on aika paljon myös tuurista kiinni. Tiedän taiteilijoita, jotka saavat hyvin apurahoja ja jopa myyntiä, vaikka eivät ole kummoisia tekijöitä ja toistavat aina samaa pashaa. Samoin tiedän taiteilijoita, jotka ovat oikeasti hyviä tekijöitä, mutta eivät osaa tehdä apurahahakemuksia eivätkä saa sitten tehtyä näyttelyitä ja oikein myyntiäkään. En ole itse taiteilija, mutta ala on erittäin tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Tee ensialkuun hyvät kotisivut, joissa teokset nimineen, tekniikkoineen, mittainen ja valmistumisvuosineen. Päivitä sinne myös cv. Lisää yhteystiedot. Yllättävän paljon näkee kotisivuja, joissa ei ole edes taiteilijan perustietoja. Myös insta tai FB käy ns.kotisivusta.
Hinnoittele oikein. Yleensä aloittelevat taiteilijat ylihinnoittelevat teoksensa. Jos ei ole vielä nimeä ja myyntiä, niin kannattaa lähteä liikkeelle esim 80-150 eurosta ja tehdä koteihin kooltaan sopivaa (jos oikeasti on hyvä, huonosta ei kukaan maksa). Isojen teosten myynti on helpompaa, kun on nimeä ja ostajat valmiita maksamaan enemmän.
Hae kohdeapurahaa näyttelyyn. Valitse galleria huolella omaan tuotantoosi nähden, jolloin tavoitat oikeantyyppiset ostajat helpommin.
Taiteella tienaaminen on aika paljon myös tuurista kiinni. Tiedän taiteilijoita, jotka saavat hyvin apurahoja ja jopa myyntiä, vaikka eivät ole kummoisia tekijöitä ja toistavat aina samaa pashaa. Samoin tiedän taiteilijoita, jotka ovat oikeasti hyviä tekijöitä, mutta eivät osaa tehdä apurahahakemuksia eivätkä saa sitten tehtyä näyttelyitä ja oikein myyntiäkään. En ole itse taiteilija, mutta ala on erittäin tuttu.
Näyttelyn pitämiseen ja teosten tekemiseen ei tarvita apurahaa tai osaamista sen hakemisesta. Näyttelyaikaa sen sijaan ei helposti saa, ellei ole kunnon näyttöä, ts. tehtyjä teoksia. Kuvaamiesi taiteilijoiden pullonkaula muodostuu siis siitä, että he eivät saa tehtyä teoksia, ei siitä, etteivät osaa hakea apurahoja.
Alalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttelyn pitämiseen ja teosten tekemiseen ei tarvita apurahaa tai osaamista sen hakemisesta. Näyttelyaikaa sen sijaan ei helposti saa, ellei ole kunnon näyttöä, ts. tehtyjä teoksia. Kuvaamiesi taiteilijoiden pullonkaula muodostuu siis siitä, että he eivät saa tehtyä teoksia, ei siitä, etteivät osaa hakea apurahoja.
Alalla
Eihän siihen tarvitse apurahaa, mutta harva haluaa maksaa itse kaiken. Mikäs siinä, jos on varaa, niin helpottavan se hakemusrumbalta. Jotenkin ymmärsin, että aloittajalla on jo teoksia, joita hän haluaa myydä. Jos ei ole, niin niitä varmaan kannattaa tehdä.
Hakemuksissa on muuten isoja eroja. Kyllä niissä usein saajiksi päätyy ne samat tyypit siksi, että ovat osanneet tehdä hyvän hakemuksen. Lopputuotos ei välttämättä ole sitä tasoa, mitä hakemuksessa on kuvailtu. Mutta sehän ei ole sitten kenenkään ongelma, ostajaa ei vain välttämättä löydy.
Isoissa kaupungeissa gallerioihin on jonoksi asti hakuja ja seula tiukempi, pienemmissä paikoissa vähemmän. Lisäksi on matalamman kynnyksen esittelytiloja.
Jokohan tänne on laitettu tää todennäköisimmin totuudenmukaisin vastaus; et mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Ovelta ovelle omakotitaloalueella voisi toimia.
Mahdollisesti, mutta ei takuulla ap. Hän kertoo aloituksessaan olevansa sosiaalisten tilenteiden pelkoinen.
Ja onlyfans on ratkaisu vain niille, joilla joko on entuudestaan olemassa oleva suuri fanikunta tai pystyvät hankkimaan sellaisen nopeasti. Kasvoton anonyymi hlö, jolla on tuoreehkot somesivustot, ei pääse edes rekisteröitymisvaiheen läpi. Se ei todellakaan mene niin, että perustanpa OF:n, vaan ensiksi täytyy päästä läpi hyväksyntävaiheesta. Joillekin on tullut jopa 20 hylkyä ja rekisteröintuprosessi voi kestää vuosia, ellei luovuta. Sinne lähetetään henkilöllisyystodistukset ja somelinkit ym. Ap: n persoonallisuudella voi olla mahdotonta.
Ajat ovat vaikeat. Kotitaloudet säästävät nyt. Koita saada näyttelyaika parin vuoden päähän. Silloin voi olla parempi tilanne.
Näyttelytilojen vuokrat ovat yllättävän kalliita.
Ei onnistu ilman markkinointia...