Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (175)
Ala tekemään muraleja ja seinämaalauksia? Jos olet taitava piirtämään ja maalaamaan ja sinulla on tilallista näkemystä, sillä voisi tienata rahaa.
lois luokka me maksetaan kirjoitti:
ap ilmeisesti tuplannut 10 luokan niin pösilöltä vaikuttaa mutta ei huolta taide opinnot ovat 11 luokka näille pudokkaille. paikkoja jopa lisätään karsimalla lvi, sähkö, rakennus ja metalli aloilta. kuntien ja valtion laitokset alkavat näyttämään jo kuin maalais paskikset aikoinaan jos jonkinlaista töherrystä on seinillä.
Sinä taas et ole päässyt edes yläasteelle kirjoitustaitosi perusteella. Miten noin lyhyessä kommentissa voi olla 12 kirjoitus- ja kielioppivirhettä?
Miten kävi ap?
Aihe kiinnostaisi yhä, erityisesti miten käynnistellä taideuraa työmarkkinatuen varassa, kun ei voi heti pompata yrittäjäksi ja kaikki esilläolo voitaisiin työkkärissä tulkita yrittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi ap?
Aihe kiinnostaisi yhä, erityisesti miten käynnistellä taideuraa työmarkkinatuen varassa, kun ei voi heti pompata yrittäjäksi ja kaikki esilläolo voitaisiin työkkärissä tulkita yrittämiseksi.
Sain ihan muita töitä pian tuon aloituksen jälkeen. Nyt oon kyllä taas työtön mutta taideurani tai yrittäminen ei ole vielä mitenkään lähtenyt käyntiin kun juuri kanssa pelottaa noi työkkäri jutut yms. Mutta olen kyllä tehnyt kotisivuja ja laittainut taidettani esim instaan ja saanut satoja seuraajia :)
Nosto jos tulee keskustelua aiheesta
Yleensä taide myy hyvin vasta kun heittää lusikan nurkkaan. Itselle ei mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä taide myy hyvin vasta kun heittää lusikan nurkkaan. Itselle ei mitään hyötyä.
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Miten kävi ap?
Täällä suosioteltiin et pitäisi ensin olla jokin toinen työ. Mutta vähän vaikeaa, itse en ainakaan löydä enää mitään töitä
Vierailija kirjoitti:
Menolippu Manhattanille ja siellä änkeät johonkin galleriaan teoksinesi.
Tai ainakin sen gallerian sisäänkäynnin viereen.
Siitä se lähtee.
Miten luulet kovan kilpailun Manhattanilla onnistuvan kun ei ole saanut Suomessa edes mitään aikaan? Fluent artsy English doesn't get you far.
On kulunut vuosia, kun ap teki ketjun. Toivottavasti hänen taideuransa on lähtenyt käyntiin. Alku on aina vaikea.
Vierailija kirjoitti:
On kulunut vuosia, kun ap teki ketjun. Toivottavasti hänen taideuransa on lähtenyt käyntiin. Alku on aina vaikea.
Kirjoitin jo aiemmin, että pääsin ( itsekin hämmästyin) pian tuon aloituksen jälkeen muihin töihin niin taideuran suunnittelu vähän jäi. Olen sellainen, että jos energia keskittyy muuhun kuten silloin siihen työpaikkaan niin silloin ei ole jäänyt taiteen tekemiselle energiaa. Tosiaan nyt olen taas työtön, ja tehnyt taidetta ihan vapaa-ajalla kun on aikaa,. Mitään taideuraa en ole päässyt aloittamaan koska en tiedä miten ne hommat toimii työmarkkinatuen (tai yleistuen) kanssa ja lukenut juttuja että helposti katsotaan yrittäjäksi ja tuet lähtee jos jotain puuhailee. Eli tuollaiset asiat pelottaa kun olen luonteeltani varovainen. Olen kuitenkin tehnyt insta yms tilejä ja saanut satoja seuraajia sinne ja siitä olen ylpeä. Taitoni on myös kehittyneet huimasti vuosien aikana.
Harmi että tämä ketju loppui!