Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Samoja ajatuksia täällä. Perustin hiljattain taideprofiilin ja tajusin, ettei kuviani näytetä oikeastaan kenellekään. Läheisistä ystävistänikin ainoastaan yksi näki kuvani. Tuntui kummalta, että muutama vuosi sitten kun minulla oli ihan tavallinen Insta-profiili täynnä tavallisia kuvia, saatoin saada kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja ihan tuikituntemattomilta hashtagien kautta. Nyt tykkäyksiä oli tasan yksi, tuolta yhdeltä ystävältä joka postaukseni näki.
En tiedä onko tämä tilini sitten jotenkin varjobannattu tms. vai onko ihan oikeasti Instan kautta noin mahdotonta saada huomiota kuville.
Oli miten oli, on pakko keksiä jokin muu markkinointistrategia töille. Paras ehkä nykyään unohtaa some markkinointikanavana kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Joo ei ne itsestään tule ne seuraajat, pelkkä julkaisujen tekeminen on yhtä tyhjän kanssa. Instagramissa täytyy olla itse aktiivinen. Seurata esim. sisustustilejä, muita taiteilijoita, hyödyntää verkostoitumistilejä ja jossain tapauksessa miettiä vaikka maksullista markkinointiakin hetkeksi. Esim. euronkin päiväbudjetilla pari viikkoa saa jo mukavasti trafiikkia.
Kun tilin kasvattamiseen käyttää aikaa ja sitä tekee päivittäin, on mahdollista vuodessa saavuttaa tuhansia seuraajia. Sekään ei toki tarkoita välttämättä kauppaa, mutta jostain sitä on lähdettävä liikkeelle.
Tämäpä se, eikä tällainen sovi epäsosiaaliselle. Lisäksi luulen että "pelkkä" taide ei ikinä riitä joka tapauksessa, vaan tilin pitää olla myös omaa persoonaa esiintuova. Eli ei riitä että postaa taidettaan, vaan taiteelle pitää keksiä "tarina" ja itselleen luoda persoonabrändi. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä nimittäin välittää siitä tarinasta ja brändistä paljon enemmän kuin siitä, mitä se taide on tai miltä se näyttää. Tarina on se mikä myy.
Nykyään se on käynyt vielä turhauttavammaksi, kun oman persoonan lisäksi pitäisi olla myös esteettinen persoona kelvatakseen taiteilijana. Tai ainakin minulle Insta tuputtaa tosi paljon videoklippejä, joissa yleensä kaunis ja yleensä nuori nainen tekee esteettisessä ympäristössä taidetta. Minua ei kiinnostaisi tuoda esille kuin itse töitäni, mutta se ei taida nykypäivänä enää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja voi elellä tuilla ja tehdä taidetta silloin kun jaksaa, niin eikö tuohon vois olla jo aika tyytyväinen? Pääsee helpommalla, kuin että alkais yrittäjäksi/käyttään aikaa someen ja myymisen yrittämiseen. Taide ei ole turhaa, jos sen tekeminen on tuonu iloa
No ehkä ap ei ole tyytyväinen siihen, että ylipäätään täytyy elää tuilla?
Kuka ei olisi lopen kyllästynyt paitsi siihen tukien perässä juoksemiseen, niin myös rutiköyhyyteen, jota se tukien varassa eläminen useimmille meistä tarkoittaa?
Sun kannattaa alkaa pitämään näyttelyjä, jos haluat kuvataidetta saada myytyä. Pitkälti kuvataiteilijat tienaa niin, että tarjoavat työnsä näyttelyihin ja saavat siihen työhön ulkopuolista rahoitusta, jos ovat siinä taiteilijajoukossa rahoittajien mielestä niin hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen laittamaan sometilit nyt ihan ensin alkuun pystyyn ja alat julkaisemaan säännöllisesti siellä teoksiasi. Tilejä pitää aktiivisesti työstää, että alat saamaan seuraajia eli seurata muita, tykkäillä ja kommentoida.
Tämä on se hankaluus tai mahdottomuus ei-kovin-sosiaaliselle; pitäisi alkaa itse seurata ihmisiä jotka eivät kiinnosta, ja keksiä tikusta asiaa aiheista jotka eivät kiinnosta ja joista ei ole mitään sanomista. Ja tätä pitää tehdä JATKUVASTI koska muuten menettää ne seuraajat.
Monille tekemätön paikka, esim itselleni. Ei riitä että tekee itse taidetta, vaan pitäisi koko ajan feikata vuorovaikutusta muiden kanssa, joiden kanssa ei muuten olisi missään tekemisissä, ja näin mainostaa itseään tauotta.
Niin, onhan se todella sääli, että töitään pitää jopa MARKKINOIDA että joku tietää niiden olevan myynnissä. Kätevämpää olisi, jos joku vain tulisi sinun kotiisi ja sanoisi, että mulla on tonni, millaisen taulun sillä saa.
No älä. Kaikki tajuavat, että töitä pitää markkinoida oikeille asiakkaille. Ongelma on somemarkkinointi, mikä on käytännössä nykyään sitä, että täytyy viettää älyttömän paljon aikaa keskustellen netissä tuntemattomien kanssa, ilman mitään takeita siitä että se edes johtaa seuraajamäärien kasvuun. Ja vaikka saisit rutosti seuraajia, ei ole mitään takeita, että niiden joukosta löytyy ensimmäistäkään asiakasta. Somen vaatimuksetkin kasvavat koko ajan. Instassa pitäisi ilmeisesti kuukausikaupalla jaksaa postata joka ikinen päivä ennen kuin näkee minkäänlaista kasvua. Silti voi olla, ettei tilisi kasva ollenkaan. Se on arpapeliä.
Somemarkkinointi toimii ehdottomasti niille, jotka sen taitavat ja jotka siitä nauttivat. Mutta on naurettavaa, että sitä tarjotaan nykyään ratkaisuna kaikille. Ihan ensimmäiseksi sinun pitää tietää, mitä sinä haluat myydä ja kenelle. Jos haluat maalata koirien tai lapsien muotokuvia öljyväreille, Instagram ei todennäköisesti ole sinun markkinointikanavasi vaan sinun kannattaa keskittyä paikallisiin kanaviin. Jos haluat kuvittaa lastenkirjoja, asiakkaasi eivät todennäköisesti tule sinua koskaan Instan kautta löytämään. Ja niin edelleen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa alkaa pitämään näyttelyjä, jos haluat kuvataidetta saada myytyä. Pitkälti kuvataiteilijat tienaa niin, että tarjoavat työnsä näyttelyihin ja saavat siihen työhön ulkopuolista rahoitusta, jos ovat siinä taiteilijajoukossa rahoittajien mielestä niin hyviä.
Tuo nyt riippuu ihan täysin siitä, minkälaista taidetta ap tekee.
Lastenkirjojen kuvittajat, muotokuvamaalarit, suurien abstraktien maalausten tekijät, anime-tyylisten kuvitusten tekijät ja pilapiirtäjät tienaavat kaikki ihan eri tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tolstoi kirjoitti Sotaa ja rauhaa 6 vuotta ja kirjoitti sen yhteensä 7 kertaa uudelleen kannesta kanteen näiden vuosien aikana, ennen kuin oli tyytyväinen. Tämä lopputulos oli vasta se mestariteos, joka nykyään tunnetaan. Tolstoi ei selitellyt muille, mitä hän koosti ja kirjoitteli, ja saikin sitten monet takajaloilleen, kun kirja lopulta ilmestyi, koska monet sen ajan henkilöt tunnistivat siitä itsensä.
Tolstoi oli aatelinen. Hänen toimeentulonsa ei ollut riippuvainen kirjoista.
Minulle muuten peloteltiin, että työkkäri voi katsoa jo pelkän taiteeseen keskittyvän Instagram-tilin jonkinlaiseksi yritystoiminnaksi, jos saavat sen jostain selville.
Vierailija kirjoitti:
Minulle muuten peloteltiin, että työkkäri voi katsoa jo pelkän taiteeseen keskittyvän Instagram-tilin jonkinlaiseksi yritystoiminnaksi, jos saavat sen jostain selville.
Alapeukuttajalle tiedoksi, että tämän kertoi minulle ihan yritysneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika outoa, jos missään ei esim. mainita, että myydään jotain tai otetaan tilauksia vastaan. Siis jos raha ei liiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika outoa, jos missään ei esim. mainita, että myydään jotain tai otetaan tilauksia vastaan. Siis jos raha ei liiku.
No eihän edes vapaaehtoistyötä saa tehdä, ilmaiseksi. Raha ei ole pointti, vaan se, miten paljon aikaa katsotaan menevän kyseiseen touhuun.
Laita instatili tai joku kotisivuportfolio pystyyn ja kun sisältöä on reippaasti niin yhteydenottoa kustantamoihin (myös pieniin!)
Varsinkin erilaisia hahmoja ja myös paljon erilaisia kuvia samasta hahmosta. Tee uudenlaisia omantyylisiä kuvituksia vanhoista kirjoista, joissa entuudestaan tutut ja tavallaan siten myös tunnistettavat hahmot. Lastenkirjoja julkaistaan paljon ja uskon, että hyvä kuvittaja saa kyllä töitä jos on näyttöjä :) tsemppiä!!
Toi on joku joukkoharha, että somen kautta saisi oikeasti lisättyä myyntiä. Somen tehtävä on saada sinut tuntemaan riittämättömäksi ja ostamaan tiettyjä tuotteita.
Kyllä ne oikeat myynnit ja työt on hankittava toisin.
Älkää hyvät ystävät menkö tuohon someharhaan mukaan.
-graafikko
Taiteella voi käytännössä tienata vain yrittäjänä, ja yrittäjänä et mitään tukia saa vaikka tulot olis 0€. Heti kun perustat toiminimen, olet omillasi.
Jotkut harvat firmat toki palkkaa taiteilijoita ihan perus duuniin, esim mainostoimistot ja pelifirmat. Mutta sitten tosiaan pitää tulla työyhteisössä toimeen.
Varmin tulonlähde olisi, että kävisit palkkatöissä jossain osa-aikaisena, ja sitten lopun ajasta sivubisneksenä taiteilisit ja tekisit vaikka kuvituksia kirjoihin.
Mitä mieltä olisit vaikka siivoojan töistä? Jonkun porrassiivoojan ei tarvi olla mikään sosiaalinen. Tai postinjakajan.
Taideala on yksi vaikeimmista taloudellisen toimeentulon puolesta. Se on kiva harrastus, mutta ammattina stressaava. Tekemisen ilo katoaa, kun siitä tulee toimeentulon lähde ja sitä kautta suorittamista. Jos ap myy piirroksiaan 70 eurolla, hänen pitäisi myydä yksi piirros joka päivä, jotta saa asumisensa, elämisensä ym. maksettua. Lisäksi pitää kattaa materiaalit työskentelyyn ja tietysti maksaa verot ja sosiaalimaksut.
Moi! Itse teen tilaustöinä maalauksia ja laskutan ukko.fi palvelun avulla. Se on tosi selkeä käyttää. Kannattaa tutustua!
Vierailija kirjoitti:
Taiteella voi käytännössä tienata vain yrittäjänä, ja yrittäjänä et mitään tukia saa vaikka tulot olis 0€. Heti kun perustat toiminimen, olet omillasi.
Jotkut harvat firmat toki palkkaa taiteilijoita ihan perus duuniin, esim mainostoimistot ja pelifirmat. Mutta sitten tosiaan pitää tulla työyhteisössä toimeen.
Varmin tulonlähde olisi, että kävisit palkkatöissä jossain osa-aikaisena, ja sitten lopun ajasta sivubisneksenä taiteilisit ja tekisit vaikka kuvituksia kirjoihin.
Mitä mieltä olisit vaikka siivoojan töistä? Jonkun porrassiivoojan ei tarvi olla mikään sosiaalinen. Tai postinjakajan.
Minä olen tehnyt osa-aikaisia ns. p*skaduuneja, eikä minulla riitä energiaa tehdä enää mitään luovaa. Nyt yritän keksiä keinon elättää itseni luovalla työllä, koska minulla on vain yksi elämä.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän edes vapaaehtoistyötä saa tehdä, ilmaiseksi. Raha ei ole pointti, vaan se, miten paljon aikaa katsotaan menevän kyseiseen touhuun.
No miten määritellään, miten paljon some-tiliin saa käyttää aikaa viikossa? Entä lenkkeilyyn, ettei katsota urheilijayrittäjäksi? Entä kalastukseen? Ja miten mitataan, paljonko aikaa on mennyt yhden esim. taulun tekoon? Suoraan sanottuna kummallista, jos raha ei liiku ja ei some ei ole este työn vastaanotolle.
OnlyFans-sivu vain pystyyn, ja riisut alasti. Strippaus on taidetta!
Voitko kertoa, miten tarkalleen siitä saa helpot rahat? Laittamalla kuvia mihin? Vastaaja 49 on kokeillut myös sek s uaalissävytteisiä kuvituskuvia, mutta niissäkin on sama homma. Pitää olla sitä verkostoa ja markkinointia ja päivittäistä aktiivisuutta, muuten hukkuu muiden jalkoihin. Niistäkään en ole toistaiseksi saanut senttiäkään. Turrijuttua en ole kokeillut.