Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään ongelmia tietenkään tule. Työmarkkinatuki voi katketa kun työllistät itse itsesi mutta elätät itsesi sitten sillä taiteellasi.
Suomessa tuhannet työllistävät itse itsensä ja hoitavat siten oman elantonsa.
Työmarkkinatuki on tarveharkintainen eli omat tulot ja pääoma vaikuttavat alentavasti, jos sellaisia on. 55-v. täyttäneellä tarveharkinta poistuu pääoman kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestahan vähennetään heti yks yhteen se mitä taiteellasi tienaat. Sitten voi olla, että työkkäri katsoo, että olet töissä/yrittäjä kun teet taidettasi myytäväksi ja lakkauttaa työmarkkinatukesi. Eli toimeentulosi on sen taiteen myynnin varassa. Ja sitäkin saa sitten myydä aika reilusti, ettei pääse tulemaan nälkä. Alvit, YELit, vakuutukset sun muut maksut jne.
150e/kk saa tienata toimeentulotuella ansiotuloja. Työkkärinrahalla 300e/kk.
Vielä hetken noin. Jos hallituksen suunnitelmat menevät läpi, poistuvat ansiotulorajat kokonaan eikä tuilla elävä saa tienata yhtään ilman, että se vaikuttaa tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestahan vähennetään heti yks yhteen se mitä taiteellasi tienaat. Sitten voi olla, että työkkäri katsoo, että olet töissä/yrittäjä kun teet taidettasi myytäväksi ja lakkauttaa työmarkkinatukesi. Eli toimeentulosi on sen taiteen myynnin varassa. Ja sitäkin saa sitten myydä aika reilusti, ettei pääse tulemaan nälkä. Alvit, YELit, vakuutukset sun muut maksut jne.
Huom: Yrittäjälle ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, ettei yrittäjä saa mitään työkkarin rahaa. Eikä toimeentulotukeakaan, koska yritys on omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyylistä teet ja muistuttaakin se jotain, mitä on jo markkinoilla? Se että opettaja on joskus kehunut, ei riitä. Tunnetko kuvitusalan kenttää? Millä tekniikalla teet?
Osaan piirtää digitalisesti että käsin paperilla kynillä. Osaan keksiä päästä esim.erilaisia hahmoja ihan tuosta noin. Voin keksiä vaikka 10-20 erilaista hahmoa tunnissa. Ihmisiä,eläimiä,olioita,monstereitä, niiden sekoituksia.
Osaan käyttää eri välineitä, osaan myös muokata kuvia esim Photoshopilla, käyttää piirrustus alustaa(tabletti)
Sitten osaan myös maalata, aikalailla vaikka mitä, ihmisiä en niin hyvin, mutta kaikkea muuta. Ihmisiä myös, jos ei tarvitse näyttää aidoilta. Maalaukseni ja piirrokset ei kuitenkaan ole realistisia, sitä en osaa. ap
-Taidenäyttelyt, kirjastossa, gallerioissa, tapahtumissa. Yksittäisiä töitä voi viedä esille tapahtumien taidekujille.
-Onko joku (työelämässä oleva/tylsistynyt eläkeläinen) tuttava, joka esim. valitsemaansa teosta vastaan voisi auttaa alkuun netin ihmemaahan? Kotisivut, jo mainituille yleisille taiteen myyntisivuille tilit. Kotisivuille maininta että olet avoin kirjojen kuvitustöille.
-Pieni erä postikortteja/värityskuvavihkoja/pinssejä/tarroja/julisteita töistäsi, joita myydä tapahtumissa
-JA PAINATA KÄYNTIKORTTEJA
Lisäksi varaudu työkkärin ja kelan nihkeilyyn.
Taiteilijoille on omat apurahat. Mutta niissäkin on kuulemma töitä, kun niitä anomuksia laatii, koska niissä kysytään suunnitelmaa, aikataulua ym. aika tarkkaan. Ja läheskään aina ei anomusta hyväksytä.
Helpointa on tienata edes vähän muissa töissä, jotta saa laskunsa maksettua ja pyhittää vapaa-aikansa taiteelle. Tai vasta eläkeaikansa.
Olen yrittänyt miettiä vastausta samaan kysymykseen 20 vuotta. Kuten moni muukin. Olen myös testannut paria juttua ja koulutustakin on alalta. Ongelmia ovat mm.:
-taide- ja kulttuuriala on ylikyllästettyä. On paljon osaavaa porukkaa ympäri maailmaa. Siihen runsauden määrään yksinkertaisesti hukkuu ilman megamarkkinointia tai superhyvää tuuria.
-megamarkkinointiin ei ole resursseja
-Suomi markkina-alueena on pieni
-ajallinen panostus pitäisi olla koko ajan suurta. Leipä tulee kuitenkin muun alan päivätyöstä ja perhe vie vapaa-aikaa.
Mene torille, kirpputorille, myyjäisiin, markkinoille yms. myymään teoksiasi. Ilmoita verottajalle, mitä tienasit. Mutta ota ensin selvää, saako niissä myydä omaa taidetta, koska minä en tiedä sitä.
Netistä löytyi myös sivusto nimeltä Taiko, joka voi kiinnostaa. Taiko on maailman laajin suomalaisen kuvataiteen markkinapaikka, jossa sadat taiteilijat myyvät ja esittelevät teoksiaan.
Opas taiteilijoille:
Vierailija kirjoitti:
jotenkin vaan ärsyttää että näin hyvät lahjat menee sitten "hukkaan" Tiedän kyllä ettei taiteilijat rikastu tai mitään, mutta jtenkin uskon myös lahjoihini en osaa vain osaa markkinoida itseäni koska sairastan myös masennusta, en vaan saa mitään aikaiseksi joskus. Sitten joskus taas iskee into ja saataan piirtää kaksi viikkoa putkeen ja maalata. Myin yhdelle tutulle maaluakseni ja hän maksoi siitä jotain 70 euroa. Sitten pari ihmistä oli myös kysynyt yhteystietoja koska olivat ihastuneet tuohon maalauksen, että teenkö näitä jossain vaiheessa lisää. Someprofiileja mulla ei edes ole...
Jos yksikköhintasi on 70 euroa, tarvitsisit joka ikinen kuukausi kymmeniä kauppoja pärjätäksesi jotenkin.
Apurahat, kirjojen kuvitustyöt, lehtien kuvitus + taittotyöt. Taidenäyttelymyynti onnistuu vasta, kun olet saanut enemmän nimeä.
Työmarkkinatuen menetät, jos esiinnyt julkisesti taiteilijana eli yksityisyrittäjänä.
Myy netissä NFT:nä.
Se ei ollut vitsi. Ihan joka päivä kaikenlaisia töherryksiä myydään NFT taiteena miljoonilla.
Suomalainen Roope Rainisto möi 2 miljoonalla tukun epäonnistuneita kuvia. Kaikki perustuu siihen ettö maailmassa on paljon ihmisiä jolla on niin paljon rahaa etteivät tiedä mitä edes tehdä niillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt miettiä vastausta samaan kysymykseen 20 vuotta. Kuten moni muukin. Olen myös testannut paria juttua ja koulutustakin on alalta. Ongelmia ovat mm.:
-taide- ja kulttuuriala on ylikyllästettyä. On paljon osaavaa porukkaa ympäri maailmaa. Siihen runsauden määrään yksinkertaisesti hukkuu ilman megamarkkinointia tai superhyvää tuuria.
-megamarkkinointiin ei ole resursseja
-Suomi markkina-alueena on pieni
-ajallinen panostus pitäisi olla koko ajan suurta. Leipä tulee kuitenkin muun alan päivätyöstä ja perhe vie vapaa-aikaa.
Itse päädyin siihen ratkaisuun, että seuraavat 20 vuotta teen sitä, mistä en pidä. Sijoitan ja elän suht säästeliäästi. 20 vuoden päästä olen ns. vapaa, jos kaikki menee hyvin. Tässä samalla yritän miettiä asiaa.
Helpointa on vain alkaa maalata ja kuvata teoksensa vaikka Instaan. Käyttäisin somea markkinointiin.
Vaikeinta on tuo oman yrityksen perustaminen. Kun sitten sulta menee työkkärin rahat. Ehkäpä silti saat toimeentulotukea.
Ehdottomasti nyt ensin pystyyn Instagram ja sitten kun saat aikaiseksi niin nettisivut. Niille on paljon helppokäyttöisiä ilmaisia sivupohjia. Instagramin voi aloittaa hyvin pienellä kynnyksellä, ja parempi mitä pikaisemmin aloitat! Kannattaa tutkailla muiden profiileja, miten muut kuvittajat/taiteilijat työllistyy. Osa myy printtejä yms. tuotteita ja osa tekee asiakastöitä. Vakuuttavalla someprofiililla voit saada niitä asiakastöitäkin, kokemuksesta tiedän että asiakkaat etsii tekijöitä Instagramista. Alku on toki tahmeaa. Mutta ensin tarvitset jokatapauksessa jotain näytettävää ja sen että ihmiset löytää sut :)
Tukijuttuihin en valitettavasti osaa ottaa kantaa, mutta siihen liittyen oletkin saanut jo hyviä viestejä.
- graafikko / kuvittaja
Vierailija kirjoitti:
Se ei ollut vitsi. Ihan joka päivä kaikenlaisia töherryksiä myydään NFT taiteena miljoonilla.
Suomalainen Roope Rainisto möi 2 miljoonalla tukun epäonnistuneita kuvia. Kaikki perustuu siihen ettö maailmassa on paljon ihmisiä jolla on niin paljon rahaa etteivät tiedä mitä edes tehdä niillä.
Vastaaja 49 on kokeillut myös tätä. Minulla on vajaa 1000 NFT:tä, joista yhtäkään en ole saanut myytyä. Twitter-seuraajien hankkiminen on yhtä tuskaa epäsosiaaliselle. Ja ilman massiivista verkostoa ei ole toivoakaan myyntien saamisesta, koska kukaan ei löydä sinua.
NFT-hommaan pätevät ihan tasan samat lainalaisuudet kuin muuhunkin taidehommaan. Ilman megamarkkinointia hukkuu joukkoon, vaikka olisi hyvä. Jos oli alussa liikkeellä, silloin oli ehkä helpompaa. Sittemmin markkina on tullut äärimmäisen saturoituneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsy, insta, deviantart?
Etsyyn voi laittaa ihan suoraan myyntiin taidejuttujaan, instaan ja deviantartiin voi postata taidettaan ja laittaa että myyt ja voit ottaa vaikka tilauksiakin jos joku haluaa jonkun tietynlaisen kuvan.
Mutta miten ne tulot ja kaikki verojutut yms?
Paypal-tili pystyyn. Useimmille potentiaalisille asiakkaille kelpaa tämä maksutapana. Suomen viranomaiset ja Paypal eivät jostain syystä kommunikoi keskenään samoin kuin suomalaiset pankit, vaikka PayPal teknisesti ottaen pankki onkin. Rahoja voi säilyttää PayPalissa ja ulos nostoa varten vaikka siirtää ystävän tai perheenjäsenen PayPaliin, joka siirtää ne omalle tililleen ja nostaa käteisellä.
Saan itse nykyään noin 5000 euroa vuodessa PayPalin kautta ja siirtelen ne sieltä omalle tilille, eikä kukaan ole koskaan kysynyt, mistä raha tulee tai onko se veronalaista tuloa. Toki en ole tt-asiakas. Mutta kuvittelisin, että tt-asiakkaana samaa kuviota pystyy pyörittämään, kunhan nostaa käteisenä ulos. Paypalista ei voi suoraan nostaa käteistä eikä sillä voi maksaa esim. ruokakaupassa, joten niillä rahoilla siellä ei tee juuri mitään ellei shoppaile netissä. Itse käytän sitä nykyään lähes kaikkeen käytetyn omaisuuden myymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaaja 49 on kokeillut myös tätä. Minulla on vajaa 1000 NFT:tä, joista yhtäkään en ole saanut myytyä. Twitter-seuraajien hankkiminen on yhtä tuskaa epäsosiaaliselle. Ja ilman massiivista verkostoa ei ole toivoakaan myyntien saamisesta, koska kukaan ei löydä sinua.
NFT-hommaan pätevät ihan tasan samat lainalaisuudet kuin muuhunkin taidehommaan. Ilman megamarkkinointia hukkuu joukkoon, vaikka olisi hyvä. Jos oli alussa liikkeellä, silloin oli ehkä helpompaa. Sittemmin markkina on tullut äärimmäisen saturoituneeksi.
Jatkan vielä, että juuri yhtenä iltana istuin taas pari tuntia twitterin äärellä ja mietin, mitä ihmettä tähän nyt pitäisi taas kirjoittaa. Ja mitä seurattavia pitäisi lisätä. Hyvällä tuurilla saa pari seuraajaa itselleen ainakin hetkeksi. Tosin ne seuraajat ovat samantyylisiä kuin itse, yrittämässä markkinoida omaa hommaansa ja miettimässä samoja kysymyksiä.
Tiedän markkinoinnin teoriasta kyllä jonkin verran, markkinointisuunnitelmat ym ym. Mutta koska luonne on juuri kuten ap:lla, sosiaalisten tilanteiden pelkoinen ja estynyt, ei homma oikein käytännössä meinaa toimia. Pitäisi olla ulkoistettu markkinointi ja siihen taas ei uskalla riskeerata rahaa.
Piirrätkö turrip rnoa? Jos kyllä niin sieltä saa helpot rahat.