Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?

Vierailija
13.08.2023 |

olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".

Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.

Instagramissa on kyllä valtavasti inspiroivaa taidetta, mutta vaikkapa maalauksesta otetun kuvan katsominen on aivan eri asia, kuin oikean maalauksen katsominen.

Vierailija
22/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole konsti eikä mikään maalata sellaista taulua jota kukaan ei halua ostaa".

Tuo päti esim. Vincent van Goghiin hänen eläessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen laittamaan sometilit nyt ihan ensin alkuun pystyyn ja alat julkaisemaan säännöllisesti siellä teoksiasi. Tilejä pitää aktiivisesti työstää, että alat saamaan seuraajia eli seurata muita, tykkäillä ja kommentoida.

Tämä on se hankaluus tai mahdottomuus ei-kovin-sosiaaliselle; pitäisi alkaa itse seurata ihmisiä jotka eivät kiinnosta, ja keksiä tikusta asiaa aiheista jotka eivät kiinnosta ja joista ei ole mitään sanomista. Ja tätä pitää tehdä JATKUVASTI koska muuten menettää ne seuraajat.

Monille tekemätön paikka, esim itselleni. Ei riitä että tekee itse taidetta, vaan pitäisi koko ajan feikata vuorovaikutusta muiden kanssa, joiden kanssa ei muuten olisi missään tekemisissä, ja näin mainostaa itseään tauotta.

Vierailija
24/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.

Joo ei ne itsestään tule ne seuraajat, pelkkä julkaisujen tekeminen on yhtä tyhjän kanssa. Instagramissa täytyy olla itse aktiivinen. Seurata esim. sisustustilejä, muita taiteilijoita, hyödyntää verkostoitumistilejä ja jossain tapauksessa miettiä vaikka maksullista markkinointiakin hetkeksi. Esim. euronkin päiväbudjetilla pari viikkoa saa jo mukavasti trafiikkia.

Kun tilin kasvattamiseen käyttää aikaa ja sitä tekee päivittäin, on mahdollista vuodessa saavuttaa tuhansia seuraajia. Sekään ei toki tarkoita välttämättä kauppaa, mutta jostain sitä on lähdettävä liikkeelle.

Vierailija
25/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat vaan opettivat taidetta, mutta ei sitä, miten taiteilijana edetään...? Aika kummaa opettamista.

Mene kysymään suoraan joltain paikkakuntasi taiteilijalta, miten edetään alalla. En tiedä kannattaako niitä tekeleitä kuitenkaan näyttää muille taiteilijoille tai julkisesti netissä, koska joku voi varastaa ideasi ja tehdä samanlaisen. Suojele tekemisisäsi. Näytä niitä vain sellaisille, jotka eivät tee taidetta itse, mutta järjestävät kyllä näyttelyitä tms., eli jotka auttavat taiteilijoita eteenpäin. 🎨

Olen itse aloittanut kirjan, jota en ehdi nyt kirjoittamaan loppuun, mutta en todellakaan kertoisi sen aihetta ja juonta muille.

Vierailija
26/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen laittamaan sometilit nyt ihan ensin alkuun pystyyn ja alat julkaisemaan säännöllisesti siellä teoksiasi. Tilejä pitää aktiivisesti työstää, että alat saamaan seuraajia eli seurata muita, tykkäillä ja kommentoida.

Tämä on se hankaluus tai mahdottomuus ei-kovin-sosiaaliselle; pitäisi alkaa itse seurata ihmisiä jotka eivät kiinnosta, ja keksiä tikusta asiaa aiheista jotka eivät kiinnosta ja joista ei ole mitään sanomista. Ja tätä pitää tehdä JATKUVASTI koska muuten menettää ne seuraajat.

Monille tekemätön paikka, esim itselleni. Ei riitä että tekee itse taidetta, vaan pitäisi koko ajan feikata vuorovaikutusta muiden kanssa, joiden kanssa ei muuten olisi missään tekemisissä, ja näin mainostaa itseään tauotta.

Tämä onkin sen hinta, että saat tehdä mitä haluat eli taidetta. Ei minuakaan kiinnosta pätkän vertaa vieraat ihmiset ja some-maailma, mutta sen feikkaamisen yrittäjyys valitettavasti vaatii. Mutta jos ei ole valmis tekemään siihen vaadittavaa mitään muuta työtä, niin sitten kannattaa varmaan unohtaa yrittäjyyshaaveet, koska mikään ei tule itsestään, vaan ne asiat pitää keksiä itse ja laittaa myös toimimaan itse.

Minuakin on ennen työelämässä suunnattomasti ahdistanut vuorovaikutus työyhteisön ja asiakkaiden kanssa, mutta nyt yrittäjänä kun vastaan vain itselleni, ei läheskään vastaavaa ahdistusta ole tullut, vaikka nytkin joudun jonkin verran hoitamaan asiakaspalvelua. Saat olla niin outo kuin itse haluat, eikä kukaan ole sinua tuomitsemassa.

Vierailija
27/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ne itsestään tule ne seuraajat, pelkkä julkaisujen tekeminen on yhtä tyhjän kanssa. Instagramissa täytyy olla itse aktiivinen. Seurata esim. sisustustilejä, muita taiteilijoita, hyödyntää verkostoitumistilejä ja jossain tapauksessa miettiä vaikka maksullista markkinointiakin hetkeksi. Esim. euronkin päiväbudjetilla pari viikkoa saa jo mukavasti trafiikkia.

Kun tilin kasvattamiseen käyttää aikaa ja sitä tekee päivittäin, on mahdollista vuodessa saavuttaa tuhansia seuraajia. Sekään ei toki tarkoita välttämättä kauppaa, mutta jostain sitä on lähdettävä liikkeelle.

Tämäpä se, eikä tällainen sovi epäsosiaaliselle. Lisäksi luulen että "pelkkä" taide ei ikinä riitä joka tapauksessa, vaan tilin pitää olla myös omaa persoonaa esiintuova. Eli ei riitä että postaa taidettaan, vaan taiteelle pitää keksiä "tarina" ja itselleen luoda persoonabrändi. Ikävä kyllä suurin osa ihmisistä nimittäin välittää siitä tarinasta ja brändistä paljon enemmän kuin siitä, mitä se taide on tai miltä se näyttää. Tarina on se mikä myy.

Vierailija
28/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiskarsin ruukkikylä taitaa olla oikea taiteilijoitten yhdyskunta. Sinne ja vastaaviin paikkoihin kannattaa poiketa ja ottaa oma harrastus puheeksi siellä ja se, että haluaisit itsekin taiteilijaksi. Myös katutaiteilijoilta ja vastaavilta kannattaa kysellä.

Mutta aika harva itsensä taiteilijana elättää. Moni tekee muutakin leipänsä eteen. Se varmaan valkenee sinullekin, kun alat haastatella alalla olevia. Mieti siis osa-aikatyön tekemistä tai ajoittaisia määräaikaisia töitä, jonka ohessa ehdit myös taiteijana olla.

Vierailija
29/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja voi elellä tuilla ja tehdä taidetta silloin kun jaksaa, niin eikö tuohon vois olla jo aika tyytyväinen? Pääsee helpommalla, kuin että alkais yrittäjäksi/käyttään aikaa someen ja myymisen yrittämiseen. Taide ei ole turhaa, jos sen tekeminen on tuonu iloa

Vierailija
30/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen opiskelemaan merkonomiksi tai esim. graafista suunnittelua. Saat valmiudet yrittäjyyteen. Sitten haet starttirahaa ja perustat oman yrityksen.

Vierailija
31/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteilijasta ei tule koskaan rikasta mutta hyvässä lykyssä kuolema auttaa asiaa ja perikunta saattaa ansaita.

Juu, kannattaa katsoa taiteilijoitten elämänkertoja. useimmat kuuluisuudet ovat saaneet kunnon tunnustusta vasta kuoltuaan ja aika takkuamista on ollut elämä. Eivätkä todellakaan ole ainoastaan vain taidetta tehneet, vaan muutakin.

Vierailija
32/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa helppoa, jos saisin vapaasti taiteilla rauhassa ja asiakkaat vain soittaisivat ovikelloa rahat kourassa mutta että markkinoimaan pitäisi ruveta

Vierailija
33/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen laittamaan sometilit nyt ihan ensin alkuun pystyyn ja alat julkaisemaan säännöllisesti siellä teoksiasi. Tilejä pitää aktiivisesti työstää, että alat saamaan seuraajia eli seurata muita, tykkäillä ja kommentoida. Instagramista löytyy myös erilaisia verkostoitumistilejä, joita kautta saat alkuboostia (esim. @instabloggaajat)

Lisäksi sinun pitää miettiä strategiaa, että kenelle myyt ja mitä. Pystytkö tekemään jotain isompia ja kalliimpia teoksia, joilla oikeasti pystyisit elättämään itsesi. Ja tutkia muiden taiteilijoiden tilejä, että minkälaisella mallilla muut mahdollisesti toimivat.

Ei kannata laittaa yritystä pystyyn, ennen kuin tiedät, että tilauksia tulee. Yrittäisin sinuna hankkiutua johonkin osa-aikatöihin, jonka ohessa alkaisin myymään myös omaa taidetta. Yrittäminen on todella haastavaa ja siihen liittyy todella paljon muutakin kuin sitä taiteen tekemistä. Mutta kun itselle tekee, niin ei siinä tunteja laske, kun tavoittelee unelmiaan.

Tsemppiä! Toivottavasti löydät oman tiesi elämässä

Someen vaan ja pian näät oman taiteesi myynnissä galleriassa, mutta toisen signeerauksella.

Vierailija
34/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amikseen opiskelemaan merkonomiksi tai esim. graafista suunnittelua. Saat valmiudet yrittäjyyteen. Sitten haet starttirahaa ja perustat oman yrityksen.

Ei mitään järkeä perustaa yritystä ennen kuin on tiedossa, onko asiakaskuntaa riittävästi. Yrityksen pyörittäminen on kallista puuhaa ja menee helposti tappion puolelle. Lisäksi yrittäjänä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen ja toimeentulotuessakin yritys katsotaan omaisuudeksi eli starttiraha=ei tipu toimeentulotukea. 

Vierailija
35/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään ongelmia tietenkään tule. Työmarkkinatuki voi katketa kun työllistät itse itsesi mutta elätät itsesi sitten sillä taiteellasi.

Suomessa tuhannet työllistävät itse itsensä ja hoitavat siten oman elantonsa.

Vierailija
36/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jottai varmaa tarttis tehrä?

Vierailija
37/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se todella sääli, että töitään pitää jopa MARKKINOIDA että joku tietää niiden olevan myynnissä. Kätevämpää olisi, jos joku vain tulisi sinun kotiisi ja sanoisi, että mulla on tonni, millaisen taulun sillä saa. 

Vierailija
38/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään ongelmia tietenkään tule. Työmarkkinatuki voi katketa kun työllistät itse itsesi mutta elätät itsesi sitten sillä taiteellasi.

No toki kaikki tuet loppuvat saman tien. Yleiseen asumistukeen voi olla oikeus myös yrittäjänä, ei kuitenkaan satavarmasti. Muut taikaluukun tulohanat ovatkin kiinni sitten.

Vierailija
39/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai siitä tulee ongelmia, kun Suomessa käytännössä kukaan ei elätä itseään pelkällä taiteen myymisellä. Ei edes kuuluisammat taiteilijat, saati nyt joku random-tyyppi, jolla ei ole mitään halua markkinoida teoksiaan tai olla muutenkaan sosiaalinen, mitä myyntityö väistämättä vaatii. Ei se taide itsekseen tuota rahaa. 

Vierailija
40/164 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolstoi kirjoitti Sotaa ja rauhaa 6 vuotta ja kirjoitti sen yhteensä 7 kertaa uudelleen kannesta kanteen näiden vuosien aikana, ennen kuin oli tyytyväinen. Tämä lopputulos oli vasta se mestariteos, joka nykyään tunnetaan. Tolstoi ei selitellyt muille, mitä hän koosti ja kirjoitteli, ja saikin sitten monet takajaloilleen, kun kirja lopulta ilmestyi, koska monet sen ajan henkilöt tunnistivat siitä itsensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän