Huoh. Vanha 83-vuotias äitini nukkui pois. Olemme täällä aikuisten lasteni kanssa aloittaneet ison omakotitalon tyhjennyksen.
Käyttäisittekö loppuun kaikki pesuaineet ja saippua ja shampoopurkit vai heitättekö pois? Voiko niitä lahjoittaa johonkin?
Kommentit (343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on monella todella tiukkaa taloudellisesti nykyään, joten lahjoitustavara kelpaa. Laittakaa ilmoitus roskalava-ryhmään, niin tavara lähtee nopeasti. Samalla teette hyvän teon vähävaraisille ja luontokin kiittää. Toki tämä onnistuu helpommin jossain kaupunkialueella kuin peräkylillä, mutta sielläkin kannattaa yrittää. Samalla säästätte jätekuluissa satasista tuhansiin, riippuen tavaran määrästä.
Tällä metodilla lähtee muuten kaikki, jopa vanha elektroniikka, kodinkoneet, pihavajan sisällykset, valokuvatkin, ihan kaikki sekin, jonka itse saattaa arvioida jätteeksi.
Nimenomaan, sekin mitä itse pitää jätteenä, yleensä kelpaa jollekin toiselle vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjeneminen äitini talon 2 vuotta sitten. Minä ja veljeni. Se oli kauhea homma, koska mitään koskaan eivät heittäneet pois. Oli frigoliittia, vanhaa pahvia, asbestia. Ilmoitin Punaiselle Ristille ja hakivat huonekalut. Tori.fi ilmoitin ilmaiseksi tavaraa ja kaikki haettiin.
Itse olen alkanut hyvissä ajoin karsimaan ja vanhaa heittämään.
Äitini asui talossaan 90 vuotiaaksi. Talo oli huonokuntoinen, olisi pitänyt muuttaa aiemmin pois. Hän elää vielä, mutta vanhainkodissa. Viihtyy siellä.
Asbestikämpästä jaoit tavaraa?
Tietysti. Asbesti on täysin vaaratonta rakenteisiin sidottuna. Esim betonin pinnoitteessa oleva asbesti ei hyppää sieltä keuhkoihisi. Se muuttuu vaaralliseksi vasta leijuessaan ilmassa pölynä.
No eipä tuo siltä kuulostanut.
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Moni elää 100 vuotiaaksi nykylääkityksellä vaikka sairauksia olisi useita.
Anoppikin syö 22 eri lääkettä päivässä/illassa jotta pysyy hengissä koska pelkää kuollakseen kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjeneminen äitini talon 2 vuotta sitten. Minä ja veljeni. Se oli kauhea homma, koska mitään koskaan eivät heittäneet pois. Oli frigoliittia, vanhaa pahvia, asbestia. Ilmoitin Punaiselle Ristille ja hakivat huonekalut. Tori.fi ilmoitin ilmaiseksi tavaraa ja kaikki haettiin.
Äitini asui talossaan 90 vuotiaaksi. Talo oli huonokuntoinen, olisi pitänyt muuttaa aiemmin pois. Hän elää vielä, mutta vanhainkodissa. Viihtyy siellä.
Tietysti. Asbesti on täysin vaaratonta rakenteisiin sidottuna. Esim betonin pinnoitteessa oleva asbesti ei hyppää sieltä keuhkoihisi. Se muuttuu vaaralliseksi vasta leijuessaan ilmassa pölynä.
Asbestilevyt oli ulkona. Mutta jos tarkkoja ollaan niin talossa oli varmaan asbestia rakenteissa, koska talo oli rakennettu 60-luvulla.
Meillä lapsuuskodissa oli ulkosaunassa kiukaan taakse laitettu asbestilevy eristeeksi. Siinä se oli näkyvillä, mahtoiko siitä irrota jotain hengitysilmaan, kun se kuumeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie oikeaan osoitteeseen, ei tavis roskakoriin. Luonto kiittää, kiitos!
Niin mikähän on oikea osoite avatuille pesuaineille?
Pyykinpesukone, joko oma tai jonkun toisen. Tai jos siivousaineista kyse niin nekin menee kun ilmaiseksi tarjoat. Pesuaineet on kalliita.
Ja ne pitäisi vielä kaikki lähteä erikseen viemään? Ihan päättömiä ohjeita.
Miten niin, laittaa hakuaina faceen, joku joka tarvii, hakee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joillakin voi olla noin vanhoja äitejä! Itse menetin äitini 52 vuotiaana. Itse olin 32 v.
Moni elää 100 vuotiaaksi nykylääkityksellä vaikka sairauksia olisi useita.
Anoppikin syö 22 eri lääkettä päivässä/illassa jotta pysyy hengissä koska pelkää kuollakseen kuolemaa.
Onhan sanontakin: Otetaans taas päivän lääkkeet että pysytään hengissä : )
Vierailija kirjoitti:
"Vähän näkyy olevan nuoria lenkkipoluilla. Eipä ihme, että kunto rapistuu ennen aikojaan."
No enpä menisi sanomaan lenkkipolusta, ainakin täälläpäin kaikenikäiset pyöräilee, kävelee ahkerasti, reppu selässä, ja osa takia kun oli koronapandemia.
Kyllä nuorten huono kunto on jo ihan kansallinen ongelma, johon etsitään apua. Johtuu pitkälti liikkumattomuudesta; älylaitteiden äärellä istumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asbestilevyt oli ulkona. Mutta jos tarkkoja ollaan niin talossa oli varmaan asbestia rakenteissa, koska talo oli rakennettu 60-luvulla.
Meillä lapsuuskodissa oli ulkosaunassa kiukaan taakse laitettu asbestilevy eristeeksi. Siinä se oli näkyvillä, mahtoiko siitä irrota jotain hengitysilmaan, kun se kuumeni.
Ei. Asbesti on hiuksen kaltaisia kivikuituja. Ne liimataan aina jollain kiinteytyvällä (esim sementti) yhteen. Niin pitkään kun tuo kiinteä massa on ehjä, on asbesti siellä jumissa. Iham toinen juttu on tietysti, jos tuota levyä esim hinkattiin tai hiottiin.
Vierailija kirjoitti:
rankkaa tulee olemaan ap:lle, jos jostain vajaasta shamppoopurkista tulee jo tuollainen ongelma.
Onhan tuo selkeä merkki siitä, että aloittaja ei jostain syystä pysty ajattelemaan järkevästi. No käytäntö usein pakottaa siihen.
Ukrainalaiset tarvitsevat esim astiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sellaisenaan. Mutta jos hakkaisi palasiksi niin se pöly on se paha.
Meillä on maalla saunassa asbestilevyt. Huomenillalla olen siellä ja saunon. Tiedettiin jo 70 luvun alussa että asbesti on vaarallista. Tässä sitä nyt vieläkin ollaan, ensi vuonna tulee mittarin 70.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap:llä ole tunteita tavaroita ja äitiään kohtaan.
Ihmisiin kiinnytään, ei tavaroihin!
Tavaraa saa kaupasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[q
Ihan kuule viemäriin kaadat ja pullot/putelit muovinkeräykseen tai sekajätteeseen.
IHAN KUULE VÄÄRÄ OHJE!
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaiset tarvitsevat esim astiat.
Puhut asiaa.👍
Me ollaan viety paljon käyttötavaraa ja hyviä vaatteita juuri Ukraina-keräykseen. Ja lisääkin viedään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin pois suoraan. Ei tiedä milloin on avattu ja otettu käyttöön. En myöskään halua täyttää omaa kylppäriä purkeilla, on jo omat mieluiset saippuat ja muut.
Saippuat sun muut ei nopeasti miksikään mene. Käyttöön ottaisin paitsi sellaiset joista arvelisin että jää kaapin tukkeeksi. Säästäväisenä ei ole tarvinnut rahan puutetta ikinä valittaa.
Jos äitikin on ollut säästäväinen, saippuat voivat hyvinkin olla 70- 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika sentään! Minkä ikäinen olet nyt?
Jos olet normaali ihminen lienet havainnut ettei kaikki kuole kun täyttävät 52v tai noin 50v?
Katsele tuttujen vanhempia ja isovanhempia tai minkä kaupunkin katukuvaa, niin huomaat, että iso osa on vanhuksia. Suuret ikäluokat vanhenevat ja heitä on paljon elossa vielä. Iät n 75- 80v.
Isovanhempien vanhat vahvat hyvät paksut puuvillaiset aluslakanat ainakin kannattaa ottaa käyttöön. Miljoona kertaa paremmat kuin nykyajan lierut. Reikäset pistä rätix.
Ohhoh, shampootko se nyt sitten oli merkittävin ja haastavin tavara...?! Isot ne on ongelmat...entä jos olisi jäänyt 5 karmeakuntoista traktoria ym ym...?!
Otan osaa suruusi.
Mielestäni 83 vuotias ei ole vanha, 93 ja siitä ylöspäin voisi olla kohta vanha, yli 100 vuotias on jo vanha.
Tärkeintä on, että teet itse oman kuolin siivouksesi ajoissa, ennen 60 ikävuotta. Sen jälkeen saattaa tulla vaikka mitä estettä raivaukselle. Ei välttämättä, mutta todennäköistä se on.
Paras olisi tehdä kuolin siivous vuosittain. Mitä sitä vanhoissa rojuissa elämään. Elämä on tässä ja nyt. Ja tarpeet on uudet.
Voimia koko perheelle.
Äitini sokeutui