Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat sallivat nuorten ryyppäämisen

Pohdiskeleva vanhempi
13.08.2023 |

Olen 15-vuotiaan vanhempi ja järkyttynyt, kuinka vanhemmat sallivat 14-15-vuotiaiden juomisen ja jopa ostavat näille alkoholia. Olen ajatellut, että tällainen tapa on tyypillistä reppanoiden ja kouluttamattomien vanhempien parissa, mutta näyttää olevan valitettavan yleistä ihan normaaleissa perheissä. Vaikeaa selittää omalle nuorelle, että nuoren elämään ei tarvitse kuulua alkoholi, kun kavereiden vanhemmat suorastaan edustävät tätä. Miten te toimitte?

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan niiden perheiden lapset, joille vanhemmat ostavat alkoholia, kehittävät myöhemmin todennäköisemmin alkoholiongelman ja sairastuvat mielenterveysongelmiin. En ostaisi.

t. nuorisotyönohjaaja

Tuo ammattinimike ei ole tae asian ymmärtämiseen.

Vierailija
62/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ysiluokkalaisella kotiintuloajat (klo23) ja menen aina nuorta vastaan ovelle ja tsekkaan kunnon. En ole ostanut juomia eikä ole koskaan tullut humalassa kotiin, koska sitä ei sallita. Nuorella kavereita, joista osa juo, osa ei. Olemme keskustelleet paljon nuoren kanssa, miksi emme hyväksy ryyppäämistä. Emme ryyppää myöskään itse, joskus otan ravintolassa lasin viiniä.

Minkä kunnon sä tsekkaat? Huumeiden käyttöä et todennäköisesti edes huomaa, mutta olet huolissasi alkoholin käytöstä? Hiphurraa mitä vanhemmuutta.

Hip hurraa! Ne pupillit 🙄

Miten luulet esim. pössyttelyn haju, meinaan et erottaa! Ja kyllä muiden käytössä viekkarit tulee. Joten kyllä huomaa. On toinen asia, uskaltaako kohdata ja ottaa nuoresta vastuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kaksinaismoralistista kieltää lapselta sellaista mitä itse tekee. Lapsen täytyy löytää itse omat rajansa, myös alkoholin käytössä.

Vierailija
64/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan niiden perheiden lapset, joille vanhemmat ostavat alkoholia, kehittävät myöhemmin todennäköisemmin alkoholiongelman ja sairastuvat mielenterveysongelmiin. En ostaisi.

t. nuorisotyönohjaaja

Anna yksikin tutkimus asiasta. Ai niin,, sitä ei ole.

T. Yläkoulun erkkaope

Vituttaa nuo ammattinimikkeet! Tuo erkkaope ei kerro mitään!

Vierailija
65/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuorisotyönohjaaja

Tutkimuksiin vetoaminen on lähinnä naiivia ja eikä tittelinkään lisääminen loppuun ei tee vaikutusta.

Kuulostat hyvin päihdeongelmaiselta.

Miten? En minäkään tilastoja lue. Olen kasvanut perheessä, jossa alko näyttänyt aika suurta osaa viikonloppuna. Vanhemmat kuitenkin käyneet arkena töissä ja perusasiat kunnossa.

Itse en käytä alkoholia edes kerran kuussa. Lapsille en tee tykö alkoholia kielteisenä tai myönteisenä. Meillä on arvo lapsissa.

Vierailija
66/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. nuorisotyönohjaaja

Totta. Kyllä se nuoren alkoholin käytön tarkoitus on hengata omien kavereiden kanssa ja pitää hauskaa. Miksi opettaa juomaan kotona, tämä malli jatkuu aikuisenakin, kun lapsella oma perhe ja juo kotona omien lasten aikana.

Eikö nuoret osaa muutoin hengata kavereiden kanssa?

Vierailija
67/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään vaikeuksia selittää omalle lapselleni. Olen aika montaa kertaa häneltä pyytänyt anteeksi häneltä sitä, että hän on syntynyt meidän perheeseen ja meidän lapseksi. 😂

Jos tämä tarkoittaa sitä mitä luin, miksi pyydät anteeksi ja vielä naurut päälle.

Meidän perheessä on arvomaailma, johon lapsemme on sopeutunut. Siihen arvomaailmaan ei kuulu alkoholi lapselle.

Yritin tavoitella ns huumoria. Meidän perheessä on meidän perheen säännöt, seuraukset, jne. Lapsen turha vedota, kun kaikki muutkin, kaikilla muillakin, jne.

Sori, olet meidän lapsi ja et nyt pääse niihin bileisiin.

Niin, vedät vanhemmuuden huumorilla! Kyllä meidän nuori ymmärtää kiellon ilman arvon alentamista.

Vierailija
68/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut muutaman kerran alle 18v. Join minäkin teininä 80-luvun alussa.

Vierailija
69/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ap joku uutinen? Ihan sama on toistunut vuosikymmenestä toiseen. Vanhemmatkin ymmärtävät sen, mikä merkitys Suomessa alkoholilla on ihmisen sosiaaliseen kehitykseen. Ilman alkoholia elämä on aika onnetonta. Toki liiallinen alkoholin juominen tekee ihan saman myöhemmin elämässä.

Only in Finland!

Pitäisikö sitä alkoholin merkitystä olla jo pikkuhiljaa alleviivaamatta? Suomi on alkoholisoitunut ja masentunut maa, eikä muutosta tarvitse odottaa, jos vanhemmat on tällaisia.

Vierailija
70/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. nuorisotyönohjaaja

Mun aikuiselle lapselle ei käynyt noin.

Vierailija
71/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei tulisi lisää näitä yllätyksiä, pilven poltto on nuorten keskuudessa yleisempää kuin alkon käyttö koska sen saatavuus on helpompaa.

Äkkiseltään tuo kuulostaa pahalta mutta laittomuudestaan huolimatta pilven poltto ei ole läheskään niin haitallista kuin alkoholin juominen. Muuallahan kannabista on laillistettu ja omaan käyttöön kasvatusta sallittu. Jos on uskonut vuosikymmenien pelottelun kannabiksesta niin vaikea siitä on muuttaa mieltään. Oikeasti ei tarvi pelätä sen käyttöön ei ainakaan kuole. Kannabiksesta ei saa tappavaa yliannosta kuten useimmista päihdyttävistä aineista.

Vierailija
72/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole kaksinaismoralistista kieltää lapselta sellaista mitä itse tekee. Lapsen täytyy löytää itse omat rajansa, myös alkoholin käytössä.

Miten ihmeessä näet aikuisen ja lapsen käsi kädessä tällaisessa tilanteessa? Meinaatko, että aikuinen ei voi tehdä mitään, koska lapsikaan ei saa?! Mikäli ajattelet näin, olet lapsen kaveri, vanhemmuuden sijaan.

Vierailija
73/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sosioekonominen asema vaikuttaa mutta oma kokemus on että lasteni kaveripiirissä alkoholinkäyttö on minimaalista verrattuna omaan nuoruuteen. Alkoholinkäyttökulttuuri on siistiytynyt valtavasti 90-luvulta jolloin itse olin teini-ikäinen.

Joo ysärillä juotiin samoin kasarilla ja 70 luvulla lähes kaikki nuoret joivat ainakin joskus. Päihteiden käyttö taitaa olla vakio. Kun alkoholi on vähentynyt niin muita päihteitä on tullut tilalle. 

Vierailija
74/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä näet aikuisen ja lapsen käsi kädessä tällaisessa tilanteessa? Meinaatko, että aikuinen ei voi tehdä mitään, koska lapsikaan ei saa?! Mikäli ajattelet näin, olet lapsen kaveri, vanhemmuuden sijaan.

Tarkoitan vain, että moraali on opittua, eikä ihminen opi moraalia sanoista vaan teoista.

Vierailija
75/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten ja vanhempien välit ovat tasa-arvoisempia kuin ennen, eikä nuorilla ole tarvetta kapinoida niin paljon. Ja toisaalta vanhemmat tietävät aiempaa paremmin mitä nuoret tekevät ja missä menevät.

Vierailija
76/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sosioekonominen asema vaikuttaa mutta oma kokemus on että lasteni kaveripiirissä alkoholinkäyttö on minimaalista verrattuna omaan nuoruuteen. Alkoholinkäyttökulttuuri on siistiytynyt valtavasti 90-luvulta jolloin itse olin teini-ikäinen.

Joo ysärillä juotiin samoin kasarilla ja 70 luvulla lähes kaikki nuoret joivat ainakin joskus. Päihteiden käyttö taitaa olla vakio. Kun alkoholi on vähentynyt niin muita päihteitä on tullut tilalle. 

Siinä missä me ysärin nuoret kyseltiin kauppojen kulmilla voitko hakee roolit ovat kääntyneet päin vastaiseksi, nyt siellä pyörii lökäpöksyjä kyselemässä mitä saisi olla.

Vierailija
77/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14 ja 16 ikäisten lasten vanhempana en voi samaistua tähän kirjoitukseen. Meillä ei ole havaintoa että nuoret olisi ikinä alkoholin tai muiden päihteiden kanssa lätränneet sen enempää kuin kaverinsakaan. Varmasti ovat saattaneet jossain kotibileissä siideriä tai olutta maistaa mutta missään nimessä ei ole ollut samanlaista läträämistä kuin meillä 70/80 luvulla syntyneillä oli ysärillä.

Mielestäni nykynuoret ovat tässä(kin) vanhempiaan fiksumpia. Oma käsitykseni on että ainakin meidän nuoret kavereineen pitää alkoholin juomista aika junttimaisena.

Riippuu täysin kaveripiiristä ja teinin elämyshakuisuudesta. Tuuria geeniarvonnassa ja sosiaalisissa ympyröissä, joihin teini on heitetty.

Geenien merkitykseen en oikein usko (koska esim meillä molemmat vanhemmat käyttivät alkoholia säännöllisesti ollessaan itse teini-ikäisiä), mutta sosiaaliset ympyrät, harrastukset ja kaveripiiri ovat varmasti tärkeät vaikuttajat.

Meidän perheessä yksi asia mikä on erilainen omien lasteni lapsuudessa verrattuna omaani on se, että en usko että he ovat montaakaan kertaa nähneet vanhempiaan tai ketään muutakaan läheistä aikuista humalassa. Pienessä nousussa ehkä, mutta ei sellaisessa tilassa mitä yleensä kutsutaan känniksi.

Itselleni taas oli lapsena ja nuorena aika tavallista (vaikka omat vanhempani olivatkin ihan kunnon ihmisiä) nähdä jompi kumpi vanhemmista tuhannen tuiskeessa esim illanistujaisissa tai kesämökillä juhannuksena. Samoin sedät ja tädit jne. saattoivat ottaa ihan kunnon känät. Sen on ollut pakko vaikuttaa siihen että kun itse lähestyi aikuisuutta niin tuntui ihan luontevalta, jopa asiaankuuluvalta, että tietyissä tilanteissa ollaan humalassa.

Oma käsitykseni on, että ainakin meidän sosioekonomisessa kuplassa nuoret eivät pidä humalaa mitenkäön tavoiteltavana tai hienona asiana vaan pikemminkin nolona.

Mutta tässä on varmaan paljon eroja eri alueiden, koulujen ja perheiden välillä.

Kuitenkin siitä on tutkimusdataakin että nuoriso juo tänä päivänä vähemmän ja harvemmin kuin koskaan.

Vierailija
78/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14 ja 16 ikäisten lasten vanhempana en voi samaistua tähän kirjoitukseen. Meillä ei ole havaintoa että nuoret olisi ikinä alkoholin tai muiden päihteiden kanssa lätränneet sen enempää kuin kaverinsakaan. Varmasti ovat saattaneet jossain kotibileissä siideriä tai olutta maistaa mutta missään nimessä ei ole ollut samanlaista läträämistä kuin meillä 70/80 luvulla syntyneillä oli ysärillä.

Mielestäni nykynuoret ovat tässä(kin) vanhempiaan fiksumpia. Oma käsitykseni on että ainakin meidän nuoret kavereineen pitää alkoholin juomista aika junttimaisena.

Riippuu täysin kaveripiiristä ja teinin elämyshakuisuudesta. Tuuria geeniarvonnassa ja sosiaalisissa ympyröissä, joihin teini on heitetty.

Geenien merkitykseen en oikein usko (koska esim meillä molemmat vanhemmat käyttivät alkoholia säännöllisesti ollessaan itse teini-ikäisiä), mutta sosiaaliset ympyrät, harrastukset ja kaveripiiri ovat varmasti tärkeät vaikuttajat.

Meidän perheessä yksi asia mikä on erilainen omien lasteni lapsuudessa verrattuna omaani on se, että en usko että he ovat montaakaan kertaa nähneet vanhempiaan tai ketään muutakaan läheistä aikuista humalassa. Pienessä nousussa ehkä, mutta ei sellaisessa tilassa mitä yleensä kutsutaan känniksi.

Itselleni taas oli lapsena ja nuorena aika tavallista (vaikka omat vanhempani olivatkin ihan kunnon ihmisiä) nähdä jompi kumpi vanhemmista tuhannen tuiskeessa esim illanistujaisissa tai kesämökillä juhannuksena. Samoin sedät ja tädit jne. saattoivat ottaa ihan kunnon känät. Sen on ollut pakko vaikuttaa siihen että kun itse lähestyi aikuisuutta niin tuntui ihan luontevalta, jopa asiaankuuluvalta, että tietyissä tilanteissa ollaan humalassa.

Oma käsitykseni on, että ainakin meidän sosioekonomisessa kuplassa nuoret eivät pidä humalaa mitenkäön tavoiteltavana tai hienona asiana vaan pikemminkin nolona.

Mutta tässä on varmaan paljon eroja eri alueiden, koulujen ja perheiden välillä.

Kuitenkin siitä on tutkimusdataakin että nuoriso juo tänä päivänä vähemmän ja harvemmin kuin koskaan.

Suomalaisten juomatavat ovat muutenkin muuttunnet. Eivät aikuisetkaan kännää samalla tavalla kuten ennen.

Vierailija
79/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi ei katso koulutusta tai tulotasoa. Rikkaassa taloudessa alkoholi naamioidaan glamouriksi. Köyhemmässä ei tarvitse pitää kulisseja niin paljoa; saa rehellisesti sanoa että tänään pikku kännit.

Vierailija
80/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten juomatavat ovat muutenkin muuttunnet. Eivät aikuisetkaan kännää samalla tavalla kuten ennen.

Ihan viime vuosien aikana raitistumiskehitys ei ole kuitenkaan alaikäisten kohdalla jatkunut. Humalajuominen tytöillä on jopa kääntynyt hieman nousuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän