Vanhemmat sallivat nuorten ryyppäämisen
Olen 15-vuotiaan vanhempi ja järkyttynyt, kuinka vanhemmat sallivat 14-15-vuotiaiden juomisen ja jopa ostavat näille alkoholia. Olen ajatellut, että tällainen tapa on tyypillistä reppanoiden ja kouluttamattomien vanhempien parissa, mutta näyttää olevan valitettavan yleistä ihan normaaleissa perheissä. Vaikeaa selittää omalle nuorelle, että nuoren elämään ei tarvitse kuulua alkoholi, kun kavereiden vanhemmat suorastaan edustävät tätä. Miten te toimitte?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.
Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.
Eli sitä sinun käyttöä ei valvottu?
Miten tuo valvonta käytännössä tapahtuu, kun kaikki, mitä minä olen nähnyt, pyörii juomineen ja kavereineen tuolla kylillä tai menee kaverin luo, kun siellä ei ole vanhempia kotona?
Olen se jolle äiti osti ja yhä sanon että ne nuoret kokeilee sitä alkoholia joko ilman vanhempia tai vanhempian valvonnan alla. Olen lapsilleni asiasta monesti keskustellut ja sanonut että sitten kun haluaa kokeilla on se turvallisempaa kotona. Tommonen ns Odota sitten kun olet 18 voi vaan yllyttää eikä estää tai sitten ne heti 18 v täytettyään vetää perskännit ja jotain tapahtuu. Tai pahimmoillaan vetelee huumeita kun se alko on niin pahasta. Aika kapeakatseista porukkaa täällä eikä minkäänlaista pedagogista näkemystä.
Meillä on ysiluokkalaisella kotiintuloajat (klo23) ja menen aina nuorta vastaan ovelle ja tsekkaan kunnon. En ole ostanut juomia eikä ole koskaan tullut humalassa kotiin, koska sitä ei sallita. Nuorella kavereita, joista osa juo, osa ei. Olemme keskustelleet paljon nuoren kanssa, miksi emme hyväksy ryyppäämistä. Emme ryyppää myöskään itse, joskus otan ravintolassa lasin viiniä.
Onko tämä ap joku uutinen? Ihan sama on toistunut vuosikymmenestä toiseen. Vanhemmatkin ymmärtävät sen, mikä merkitys Suomessa alkoholilla on ihmisen sosiaaliseen kehitykseen. Ilman alkoholia elämä on aika onnetonta. Toki liiallinen alkoholin juominen tekee ihan saman myöhemmin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.
Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.
Miten tuo valvonta käytännössä tapahtuu, kun kaikki, mitä minä olen nähnyt, pyörii juomineen ja kavereineen tuolla kylillä tai menee kaverin luo, kun siellä ei ole vanhempia kotona?
Se on osoitus siitä, että vanhemmat ovat kieltäneet juomisen, joten se tehdään ulkona tai piilossa kun vanhemmat poissa. En minäkään antaisi lasten ryypätä koko aikaa, mutta muutaman kerran antaisin kotona kokeilla niin jännitys asian ympäriltä katoaa.
Tutkimusten mukaan niiden perheiden lapset, joille vanhemmat ostavat alkoholia, kehittävät myöhemmin todennäköisemmin alkoholiongelman ja sairastuvat mielenterveysongelmiin. En ostaisi.
t. nuorisotyönohjaaja
Ehkä sosioekonominen asema vaikuttaa mutta oma kokemus on että lasteni kaveripiirissä alkoholinkäyttö on minimaalista verrattuna omaan nuoruuteen. Alkoholinkäyttökulttuuri on siistiytynyt valtavasti 90-luvulta jolloin itse olin teini-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ysiluokkalaisella kotiintuloajat (klo23) ja menen aina nuorta vastaan ovelle ja tsekkaan kunnon. En ole ostanut juomia eikä ole koskaan tullut humalassa kotiin, koska sitä ei sallita. Nuorella kavereita, joista osa juo, osa ei. Olemme keskustelleet paljon nuoren kanssa, miksi emme hyväksy ryyppäämistä. Emme ryyppää myöskään itse, joskus otan ravintolassa lasin viiniä.
Minkä kunnon sä tsekkaat? Huumeiden käyttöä et todennäköisesti edes huomaa, mutta olet huolissasi alkoholin käytöstä? Hiphurraa mitä vanhemmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan niiden perheiden lapset, joille vanhemmat ostavat alkoholia, kehittävät myöhemmin todennäköisemmin alkoholiongelman ja sairastuvat mielenterveysongelmiin. En ostaisi.
t. nuorisotyönohjaaja
Anna yksikin tutkimus asiasta. Ai niin,, sitä ei ole.
T. Yläkoulun erkkaope
Jo vain on ala-arvoista.. .reppanoiden ja kouluttamattomien......normaaleissa perheissä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osoitus siitä, että vanhemmat ovat kieltäneet juomisen, joten se tehdään ulkona tai piilossa kun vanhemmat poissa. En minäkään antaisi lasten ryypätä koko aikaa, mutta muutaman kerran antaisin kotona kokeilla niin jännitys asian ympäriltä katoaa.
Tämä ei edelleenkään edusta vastuullista vanhemmuutta. Tuo, että antaa kokeilla kotona alkoholia vanhempien luvalla, on ihan hölynpöly-vanhemmuutta. Näiden vanhempien lapsilla on tulevaisuudessa kaikkein eniten ongelmia alkoholin kanssa, koska vanhemmat ovat jo kotona kasvattaneet siihen, että alkoholi kuuluu luonnolliseksi osaksi elämää.
Mitään ei vaikuttanut vanhemmat jos kiinnosti kokeilla. Mitä ankarampaa ja kielteisempää suhtautumista niin sitä enemmän se kiinnosti.
Mistä vain löysi alkoholisoituneen hakijan kunhan sille antoi pari kaljapulloa palkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään vaikeuksia selittää omalle lapselleni. Olen aika montaa kertaa häneltä pyytänyt anteeksi häneltä sitä, että hän on syntynyt meidän perheeseen ja meidän lapseksi. 😂
Jos tämä tarkoittaa sitä mitä luin, miksi pyydät anteeksi ja vielä naurut päälle.
Meidän perheessä on arvomaailma, johon lapsemme on sopeutunut. Siihen arvomaailmaan ei kuulu alkoholi lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä olet oppinut omat tapasi käyttää alkoholia? Omalta perheeltäsi? Ystäväpiiriltäsi?
Minun vanhemmat kyllä käytti alkoholia, eivät kuitenkaan ostaneet sitä meille tai sallineet sen juontia kotona.
Itse en osta. Ja teen selväksi että en hyväksy alaikäisen päihteiden käyttöä. Kuitenkin koti on semmoinen, mihin nuori uskaltaa tulla, vaikka olisi toiminut toisin.
Ja nuoreni todella testaa näitä rajoja ja on kokeillut alkoa kavereiden mukana. Kerron miksi en sitä hyväksy, mutten tee siitä mitään peikkoa.
Vierailija kirjoitti:
t. nuorisotyönohjaaja
Tutkimuksiin vetoaminen on lähinnä naiivia ja eikä tittelinkään lisääminen loppuun ei tee vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. nuorisotyönohjaaja
Tutkimuksiin vetoaminen on lähinnä naiivia ja eikä tittelinkään lisääminen loppuun ei tee vaikutusta.
Kuulostat hyvin päihdeongelmaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.
En minä pohdi. Enkä ole täydellinen vanhempi. Se arvomaailma!
Ex miehen juuri tuon ikäinen poika alkoi ryypätä säännöllisesti. Mies toki puhuttu poikaa tämän jäädessä kiinni, mutta mitään rangaistuksia tai oikeaa puuttumista ei seurannut. Minulle mies aina puhui että tuon ikäisenä alkoholin käyttö on jo normaalia, että kyllähän hän itsekin tuossa iässä jo kokeili. Poika tuli lähes viikoittain jossain määrin juoneena kotiin.
Tässäkään ei kyseessä mikään reppanamies vaan lääkäri.
Olisit juonut joka tapauksessa vaikka vanhempasi eivät olisi sitä hankkineet. Se on loppujen lopuksi pienestä kiinni minkä polun se nuori valitsee.