Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat sallivat nuorten ryyppäämisen

Pohdiskeleva vanhempi
13.08.2023 |

Olen 15-vuotiaan vanhempi ja järkyttynyt, kuinka vanhemmat sallivat 14-15-vuotiaiden juomisen ja jopa ostavat näille alkoholia. Olen ajatellut, että tällainen tapa on tyypillistä reppanoiden ja kouluttamattomien vanhempien parissa, mutta näyttää olevan valitettavan yleistä ihan normaaleissa perheissä. Vaikeaa selittää omalle nuorelle, että nuoren elämään ei tarvitse kuulua alkoholi, kun kavereiden vanhemmat suorastaan edustävät tätä. Miten te toimitte?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan niiden perheiden lapset, joille vanhemmat ostavat alkoholia, kehittävät myöhemmin todennäköisemmin alkoholiongelman ja sairastuvat mielenterveysongelmiin. En ostaisi.

t. nuorisotyönohjaaja

Totta. Kyllä se nuoren alkoholin käytön tarkoitus on hengata omien kavereiden kanssa ja pitää hauskaa. Miksi opettaa juomaan kotona, tämä malli jatkuu aikuisenakin, kun lapsella oma perhe ja juo kotona omien lasten aikana.

Vierailija
42/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään vaikeuksia selittää omalle lapselleni. Olen aika montaa kertaa häneltä pyytänyt anteeksi häneltä sitä, että hän on syntynyt meidän perheeseen ja meidän lapseksi. 😂

Jos tämä tarkoittaa sitä mitä luin, miksi pyydät anteeksi ja vielä naurut päälle.

Meidän perheessä on arvomaailma, johon lapsemme on sopeutunut. Siihen arvomaailmaan ei kuulu alkoholi lapselle.

Yritin tavoitella ns huumoria. Meidän perheessä on meidän perheen säännöt, seuraukset, jne. Lapsen turha vedota, kun kaikki muutkin, kaikilla muillakin, jne.

Sori, olet meidän lapsi ja et nyt pääse niihin bileisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sosioekonominen asema vaikuttaa mutta oma kokemus on että lasteni kaveripiirissä alkoholinkäyttö on minimaalista verrattuna omaan nuoruuteen. Alkoholinkäyttökulttuuri on siistiytynyt valtavasti 90-luvulta jolloin itse olin teini-ikäinen.

Tuohan on ihan tutkittu juttu.

Vierailija
44/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sosioekonominen asema vaikuttaa mutta oma kokemus on että lasteni kaveripiirissä alkoholinkäyttö on minimaalista verrattuna omaan nuoruuteen. Alkoholinkäyttökulttuuri on siistiytynyt valtavasti 90-luvulta jolloin itse olin teini-ikäinen.

Laitetaan nuorille eteen paperi, jossa on rasti ruutuun kysymyksiä = totuus?

Vierailija
45/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan nuorille eteen paperi, jossa on rasti ruutuun kysymyksiä = totuus?

Esim. Tiedonkeruu tehtiin online-kyselynä Taloustutkimuksen kuluttajapaneelissa ja tutkimuksessa oli mukana 74 nuorta.

Vierailija
46/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 ja 16 ikäisten lasten vanhempana en voi samaistua tähän kirjoitukseen. Meillä ei ole havaintoa että nuoret olisi ikinä alkoholin tai muiden päihteiden kanssa lätränneet sen enempää kuin kaverinsakaan. Varmasti ovat saattaneet jossain kotibileissä siideriä tai olutta maistaa mutta missään nimessä ei ole ollut samanlaista läträämistä kuin meillä 70/80 luvulla syntyneillä oli ysärillä.

Mielestäni nykynuoret ovat tässä(kin) vanhempiaan fiksumpia. Oma käsitykseni on että ainakin meidän nuoret kavereineen pitää alkoholin juomista aika junttimaisena.

Vierailija
47/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut alkoholia alaikäisille. Joidenkin lasten kavereiden vanhemmat ostivat perusteluna, että tietävät, mitä lapsensa juovat. No he joivat ensin vanhempien ostamat sidukat ja sen jälkeen kaikkea, mitä käsiinsä saivat. Kyllä tätä asiaa tuli mietittyä siinä vaiheessa, kun oma lapseni oli päätynyt ostamaan pimeää vodkaa ja juonut sitä paremman puutteessa. Sidukkakaverit olivat osallistuneet viinan juontiin, joten vanhempien hankkima alkoholi oli vain lisännyt kulutetun alkoholin määrää. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta edelleenkään en toimisi toisin. Alkoholin ostaminen alaikäisille on laitonta ja syystä. Käräyttäisin välittömästi aikuisen, joka näin toimii, jos itse näkisin. Muissakin lastenkasvatusasioissa olen toiminut oman moraalini mukaan enkä kaikki muutkin -periaatteella. Olen itsekin käyttänyt alkoholia alaikäisenä, kiitos yhden kaverin äidin, joka osti meille viinaa. Olisi saanut olla ostamatta, todella vaarallista ja vastuutonta.

Vierailija
48/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14 ja 16 ikäisten lasten vanhempana en voi samaistua tähän kirjoitukseen. Meillä ei ole havaintoa että nuoret olisi ikinä alkoholin tai muiden päihteiden kanssa lätränneet sen enempää kuin kaverinsakaan. Varmasti ovat saattaneet jossain kotibileissä siideriä tai olutta maistaa mutta missään nimessä ei ole ollut samanlaista läträämistä kuin meillä 70/80 luvulla syntyneillä oli ysärillä.

Mielestäni nykynuoret ovat tässä(kin) vanhempiaan fiksumpia. Oma käsitykseni on että ainakin meidän nuoret kavereineen pitää alkoholin juomista aika junttimaisena.

Riippuu täysin kaveripiiristä ja teinin elämyshakuisuudesta. Tuuria geeniarvonnassa ja sosiaalisissa ympyröissä, joihin teini on heitetty.

Vierailija
49/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.

Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.

Juuri näin. Tyttäreni koulukaverit hankkivat pullon joltain nistitutulta. Ei kuulosta hyvältä sekään.

Vierailija
50/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin sijaan esim poliisit ovat huolestuneet lasten ja nuorten huumeiden käytön kasvusta. Toki myös hyvä kehitys alkoholin suhteen on pysähtynyt. Vaikka alaikäiset juovat vähemmän kuin ennen kuitenkin kolmannes esim yhdeksäsluokkalaisista juo.

Vierailija
51/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö ja lisääntyneet mielenterveysongelmat on tosi huono kombo. Nyt tarvittais vahvaa vanhemmuutta. Olen tosi huolissani, mihin meidän nuoriso on menossa.

Vierailija
52/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten alkoholinkäyttö seuraa koko väestön juomistrendejä. Kun alkoholipolitiikassa on tapahtunut jotain muutoksia, mihin väestön juominen on reagoinut, se on mennyt siihen samaan linjaan muiden ikäryhmien kanssa. Toki on niitäkin nuoria jotka omilta vanhemmiltaan saavat alkoholia, mutta suurin osa kuitenkin saa muilta henkilöitä.

Vierailija
53/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin käyttö ja lisääntyneet mielenterveysongelmat on tosi huono kombo. Nyt tarvittais vahvaa vanhemmuutta. Olen tosi huolissani, mihin meidän nuoriso on menossa.

+ ylipaino

Suomi on ohi.

Vierailija
54/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.

Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.

Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.

Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.

Eli sitä sinun käyttöä ei valvottu?

Miten tuo valvonta käytännössä tapahtuu, kun kaikki, mitä minä olen nähnyt, pyörii juomineen ja kavereineen tuolla kylillä tai menee kaverin luo, kun siellä ei ole vanhempia kotona?

No meidän nuori, kun menee kaverille yöksi, on siellä vanhempi/vanhemmat kotona. Olemme samoin ajattelevia vanhempina. Nuoret remppaa mopoja, ajelevat mönkkäreillä pitkin metsäteitä. Muutenkin kylillä kulkevat mopoilla, käyvät milloin kenenkin luona pulla kahvilla. Heidän kaveripiirissä on myös toisenlaisia nuoria, jotka eivät meillä tai muilla käy. Syynä ne päihteet.

Meidän nuori on tähän mennessä yöpynyt kotona tai muualla päihteittä.

Sen ohjeen olemme antaneet, että oli tilanne mikä hyvänsä, pitää uskaltaa soittaa kotiin tai tulla kotiin, jos maistellut/juonut. Kodin pitää olla turvallinen paikka, huolimatta kokeilusta. Emme kuitenkaan salli alaikäisen alkoholin käyttöä. Keskustelua riittäisi tämän jälkeen.

Vierailija
55/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jod vanhemmat eivät osta niin sitten ne kysyvät joltain ukolta ja tekevät tälle vastapalveluksen joka on yleensä seksiä.

Vierailija
56/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat on korkeakoulutettuja, työssäkäyviä, fiksuja ihmisiä. Ostivat minulle ja sisarelleni alkoholia ysiluokasta eteenpäin ja sallivat käydä yökerhoissa alaikäisenä muiden papereilla. Taisivat ajatella, että mieluummin sallivat meidän tehdä sen ja ovat näin tietoisia missä mennään ja tiedetään, että heiltä voi aina pyytää apua matalalla kynnyksellä, kun ei tarvitse salailla mitään.

Ei tullut nuorena tehtyä kännissä mitään ylitseampuvaa tai vaarallista (pahimmat jutut tapahtui vasta täysi-ikäisenä eikä nekään mitään kovin pahoja). Meistä sisaruksista tuli myös korkeakoulutettuja, fiksuja ja elämässä kaikilla saroilla menestyneitä ihmisiä.

Aion toimia samoin omien lasten kanssa, jos vaan he ovat sen luonteisia, että nään sen järkeväksi.

Vierailija
57/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona ehdoton ei alkoholille. Join sitä silti. Valehdeltiin esimerkiksi menevämme katsomaan leffaa kaverin luo ja sain luvan jäädä yöksikin, koska minuun luotettiin. Todellisuudessa ryypiskeltiin huolella. Koulut sujui hyvin eikä muita ongelmia.

Vierailija
58/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se jolle äiti osti ja yhä sanon että ne nuoret kokeilee sitä alkoholia joko ilman vanhempia tai vanhempian valvonnan alla. Olen lapsilleni asiasta monesti keskustellut ja sanonut että sitten kun haluaa kokeilla on se turvallisempaa kotona. Tommonen ns Odota sitten kun olet 18 voi vaan yllyttää eikä estää tai sitten ne heti 18 v täytettyään vetää perskännit ja jotain tapahtuu. Tai pahimmoillaan vetelee huumeita kun se alko on niin pahasta. Aika kapeakatseista porukkaa täällä eikä minkäänlaista pedagogista näkemystä.

Pedagoginen kasvattaja ei näe kultaa kaikessa mikä kiiltää! Heillä on jo kasvatus sitä luokkaa, että lapsilla oikeuden taju kohdillaan. Toki tiedän kasvattajia, jotka oman opiskelun ohessa ryyppäsi paljon, oli kuitenkin jo yliopistossa, että ikää oli.

Minä en ole pedagoginen kasvattaja, on kuitenkin järki päässä ja olen onnistunut samaa järkeä sisältämään lasteni ajatusmaailmaan.

Vierailija
59/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ysiluokkalaisella kotiintuloajat (klo23) ja menen aina nuorta vastaan ovelle ja tsekkaan kunnon. En ole ostanut juomia eikä ole koskaan tullut humalassa kotiin, koska sitä ei sallita. Nuorella kavereita, joista osa juo, osa ei. Olemme keskustelleet paljon nuoren kanssa, miksi emme hyväksy ryyppäämistä. Emme ryyppää myöskään itse, joskus otan ravintolassa lasin viiniä.

Meillä jokseenkin samoin, en tsekkaa nuorta, luotan häneen. Nuori tulee itse meidän luo joko olohuoneeseen tai keittiöön. Siinä kuunnellaan nuoren kuulumisia. On aloittanut lukion.

Vierailija
60/127 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.

Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.

Eli sitä sinun käyttöä ei valvottu?

Miten tuo valvonta käytännössä tapahtuu, kun kaikki, mitä minä olen nähnyt, pyörii juomineen ja kavereineen tuolla kylillä tai menee kaverin luo, kun siellä ei ole vanhempia kotona?

Se on osoitus siitä, että vanhemmat ovat kieltäneet juomisen, joten se tehdään ulkona tai piilossa kun vanhemmat poissa. En minäkään antaisi lasten ryypätä koko aikaa, mutta muutaman kerran antaisin kotona kokeilla niin jännitys asian ympäriltä katoaa.

Kun kasvatus kohillaan, ei jännitystä synny.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi