Ohuet hiukset, leikkaisitko lyhyeksi?
Iän myötä hiukset ohentuneet, pituus nyt hiukan yli olkapään. Leikkauttaisitko lyhyeksi vai antaisitko olla pitkät mutta ohuet? Millainen kampaus olisi lyhyenä hyvä, ettei olisi liian täti/mummomalli?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Jos syö biotiinia, saako sillä tavalla ohuista hiuksista paksummat? Vai auttaako mitään? Onko yhtä tyhjän kanssa?
Mielestäni ei auta. Hiukset, kynnet ja sääri-/ kainalokarvat kasvavat kyllä tosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
lyhyeksi leikkaaminen vanhentaa aina, täysin riippumatta siitä, onko sinulla ohut vai paksu tukka. Älä tee virhettä vain koska se pitää tehdä. Ohut tukka muuten usein näyttää vielä ohuemmalta lyhyenä.
Kyllä se on pitkä tukka, joka vanhentaa ja "vetää" kasvoja alas päin.
Lyhyt tukka nuorentaa, kun se on hyvin leikattu. On helppo hoitaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lyhyeksi leikkaaminen vanhentaa aina, täysin riippumatta siitä, onko sinulla ohut vai paksu tukka. Älä tee virhettä vain koska se pitää tehdä. Ohut tukka muuten usein näyttää vielä ohuemmalta lyhyenä.
Kyllä se on pitkä tukka, joka vanhentaa ja "vetää" kasvoja alas päin.
Lyhyt tukka nuorentaa, kun se on hyvin leikattu. On helppo hoitaakin.
ei nuorenna. se voi vetää kasvonpiirteitä ylöspäin tai se voi tuuheamman ja pallomaisemman näköisenä taspainottaa muutenkin lihavaa naamaa mutta ikinä se ei nuorenna, koska vaikutelma on aina kaikesta huolimatta toimistotätimäisempi.
Asian näkee esim. YouTubessa, jossa on paljon vanhempien naisen muutosleikkivideoita. Meikillä ja tukkamuutoksella saadaan aikaan huimaavia muutoksia. Ja järjestään lähdetään siitä, että tukka leikataan tätipituuteen. Meikillä saadaan aikaan mieletön, oikeasti nuorentava muutos mutta lyhyempi tukka pilaa kokonaisuuden. Pahaa tekee niiden naisten takia, jotka vuosia kasvattavat pitkää tukkaa ja sitten joku pätkäisee sen muuttamisen ilosta. Ja se ei vanhempana kasva samalla tavalla enää sitten takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat löysän ranskalaisen letin laitettua, se näyttää hyvältä ohuessakin tukassa, ainakin minulla. Kampaaja alunperin teki mulle semmoisen, nyt teen itse. Entä kevyet raidat piristämään ?
Minulla on niin ohut tukka, että letti olisi ohuempi kuin pikkurilli. Silti pidän tukan pitkänä.
Ohut hius on ilmavaa ja kun vähän pinneillä kiinnittelee takaa, siiihen saa optista harhaa ja ihan jo pesemällä se pysyy aika kuohkeana.
Jos laitan tukan kiinni, ikää tulee heti kymmenen vuotta lisää. En neuvo kenellekään tukan pätkäisemistä. Kyse ei ole vain siltä, miltä se näyttää vaan ihmissilmän psykologisesta puolesta. Me koemme lyhyen tukan naisella aikuisen naisen tukkana. Lisäksi piirteet tulevat eri tavalla esiin lyhyen tukan kanssa. Kaula paljastuu, hamsteripussit samoin... monta syytä pitää pitkä tukka. Viestiihän se myös nuorekasta asennetta elämään.
Joku sanoi omaavansa maantienvärisen tukan. Se on kaunis sävy, jota usein aivan turhaan mollataan ja sävytetään piiloon.
Vaikka olen jo yli kuuskymppinen, en ole ikinä tajunnut ranskalaista tms. lettiä. Siinä vedetään tukka niin kireälle sivuista ja päältä, että se soi. Kuvat otetaan suoraan edestä. Missä se vaivalla tehty kaunis letti on? Vanhan ajan kuvissa letti oli aina laitettu, ei siis letitetty, kuvissa toisella puolella päätä näkyen kauniisti kuvassa. Isoisoäidilläni oli käsivarren paksuinen peffaan ulottuva letti. Ai että on kaunis kuva. Naimisiin mentyään ja lapsia saatuaan pätkäisi letin pois. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat löysän ranskalaisen letin laitettua, se näyttää hyvältä ohuessakin tukassa, ainakin minulla. Kampaaja alunperin teki mulle semmoisen, nyt teen itse. Entä kevyet raidat piristämään ?
Ranskalainen letti on ihana, mutta ei onnistu lasimaisilla ja liukkailla hiuksilla.
Niin on ihana. Mulla muuttui hiuslaatu harmaantuessaan. Ekat harmaat tuli jo 30 vuotiaana ja äkkiä väriä peittämään ne. Nyt on kokonaan harmaat ja liukkaat ja lasimaiset kuitenkin paksummat kuin alkuperäiset. Aiemmin oli ohuet ja luonnonkiharat vaan eipä ole enää.
Mulla on ohuet hiukset ja päänahka paistaa. Ärsyttävää. Onnekseni hiukseni ovat hieman luonnonkiharat, se pelastaa paljon. Monesti saan kehuja hiuksistani, vaikka todellisuudessa ne ovat harvat ja ohuet. Lyhyeksi en leikkaa, koska en halua muistuttaa äitiäni. Ja vaarana on, että kampaaja leikkaa polkan, mikä ei sovi mun kasvoihin, eikä tyyliin muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkka, vähän kerroksittain. Tukka menee itsestään kuohkeaksi suihkun ja föönin jälkeen.
Kuinkas tuollainen leikataan? Kerrokset alle, väliin vai ihan päälle? Ja monenko sentin kertostus tarvitaan latvaan?
se vaatiikin taitavan kampaajan, valitettavan moni suomalainen kampaaja tuntuu osaavan leikata sitä suoraa mallia eikä juurikaan muotoilla(kerrostaa, tarvittaessa ohentaa tms) hiuksia. Se muotoilu pitää osata tehdä toki hiustyypin mukaan. Itselläni on paksu tukka( en ole keulimassa täällä), mutta sekin vaatii oikean leikkaustekniikan, muuten lopputulos on sama kuin olisi antanut kaverille keittiösakset kouraan ja parin viikon päästä näyttää siltä ettei ole kuukausiin käynyt kampaajalla, kokemusta valitettavasti on. Hyvin leikattu tukka asettuu lähes itsestään tai kevyellä föönauksella ns. arkikampaukseksi. Siistiä ja vähän muotoiltua polkkaa suosittelen itsekin. Ja siitä hyvästä kampaajasta kannattaa olla valmis maksamaankin vähän enemmän. Tukka hyvin-kaikki hyvin, pätee ihan kivasti yleisen olemuksen nostattajana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään universaalia totuutta siitä kannattaako juuri ap:n leikata lyhyet vai ei. Joillekin sopii super hyvin lyhyet ja toisille ei taas ollenkaan. Pitäisi nähdä, jotta osaa neuvoa. Oma mielipiteeni on, että lyhyimmilleenkin kuitenkin lyhyt polkka naiselle. Siitä lyhyempää en ole nähnyt naisen päähän sopivana ikinä. Mummoni leikkasi joskus todella lyhyet hiukset ja pitkänaamaisena ei sopinut kyllä yhtään! Onneksi hänellä nykyään aina polkka tai pitkä polkka.
Itselläni on sellaiset klassisen upeat, pitkät, paksut, kuparinväriset ja loivilla laineilla olevat hiukset. Hiuslaatu kuin hevosenjouhi ja kiiltää. No arvatkaapa miltä ne näyttää lyhyenä, vaikka juuri polkkana? Aivan järkyttävät! Latvat leviää ja pää näyttää kolmioleivät. Ihan sama kuinka kerrostaa tai ohentaa. Mikään muu ei siis käy, kun hiusten pitäminen pitkänä. Kampaukset eivät pysy kun hiukset painaa niin paljon, jos ei sitten laita pullollista lakkaa ja tuhatta pinniä päähän. Kiharat suoristuu, varsinkin jos keli on kostea/sataa. Onhan nämä myös raskaat ja tunkkaisetkin varsinkin näin kesällä. Kadehdin niitä jotka voivat pitää esim. Polkkaa, jossa nätit kiharat tms. Helppolaittoiset hiukset.
Minulla on ystävä, jolla on myös todella paksut, mutta lasimaiset hiukset. Ei voi kihartaa, ei laittaa nutturaa tai lettiä vaan aina sama pitkä suora malli. Ne eivät paina kuitenkaan niin paljoa, että olisivat päätä myöten. Todella kauniit ja helpot hiukset, pese ja ota rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani 60-luvulla nuorilla ja keski-ikäisillä naisilla oli lyhyt tukka, usein kihara (permanentti tai yöksi papiljotit), ja nuoret muodikkaat neidit föönasivat lisää tuuheutta. Pitkä suora tukka oli pikkutytöillä, mummoilla ja hipeillä. Viimeistään kun alkoi lähestyä rippikouluikää, tukka lyheni ja pysyi lyhyenä vuosikymmeniä, kunnes iän myötä ei enää jaksanut hoitaa ja antoi kasvaa pitkäksi.
Ehkä siksi kysymys tuntuu vähän hassulta, kun olen varttunut ympäristössä, jossa pitkä suora oli hoitamattomuutta ja ponnari vain pikkutytöille.
80-luvulla oli kivoja lyhyitä malleja. Pitkä keskijakaustukka oli ummehtunut uskovaistukka. Nykyään ihan kaikilla nuorilla on pitkä suoristettu keskijakaustukka. Tylsää.
Ai oli vai? Silloin piti olla mahdollisimman pienillä rullilla permanentattu hius, joka kuivattiin föönillä pää alaspäin. Kavereiden kesken kilpailtiin, kenellä on isoin tukka. Niin ja pituus oli puoleen selkään sekä rännimalli etutukka sekin tietysti pöyheä. Mahdollisimman stydiä hiuslakkaa ruiskittiin pää alaspäin ja huitaistiin itsensä suoraksi eikä tukkaan koskettu sen jälkeen. Näin kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien myötä ohuet puolipitkät hiukseni ohenivat entisestään. Tämä toimi minulla: päänahkaseerumi esim. Plantur 39. Voi käyttää ohjeiden mukaan, mutta minä hieroin joka toinen ilta päänahkaan ja aamulla pesin (tuuheuttavalla) shampoolla, ei hoitoainetta. Pesun jälkeen ei muotovaahtoa, koska on liian painava, suihke hiuksiin ( ei päänahkaan ja ei kovin paljoa) ja föönaan hiukset pää alaspäin. Minä käytän elvitalin 2% kosteusseerumia. Jotta hiukset eivät rasvoitu nopeasti, käytän ilmakiharrinta ja todella revin hiukset irti päänahasta. Sitten vielä yksi pisara hiusölyä kämmeniin ja varovasti latvoihin. Lopuksi suihkaus hiuslakkaa kriittisiin kohtiin.
Aikamoinen operaatio kaikkiaan! Mutta kiitos ideoista!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ohuet hiukset ja vaihdevuodet ohensivat edelleen. On olleet lyhyemmät, ja pidemmät, ja ei ne lyhyempinä näytä paksummilta, vaan vain lyhyemmiltä.
Minä pidän pidemmistä hiuksista, olkapäilleja vähän yli, rakastan ponnaria, vaikka se ei olisi niin paksu. Kuka sen on määrännyt, että vain paksut hiukset ovat kauniit? Minä en anna yhdenkään kampaajankaan puhua negatiivisesti hiuksistani ja toitottaa, millaiseksi pitää leikata ja millaista sampoota pitää köyttää, että näyttäisi paksummalta.
Raidat ehkä antaisivat volyymiä, mutta myös kuluttavat hiusta, jolloin ei pysy niin kauniina. Ja herkästi raidatovat kohta = koko pään vaalennus. Eli luonnollisella värillä mennään. Kaunis maantienväri, hieman harmaata mukana.
Juuri näin.
Ohuet, pitkät, kaunis maantienväri ja vähän harmaata mukana minulla myös.
Eipä usein tule vastaan, melko ainutlaatuista on. Miksi kaikilla pitäisi olla terävä polkka tai pirteä kouvolatukka? Teinit ymmärrän, että ajattelevat olevansa yksilöllisiä kun hukkuvat massaan, mutta aikuiset naiset?
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat käyttää ohennussaksia vaikka kieltäisi. Aina on silputtu latva, ohentaa entisestään ja tulee kuluneennäköinen tuoreeltaan. Niin kyllästynyt tähän.
Mä pyydän latvan rikkomista että näyttäisi luonnolliselta, mutta yleensä saan järkyn kerrostuksen. Yksi kampaaja suostui happamasti pitkän maanittelun jälkeen. En noussut tuolista ennen kuin lupasi.
Pitäisköhän meidän vaihtaa kampaajaa?
Vai tekeekö ne aina päinvastoin kuin asiakas pyytää? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä näytä! Mulla on sellainen noin puolentoista lyijykynän paksuinen letti. Pidin pitkää tukkaa ja se läsötti aina pitkin päätä, vaikka miten föönäsi ja rullasi (koska hiuslaatu on mulla sellainen superlötkö vauvatukka, eli pehmeä ja ryhditön) ja rasvoittui päivässä. Ponnarilla laittaessa piti tosi huolella kammata ja asetella hiukset, että päänahka ei paistanut läpi. Kyllästyin säätämään hiusten kanssa, pätkäsin polkan ja oho! En näytä enää iltapäivällä siltä, että lehmä on nuollut mun päätä.
Tosi usein kyllä ihmiset väittää, että niillä on ohut tukka, vaikka niillä ei edes ole. Voi toki olla, että mulla ei ole ohut tukka, vaan superohut?
Sulla on vähän tukkaa. Mulla on taas hiuksia runsaasti, mutta laatu kuin vauvalla, päänahka ei näy, mutta hiusten määrä painaa pitkin päätä (sanoi kampaaja)
Aika moni olisi riemuissaan siitä, että hiuksia on runsaasti päässä. Minusta on täysin absurdia valittaa, vaikka yksittäiset suortuvat olisivatkin ohuet, jos niitä kuitenkin on paljon.
Entä jos tällaisilla ihmisillä (kuten sinulla) olisikin paksu ja karkea tukka? Olen satavarma, että siinä tapauksessa valittaisivat, kuinka vaikea sellaisesta on saada nättiä ja aina menee takkuun ja kuinka on raskasta olla ja kuuma kesällä ja (kuten eräässä ketjussa hiljattain) hirvikärpänen oli päässä eikä sitä saatu millään ilveellä pois tuuheiden hiuksien seasta.
Jotkut valittavat aina.
'Paljon hiuksia' on kuitenkin universaali ihanne. Naurettavaa, että sellaiset hiukset omaavat tulevat näihin ketjuihin - joissa kyse ei ole pelkästään ohuista suortuvista, vaan nimenomaan myös siitä, että hiuksia ei (enää) ole paljon - vinkumaan, vaikka tietävät hyvin, että monelle muulle heidän hiuksensa olisivat suoranainen taivaan lahja.
Klassinen polkkatukka sopii lähes kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ohuet hiukset ja vaihdevuodet ohensivat edelleen. On olleet lyhyemmät, ja pidemmät, ja ei ne lyhyempinä näytä paksummilta, vaan vain lyhyemmiltä.
Minä pidän pidemmistä hiuksista, olkapäilleja vähän yli, rakastan ponnaria, vaikka se ei olisi niin paksu. Kuka sen on määrännyt, että vain paksut hiukset ovat kauniit? Minä en anna yhdenkään kampaajankaan puhua negatiivisesti hiuksistani ja toitottaa, millaiseksi pitää leikata ja millaista sampoota pitää köyttää, että näyttäisi paksummalta.
Raidat ehkä antaisivat volyymiä, mutta myös kuluttavat hiusta, jolloin ei pysy niin kauniina. Ja herkästi raidatovat kohta = koko pään vaalennus. Eli luonnollisella värillä mennään. Kaunis maantienväri, hieman harmaata mukana.
Juuri näin.
Eipä usein tule vastaan, melko ainutlaatuista on. Miksi kaikilla pitäisi olla terävä polkka tai pirteä kouvolatukka? Teinit ymmärrän, että ajattelevat olevansa yksilöllisiä kun hukkuvat massaan, mutta aikuiset naiset?
Tule sitten kertomaan, kuinka ihanaa, yksilöllistä ja ainutlaatuista on, kun pitkä ja ohut tukkasi onkin niin ohut, että sinulle huudellaan "kaljua" kulkiessasi kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajat käyttää ohennussaksia vaikka kieltäisi. Aina on silputtu latva, ohentaa entisestään ja tulee kuluneennäköinen tuoreeltaan. Niin kyllästynyt tähän.
Mitä ihmettä? Mun piti etsimällä etsiä kampaaja joka osaa ohentaa kun useimmat ei osannut kuin kerrostaa. Mulla niin paksu tukka että pakko ohentaa reilusti muttei nuoremman polven kampaajat tuntunut osaavan. Ap:lle sanoisin, että ei ainakaan polkkaa lyhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Eipä usein tule vastaan, melko ainutlaatuista on. Miksi kaikilla pitäisi olla terävä polkka tai pirteä kouvolatukka? Teinit ymmärrän, että ajattelevat olevansa yksilöllisiä kun hukkuvat massaan, mutta aikuiset naiset?Tule sitten kertomaan, kuinka ihanaa, yksilöllistä ja ainutlaatuista on, kun pitkä ja ohut tukkasi onkin niin ohut, että sinulle huudellaan "kaljua" kulkiessasi kaupassa.
Mulle ei ole koskaan huudeltu mitään, vaikka sitä kaljua näkyy. Ja juup, se ohut, lasimainen tukka rasvoittuu ja menee päätä myöten..
Kritisoin voimakkaasti sitä, että _jokaisen_ liimaletin pitäisi leikata polkka ja värjätä se punaiseksi. Tai kananperse kulloisessakin muotivärissä. Sama kalju päänahka sieltä paistaa sittenkin.
Maantienvärinen harmaantuva liehuke on yksilöllinen juuri siksi, että niin harvalla on. Mulle tosin aika sama, tärkeintä että itse tykkään. Kunhan sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosien myötä ohuet puolipitkät hiukseni ohenivat entisestään. Tämä toimi minulla: päänahkaseerumi esim. Plantur 39. Voi käyttää ohjeiden mukaan, mutta minä hieroin joka toinen ilta päänahkaan ja aamulla pesin (tuuheuttavalla) shampoolla, ei hoitoainetta. Pesun jälkeen ei muotovaahtoa, koska on liian painava, suihke hiuksiin ( ei päänahkaan ja ei kovin paljoa) ja föönaan hiukset pää alaspäin. Minä käytän elvitalin 2% kosteusseerumia. Jotta hiukset eivät rasvoitu nopeasti, käytän ilmakiharrinta ja todella revin hiukset irti päänahasta. Sitten vielä yksi pisara hiusölyä kämmeniin ja varovasti latvoihin. Lopuksi suihkaus hiuslakkaa kriittisiin kohtiin.
Aikamoinen operaatio kaikkiaan! Mutta kiitos ideoista!
Korkeintaan 15 minuuttia koko proseduuriin. Selitin ehkä liian perusteellisesti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Tulee mieleen ex-pomoni oikein nätisti leikatut pirteät lyhyet hiukset, tekivät koko olemuksesta reippaan.
En kyllä tavoittele mitään "pirteää" ja "reipasta" lookkia.
Toisille nyt vaan sopii lyhyet ja kauniisti laitetut hiukset oli sitten ohut tai paksu tukka. Kummallinen oletus, että usein päätä pitkin menevät ohuet hiukset näyttäisivät nuorekkaalta. Eivät näytä. Hyvä kampaaja osaa leikata kauniisti hiukset kuin hiukset. Toki heille tulee rahaa paremmin, kun lyhyitä hiuksia pitää leikata usein. Itselläni on ohuet luonnostaan taipuisat hiukset ja nyt vaihteeksi malli a la Purra. Helppo heittää nutturalle tai antaa roikkua. On ollut lyhyttä ja pitkää ja onnekseni kasvot ovat kauniit ja symmetriset sekä pään muoto miten sen sanois normaali, ei peruna eikä puikula eikä hörökorvia. Mikään hiusmalli ei nuorenna minua eikä ole tarpeenkaan.