Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koeajalla, minua kohdellaan huonosti :(

Vierailija
12.08.2023 |

Olen vielä kuukauden koeajalla uudessa työssä eli olen nyt ollut nykyisessä työpaikassa 5kk. Tuntuu, ettei esimies pidä minusta. En tiedä mitä tehdä. Jostain minun on saatava rahaa, joten en halua jäädä työttömäksi. Mutta en taida haluta jatkaa tässä nykyisessä työssä. Itse työ on mukavaa, mutta esimies ei. Esimiehen kanssa ei tarvitse joka päivä olla tekemisissä, mutta viikoittain kuitenkin.

Perehdytys oli käytännössä olematonta ja matkan varrella on tullut sanomista, miksi olen toiminut tietyllä tavalla. Olen asiallisesti ja rauhallisesti sanonut, etten ole tiennyt toimintapaa yllättävässä tilanteessa, mutta hyvä tietää jatkossa, miten toimia. Tähän ei olla pahoiteltu tai todettu, että aivan, tämä on jäänyt sinulle kertomatta. Päinvastoin, sanottu "Juu, kyllä täällä on ollut tapana niin toimia."

Meillä saa ottaa lisävuoroja kalenterista, mutta ensin tulee ilmoittaa asia esimiehellä. Jos lähetän viestin ja kerron, että voin tehdä x ja x lisävuorot. Esimies ei reakoi mitenkään viesteihin. Niistä ei sitten vaan puhuta. Enkä niitä vuoroja saa. Jos kysyn kasvotusten, saitko viestini, niin tulee erinäistä epäselvää vastausta "Niin hei juu, unohdin ilmoittaa, ne on jo mennyt toiselle". Esimiehellä on selkeästi kaksi "suosikkia", joiden kanssa kaveeraa ja ainakin näyttää, että heillä on paljon "inside" -juttuja.

Esimiehelläni on myös esimies. Mutta olen koeajalla, enkä tiedä, saanko vaikean ihmiset leiman, jos otan häneen yhteyttä? En kertakaikkiaan tiedä mitä tekisin :(((

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on trolli.

Tarina-tädin käsialaa.

Vierailija
22/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hommassa ei ole jatkuvuutta, hommaisin saikkua loppuajaksi ja etsisin uutta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hakea sairauslomaa, koska en ole kipeä. Voin oikein hyvin ja pidän työstäni, työpäivistä ja asiakkaista. Esimiehen käytös on se, joka harmittaa. -ap

Vierailija
24/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on se huono kohtelu?

Onko se sitä, ettet saanut haluamasi lisävuoroja ja että sinua neuvottiin työtehtävissäsi?

Jos tämä on huonoa kohtelua niin paikan vaihto kannattaa.

Vierailija
25/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siellä tekemässä töitä, et kaveeraamassa pomon kanssa. Tee työsi hyvin, siitä sinulle maksetaan.

Vierailija
26/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on huonoa kohtelua, ettei esimies vastaa viesteihin, joissa on selkeä kysymys. Tai jos yritän hänelle soittaa (sanottu, että aina voi soittaa), niin viestiini ei vastata. Seuraavana päivänä kasvokkain kysytään hämmästyneesti "oliko sulla jotain asiaa, kun eilen soitit? Huomasin vasta töihin tullessa että olit yrittänyt soittaa". Asia on jokin työhön liittyvää (luonnollisesti). Työpaikalla ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole ollut muita ja olisin kysynyt neuvoa johonkin asiaan, minkä uuden äärellä olen.

Se on mielestäni huonoa kohtelua, ettei minulle ole esimerkiksi kerrottu, miten asia X hoidetaan. Sitten kun asiasta kysyn, tuskaillaan ja pyöritellään silmiä vastauksen lomassa. Ja asia on sellainen, mitä on mahdoton edes yrittää päätellä itsenäisesti.

Se on myös huonoa kohtelua, että kysytään ivallisesti, miksen ole tehnyt asiaa X iltavuorossa. Kukaan ei ole kertonut, että sellainen asia tulee tehdä. (Saatikka, miten se asia tehdään!!). Kun kerron, etten ole tiennyt, mutta on hyvä tietää jatkossa, niin sanotaan "Joo kyllä tottakai se kuuluu tehdä". Tulee ihan sellainen olo, että minua pidetään jotenkin yksinkertaisena ja tyhmänä? Kuinka ihmeessä voisin tietää!

Tai se, että minulle soitetaan vapaa päivänä ja kysytään, miksen ole lisännyt palkkataulukkoon tehtyjä lisätunteja. Selviää, että KYLLÄ OLEN, mutta esimiehelle on tullut jokin virhe asian suhteen. Sitten sanotaan vaan "joo no asia ratkes". Ei mitään pahoittelua tms., kuten "Pahoittelut vapaa päivänä asialla häiritsemisellä, olitkin sovitusti asian jo hoitanut".

- ap 

Vierailija
27/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika. Miksi et ole hakenut uutta työtä?! Minä hankin työpaikan ja ilmoitin pomolle että lähden. Kuspiä vänkkäsi että et voi, sanoin voin koska on koeaika. Heippa. Sinne jäi lehmä ammumaan järkyttyneenä kun kynnysmatto vedettiin alta

Vierailija
28/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta perehdytyksestä kannattaa kysyä jo työpaikkahaastattelussa. Jos unohdit kysyä jo haastattelussa, niin mikään ei estä sinua kysymästä kunnollisesta perehdytyksestä myöhemminkin. Kuuluu kyllä työnantajan vastuuseen perehdyttää työntekijä kunnolla työhönsä. Ja sano suoraan sille esimiehelle kahden kesken, että koit työvuorojen sopimisessa ja viestien vastaamisessa epäasiallista käytöstä häneltä - ja toivo häneltä siihen parannusta, että voisit tehdä työsi hyvin - olethan tehnyt työsi muuten hyvin. Jos esimiehesi jatkaa epäasiallista käytöstä, ole yhteydessä esimiehesi esimieheen.

Joka tapauksessa, voimiahan tämä syö, ja voi masentaakin pidemmän päälle jos sinua ei kuunnella. Sinuna etsisin toista työpaikkaa kaikelta varalta. Rohkea rokan syö ja omia puolia on pidettävä aina.

Vierailija
29/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain välipalautetta (sano, että haluat kehittyä) ja tee päätös sen jälkeen.

Vierailija
30/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se on huonoa kohtelua, ettei esimies vastaa viesteihin, joissa on selkeä kysymys. Tai jos yritän hänelle soittaa (sanottu, että aina voi soittaa), niin viestiini ei vastata. Seuraavana päivänä kasvokkain kysytään hämmästyneesti "oliko sulla jotain asiaa, kun eilen soitit? Huomasin vasta töihin tullessa että olit yrittänyt soittaa". Asia on jokin työhön liittyvää (luonnollisesti). Työpaikalla ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole ollut muita ja olisin kysynyt neuvoa johonkin asiaan, minkä uuden äärellä olen.

Se on mielestäni huonoa kohtelua, ettei minulle ole esimerkiksi kerrottu, miten asia X hoidetaan. Sitten kun asiasta kysyn, tuskaillaan ja pyöritellään silmiä vastauksen lomassa. Ja asia on sellainen, mitä on mahdoton edes yrittää päätellä itsenäisesti.

Se on myös huonoa kohtelua, että kysytään ivallisesti, miksen ole tehnyt asiaa X iltavuorossa. Kukaan ei ole kertonut, että sellainen asia tulee tehdä. (Saatikka, miten se asia tehdään!!). Kun kerron, etten ole tiennyt, mutta on hyvä tietää jatkossa, niin sanotaan "Joo kyllä tottakai se kuuluu tehdä". Tulee ihan sellainen olo, että minua pidetään jotenkin yksinkertaisena ja tyhmänä? Kuinka ihmeessä voisin tietää!

Tai se, että minulle soitetaan vapaa päivänä ja kysytään, miksen ole lisännyt palkkataulukkoon tehtyjä lisätunteja. Selviää, että KYLLÄ OLEN, mutta esimiehelle on tullut jokin virhe asian suhteen. Sitten sanotaan vaan "joo no asia ratkes". Ei mitään pahoittelua tms., kuten "Pahoittelut vapaa päivänä asialla häiritsemisellä, olitkin sovitusti asian jo hoitanut".

- ap 

Huono esimies sinulla. Tosiaan etsi vaan toinen työpaikka, jossa on parempi esimies. Minulla on omakohtaista kokemusta huonosta esimiehestä ja voin sanoa, että pikkuhiljaa se murentaa sinun työnilosi ja itsetuntosi. Sellaiseen ei pidä jäädä.

Vierailija
31/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppauksista. En ymmärrä, miten hän voi toimia esimihenä, kun kohtelu on täysin epäasiallista. En tiennyt, että tämä on alalle yleistä. Kai se täytyy sitten vain alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Toki pelkona on, että koeajan jälkeen työsoppari ei jatku, enkä löydä uutta työtä heti.. En ole ollut kertaakaan pois, olen aina ollut ajoissa, olen tehnyt pyydetyt ylityöt, olen YRITTÄNYT ottaa lisävuoroja... Tuntuu kurjalta, kun olen parhaani yrittänyt. -ap

Vaikka millä alalla löytyy veemäistä kohtelua. Kyllä ihmettelisin, jos löytäisin sellaisen työpaikan, josta ei muutama 'vaikea' ihminen löytyisi.

t. kokemusta on

Vierailija
32/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että saatat olla työpaikallasi aika yksin, ellet sitten pääse esimiehesi suosikkityöntekijöihin. Kuulostaa arvelluttavalta työpaikalta. Karsastan aina tämmöistä, että esimiehellä on ne suosikit ja sitten jos et ole samanlainen tai nuoleskele, olet 'hankala', erilainen...vaikka tekisit työsi hyvin

Vierailija
33/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Soitan huomenna kahteen uuteen työpaikkaan. Kummassakaaan ei ole haku päällä, mutta aina voi kysyä. Työ olisi melko samanlaista, kuin tällä hetkellä. Olette oikeassa.. tämä tulee syö itsetuntoa ja on henkisesti rankkaa. Haluan arkeeni vakautta ja "perusturvaa", en tälläistä käytöstä. -ap

Vierailija
34/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä epäilen. Mutta koeajallahan minut voi sanoa vain suoraan, koska tahansa "irti"? Miksi he odottavat koeajan loppuun asti? Olen tehnyt mielestäni työni hyvin ja asiallisesti.

- ap

Sinut voidaan irtisanoa milloin tahansa, olipa koeaikaa tai ei. Irtisanomiseen vaan pitää olla aina asiallinen syy.

Koeajalla työsuhteesi voidaan PURKAA, ja se on eri asia. Sinun sijassasi katselisin kaiken aikaa uutta työpaikkaa.

Onko työsi osa-aikaista, kun lisävuoroja olisi niin paljon tarjolla? Eihän suosikit muuten niitä voisi jatkuvasti ylitöinä tehdä. Hae nyt oikeaa kokoaikatyötä muualta.

Vierailija
35/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys esimiehesi esimieheen tai Pamiin. Esimiehesi käyttäytyy epäasiallisesti sinua kohtaan. Laita paska kärsimään. Minulle on käynyt noin usein. Suomi on täynnä vttumaisia ja osaamattomia esimiehiä.

Pamiin?

Miksi ihmeessä?

Soitin sinne ja sanoivat ettei kuulu heille pätkän vertaa..

Ei tietenkään kuulu, jos et ole PAM:n jäsen. Joku ilmeisesti piti itsestään selvänä, että PAM:iin kuuluvien työpaikassa on tuollaista. Oikea osoite on AVI:n työsuojeluviranomainen.

Vierailija
36/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla testaan ehdokkaan kykyjä selvitä eteen tulevista yllättävistäkin tilanteista sekä sopeutumista työyhteisöön. 

Vierailija
37/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kuulostaa siltä ettet ole tervetullut siihen työpaikkaan. Kannattaa alkaa katsella jo muuta työtä.

Vierailija
38/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti pomosi on hankala muillekin kuin vain sinulle. Tuollainen pomotyyppi selviää suosimalla muutamia alaisiaan, jolloin jos joku valittaa aina löytyvät ne pari häntä nuoleskelevaa alaista. " Ei meillä mitään ongelmia ole ja tuo uusi on se hankala". 

Ota selvää kuinka moni muu alainen on joutunut hankauksiin hänen kanssaan. Uskon,että sinua ennen siellä on kärvistellyt muitakin ja joutunut lähtemään pois hankalan pomon takia. Ja kun kukaan ei uskalla sanoa mitään sama pomo saa toimia samalla tavalla aina.

Jos teet työtä, johon on vaikea saada ihmisiä töihin et menetä yhtään mitään ottamalla Pamiin yhteyttä sekä vielä keskustelemalla rauhallisesti, asiallisesti ja perustellen koeajastasi ylemmän esimiehen kanssa. Älä syytä, vaan kuvaile tilanteesi yhtä fiksusti kuin AV:lla.

Sinua ei irtisanota, koska et ole tehnyt mitään virhettä työssässi. Enemmän heillä saattaa olla pelko takamuksissa, että sinä päätät lähteä.

Vierailija
39/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä epäilen. Mutta koeajallahan minut voi sanoa vain suoraan, koska tahansa "irti"? Miksi he odottavat koeajan loppuun asti? Olen tehnyt mielestäni työni hyvin ja asiallisesti.

- ap

Koeajalla ei riitä, että sanoo irti. Ei riitä kummankaan osapuolen osalta. Miksi tätä on niin hankala hyväksyä?

Vierailija
40/46 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota mietin myös, että ottaisin Pamiin yhteyttä. (Hassua, että täällä liitto arvattiin!) -ap

Kirjoituksestasi tiesin heti, että liitto on PAM. Kaupan alalle pesiytyy vttumaisia ihmisiä, mulkkuja suorastaan. Huonoja esimiehiä järjestäen. Olen näitä nähnyt. Ota yhteys Pamiin ja kysy mitä pitää tehdä. Jos olet tehnyt työsi hyvin, esimiehellä ei ole mitään nokan koputtamista ja esimies ei saa suosia ketään. Tämähän on selvä. Esimiehesi on kuspää, joten laita sen selkä seinää vasten, älä alistu.

Huom. Pam on myös ravintola-alalla ja kai siivousalallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan