Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koeajalla, minua kohdellaan huonosti :(

Vierailija
12.08.2023 |

Olen vielä kuukauden koeajalla uudessa työssä eli olen nyt ollut nykyisessä työpaikassa 5kk. Tuntuu, ettei esimies pidä minusta. En tiedä mitä tehdä. Jostain minun on saatava rahaa, joten en halua jäädä työttömäksi. Mutta en taida haluta jatkaa tässä nykyisessä työssä. Itse työ on mukavaa, mutta esimies ei. Esimiehen kanssa ei tarvitse joka päivä olla tekemisissä, mutta viikoittain kuitenkin.

Perehdytys oli käytännössä olematonta ja matkan varrella on tullut sanomista, miksi olen toiminut tietyllä tavalla. Olen asiallisesti ja rauhallisesti sanonut, etten ole tiennyt toimintapaa yllättävässä tilanteessa, mutta hyvä tietää jatkossa, miten toimia. Tähän ei olla pahoiteltu tai todettu, että aivan, tämä on jäänyt sinulle kertomatta. Päinvastoin, sanottu "Juu, kyllä täällä on ollut tapana niin toimia."

Meillä saa ottaa lisävuoroja kalenterista, mutta ensin tulee ilmoittaa asia esimiehellä. Jos lähetän viestin ja kerron, että voin tehdä x ja x lisävuorot. Esimies ei reakoi mitenkään viesteihin. Niistä ei sitten vaan puhuta. Enkä niitä vuoroja saa. Jos kysyn kasvotusten, saitko viestini, niin tulee erinäistä epäselvää vastausta "Niin hei juu, unohdin ilmoittaa, ne on jo mennyt toiselle". Esimiehellä on selkeästi kaksi "suosikkia", joiden kanssa kaveeraa ja ainakin näyttää, että heillä on paljon "inside" -juttuja.

Esimiehelläni on myös esimies. Mutta olen koeajalla, enkä tiedä, saanko vaikean ihmiset leiman, jos otan häneen yhteyttä? En kertakaikkiaan tiedä mitä tekisin :(((

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvästi jo päätetty että sinä et jatka siellä koeajan jälkeen joten sun on nyt vaan etsittävä uusi työ jos et halua työttömäksi jättäytyä.

Vierailija
2/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys esimiehesi esimieheen tai Pamiin. Esimiehesi käyttäytyy epäasiallisesti sinua kohtaan. Laita paska kärsimään. Minulle on käynyt noin usein. Suomi on täynnä vttumaisia ja osaamattomia esimiehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä epäilen. Mutta koeajallahan minut voi sanoa vain suoraan, koska tahansa "irti"? Miksi he odottavat koeajan loppuun asti? Olen tehnyt mielestäni työni hyvin ja asiallisesti.

- ap

Vierailija
4/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, miten tähän reagoidaan jos otan esimiehen esimieheen yhteyttä? Silloin varmasti saan "vaikean ihmisen leiman" ja sillä ehkä sinetöin sen, ettei minua vakinaisteta. 

- ap

Vierailija
5/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mietin myös, että ottaisin Pamiin yhteyttä. (Hassua, että täällä liitto arvattiin!) -ap

Vierailija
6/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys esimiehesi esimieheen tai Pamiin. Esimiehesi käyttäytyy epäasiallisesti sinua kohtaan. Laita paska kärsimään. Minulle on käynyt noin usein. Suomi on täynnä vttumaisia ja osaamattomia esimiehiä.

Pamiin?

Miksi ihmeessä?

Soitin sinne ja sanoivat ettei kuulu heille pätkän vertaa..

Vierailija
7/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota mietin myös, että ottaisin Pamiin yhteyttä. (Hassua, että täällä liitto arvattiin!) -ap

Kirjoituksestasi tiesin heti, että liitto on PAM. Kaupan alalle pesiytyy vttumaisia ihmisiä, mulkkuja suorastaan. Huonoja esimiehiä järjestäen. Olen näitä nähnyt. Ota yhteys Pamiin ja kysy mitä pitää tehdä. Jos olet tehnyt työsi hyvin, esimiehellä ei ole mitään nokan koputtamista ja esimies ei saa suosia ketään. Tämähän on selvä. Esimiehesi on kuspää, joten laita sen selkä seinää vasten, älä alistu.

Vierailija
8/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika on molemminpuolinen eli aloita työnhaku per heti ja lähde nykyisestä duunista kun uusi on saatu.

Vierailija
9/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se hankalan leima niin sut laitetaan phalle ennen koeajan päättymistä, eli ei karensssia omasta syystä.

Itse kyllä puhuisen ekana sille omalle esimiehelle, että koeaika alkaa olla lopussa ja tällaisia epäkohtia on tullut esiin. Kysyt ihan suoraan onko niihin tulossa muutosta, myös siihen esimiehen omaan käytökseen.

Onko luottamusmiestä?

Sitten vasta yhteys esimiehen esimieheen.

Vierailija
10/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksista. En ymmärrä, miten hän voi toimia esimihenä, kun kohtelu on täysin epäasiallista. En tiennyt, että tämä on alalle yleistä. Kai se täytyy sitten vain alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Toki pelkona on, että koeajan jälkeen työsoppari ei jatku, enkä löydä uutta työtä heti.. En ole ollut kertaakaan pois, olen aina ollut ajoissa, olen tehnyt pyydetyt ylityöt, olen YRITTÄNYT ottaa lisävuoroja... Tuntuu kurjalta, kun olen parhaani yrittänyt. -ap

Vierailija
11/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että näistä asioista ois helpompi keskustella, JOS olisin vakinaistettu. Tuntuu, että silloin olisi edes jokin "turva" tai selusta. -ap

Vierailija
12/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksestasi tiesin heti, että liitto on PAM. Kaupan alalle pesiytyy vttumaisia ihmisiä, mulkkuja suorastaan. Huonoja esimiehiä järjestäen. Olen näitä nähnyt. Ota yhteys Pamiin ja kysy mitä pitää tehdä. Jos olet tehnyt työsi hyvin, esimiehellä ei ole mitään nokan koputtamista ja esimies ei saa suosia ketään. Tämähän on selvä. Esimiehesi on kuspää, joten laita sen selkä seinää vasten, älä alistu.

PaM on kyllä niin huono ammattiliitto että ne ei kyllä tee mitään tuossa asiassa,ei ne ole tavallisen duunarin asialla oikeasti.

Vierailija
13/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että näistä asioista ois helpompi keskustella, JOS olisin vakinaistettu. Tuntuu, että silloin olisi edes jokin "turva" tai selusta. -ap

Onko sulla siis määräaikainen työsopimus kun puhut vakinaistamisesta? Olet vakituinen jos sopparisi on toistaiseksi voimassaoleva. 

Vierailija
14/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä epäilen. Mutta koeajallahan minut voi sanoa vain suoraan, koska tahansa "irti"? Miksi he odottavat koeajan loppuun asti? Olen tehnyt mielestäni työni hyvin ja asiallisesti.

- ap

Saat tehdä loppuun asti töitä, koska olet tehnyt työt niin hyvin. Koeajan purullakin pitäisi olla asiallinen syy.

Ota ohjat omiin käsiisi. Mene ihan suoraan kysymään esimieheltä, jatkuuko työ, vai onko loppumassa koeajan päättymiseen. Saat ehkä vastauksia ja näet hänen käytöksensä.

Ääniä koko keskustelu. Saattaa luvata työn jatkumista ja yllätyspotkut tulee myöhemmin. Silloin on hyvä olla omaa dokumentaatiota, että työn on luvattu jatkuvan.

Vierailija
15/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on vakituinen, jossa 6kk:n koeaika. -ap

Vierailija
16/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en tunne sua niin mulla tuli jostain syystä sun tekstistä sellainen fiilis, että oot varmasti sellainen hyvä ja tunnollinen työntekijä, joka tulee silti jostain syystä poljetuksi. Ilmeisesti tuo sun työpaikka on ikävä kyllä yksi niistä, missä perehdytys tehdään ihan juoksemalla ja oletetaan, että uusi työntekijä korvaa välittömästi jonkun just 2 päivää sitten eläkkeelle jääneen, firmassa 30 vuotta työskennelleen Marketan, joka olisi osannut tehdä niitä töitä jo varmaan unissaankin.

Jos olisin sinä niin yrittäisin äkkiä etsiä jonkun toisen työpaikan. Tsemppiä! Älä anna tuollasen työpaikan lannistaa! Tuonne ei ainakaan kannata jäädä pidemmäksi aikaa. Jos työ oli itsessään kivaa, niin yritä löytää vähän vastaava toinen firma, missä saa tehtyä samankaltaisia hommia.

Vierailija
17/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottaisin koejan loppuun. Jos en saisi jatkaa,niin sitten. Jos saisin jatkaa,niin jatkais8n,mutta etsisin muuta työtä. Onhan ko työ hyvä lisä c.v:ssä. Toki ,jos olet hoitoalalla,kuten luulen,niintöitå löytyy. Taitavat vaan kaikki olla niitä vttumaisia töitä, esimiehiä ja työkavereita täynnä.

Vierailija
18/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleistä tuo, että perehdytys on puutteellista ja koeajalla oleva inhimillisesti hyvin todennäköisesti saattaa tehdä tietämättään jonkin virheen tai tekee asian eri tavalla. Ei voi olettaa, että uusi työntekijä on heti valmis paketti. Jokainen kehittyy työssään kokemuksen kautta ajan kanssa. Esihenkilö ei ehkä halua vielä kuormittaa uutta ja kokematonta työntekijää mihinkään lisätyöhön ja hieno varaisesti jättää huomioimatta. Tilanne on todennäköisesti vaan väliaikainen. Älä luovuta vielä jos muuten tykkäät työstä ja olet motivoitunut oppimaan lisää. Jos menet valittamaan ylemmälle taholle niin mielestäni sinun on silloin noloa jäädä enää sinne. Ei tuo vielä kiusaamisesta kerro.

Vierailija
19/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko olemassa jokin lakipykälä ettei koeajalla olevalle saa teetättää ylitöitä/lisätöitä. Voisin kuvitella näin olevan.

Vierailija
20/46 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta alussa kannustettiin ottamaan lisätöitä ja alussa oltiin kiitollisia "mahtavaa, kiitos" -kun ilmotti, että voi vuoron tehdä. Nopeasti toki se loppui, kun vuoroja sitten ehdotin lisää. Ymmärsin, että tämä oli työnantajan toive, että niitä vuoroja otetaan? Yllättäen kaikki "helpot ja kivat" vuorot menevät automaattisesti näille kahdelle pidetymmälle ihmiselle. 

Tässä viikonlopun aikana motivoin itseäni etsimään toisen työpaikan. Ei kai tässä muu auta. Tälläinen syö todellakin omia voimavaroja. En todella tiedä, mikä minussa ärsyttää niin paljon, ettei voi kohdella asiallisesti ja peruskäytöstapoja kunnioittaen.  -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän