Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?

Vierailija
11.08.2023 |

Kaksoisagentti-elokuva kyseessä, tehty 1987

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkakupit oli aika pitkään aulassa, oisko ollut vielä ysärin alussakin.

Vierailija
2/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kaupassa tai pankissa, mutta siihen aikaan sai tupakoida sisällä tosi monessa paikassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen sisätiloissa tupakointia rajoittanut säädös tuli voimaan vuonna 1995.

Vierailija
4/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.

Vierailija
5/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen sisätiloissa tupakointia rajoittanut säädös tuli voimaan vuonna 1995.

Oho niin myöhään? :o   

Vierailija
6/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Uunohan sai vaikka paskantaa eduskuntatalon lattialle.

Vierailija
7/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Vierailija
8/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä Uuno?!

Vierailija
9/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan johtajan huoneessa hyvälle asiakkaalle sikari tarjottiin, tai toisinpäin. Pankkitiskillä tuskin oli suotavaa tupakoida.

Vierailija
10/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Juu, oli ihan tupakkavaunut pikajunissa tai vaunuosastot lähijunissa.

Vierailija
11/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, oli oikeasti vaunuja, joissa sai tupakoida normaalisti istumapaikoilla. Nuo kopit tulivat joskus 90-luvulla, en tarkkaan muista enkä googleta. Sanotaan niin, että vuodelta -93 muistan tupakkavaunun, vuodelta -99 erillisen tupakkakopin.

Vierailija
12/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 90-luvun alussa Espanjassa, kun olin pankissa vaihtamassa matkashekkejä rahaksi. Virkailijalla oli sätkä huulessa ja hän tuprutteli toinen silmä kiinni (savu meni sille puolelle) samalla kun laski rahojani.

Vierailija
13/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho niin myöhään? :o   

Työpaikkatupakointi kiellettiin vuonna 1995. Ravintoloita se ei koskenut.

https://savutonsuomi.fi/kohti-savutonta-suomea/aikajana/

Olen syntynyt vuonna 1963, ja muistikuvani lapsuudestani on, että kaikkialla tupakoitiin. Myös meillä kotona, ja sisällä. Tupakansavuun ei kiinnittänyt mitään huomiota kun sitä tosiaan oli joka paikassa. Kun ravintolatupakoinnin rajoittamista alettiin vaatia, ihmettelin, mahtaako tuo onnistua. Nyt on ihanaa, kun ravintolaillan jälkeet vaatteet ja tukka eivät enää käryä iljettävästi, kuten silloin aikoinaan.

Vierailija
14/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt 70-luvun lopussa, 80-luvun lapsi ja ysärin teini.

Muistikuvani kasarista ja vielä ysärin alusta oli se, että kaikkialla sisällä sai tupakoida ja niin myös tehtiin. Savu vain verhosi kaikki sisätilat.

Myös siellä pankissa. Muistan, kun odottelin vuoroani viedäkseni kolikoita pankkiin, niin siinä oli tuhkakuppeja pöydällä. 

Busseissa oli tupakointi sallittu, oli oikein tuhkakupit selkänojassa kiinni, koko bussin sisäilma leijui sakeana tupakansavusta.

Samaten lennoilla sai polttaa, muistan, kuinka lapsena oli aivan tuskaa istua lentokoneessa, kun siellä tupakoitiin.

Kävin ahkerasti ravintoloissa parikymppisenä eli siitä ysärin lopusta aina kakstuhatta luvulle. Baareissa poltettiin sisällä tosi pitkään, joka paikassa. Kaikki hiukset ja vaatteet lemus röökille illan jälkeen. Ilma oli sakeana savusta ja sitä savua oli pakko hengittää keuhkoihin.

Olen altistunut lapsena ja nuorena siis aivan törkeän paljon tupakansavun hengittämiselle, itse en ole koskaan tupakoinut.

Vierailija
15/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt 70-luvun lopussa, 80-luvun lapsi ja ysärin teini.

Muistikuvani kasarista ja vielä ysärin alusta oli se, että kaikkialla sisällä sai tupakoida ja niin myös tehtiin. Savu vain verhosi kaikki sisätilat.

Myös siellä pankissa. Muistan, kun odottelin vuoroani viedäkseni kolikoita pankkiin, niin siinä oli tuhkakuppeja pöydällä. 

Busseissa oli tupakointi sallittu, oli oikein tuhkakupit selkänojassa kiinni, koko bussin sisäilma leijui sakeana tupakansavusta.

Samaten lennoilla sai polttaa, muistan, kuinka lapsena oli aivan tuskaa istua lentokoneessa, kun siellä tupakoitiin.

Kävin ahkerasti ravintoloissa parikymppisenä eli siitä ysärin lopusta aina kakstuhatta luvulle. Baareissa poltettiin sisällä tosi pitkään, joka paikassa. Kaikki hiukset ja vaatteet lemus röökille illan jälkeen. Ilma oli sakeana savusta ja sitä savua oli pakko hengittää keuhkoihin.

Olen altistunut lapsena ja nuorena siis aivan törkeän paljon tupakansavun hengittämiselle, itse en ole koskaan tupakoinut.

Minä olen syntynyt 70-luvun alkupuolella ja ihan samat muistikuvat. Olihan se outoa käydä baarissa muutaman vuoden tauon jälkeen kun tuo tupakkakielto baareihin tuli. siellähän ihan näki ja pystyi hengittään.

Vierailija
16/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvun alussa tupakoitiin myös finnairin lentokoneessa kotimaan lennolla. En muista montako paikkaa oli mutta ainakin yksi kolmen penkin rivi oli sellainen missä matkustajat pistivät tupakaksi.

Vierailija
17/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää oli, kun ravintoloissa oli tupakoivien puoli ja savuton puoli, jonne se röökinsavu tietenkin tuli tupakoivien puolelta. Esim. Helsingin rautatieaseman lähellä olevassa Pizza Hutissa. 

Olin todella ilahtunut, kun baareista tuli pikkuhiljaa savuttomia ja pystyin menemään ystävieni seurassa ulos.

Röökipaikkojen jälkeen suihkussakäynti ei riittänyt, vaan hiukset ja vaatteet oli pakko pestä, jos ei halunnut haista tunkiolta. 

Vierailija
18/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 luvun alussa tupakoitiin myös finnairin lentokoneessa kotimaan lennolla. En muista montako paikkaa oli mutta ainakin yksi kolmen penkin rivi oli sellainen missä matkustajat pistivät tupakaksi.

Ulkomaan lennoilla tupakoitiin myös Finnairilla.

Ihan tuskaa oli istua koneessa pitkä aika, jos penkin sattui saamaan läheltä tätä tupakkaosastoa, joka rajattiin jollain onnettomalla verholla. Se verho ei estänyt hajua. Muistan kuinka äidillekin itkin, etten kestä olla tässä jatkuvassa tupakansavussa ja hengittää sitä 10 h putkeen. Äiti vain "voi, voi, yritä kestää".

Jengi siis sarjatupakoi koko hiton 10 tuntia lentokoneessa, siis tyyliin 20 ihmistä ellei enemmän.

Ihan sairasta.

Vihasin lapsena sitä sisätupakointia yli kaiken.

Kun meille tuli vieraita, niin heidän piti antaa polttaa sisällä. Ja he polttivat, suoraan vaan sätkä huuleen ja poltetaan. Kodissa, jossa on lapsia. Kodissa, jonka vanhemmat ei polta lainkaan.

Kun se oli tapana, että vieraat saa polttaa sisällä vierailulla. Just.

Siis koko kämppä lemus niin järkylle koko yön, vaikka vanhemmat yritti tuulettaa, etten pystyny nukkuu noina vierailupäiviä seuranneina öinä.

Vierailija
19/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsiperheissä tupakoitiin 80-luvulla sisällä aivan yleisesti. Meillä ei tupakoitu (lapsia päinvastoin uhattiin selkäsaunalla jos edes kokeilevat - lisää ajankuvaa 80-luvusta). Mutta kahden parhaan kaverini molemmat vanhemmat tupakoivat sisällä, ja haju niiden kodeissa oli sen mukainen.

Kerran muistan kun vanhempien kanssa mentiin Helsingissä vahingossa (tietämättömyyttämme) lähijunassa tupakkavaunuun, eikä sitten kehdattu vaihtaa sieltä pois. Varmaan juuri tuon oman tupakkavastaisen kasvatuksen vuoksi se näytti lapsen silmissä siltä kuin olisi suunnilleen johonkin bordelliin menty. :D Todellakin kokonainen junavaunu täynnä paksua tupakansavua.

Vierailija
20/192 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävää oli, kun ravintoloissa oli tupakoivien puoli ja savuton puoli, jonne se röökinsavu tietenkin tuli tupakoivien puolelta. Esim. Helsingin rautatieaseman lähellä olevassa Pizza Hutissa. 

Olin todella ilahtunut, kun baareista tuli pikkuhiljaa savuttomia ja pystyin menemään ystävieni seurassa ulos.

Röökipaikkojen jälkeen suihkussakäynti ei riittänyt, vaan hiukset ja vaatteet oli pakko pestä, jos ei halunnut haista tunkiolta. 

Niin tulikin.

Vaikka muka oli erikseen joku tupakkapuoli, niin ei mikään pikku naru sitä savua estä tulemasta.

Ja tosiaan baari-illan jälkeen omat hiukset haisi niin röökille ja kuvottavalle, että se koko yö oli vaikea nukkua. Kun en nyt klo 3 mee pitkien hiusten kaa suihkuun. Sit piti vaihtaa lakanatkin aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän