Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?

Vierailija
11.08.2023 |

Kaksoisagentti-elokuva kyseessä, tehty 1987

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90 luvun alussa tupakoitiin myös finnairin lentokoneessa kotimaan lennolla. En muista montako paikkaa oli mutta ainakin yksi kolmen penkin rivi oli sellainen missä matkustajat pistivät tupakaksi.

Ulkomaan lennoilla tupakoitiin myös Finnairilla.

Ihan tuskaa oli istua koneessa pitkä aika, jos penkin sattui saamaan läheltä tätä tupakkaosastoa, joka rajattiin jollain onnettomalla verholla. Se verho ei estänyt hajua. Muistan kuinka äidillekin itkin, etten kestä olla tässä jatkuvassa tupakansavussa ja hengittää sitä 10 h putkeen. Äiti vain "voi, voi, yritä kestää".

Jengi siis sarjatupakoi koko hiton 10 tuntia lentokoneessa, siis tyyliin 20 ihmistä ellei enemmän.

Ihan sairasta.

Vihasin lapsena sitä sisätupakointia yli kaiken.

Kun meille tuli vieraita, niin heidän piti antaa polttaa sisällä. Ja he polttivat, suoraan vaan sätkä huuleen ja poltetaan. Kodissa, jossa on lapsia. Kodissa, jonka vanhemmat ei polta lainkaan.

Kun se oli tapana, että vieraat saa polttaa sisällä vierailulla. Just.

Siis koko kämppä lemus niin järkylle koko yön, vaikka vanhemmat yritti tuulettaa, etten pystyny nukkuu noina vierailupäiviä seuranneina öinä.

Meidän kodissa vieraat ohjattiin parvekkeelle tupakoimaan ja kyydittävätkään eivät saaneet meidän autossa polttaa. Molemmissa tapauksissa tätä naureskeltiin ja ihmeteltiin. Meni vanhempieni uskovaisuuden piikkiin.

80-luvulla oli perheravintoloita, joilla oli muutama pöytä syrjässä no smoking -kyltillä. Niissä oli lasten menu valmiina. Joku siis oli jopa ajatellut, että lapsiperhe voi haluta myös savuttoman pöydän. Kyllä savu tuli tietysti naapuripöydästä.

Vierailija
62/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan 90-luvun alussa Espanjassa, kun olin pankissa vaihtamassa matkashekkejä rahaksi. Virkailijalla oli sätkä huulessa ja hän tuprutteli toinen silmä kiinni (savu meni sille puolelle) samalla kun laski rahojani.

Lontoossa sama tilanne kaupan kassalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan pikkulapsena 90-luvulla vierailleeni äidin luona sairaalassa ja ilahtuneeni esittelykierroksella siitä, että äidillä oli ainakin höyrysauna käytössään. Se olikin siis sairaalan tupakkahuone, jossa ei edes erottanut kuka missäkin istui.

Busseissa oli tuhkakupit ja junassa kokonainen tupakkavaunu, jossa äidin kanssa aina käväistiin. Jos jossain ei saanut polttaa tai tupakointi tila oli kaukana se oli pöyristymisen aihe. Koulussa ei saanut polttaa sisällä eikä kirkossa.

En tiedä pitääkö paikkansa, mutta muistelen, että Finnairin lennolla tarjottiin 91 matkustajille ilmaiset snapsit lennon aluksi jos halusivat, sen tupakoinnin lisäksi.

Amerikanlennolla Finnairilla sain ilmaisia viskejä. Olin 18vee.

Jim Beam oli pahaa.

Vierailija
64/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä Uuno?!

Kuka on oikea kysymyksen muoto 😂!

Vierailija
65/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistan, 1989 vuonna poltin tupakkaa 16 vuotiaana ensimmäisen työpaikan ruokalassa lounaalla! Kuulostaa täysin uskomattomalta tänä päivänä, mutta näin se vain oli!

Joo, ikäraja tupakkiinhan oli tosiaan 16. Itse aloin polttaa tuon ikäisenä -92 ja sitten vanhenin sopivasti siten että laillisesti tupakkaa jatkossakin kun ikärajaa nostettiin 18 vuoteen -95.

Mä muistan, kuinka ostin pikkutyttönä isänpäivälahjaksi iskälle punaista norttia ja ruususuklaata 😂! Oon syntynyt -66.

Vierailija
66/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla sai tupakoida ja töissä sai olla humalassa. Työtahtikin oli hyvin letkeä ja ruokatuntikin saattoi olla tunti. Silloin jaksettiin olla töissä.

Tää on niin totta. Meillä oli kuohuviiniä töissä vappuna ja käytiin kosteilla, pitkillä lounailla kasarilla. Tosin olin töissä lehtitalossa, ja toimittajat tosiaan osaavat tuon juomisen jalon taidon 😉

Vierailija
67/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää nykyinen virityskin siitä outo, että on ok tehtaiden pukata röökiä tonnikaupalla kauppoihin ja kauppojen on ok mydä sitä - mutta missään ei saisi polttaa! 

Ei kai mametsuilla ole rohkeutta puuttua tuotantopäähän, missä ison rahan porukat ovat?

Että hyi paha rööki, mutta tehkää vaan taas seuraavat miljoona tonnia sitä!

Vierailija
68/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kauppaopiston alkaen 1982. Opettaja sanoi, että ennen oli tuhkakuppeja luokissa pulpeteilla ja niitä siirreltiin tarpeen mukaan.

Vierailija
69/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Tupakkavaunut oli ainakin loppuajasta ihan kivoja. Jos ei ollut paikkalippua, niin tupakkiosastolla oli aina vapaa paikka.

Vierailija
70/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Ei ne mitään kokonaisia vaunuja olleet, vaan vähän alle puolikas vaunu (useampi sellainen yleensä) eli vaunuissa oli väliseinä, missä oli heiluriovi, millä vaunu oli jaettu kahtia. Se vähän pienempi puoli oli tupakoiville, käsinojan päädyssä oli auki vedettävä tuhkakuppi. Joskus oli pakko ostaa paikkalippu sinne saadakseen istumapaikan pitkälle matkalle ruuhkavuoroon. Vasta myöhemmin tuli ne tupakointikopit.

Vierailija
71/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku7kna nykyiset kaikesta ahdistuvat olisivatkaan körsineet jos olisi joutunut elää ennen

Vierailija
72/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan johtajan huoneessa hyvälle asiakkaalle sikari tarjottiin, tai toisinpäin. Pankkitiskillä tuskin oli suotavaa tupakoida.

Baaritiskillä kylläkin.

Vierailija
73/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakkavaunut oli ainakin loppuajasta ihan kivoja. Jos ei ollut paikkalippua, niin tupakkiosastolla oli aina vapaa paikka.

Ei ollut hiihtolomien alkaessa/päättyessä ja juhlapyhien alla/päättyessä. Useamman kerran ostin paikkalipun niin, että myyjä kertoi sen olevan viimeinen vapaa paikka tai toiseksi viimeinen.

Vierailija
74/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan työn puolesta Balkanilla ja Lähi-idässä ja onhan se ihan kamalaa, kun joka puolella saa röökata. Ja olen viisissä kymmenkssä eli muistan kyllä, mitä se oli ennen.

Vierailija
75/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla sai tupakoida ja töissä sai olla humalassa. Työtahtikin oli hyvin letkeä ja ruokatuntikin saattoi olla tunti. Silloin jaksettiin olla töissä.

Tää on niin totta. Meillä oli kuohuviiniä töissä vappuna ja käytiin kosteilla, pitkillä lounailla kasarilla. Tosin olin töissä lehtitalossa, ja toimittajat tosiaan osaavat tuon juomisen jalon taidon 😉

Olin töissä 2000-l. alussa eräässä firmassa, jossa osa työntekijöistä aloitti firman piikkiin juomisen jo heti aamukahdeksalta. Kokoushuoneeseen tuotiin terästettyjä juomia (pikkujouluaikaan) kuten alkoholillisia glögejä jne. Ruokatunnilla samat heput kävivät ulkona kaljalla ja iltapäivä aloitettiin firman piikkiin shampanjalla. Taisi siinä muutama heppu välillä sammua omaan työhuoneeseen työpäivän aikana jalat pöydän päällä ja työpuhelin kädessä.

Vierailija
76/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistan, 1989 vuonna poltin tupakkaa 16 vuotiaana ensimmäisen työpaikan ruokalassa lounaalla! Kuulostaa täysin uskomattomalta tänä päivänä, mutta näin se vain oli!

Joo, ikäraja tupakkiinhan oli tosiaan 16. Itse aloin polttaa tuon ikäisenä -92 ja sitten vanhenin sopivasti siten että laillisesti tupakkaa jatkossakin kun ikärajaa nostettiin 18 vuoteen -95.

Mä muistan, kuinka ostin pikkutyttönä isänpäivälahjaksi iskälle punaista norttia ja ruususuklaata 😂! Oon syntynyt -66.

Minut isä lähetti usein hakemaan punaista norttia kioskilta, samalla sai ostaa itselle viiden pennin tikkarin tai lakun. Olen jokusen vuoden vanhempi.

Vierailija
77/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan työn puolesta Balkanilla ja Lähi-idässä ja onhan se ihan kamalaa, kun joka puolella saa röökata. Ja olen viisissä kymmenkssä eli muistan kyllä, mitä se oli ennen.

Kuulema Espanjassa saa kouluissa opettajainhuoneessa tupakoida vapaasti

Vierailija
78/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen sisätiloissa tupakointia rajoittanut säädös tuli voimaan vuonna 1995.

En ymmärrä miksi sisällä ei saa tupakoida, mutta juoda saa. Juominen taas periaatteessa on ulkona kielletty :DD

Vierailija
79/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan lentokoneissakin tuhkakupit vessassa. Ja on vieläkin jäänteenä menneiltä ajoilta. Nykyään niissä ei vaan saa polttaa enää.

Lentokoneen tuhkakuppi vessassa on pakollinen. Logiikka menee niin että jos ei olisi tuhkakuppia niin vessassa tupakoiva voisi heittää palavan tumpin roskikseen jossa syttyisi tulipalo.

Vähän epäilen tuota logiikkaa...  Jos on niin kallu että tupakoi lentokoneessa ankarista kielloista ja rankuista huolimatta, ei taida juuri piitata myöskään siitä mihin natsan viskaa.

Tulee kallis rööki jos kone tekee sen takia välilaskun. Ankarana tupakkamiehenä jouduin työkkärin kautta 9e tarhantädiksi. Kuuden viikon ajan jauhoin nikotiinipurkkaa "töissä". Päivän loppuessa minä ja useimmat muutkin pistivät palamaan suunnilleen heti kun päästiin tarhan pihalta. Kyllä sen 8 tuntia tai pakon edessä kauemmin pystyy olemaan polttamatta. Se vaan nyppii ihan kunnolla.

Vierailija
80/192 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan pikkulapsena 90-luvulla vierailleeni äidin luona sairaalassa ja ilahtuneeni esittelykierroksella siitä, että äidillä oli ainakin höyrysauna käytössään. Se olikin siis sairaalan tupakkahuone, jossa ei edes erottanut kuka missäkin istui.

Busseissa oli tuhkakupit ja junassa kokonainen tupakkavaunu, jossa äidin kanssa aina käväistiin. Jos jossain ei saanut polttaa tai tupakointi tila oli kaukana se oli pöyristymisen aihe. Koulussa ei saanut polttaa sisällä eikä kirkossa.

En tiedä pitääkö paikkansa, mutta muistelen, että Finnairin lennolla tarjottiin 91 matkustajille ilmaiset snapsit lennon aluksi jos halusivat, sen tupakoinnin lisäksi.

92 ei mitään snapseja tarjoiltu, ainakaan minun lennoillani,  mutta lentokoneen takaosan paikoilla sai tupakoida. Ryhmän tupakkamiehet istuivat siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi