Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?
Kommentit (192)
Haa, katsoin jokin aika sitten uuno Turhapuro armeijan leivissä ja nauroin ihan vedet silmissä. No mä olenkin kasarilla syntynyt joten kyllä huumori upposi. Edellisestä katsomiskerrasta onkin jo sitten aikaa.
On ollut joskus sallittua polttaa ihan missä vaan. 80-luvulla (alkupuolella?) sai polttaa HKL bussissa tupakkaa. Tuntuu aika älyttömältä kun nyt ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Myös lapsiperheissä tupakoitiin 80-luvulla sisällä aivan yleisesti. Meillä ei tupakoitu (lapsia päinvastoin uhattiin selkäsaunalla jos edes kokeilevat - lisää ajankuvaa 80-luvusta). Mutta kahden parhaan kaverini molemmat vanhemmat tupakoivat sisällä, ja haju niiden kodeissa oli sen mukainen.
Kerran muistan kun vanhempien kanssa mentiin Helsingissä vahingossa (tietämättömyyttämme) lähijunassa tupakkavaunuun, eikä sitten kehdattu vaihtaa sieltä pois. Varmaan juuri tuon oman tupakkavastaisen kasvatuksen vuoksi se näytti lapsen silmissä siltä kuin olisi suunnilleen johonkin bordelliin menty. :D Todellakin kokonainen junavaunu täynnä paksua tupakansavua.
Koulussa myös suoraan haistoi ne lapset, joiden kotona sisätupakoitiin.
Nuo lapset lemusivat kauttaaltaan röökille, hiukset, sisävaatteet, ulkovaattet, pipot ja kaikki.
Jos istumajärjestystä vaihdettaessa joutui tällaisen viereen, piti vain kestää.
Kun he kulkivat ohi, niin vahva röökin lemu vain kävi.
Ja tämä 80-luvun ala-asteella!!!
Vierailija kirjoitti:
Tuhkakupit oli pankkisalissa ja pankinjohtajan huoneessa.
En muista kyllä kenenkään polttaneet.
T pankissa töissä kasarilla
Minä kyllä muistan.
Muistan, kun odottelin vuoroani siinä pankin aulassa ja aina alkoi ärsyttää, kun joka ikinen kerta vähintään yksi aikuinen siinä vieressä pisti tupakaksi. Joskus yritin vaihtaa paikkaa, kun savu suoraan kävi naamaan ja keuhkoihin.
Tämä siis 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ketä Uuno?!
Mita sina sanoa?!
Vierailija kirjoitti:
Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.
Ysärillä oli lukiossa ja yliopistollakin tupakointikopit. Yöh.
Muistan kun kävin 70-luvulla terveyskeskusläkärissä. Lääkäri poltti tupakkaa koko vastaanoton ajan. Oli varmaan stressaantunut pikku paikkakunnan ainoa lääkäri.
En muista, että pankeissa olisi poltettu tai kaupoissa, mutta ravintoloissa todella paljon, ja junissa ja lentokoneissa. Monien kotona. Ei siinä nyt mitään niin kummallista. Kieltämättä tavintolaillan jälkee vaatteet ja hiukset haisivat. Tousaalta en ihan tästä nykypäivän jyrkkyydestäkään pidä. Omasta mielestäni tupakan tuoksu on ihan hyvä. Kotonani en antaisi polttaa ainakaan säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä oli lukiossa ja yliopistollakin tupakointikopit. Yöh.
No kyllä ysärillä työpaikoillakin sai polttaa kunhan poltti omassa huoneessa. Sitten tuli tupakkahuoneet. Nyt ei ole niitäkäön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.
Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D
Juu, oli ihan tupakkavaunut pikajunissa tai vaunuosastot lähijunissa.
Käsinojista vedettiin esille tuhkakupit.
Eihän siitäkään ole kuin pari kolme vuosikymmentä, kun tupakansytyttimet ja tuhka-astiat katosivat henkilöautojen vakiovarusteista. Eikä lentokonetupakoinnin lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.
Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D
Joo, oli oikeasti vaunuja, joissa sai tupakoida normaalisti istumapaikoilla. Nuo kopit tulivat joskus 90-luvulla, en tarkkaan muista enkä googleta. Sanotaan niin, että vuodelta -93 muistan tupakkavaunun, vuodelta -99 erillisen tupakkakopin.
Muistelen, että vielä ysärin alussa sitä oli niin tottunut joka paikassa leijuvaan tupakansavuun, että tuli opiskelijana matkustettua tupakkavaunussa, vaikkei itse polttanut. Erikseen oli myös lemmikkivaunut. Vieläkö niitä on?
Nykyisin ällöttää jo 15 sekunnin hissimatka, jos tyhjässä hississä haistaa tupakan edellisen jäljiltä.
Myös sairaaloissa sai polttaa. Oli tupakkahuoneet sitä varten potilaille ja henkilökunnalle, lääkärit saivat polttaa omissa vastaanottohuoneissaan. Sairaaloiden kanttiineiden valikoimasta oli myös tupakkatuotteita saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Myös sairaaloissa sai polttaa. Oli tupakkahuoneet sitä varten potilaille ja henkilökunnalle, lääkärit saivat polttaa omissa vastaanottohuoneissaan. Sairaaloiden kanttiineiden valikoimasta oli myös tupakkatuotteita saatavilla.
Vielä 2000-luvun puolella oli Oulussa sairaalassa sisällä tupakkakoppi, olikohan vuosi 2004. Siellä istuttiin ihotautipolin potilaiden kesken sätkä huulessa. Nykyään taitaa olla tupakkapaikka vain ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, oli oikeasti vaunuja, joissa sai tupakoida normaalisti istumapaikoilla. Nuo kopit tulivat joskus 90-luvulla, en tarkkaan muista enkä googleta. Sanotaan niin, että vuodelta -93 muistan tupakkavaunun, vuodelta -99 erillisen tupakkakopin.
Muistelen, että vielä ysärin alussa sitä oli niin tottunut joka paikassa leijuvaan tupakansavuun, että tuli opiskelijana matkustettua tupakkavaunussa, vaikkei itse polttanut. Erikseen oli myös lemmikkivaunut. Vieläkö niitä on?
Nykyisin ällöttää jo 15 sekunnin hissimatka, jos tyhjässä hississä haistaa tupakan edellisen jäljiltä.
Lemmikkivaunuja on yhä, tai sellaisia vaunuja ainakin joissa on paikkoja lemmikeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lapsiperheissä tupakoitiin 80-luvulla sisällä aivan yleisesti. Meillä ei tupakoitu (lapsia päinvastoin uhattiin selkäsaunalla jos edes kokeilevat - lisää ajankuvaa 80-luvusta). Mutta kahden parhaan kaverini molemmat vanhemmat tupakoivat sisällä, ja haju niiden kodeissa oli sen mukainen.
Kerran muistan kun vanhempien kanssa mentiin Helsingissä vahingossa (tietämättömyyttämme) lähijunassa tupakkavaunuun, eikä sitten kehdattu vaihtaa sieltä pois. Varmaan juuri tuon oman tupakkavastaisen kasvatuksen vuoksi se näytti lapsen silmissä siltä kuin olisi suunnilleen johonkin bordelliin menty. :D Todellakin kokonainen junavaunu täynnä paksua tupakansavua.
Koulussa myös suoraan haistoi ne lapset, joiden kotona sisätupakoitiin.
Nuo lapset lemusivat kauttaaltaan röökille, hiukset, sisävaatteet, ulkovaattet, pipot ja kaikki.
Jos istumajärjestystä vaihdettaessa joutui tällaisen viereen, piti vain kestää.
Kun he kulkivat ohi, niin vahva röökin lemu vain kävi.
Ja tämä 80-luvun ala-asteella!!!
Minä laitoin nämä röökiperheiden vesat takapenkkeihin. Helpotti omaa oloa. Keskellelaitoin muuten vaan mulkut.
Ope evp
Vuonna 2009 Itävallassa tupakoitiin baarissa sisällä. Muistaakseni ei ole montaa vuotta siitä kun asia kiellettiin sielläkin. Olihan se coolia silloin 18v mielestä, kun Suomen baareissa piti polttaa siinä karseassa kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa on lemmikkivaunuja.
Muutin vuosi sitten savuttomana mainostettuun taloon, jossa lähes kaikki naapurit tupakoivat. Useimmat sentään käsittävät polttaa pihan tupakkapaikalla, kaikki valitettavasti eivät. Osa polttaa sisällä (yök), hormien kautta tulee ällöttävää haju. Osa tupakoi parvekkeilla, jota inhoan, koska en voi mennä haisevalle parvekkeelle.
Suurin osa ihmisistä ei polta, joten toivon, että tulevaisuudessa rakennetaan enemmän täysin savuttomia taloja.
Kyllä muistan, 1989 vuonna poltin tupakkaa 16 vuotiaana ensimmäisen työpaikan ruokalassa lounaalla! Kuulostaa täysin uskomattomalta tänä päivänä, mutta näin se vain oli!
Viel 70- luvulla lääkärit poltti sairaalassa. Tupakointi oli todella sallittua.
Tuhkakupit oli pankkisalissa ja pankinjohtajan huoneessa.
En muista kyllä kenenkään polttaneet.
T pankissa töissä kasarilla