Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?
Kommentit (192)
Olen käynyt vielä 2006 työpaikan tupakjakopussa. Tämä ei varmasti kukaan silloin enää ollut kovin yleistä.
Sairaaloista röökinhimoiset hoippuvat ulos suunnilleen leikkauspöydiltä. Tupakka on rankka aine.
Pahimmat röökaavat ulko-ovien lähellä ja muut joutuvat kärsimään heidän haisevista tupakoistaan. Oli rankkaa mennä verisyöpäpotilaana sairaalaan, kun kaikki oksetti muutenkin ja tupakkajengi pyöri ovien edessä.
Vielä vuonna 2003 olin juuri saapunut lentokoneella Saksaan työmatkalle ja ottamassa taksia tupakka vielä kesken. Olin tumppaamassa tupakkaa, mutta taksikuski sanoi että älä tumppaa, voit polttaa taksissa sisällä! En tiedä miten Saksassa nykyään, mutta silloin poltin taksin takapenkillä tupakkaa ja se oli siellä ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistan, 1989 vuonna poltin tupakkaa 16 vuotiaana ensimmäisen työpaikan ruokalassa lounaalla! Kuulostaa täysin uskomattomalta tänä päivänä, mutta näin se vain oli!
Joo, ikäraja tupakkiinhan oli tosiaan 16. Itse aloin polttaa tuon ikäisenä -92 ja sitten vanhenin sopivasti siten että laillisesti tupakkaa jatkossakin kun ikärajaa nostettiin 18 vuoteen -95.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.
Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.
Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D
Juu, oli ihan tupakkavaunut pikajunissa tai vaunuosastot lähijunissa.
Käsinojista vedettiin esille tuhkakupit.
Eihän siitäkään ole kuin pari kolme vuosikymmentä, kun tupakansytyttimet ja tuhka-astiat katosivat henkilöautojen vakiovarusteista. Eikä lentokonetupakoinnin lopettamisesta.
Vielä kymmenen vuotta sitten oikeastaan kaikissa uusissa autoissa oli tupakansytytin. Ensimmäinen jossa taisi muuttua lisävarusteeksi oli muistaakseni Seat Exeo, joka tuli markkinoille vuonna 2008.
Olihan lentokoneissakin tuhkakupit vessassa. Ja on vieläkin jäänteenä menneiltä ajoilta. Nykyään niissä ei vaan saa polttaa enää.
Muistan pikkulapsena 90-luvulla vierailleeni äidin luona sairaalassa ja ilahtuneeni esittelykierroksella siitä, että äidillä oli ainakin höyrysauna käytössään. Se olikin siis sairaalan tupakkahuone, jossa ei edes erottanut kuka missäkin istui.
Busseissa oli tuhkakupit ja junassa kokonainen tupakkavaunu, jossa äidin kanssa aina käväistiin. Jos jossain ei saanut polttaa tai tupakointi tila oli kaukana se oli pöyristymisen aihe. Koulussa ei saanut polttaa sisällä eikä kirkossa.
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta muistelen, että Finnairin lennolla tarjottiin 91 matkustajille ilmaiset snapsit lennon aluksi jos halusivat, sen tupakoinnin lisäksi.
Työpaikoilla sai tupakoida ja töissä sai olla humalassa. Työtahtikin oli hyvin letkeä ja ruokatuntikin saattoi olla tunti. Silloin jaksettiin olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloista röökinhimoiset hoippuvat ulos suunnilleen leikkauspöydiltä. Tupakka on rankka aine.
Pahimmat röökaavat ulko-ovien lähellä ja muut joutuvat kärsimään heidän haisevista tupakoistaan. Oli rankkaa mennä verisyöpäpotilaana sairaalaan, kun kaikki oksetti muutenkin ja tupakkajengi pyöri ovien edessä.
Tästähän tehtiin jossain vaiheessa 2000 luvulla sellainen huomio, että potilaat ei enää nouse jaloilleen niin nopeasti kuin ennen ja on pakko painostaa kävelemiseen. Ennen ne lähti tupakalle aika nopsaan ja samalla tuli sitä aktiivisuuttakin
Vierailija kirjoitti:
Niin oli ja niistä levisi tupakansavua tavallisiinkin vaunuosastoihin, koska osastojen läpi käveltiin (esimerkiksi ravintolavaunuun) ja siinä samalla ovia availtiin. Ne olivat sellaisia kumpaankin suuntaan avautuvia heiluriovia. Ihan tupakkaosaston vieressä ei ollut kiva istua, koska väistämättä joutui savua haistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olihan lentokoneissakin tuhkakupit vessassa. Ja on vieläkin jäänteenä menneiltä ajoilta. Nykyään niissä ei vaan saa polttaa enää.
Lentokoneen tuhkakuppi vessassa on pakollinen. Logiikka menee niin että jos ei olisi tuhkakuppia niin vessassa tupakoiva voisi heittää palavan tumpin roskikseen jossa syttyisi tulipalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneen tuhkakuppi vessassa on pakollinen. Logiikka menee niin että jos ei olisi tuhkakuppia niin vessassa tupakoiva voisi heittää palavan tumpin roskikseen jossa syttyisi tulipalo.
Vähän epäilen tuota logiikkaa... Jos on niin kallu että tupakoi lentokoneessa ankarista kielloista ja rankuista huolimatta, ei taida juuri piitata myöskään siitä mihin natsan viskaa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla sai tupakoida ja töissä sai olla humalassa. Työtahtikin oli hyvin letkeä ja ruokatuntikin saattoi olla tunti. Silloin jaksettiin olla töissä.
Jos oli helppoa mennä ulos tupakalle, niin silloin moni kävi sen tupakan vetämässä ulkona. Monessa työpaikassa tupakoitiin sisätiloissa, esimerkiksi takahuoneessa tai sitten jossain varastotilassa.
Itse en polttanut, mutta työtoverit polttivat taukohuoneessa. Menin sinne eväitä syömään silloin, kun he eivät siellä olleet.
Kun olin työpaikan nuorin, niin eräs vanhempi työntekijä lähetti minut viikoittain ostamaan keskellä päivää Alkosta viinipullon. Sitä sitten jaeltiin perjantai-iltapäivän kunniaksi, kohtuulliset hörpyt jokaiselle.
En silti usko, että tämä olisi ollut kauhean yleistä. Missään muussa työpaikassa en tällaiseen törmännyt. Nämä tapahtuivat 80- luvulla.
Mulla on kyllä 2011 vuoden autossa vielä vakiona tupakan sytytin.
Pari vuotta ehdin baaristella siten, että baareissa sai polttaa. Oli ihan kivaa, koska poltin itsekkin. Tupakkakopitkin oli vielä ok valtaosassa paikkoja, tuli juotua tosin vähemmän kun niissä ei saanut juoda.
Äiti ruukasi polttaa kotona sisällä. Tämä vielä 2000 luvun alussa. Liesituulettimen edessä poltti.
Nykyään olen siirtynyt sähkötupakkaan, niin siinä mielessä helpompaa että esim. hotellin parveikkeilla yleensä sallittua, kun tavallinen tupakka ei ole. Ja sinänsä kun ei ole mikään megahöyrylaite, niin sitä ei edes huomaa mistään. Jännästi myöskin helpompi olla vaikka päivä ilman höyryjä vs päivä ilman tupakkaa aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä oli lukiossa ja yliopistollakin tupakointikopit. Yöh.
Tupakkalaki muuttui 1995. Ysärin alussa vielä esim. Helsingin yliopiston filosofian laitoksen opettajat tupakoivat huoneissaan, ja laitoksen käytävälläkin käry oli melkoinen.
1970-luvulla lääkäri itse poltti tupakkaa ottaessaan vastaan potilaita.
Opettelin tupakan polttoa 13-vuotiaana vuonna 1991. Olisin varmaan paremminkin innostunut, mutta en ole voinut sietää sen hajua vaatteissa/iholla/hiuksissa. Siksi se jäi. En siedä hajua vieläkään ja se on muunmuassa rajoittanut vaimon valintaa. En voi suudella tupakan hajuista suuta.
M45
Työvoimatoimistossa virkailijat poltti tapaamisissa. Loppui 1995.
Huone oli täynnä savua.
Huvittavia nämä "oliko tuo muka sallittua silloin?"
Maailma oli ennen erilainen monin tavoin, lapsukaiseni.
Peruskouluissakin (ylä-asteella) sai polttaa kun oli täyttänyt 16 ja kotoa oli lupalappu. siis koulun alueella pihalla. Ei tosin sisällä.