Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?
Kommentit (192)
Enpä kyllä muista, että pankin jonossa olisi 80-luvulla röyhytelty. Vissiin taas vuosikymmenten sotkijat paikalla.
Olin 90-luvun alussa sairaalassa töissä toimenpideosastolla, muistan kun istuttiin tupakalla tupakkahuoneessa joka oli siis samassa yhteydessä toimenpidehuoneiden kanssa. Ei tarvinnut poistua osastolta mennäkseen tupakalle.
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä muista, että pankin jonossa olisi 80-luvulla röyhytelty. Vissiin taas vuosikymmenten sotkijat paikalla.
Tupakointi julkisissa tiloissa kiellettiin 1.3.1977 lähtien, eli ei tosiaan röyhytelty.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syntynyt 70-luvun lopussa, 80-luvun lapsi ja ysärin teini.
Muistikuvani kasarista ja vielä ysärin alusta oli se, että kaikkialla sisällä sai tupakoida ja niin myös tehtiin. Savu vain verhosi kaikki sisätilat.
Myös siellä pankissa. Muistan, kun odottelin vuoroani viedäkseni kolikoita pankkiin, niin siinä oli tuhkakuppeja pöydällä.
Busseissa oli tupakointi sallittu, oli oikein tuhkakupit selkänojassa kiinni, koko bussin sisäilma leijui sakeana tupakansavusta.
Samaten lennoilla sai polttaa, muistan, kuinka lapsena oli aivan tuskaa istua lentokoneessa, kun siellä tupakoitiin.
Kävin ahkerasti ravintoloissa parikymppisenä eli siitä ysärin lopusta aina kakstuhatta luvulle. Baareissa poltettiin sisällä tosi pitkään, joka paikassa. Kaikki hiukset ja vaatteet lemus röökille illan jälkeen. Ilma oli sakeana savusta ja sitä savua oli pakko hengittää keuhkoihin.
Olen altistunut lapsena ja nuorena siis ai
Olen jo 65-vuotias ja sama kokemus minulla. Työpaikalla myös asiakkaat ja työkaverit polttivat. Joka tunti täytyi pitää tupakkatauko. Kuka tekikään töitä nekin 8 x 15min/työvuoro?
Melko itsekästä touhua oli kyllä.
Jos tupakointi olisi ollut jo1960-1980 luvuilla kiellettyä yleisissä tiloissa moni meistä itseni mukaan lukien ei olisi koskaan aloittanut tupakan polttoa. Työskentelin liikeyrityksessä ja sen tiloissa polttivat niin työntekijät kuin siellä käyneet lukuisat asiakkaatkin ja ilma oli välillä sakeana tupakan savusta ja vaatteet varmaan haisivat jokaisella. Minun tupakointi kesti lopulta n. 40 v. kunnes hengenahdistusoireiden takia älysin, että sen voi lopettaakin ja lopettaminen on vielä suhteellisen helppoa koska lopettamiseen saa avuksi vieroituslääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi julkisissa tiloissa kiellettiin 1.3.1977 lähtien, eli ei tosiaan röyhytelty.
Kiellettiin milloin tahansa mutta kun tupakoitsijoilla on vain oikeuksia. Kiellot eivät auta.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syntynyt 70-luvun lopussa, 80-luvun lapsi ja ysärin teini.
Muistikuvani kasarista ja vielä ysärin alusta oli se, että kaikkialla sisällä sai tupakoida ja niin myös tehtiin. Savu vain verhosi kaikki sisätilat.
Myös siellä pankissa. Muistan, kun odottelin vuoroani viedäkseni kolikoita pankkiin, niin siinä oli tuhkakuppeja pöydällä.
Busseissa oli tupakointi sallittu, oli oikein tuhkakupit selkänojassa kiinni, koko bussin sisäilma leijui sakeana tupakansavusta.
Samaten lennoilla sai polttaa, muistan, kuinka lapsena oli aivan tuskaa istua lentokoneessa, kun siellä tupakoitiin.
Kävin ahkerasti ravintoloissa parikymppisenä eli siitä ysärin lopusta aina kakstuhatta luvulle. Baareissa poltettiin sisällä tosi pitkään, joka paikassa. Kaikki hiukset ja vaatteet lemus röökille illan jälkeen. Ilma oli sakeana savusta ja sitä savua oli pakko hengittää keuhkoihin.
Olen altistunut lapsena ja nuorena siis ai
Olen samaa ikäluokkaa ja kokemukseni ovat aivan erilaisia. Ainoastaan baareissa sai polttaa vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.
Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.
Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D
Ei ne ollut kokonaisia vaunuja vaan noin 1/3-1/2 pituus normaalista vaunusta. Siinä oli seinä vaunun keskellä, missä oli heiluriovi ns. tupakoimattomien puolelle. Joskus oli pakko ottaa istumapaikka sinne tupakkapuolelle, jos halusi istumapaikan saada ruuhkajunaan. Yksikin kerta oli vain yksi istumapaikka jäljellä, tupakkapaikka ja lipunmyyjä sanoi, että jos haluat istumapaikan, niin päätä äkkiä tai sekin menee. Paikkaliput maksoivat tuolloin erikseen ja aina oli niitä, jotka säästivät ja yrittivät löytää vapaan paikan. Hyppivät sitten paikalta toiselle, tosin jossain pääsiäisen tai hiihtoloman aikaan niitä ei vaan ollut. Tupakoivat ostivat lipun tupakoimattomien puolelle ja kävivät sitten tupakoimassa siellä tupakkapuolelle, joten tupakkapuolen liput olivat aina viimeiset, jotka menivät kaupaksi. Pahimmissa ruuhkajunissa heille ei sitten ollutkaan vapaata tilaa käydä tupakoimassa siellä tupakkapuolella. Ällötti istua tupakoimattomien puolella, kun viereen sattui tuollainen tupakoimassa jatkuvasti ramppaava, joka löyhkäsi tupakalle.
Joskus kai sai tupakoida missä vaan, mutta siitä minulla ei ole muistikuvia.
Mannerheimintiellä oli matkatoimisto, missä miesvirkailija poltti samalla, kun palvelu asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 90-luvun alussa Espanjassa, kun olin pankissa vaihtamassa matkashekkejä rahaksi. Virkailijalla oli sätkä huulessa ja hän tuprutteli toinen silmä kiinni (savu meni sille puolelle) samalla kun laski rahojani.
90-luvun lopulla oli Espanjassa myös paikallisessa ruokamarketissa jalalliset tuhkakupit - vihannesosastolla. Siinä oli nuorisolla ihmettelemistä.
No huhuhuh. Vedettiin röökiä pankissa, joo, tänään taas ei, mutta oodin edustalla mamujengi myy kovia huumeita ihan avoimesti eikä kukaan puutu siihen. Kumpi nyt vaihtoehto nyt sitten on parempi....
Katsokaa Kuustudio vuodelta 1969, niin näette kuinka vapaata polttaminen oli.