Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä turhien mieilikuvatuotteiden käyttämisen olet lopettanut? Esim. huuhteluaina. Miten tajusit, että ne on turhia?

Vierailija
11.08.2023 |

Mä käytin huuhteluainetta nuorena, koska äitikin käytti. Sitten aloin miettiä, mikä sen funktio oikeasti on, enkä löytänyt enää yhtänä syytä käyttää sitä. Testasin muutaman koneellisen ilman huuhteluainetta ja sen kanssa ja eroa ei oikein ollut. Pyyhkeet oli ehkä huuhteluaineen kanssa hivenen pehmeämpiä, mutta eivät imeneet vettä yhtä hyvin. Nyt olen ollut huuhteluaineeton jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on jäänyt aika valtava kemikaalimäärä käyttämättä ja säästynyt paljon rahaa.

Kommentit (460)

Vierailija
181/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi ***** miten epähygieenistä porukkaa. Ei osata peseytyä eikä käytetä dödöä. Sanokaa nyt että huljutatte vaattennekin vaan järvivedessä ilman pesuaineita. Mistä niihin vaatteisiin mitään likaa tulisi, kun teidän nahkannekin on näemmä ikipuhdas eikä hikikään haise.

yök

Sieltäkö kömpi yksi dodöuskovainen taas kolostaan? :D

Vierailija
182/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi ***** miten epähygieenistä porukkaa. Ei osata peseytyä eikä käytetä dödöä. Sanokaa nyt että huljutatte vaattennekin vaan järvivedessä ilman pesuaineita. Mistä niihin vaatteisiin mitään likaa tulisi, kun teidän nahkannekin on näemmä ikipuhdas eikä hikikään haise.

yök

Ei ihmekkään, että prismassakin melkein joka toinen mammalöllykkä haisee niin pahalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluainetta en ole käyttänyt pariin vuosikymmeneen.

Vierailija
184/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti pitkään edes tajuta, että jotkut käyttävät huuhteluainetta. Jos sellaista joskus harvoin haluan käyttää, lorautan etikkaa ja siihen joku kiva tuoksu sekaan.

Rintaliivien käytön lopetin, jos ei asu erikseen vaadi tietynlaista profiilia. Rinnat on pienet joten tukea ei tarvi ja aikuinen ihminen selviää jos joskus sattuu hieman nännin muoto näkymään vaikka kylmällä säällä.

Tottakai jos vierailen vaikkapa puolison konservatiivisilla ja iäkkäillä vanhemmilla, laitan varalta liivit päälle.

Vierailija
185/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Deodorantin. Pelkkä vesipesu kerran päivässä riittää, on riittänyt jo kohta 10v. Nyt olen 58.

Jos joskus laitan dödöä, hiki alkaa haista. Normaalisti tunnen sen tuoksun joskus hyvin lievänä, jopa hikoituani enemmänkin, töissä tai liikkuessa. Hajuttomuuteni varmistan säännöllisesti läheiseltä joka TAATUSTI kertoisi jos lemuaisin. On todella vapauttavaa pärjätä ilman, käytän vain kevyttä vartalotuoksua enkä joka päivä sitäkään.

Yök. Ei vaan kehtaa kertoa, että haiset.

Näin mäkin luulen. On todella outoa, että niin moni ihminen ei tajua sitä, että omaa ominaistuoksuaan ei oikeastaan voi tuntea. Aistit tottuu. Ei vaatteitakaan tunne iholla kuin sen hetken ajan kun ne laittaa päälleen. Samalla tavalla itse ei tunne sitä hiljalleen voimistuvaa hien ja lian hajua. Onkohan tämä joku suomalainen erityispiirre, että ei uskota että kyllä se omakin hiki haisee? Näitä haisuleita on enemmän miehissä, joiden henkilökohtainen hygienia on muutenkin vähän niin ja näin (eivät esim. pese edes käsiään vessakäynnin jälkeen) ja miehillä on myös naisia heikompi hajuaisti. Mutta olipa mies tai nainen niin onhan se nyt helkkarin itsekästä ja epäkohteliastakin mennä pahanhajuisena mihinkään ihmisten ilmoille.

Mikään dödö tai vastaava ei myöskään poista tai peitä sitä ominaistuoksua.

Normaali ihminen peseytyy ja käyttää saippuaa tai suihkugeeliä tms. Normaali ihmisen ominaistuoksu ei ole niin voimakas, että sitä puhtaasta ihmisestä haistaisi, ellei tyyliin paina nenäänsä toisen niskaan. Dödö taas peittää sen päivän aikana likaantuvan ihon ja hien ja talin hajun. Se on meissä jokaisessa, vaikka miten kuvittelisit olevasi hajuton. 

Vai luuletko että se sun hien ja lian hajusi on se sun ominaistuoksu, "jota ei voi peittää"? :D

Vierailija
186/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Deodorantin. Pelkkä vesipesu kerran päivässä riittää, on riittänyt jo kohta 10v. Nyt olen 58.

Jos joskus laitan dödöä, hiki alkaa haista. Normaalisti tunnen sen tuoksun joskus hyvin lievänä, jopa hikoituani enemmänkin, töissä tai liikkuessa. Hajuttomuuteni varmistan säännöllisesti läheiseltä joka TAATUSTI kertoisi jos lemuaisin. On todella vapauttavaa pärjätä ilman, käytän vain kevyttä vartalotuoksua enkä joka päivä sitäkään.

Näin mäkin luulen. On todella outoa, että niin moni ihminen ei tajua sitä, että omaa ominaistuoksuaan ei oikeastaan voi tuntea. Aistit tottuu. Ei vaatteitakaan tunne iholla kuin sen hetken ajan kun ne laittaa päälleen. Samalla tavalla itse ei tunne sitä hiljalleen voimistuvaa hien ja lian hajua. Onkohan tämä joku suomalainen erityispiirre, että ei uskota että kyllä se omakin hiki haisee? Näitä haisuleita on enemmän miehissä, joiden henkilökohtainen hygienia on muutenkin vähän niin ja näin (eivät esim. pese edes käsiään vessakäynnin jälkeen) ja miehillä on myös naisia heikompi hajuaisti. Mutta olipa mies tai nainen niin onhan se nyt helkkarin itsekästä ja epäkohteliastakin mennä pahanhajuisena mihinkään ihmisten ilmoille.

Mä en usko tohon ettei ihminen itse haista itseään. Ellei oo hajuaistissa vikaa. Mä ainakin haistan ja mua on sanottu yliherkäksi kun oon haistanut että esim mun paita haisee jollekin ihmeelliselle (pahalta) ja muiden mielestä ei oo mitään mikä haisisi heidän nenään.

Oon tosi tarkka hajuista ja voin sanoa että mun hiki ei haise. Tosiaan jos pieni sänki on kainalokarvoja niin silloin vähän haisee kun haistan kainaloita. Jos siis olen unohtanut deodorantin. Käytän sitä silti tuoksun takia kun en muuten hajusteita käytä mutta pärjäisin ilmankin.

Käyn päivittäin suihkussa ja aina puhtaat vaatteet. En itsekään ymmärrä niitä jotka tulevat ihmisten ilmoille haisemaan. Mä huomautan heti jos mun teinipojat vähänkään haisee. Rasvaisten hiusten haju on musta hienhajuakin pahempi.

Vierailija
187/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.

Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.

ap

Olen täysin vakuuttunut, että niille maksetaan siitä mainostamisesta. Minuun eivät enää mitkään mainokset pure. Ei kiinnosta enkä usko niihin alkuunkaan. 

Vierailija
188/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumisaappaat. En vain astu lätäköihin, helppoa!

No jos on hyvät ja vedenpitävät pohjat ja reunukset kengissä, niin toki vähän märemmällä kelillä ja sateen jälkeen niillä pärjää. Eri asia sitten oikeasti sateella tai märässä metsässä, jos haluaa pitää jalat kuivina, ja ulkoilee vaikka pidemmänkin aikaa, niin kyllä kumpparit tai muuten päältäkin vedenpitävät kengät on aika ihanat silloin. Kuivat jalat ja sukat on kivat.

Vierailija
189/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tohon ettei ihminen itse haista itseään. Ellei oo hajuaistissa vikaa. Mä ainakin haistan ja mua on sanottu yliherkäksi kun oon haistanut että esim mun paita haisee jollekin ihmeelliselle (pahalta) ja muiden mielestä ei oo mitään mikä haisisi heidän nenään.

Oon tosi tarkka hajuista ja voin sanoa että mun hiki ei haise. Tosiaan jos pieni sänki on kainalokarvoja niin silloin vähän haisee kun haistan kainaloita. Jos siis olen unohtanut deodorantin. Käytän sitä silti tuoksun takia kun en muuten hajusteita käytä mutta pärjäisin ilmankin.

Käyn päivittäin suihkussa ja aina puhtaat vaatteet. En itsekään ymmärrä niitä jotka tulevat ihmisten ilmoille haisemaan. Mä huomautan heti jos mun teinipojat vähänkään haisee. Rasvaisten hiusten haju on musta hienhajuakin pahempi.

Rasvaisten hiusten hajua en kyllä tunne. Oman hajuni tunnen, jos se alkaa olla haiseva, eli hien ja lian yhdistelmä, sitähän se hienhaju on, ei pelkkää hikeä. Käytän todellakin deodoranttia ja hajustettua suihkusaippuaa. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka ihan tosissaan haisee huomattavan pahalta, eikä he itse huomaa sitä ikinä. Niin me ollaan erilaisia. Toivon että ihan jokainen huolehtii hygieniastaan ja käyttää dödöä.

Vierailija
190/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.

Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.

ap

Olen täysin vakuuttunut, että niille maksetaan siitä mainostamisesta. Minuun eivät enää mitkään mainokset pure. Ei kiinnosta enkä usko niihin alkuunkaan. 

Totta kai maksetaan, kaikkihan sen tietää.

Vierailija
191/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakaan ei hiki haise ikinä. Ajelen kainalot aina eikä kasva paljoa karvaa mutta jos vähänkin on jotain sänkeä niin silloin huomaan että kainalot hiukan haisee. Käytän silti antiperspiranttia tuoksun vuoksi. Jos unohdan niin se ei ole katastrofi kun en kainaloista juurikaan hikoile.

Kaikkien ihmisten hiki ei haise.

Varmasti haisee jos ei edes älyä pestä itseään kunnolla. Vedellä vaan vähän huljauttaa.

En tiedä kun en oo ollut kauaa peseytymättä. Voi olla että haisee jos olisin vaikka kolmekin päivää käymättä suihkussa, ei dödöä ja vesipesulla menisin.

Mutta ajattelin tälleen normi-ihmistä joka päivittäin peseytyy saippualla.

Mulla on kaveri jolla hiki haisee heti suihkun jälkeen jos ei laita deodoranttia. Mulla itellä ei oo näin. Käyn joka päivä suihkussa ja pesen saippualla koko vartalon. Sekä ajelen kainalot.

Vierailija
192/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollaan pyykit huhdeltu. Muuten jää pesuaineita vaatteisiin.

Vedellä huuhdellaan ei millään kemiallisella litkulla.

Vierailija
193/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakokeilu pyykkietikkaa riitti. Piti olla mukamas merituulen raikkautta, mutta puhdas pyykki haisi kamalalle. Puin illalla ylleni vasta pestyn yöpaidan, mutta jonkin ajan kuluttua oli pakko vaihtaa ilman etikkaa pestyyn, sillä se etikan lemu - kaukana merituulen raikkaudesta - alkoi suorastaa kuvottaa.

Hajustetut pesuaineet olen skipannut jo vuosia sitten. Suihkusaippuassa, sampoossa ja käsisaippuassa on jokaisessa erittäin vieno ja miellyttävä tuoksu. Hajusteettomia on hankalampi löytää.

Ja kuten tuolla alkupuolella joku kertoien minäkään käytä runsaasti erilaisia mausteita. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että laadukkaat ruoka-aineet maistuvat hyviltä ilman peittäviä mausteita. Ripaus suolaa ja pippuria ja sopivasti sipulia, eipä juuri muuta. Jätän sellaiset reseptit omaan arvoonsa, joissa kehotetaan käyttämään jopa lähes kymmentä erilaista maustetta. Ei siinä enää se varsinaisen ruoka-aineen oma maku pääse esiin. Joskus ennen käytettiin runsaasti mausteita peittämään jopa jo pilaantuneen aineksen makua.  

Vierailija
194/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakokeilu pyykkietikkaa riitti. Piti olla mukamas merituulen raikkautta, mutta puhdas pyykki haisi kamalalle. Puin illalla ylleni vasta pestyn yöpaidan, mutta jonkin ajan kuluttua oli pakko vaihtaa ilman etikkaa pestyyn, sillä se etikan lemu - kaukana merituulen raikkaudesta - alkoi suorastaa kuvottaa.

Hajustetut pesuaineet olen skipannut jo vuosia sitten. Suihkusaippuassa, sampoossa ja käsisaippuassa on jokaisessa erittäin vieno ja miellyttävä tuoksu. Hajusteettomia on hankalampi löytää.

Ja kuten tuolla alkupuolella joku kertoien minäkään käytä runsaasti erilaisia mausteita. Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että laadukkaat ruoka-aineet maistuvat hyviltä ilman peittäviä mausteita. Ripaus suolaa ja pippuria ja sopivasti sipulia, eipä juuri muuta. Jätän sellaiset reseptit omaan arvoonsa, joissa kehotetaan käyttämään jopa lähes kymmentä erilaista maustetta. Ei siinä enää se varsinaisen ruoka-aineen oma maku pääse esiin. Joskus ennen käytettiin runsaasti mausteita peittämään jopa jo pilaantuneen aineksen makua.  

Siis oikeastiko käytät yöpaitaa vain kerran ja laitat heti pesuun? Ihan järjetöntä tuhlausta! Joku roti.

Vierailija
195/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään dödö tai vastaava ei myöskään poista tai peitä sitä ominaistuoksua.

Normaali ihminen peseytyy ja käyttää saippuaa tai suihkugeeliä tms. Normaali ihmisen ominaistuoksu ei ole niin voimakas, että sitä puhtaasta ihmisestä haistaisi, ellei tyyliin paina nenäänsä toisen niskaan. Dödö taas peittää sen päivän aikana likaantuvan ihon ja hien ja talin hajun. Se on meissä jokaisessa, vaikka miten kuvittelisit olevasi hajuton. 

Vai luuletko että se sun hien ja lian hajusi on se sun ominaistuoksu, "jota ei voi peittää"? :D

Mä käytän kyllä itse dödöä. Mutta sitä laitetaan VAIN kainaloihin ja sitä ominaistuoksua leviää kyllä ihan koko vartalosta.

Vierailija
196/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogan ja kalliiden joogakalsareiden.

Vierailija
197/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta. Voi luoja, mitä aivopesua nyt taas. Normaali terve ja peseytymisestään sekä vaatteiden peseytymisestä huolehtiva ihminen ei haise normielämässä. Toki hajuongelmaa voi tulla, jos on jotain muuta ongelmaa esim. hormonien tai liikahikoilun suhteen, tai esim. pesee vaatteet liian matalalla lämpötilalla.

Vierailija
198/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.

- Huuhteluainetta en ole koskaan käyttänyt. Villavaatteet tuuletetaan ja käytetään omaa pesuainetta

- Tiskirätit meillä on kestorättejä, jotka pesen 60 asteessa

- Talouspaperia en ole koskaan omistanut. Käytän esim harsoja ajamaan samoja asioita ja sitten pesen ne 60 asteessa. Vessapaperia jos lattialle menee oksennusta tms.

- Lattiat pesen höyryllä. Pari kertaa vuodessa mäntysaippualla

- Sama pesuaine sopii jokaiseen huoneeseen. Ei tarvitse miljoonia eri puteleita.

- Vaippoja en ole ikinä käyttänyt, yhdelläkään kolmesta lapsesta. Kestovaipoista tykkäsin.

Mitäs muuta.

Vedenkeitintä ei ole ikinä ollut ja mikronkin ostin vasta tänä vuonna, että lapset saa itse lämmitettyä ruoan helposti.

Vierailija
199/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suihkusaippuan. Pesen hiukset shamppoolla ja vartalon vedellä + sillä mitä shampoosta valuu vartaloa pitkin.

Minä myös, mutta olen korvannut suihkuasaippuan kosteusvoiteella.

Vierailija
200/460 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihonhoidosta on jäänyt pois lukuisia tuotteita. Nykyään pesen kasvot palasaippualla, käytän yhtä voidetta, öisin runsaamman kerroksen. Kasvot kuorin toisinaan normaalilla suolalla. Ihoni on hyvässä kunnossa. Paremmassa kuin lukuisien eri aineiden aikaan.