Miksi Suomessa on niin pahaa kahvia?
Kitkerää mutavettä vaan joka paikassa. Kunnon espressoa, cappuccinoa tai flat whiteja ei meinaa löytää mistään. Olen kesälomamatkalla yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista ja kunnon kahvia ei löydy kuin Espresso Housesta. Olisi kivempi hakea kahvi jostain ei-ketjumestasta, mutta eihän niistä saa kuin pahaa pannukahvia. Miksi suomalaiset ei juo kunnon kahveja?
Kommentit (43)
Mulla on termospullossa aina hyvää kahvetta mukana. Olen kasvattanut ja paahtanut pavut itse.
Juotko kuraa, 1 paahtoista suodatinrobustaa? Närästää, kitkerää.
Et ole tainnut paljon matkustella? Suomessa saa maailman mittapuussa erittäin hyvää kahvia! Varmaan yksi maailman parhaimpia maita kahvinjuojalle.
Jos tykkää nimenomaan espressossta ja aamun cappuccinosta, niin toki Italiasta löytyy monesta kaupungissa hyvää. Mutta kyllä niitäkin Suomesta joka lähes joka kylästä löytää. Jos ei ole espresson juoja, niin sitten Italiassakin löytyy paikkoja, joissa hankala löytää yhtä hyvää kahvia kuin Suomessa. Saati sitten muut maat ihan ympäri maailmaa.
Asun aika paljon ulkomailla ja sinne on pakko ottaa kahvit mukaan suomesta, kun eivät vain o saa paahtaa sitä, eivätkä keittää oikeat pannukahvia. Kyproksellakin odottelin kerran melkein tunnin kun "mestari" halusi tehdä oikein kunnon kahvia ja lopputulos muistutti lähinnä parin vuorokauden vanhaa mikrolämmitettyä. Espanjassa lähinnä kahvinmakuinen on cafe con leche, oiein muita ei löydy. Capuchinot ja muut ovat lähinnä siksi, että vessa vetää löysän paremmin.
Monta kertaa etelän reissuissa tullut todettua, että sieltä ei saa kyllä kunnon kahvia. Suomessa saa. Noi maitokahvit ei ole kunnon kahvia, vaikka kuinka trendaisivat tiktokissa.
Olen kyllä matkustellut kuudella mantereella ja Italiassakin kun joku sitä kysyi. Harvassa paikassa on niin pahaa kahvia kuin Suomessa. Tänään kävin hakemassa kahvin Espresso Housesta ja jonoa oli ulos asti. Muullekin kuin suodatinkahville on siis kysyntää. Ihmettelen miten Suomi on muka kahvinjuonnin ykkösmaa, kun kahvi on mitä on.
Ap
Suomalaisessa vaaleapaahtoisessa kahvissa ei ole ollenkaan sitä mokan makua. Se on siksi pahaa. Makuna on sen sijaan sellainen tympeähkö happomainen maku. Sitten vielä pannussa seisoo kahviloissa, joka heikentää ennustetta vielä lisää.
Parasta kahvia Suomessa saakin R-kioskeilta, jossa kahvi on termareissa, joten se ei altistu ilmalle.
En tiedä mutta join kahvini mustana tänään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä matkustellut kuudella mantereella ja Italiassakin kun joku sitä kysyi. Harvassa paikassa on niin pahaa kahvia kuin Suomessa. Tänään kävin hakemassa kahvin Espresso Housesta ja jonoa oli ulos asti. Muullekin kuin suodatinkahville on siis kysyntää. Ihmettelen miten Suomi on muka kahvinjuonnin ykkösmaa, kun kahvi on mitä on.
Ap
Matkusta seuraavaksi pikkukaupunki Hämptoniin (Hämeenlinna). Meillä on ainakin kolme kahvilaa, joissa käytetään kotimaisen pienpaahtimon papuja, jotka jauhetaan juuri ennen kahvin valmistusta. Olen kellottanut pannullisen valmistusvälin noin kahteenkymmeneen minuuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat opetettuja juomaan käsittämättömän pahaa vaaleapaahtoista kahvia, josta ei saa kuin vatsansa kipeäksi.
Onko tämä joku sodanaikainen perintö, kun raa'at pavut vielä paahdettiin itse sillä ihmepannulla ja puuhellalla?
Onneksi sentään kaupoissa myydään kunnollista tummapaahtoista _ruotsalaista_ kahvia. Ja myös kahvikoneita, joihin saa ihan asiallisia kapseleita.
Suomalaiset juo itse asiassa maailman parasta Kahvia.
Ulkomaalaiset juovat huonoa Kahvia.
Miksi päättelet että kaikki ulkomailla on parempaa. Huono itsetunto ?
Vierailija kirjoitti:
Hanki kahvipapuja, jauha itse, nam!
Niin meillä tehdään, mies on kahvi-hifisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat opetettuja juomaan käsittämättömän pahaa vaaleapaahtoista kahvia, josta ei saa kuin vatsansa kipeäksi.
Onko tämä joku sodanaikainen perintö, kun raa'at pavut vielä paahdettiin itse sillä ihmepannulla ja puuhellalla?
Onneksi sentään kaupoissa myydään kunnollista tummapaahtoista _ruotsalaista_ kahvia. Ja myös kahvikoneita, joihin saa ihan asiallisia kapseleita.
Koska kaikki mikä on ulkomailla on hienoa ja ihanaa. Roskat kaduilla Italiassakin on parempia kuin meidän roskat.
Vierailija kirjoitti:
Kun sitä kahvia ei ostata arvostaa. Se on vaan sellainen kofeiinipaukku, jolla saa itsensä pidetty hereillä.
On olemassa eri paahtoluokkia ja aika usein valitaan se kitkerä tummapaahto, kun muutakin voisi valita.
Tumma paahto poistaa kitkeryyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki mikä on ulkomailla on hienoa ja ihanaa. Roskat kaduilla Italiassakin on parempia kuin meidän roskat.
Niin ja Pariisissa kaikki taksikuskitkin puhu ranskaa. Aattele ranskaa! taksikuskit!
Turhaa kiistelyä yksinkertaisesta asiasta. Jokainen juo semmoista kahvia mistä tykkää tai mihin on tottunut. Itse en suomalaisiin tai siis Suomessa paahdettuihin kahveihin koske, enkä suodatinkahvia tietenkään juo. Tykkään kahvista kovin, mutta Suomessa ei voi juoda kun on kaikkialla sitä samaa närästysvettä. Vuosikymmeniä sitten lopetin suodatinkahvin juonnin ja senjälkeen ei ole ikinä ollut närästystä.
Hää, te ette vaan osaa käydä oikeissa paikoissa.