499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa
Aika paljon rahaa uppoaa pelkkiin korkoihin.
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Noin se annuiteettilaina (=tasaerä) toimii. Alussa maksetaan lähes pelkkää korkoa ja itse lainan kuoletus on tuskallisen hidasta. Lopussa korkoa on minimaalisesti ja lähes koko maksuerä on lainan maksua.
En ymmärrä miten kukaan uskaltaa ottaa tuollaisen maksutavan
Aika vähän menee korkoa 500 tonnin lainasta kun vain 2400 euroa vuodessa
Halvalla asuvat edelleen
Hetkinen,nyt ei kyllä ihan sympatiat taas nouse. Tämähän kertoo vain siitä, että perheessä ei osata käyttää rahaa, jos menee monta tonnia kuussa. Millään 2000e bruttokk-palkalla ei tuollaisia lainoja ole saanut, sillä itsellä maksimi oli 42t€ mitä 2100€ bruttokk-palkalla sain asuntolainaa. Jos olisi yksikin lapsi, niin en olisi saanut lainaa ollenkaan ilman vähintään 2700€/kk tienaavaa puolisoa.
"601 000 euroa.
Sen verran asuntolainaa on länsiuusmaalaisessa pikkukaupungissa asuvalla lapsiperheellä edellisestä ja nykyisestä kodistaan.
Nykyisestä kodista, isosta omakotitalosta, velkaa on 499 000 euroa. Sitä perhe lyhentää kuukaudessa 2 410 euroa, josta korkoa on peräti 2 302 euroa, lyhennystä vain 84 euroa ja loppuosa vakuutusmaksua sekä pankin kuluja.
Vielä vuoden 2022 toukokuussa 1 435 euron kuukausierästä koron osuus oli 404 euroa ja lyhennyksen 1 006 euroa.
Lisäksi perheellä on velkaa edellisestä kodista, joka on nyt vuokralla. Tuloiksi perhe laskee myös lapsilisät.
– Mitään ei jää käteen, mutta selviämme, perheen 35-vuotias äiti toteaa.
Perheellä ei ole varasuunnitelmaa.
– Ei tätä taloa voi myydäkään, koska tämä ei ole valmis. Ja missään emme asuisi tällä porukalla vuokralla 2 410 eurolla. Eli todellisuus on vielä kauheampi, monilapsisen perheen äiti sanoo.
Perhe tinkii nyt esimerkiksi ravintolakäynneistä eikä äiti käy enää kampaajalla.
Lapsilleen hän yrittää kertoa, mistä raha tulee ja miten sitä pitäisi käyttää.
– 1990-luvun lamassa lapsille toistettiin vain, ettei ole rahaa eikä voi ostaa sitä tai tätä. Me puhuimme viimeksi siitä, että jos tietokone maksaa yli tonnin, se on jonkun koko kuukauden palkka, äiti kuvailee."
Vierailija kirjoitti:
Halvalla asuvat edelleen
Mä just mietin että voiko toi pitää täysin paikkaansa? Joku vois laskea että mikä korkoprosentti noilla on.
500 000e velkaa ja korkoja maksais vain 200e/kk noi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla asuvat edelleen
Mä just mietin että voiko toi pitää täysin paikkaansa? Joku vois laskea että mikä korkoprosentti noilla on.
500 000e velkaa ja korkoja maksais vain 200e/kk noi?
Nykyisestä kodista, isosta omakotitalosta, velkaa on 499 000 euroa. Sitä perhe lyhentää kuukaudessa 2 410 euroa, josta korkoa on peräti 2 302 euroa, lyhennystä vain 84 euroa ja loppuosa vakuutusmaksua sekä pankin kuluja.
Mitä höpötätte, kuukautta kohti korot on 2302e, ei vuotta?
Perheessä joudutaan tinkimään nyt ulkomaan loma matkailusta ja teslaa ei ole varaa vaihtaa uuteen..
Myös ravintolakäynneistä on pitänyt tinkiä eikä vaimo käy joka kuukausi kampaamolla...myös lapsetkaan ei saa joka vuosi enää uutta iphonea
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä elänyt 90-lukua ja päässyt työelämään opiskelujen jälkeen 90-luvun alussa. Korkeista opintolainojen koroista kyllä hyvin selvittiin, vaikka tulot olivat aluksi alhaiset. Ja muutenkin, ei silloin tarvinnut miettiä ruuan tai bensan hintoja jne. Ravintoloissa pystyi käymään useinkin. Nyt joutuu miettimään ilman ylisuuria lainojakin, kun kaikki hinnat ovat nousseet, mutta reaaliansiot ei. Ja kuulun siihen porukkaan, joka tienaa 5000€/kk.
Muistisi tekee nyt tepposet. 90-luvun loma oli todella järkyttävä. Työttömyys oli ennätyskorkea, kokonainen sukupolvi jäi ilman töitä. Asuntojen hinnat romahtivat ja jäi suuret velat monelle. Se ravintoloissa syöminen oli hyvin harvoille mahdollista. Korot oli jopa 16 %.
Tämä on seurausta juuri siitä, kun vähätellään matematiikan merkitystä elämässä. Hoetaan kuinka "eihän sitä tarvitse mihinkään". Sitten ei osata laskea edes korko- tai prosenttilaskua. Tulos on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos tuo pankille sopii ja rahat riittää korkoihin.
Kuka on edes kuvitellut lainaa ottaessaan että saa puoli milliä ilmaiseksi käyttöön loppuelämäkseen.
Aika helvatin moni. Lainarahan piti olla ilmaista hamaan tappiin ja vain urvelo on ottamatta ilmaista lainaa esim. sijoittamista varten.
Jännästi tuppaa unohtuneen nuo puheet todella monelta, vaikka ei niistä niin kauan edes ole. Vain 1½ vuotta.
Niin no, keskimääräistä, vuotuista tuottoa pystyy kouluttamaton apinakin tekemään n. 7-8% pörssissä. Siihen nähden 5-6% korko lainasta ei ole ihan mahdoton.
Otin itse 250 000 euron asuntolainan 3 vuotta sitten. Silloin olisi saanut 20 vuoden kiinteäkorkoisen lainan 1.2% korolla Osuuspankista. Melkoista lottovoittoa tarjoilivat, kun oli jo kuitenkin korona-aikaa.
Otin vain puolet lainasta 10 vuodeksi kiinteällä korolla, jonka korko on 0.8% vuoteen 2030 asti. Nyt kyllä harmittaa, että en ottanut koko lainaa, vaikka tätä pitkään pohdinkin. Elämä on kyllä arpapeliä tältäkin osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se annuiteettilaina (=tasaerä) toimii. Alussa maksetaan lähes pelkkää korkoa ja itse lainan kuoletus on tuskallisen hidasta. Lopussa korkoa on minimaalisesti ja lähes koko maksuerä on lainan maksua.
En ymmärrä miten kukaan uskaltaa ottaa tuollaisen maksutavan
Miten niin? Tasalyhenteinen on toinen vaihtoehto, mutta se ei ole kovin mielekäs kovilla koroilla. Toki aina lyhenee nopeiten, jos on maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla asuvat edelleen
Ei tuo voi pitää paikkaansa. Missään euroboriin sidotussa lainassa ei ole noin vähän korkoa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla asuvat edelleen
Sinulla ei taida tuo matematiikka olla ihan vahvinta osaamisaluetta? Maksavat korkoa 2 302 euroa kuukaudessa eli 27 624 euroa vuodessa.
"Ja missään emme asuisi tällä porukalla vuokralla 2 410 eurolla."
Kovin vaikea uskoa ettei tällä summalla saisi perheasuntoa. Tuohon hintaan on tarjolla vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä elänyt 90-lukua ja päässyt työelämään opiskelujen jälkeen 90-luvun alussa. Korkeista opintolainojen koroista kyllä hyvin selvittiin, vaikka tulot olivat aluksi alhaiset. Ja muutenkin, ei silloin tarvinnut miettiä ruuan tai bensan hintoja jne. Ravintoloissa pystyi käymään useinkin. Nyt joutuu miettimään ilman ylisuuria lainojakin, kun kaikki hinnat ovat nousseet, mutta reaaliansiot ei. Ja kuulun siihen porukkaan, joka tienaa 5000€/kk.
Muistisi tekee nyt tepposet. 90-luvun loma oli todella järkyttävä. Työttömyys oli ennätyskorkea, kokonainen sukupolvi jäi ilman töitä. Asuntojen hinnat romahtivat ja jäi suuret velat monelle. Se ravintoloissa syöminen oli hyvin harvoille mahdollista. Korot oli jopa 16 %.
90 luvulla työttömyysturvalain ja sosiaalietuisuukailla oli paljon parempi ostovoima kuin tänä päivänä..ja silloinkaan ei edes oltu sellaisia leikkauksia tekemässä mitä tämä orpo suunnittelee..
Kaljatuoppi maksoi 5 Mk. Eli alle euron ,junalippu Seinäjoelta Helsinkiin maksoi edestakaisin n 60 Mk eli 10 euro,kahvikuppi kahvilassa 2-3 Mk eli n? 50 senttiä.
Opiskelija asunnon soluvuokra n.450 Mk. Eli 90 euroa kk. Opintotukea sai 1300 Mk kuukaudessa 1995 joka vastaa n.220 euroa kuukaudessa...lama aikaan oli kaikki paremmin
Vierailija kirjoitti:
Tämä on seurausta juuri siitä, kun vähätellään matematiikan merkitystä elämässä. Hoetaan kuinka "eihän sitä tarvitse mihinkään". Sitten ei osata laskea edes korko- tai prosenttilaskua. Tulos on tämä.
Olin juuri lainaneuvottelussa pankissa ja asiakasneuvoja oikein ihmetteli sitä kuinka hyvin perillä olin asioista. Mielestäni kysyin aivan peruskysymyksiä asuntolainasta ja koroista. Tuli sellainen tunne, että ihmiset ovat keskimäärin vielä paljon enemmän kuutamolla taloudesta ja matematiikasta mitä olin osannut edes pahimmissa painajaisissa pelätä. Enää en ihmettele ihmisten talousongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti, miksi pitää rakentaa yli puolen miljoonan talo, jos siihen ei ole varaa. Henkilökohtaisesti tein niin, että aloimme säästää palkoista 25vuotta sitten puolet joka kuukausi, edullinen vuokra-asunto ja muutenkin pienet kulut siksi aikaa. Emme ottaneet lainaa, koska säästämällä ei tarvitse maksaa lainankorkoja, vaan taloon käytettävä raha todella on omaa ja jos jostain syystä emme olisikaan joku kuukausi pystyneet laittamaan säästöön, ei maailma olisi kaatunut. Nyt vielä odotellaan hintojen laskua ja sitten ostamme käteisellä oman, todennäköisesti jonkun velkaelviksen ahdinkoa hyväksikäyttäen tietenkin 🙂
Eli te olette maksaneet vuokraa 25 vuotta. Vuokraa, joka äärimmäisen todennäköisesti ylittää reilusti lainan korko- ja hoitokulut. Samalla olette säästäneet (tilillekkö matalilla koroilla?).
Nyt olette tulossa sitten ostamassa omalla rahalla asunnon/talon, jonka hinta tulee laskusta/romahduksesta huolimatta olemaan paljon korkeampi kuin vastaavan hinta olisi ollut 25 vuotta sitten. 90- luvun lopussa hinnat olivat murto-osa nykyisistä, vaikka huomioidaan romahdus.
Olette millä tahansa tavalla laskien hävinneet varmasti kymmeniä, ellette jopa satoja tuhahansia odottamalla ja säästämällä. Mukka kukin tavallaan. Riskin kaihtamisellakkn on hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit antavat liian helposti lainaa ihmisille. Itse tälläisenä alempaan keskiluokkaan kuuluvana ihmisenä pidän tuota lainaa aivan jäätävän isona.
Minä otin asunolainaa 80 000e.... Kohta olen maksanut velkani pois ja korkojen nousu ei vaikuttanut minuun pahemmin koska velkaa on niin vähän jäljellä.
Mitäpä sitä pankkeja syyllistämään, ihmiset ne itse papereihin nimensä pistää. Kääntäisin kysymyksen niinpäin, että "miksi ihmiset ottaa noin isoja lainoja?".
Meillä on perheen kk-tulot bruttona n. 20 k€, mutta siitä huolimatta ei olisi tullut ihan heti mieleen ottaa puolta miljoonaa lainaa. Ehkä asiaan vaikutti se, että oma stressitestini on pankin 6%-testiä tiukempi - minä halusin, että selviämme lainasta 8% korolla, vaikka toinen jäisi työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ja missään emme asuisi tällä porukalla vuokralla 2 410 eurolla."
Kovin vaikea uskoa ettei tällä summalla saisi perheasuntoa. Tuohon hintaan on tarjolla vaikka mitä.
Kannattaisi katsella kämppiä sieltä Helsingin keskustan ulkopuolelta...
Aika paljon tulee puolen millin laina kokonaisuudessaan maksamaan. Inflaatio syö tietysti ainakin tällä hetkellä. Oletko uskaltanut laskea, paljonko laina tulee kokonaisuudessaan maksamaan siihen mennessä, kun se on kokonaan maksettu? Montako vuotta on laina-aika?