499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa
Aika paljon rahaa uppoaa pelkkiin korkoihin.
Kommentit (633)
Inflaatio yksistään ei lainaa syö. Siihen tarvitaan rinnalle inflaatiota vastaavat palkankorotukset. Nyt ei niitä ole.
Inflaatio on "syönyt" lainat ainoastaan 1970-luvulla jolloin lainoitus oli ankarasti säänneltyä mikä esti hintojen nousun kuplatasolle.
Lainat oli sidottu Suomessa poliittisella päätöksellä määrättyyn peruskorkoon joka pidettiin tietoisesti inflaatiota alemmalla tasolla samalla kun viennin vetoa ylläpidettiin devalvaatioilla mikä mahdollisti inflaation ylittävät palkankorotukset.
Nykyisessä tilanteessa inflaatio ainoastaan leikkaa lainanmaksukykyä entisestään kun käteen jää muiden pakollisten menojen jälkeen aiempaa pienempi summa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei paljon naurata, itellä 32k opintolainaa ja korontarkistus tulossa vuoden lopussa. Aloitan takaisinmaksun tammikuussa... Tänävuonna pelkästään korkoja tuli maksettavaks yli 1100€.
En olis ottanut lainaa ellei olis ollut pakko, meni kaikki elämiseen. Ennenkuin joku viisas tulee viisastelemaan, opiskelu on muuttunut aikalailla lainapainotteiseksi, joten tähän on myös ihan valtion tasolta kannustettu.
Luojan lykky on se että opiskelin sosionomiksi ja töitä tulee riittää, että sinänsä ok tilanne. Jos korot nousee tonne 6% niin mun talous ei kyllä sitä kestä, mua kun ei ole stressitestattu pankin toimesta
Mistä firmasta sinun opintolaina on otettu? Yleisesti halvinta lainaa mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä elänyt 90-lukua ja päässyt työelämään opiskelujen jälkeen 90-luvun alussa. Korkeista opintolainojen koroista kyllä hyvin selvittiin, vaikka tulot olivat aluksi alhaiset. Ja muutenkin, ei silloin tarvinnut miettiä ruuan tai bensan hintoja jne. Ravintoloissa pystyi käymään useinkin. Nyt joutuu miettimään ilman ylisuuria lainojakin, kun kaikki hinnat ovat nousseet, mutta reaaliansiot ei. Ja kuulun siihen porukkaan, joka tienaa 5000€/kk.
Muistisi tekee nyt tepposet. 90-luvun loma oli todella järkyttävä. Työttömyys oli ennätyskorkea, kokonainen sukupolvi jäi ilman töitä. Asuntojen hinnat romahtivat ja jäi suuret velat monelle. Se ravintoloissa syöminen oli hyvin harvoille mahdollista. Korot oli jopa 16 %.
90 luvulla työttömyysturvalain ja sosiaalietuisuukailla oli paljon parempi ostovoima kuin tänä päivänä..ja silloinkaan ei edes oltu sellaisia leikkauksia tekemässä mitä tämä orpo suunnittelee..
Kaljatuoppi maksoi 5 Mk. Eli alle euron ,junalippu Seinäjoelta Helsinkiin maksoi edestakaisin n 60 Mk eli 10 euro,kahvikuppi kahvilassa 2-3 Mk eli n? 50 senttiä.
Opiskelija asunnon soluvuokra n.450 Mk. Eli 90 euroa kk. Opintotukea sai 1300 Mk kuukaudessa 1995 joka vastaa n.220 euroa kuukaudessa...lama aikaan oli kaikki paremmin
Kaljatuoppi EI maksanut 5mk. tyypillisiä tarjouksia oli happy hourissa 10 mk. Ja sitäpaitsi 5mk (90-luvun puolivälissä) EI OLE alle euron vaan 1,31 euroa.
6 markkaa oli hertsikan paikallisessa, kun olin intissä -94.
Vierailija kirjoitti:
Olen liian nuori tietääkseni kokemuksesta, mutta jos on maksanut lainat sovitusti niin miksi pankki sitten ottaisi asunnot haltunsa?
Jos vakuutena olevan omaisuuden arvo laskee niin alas, että se ei enää riitä velan vakuudeksi, niin velalliselta halutaan lisää vakuuksia. Ellei niitä löydy, niin sitten ollaan lirissä. Pankit eivät mielellään roikottele itsellään velkoja, joille ei ole tarpeeksi vakuuksia.
Onneks me myytiin jo oma asunto pois. lainaa oli 400000k. nyt ei yhtään :)
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset samassa tilanteessa. Yritin sanoa, että ei nämä nollakorot ole pysyvä olotila, mikä tahansa kriisi voi nostaa ne hyvinkin korkealle. Kehotin varautumaan vähintään 6% korkoihin ja siihenkin, että toinen sattuu sairastumaan tai jää työttömäksi.
Ei uskoneet, naureskelivat vaan, että ukko elää menneessä maailmassa, nyt on uusi järjestys. 500000 ja 600000 lainat niskassa. Tiukkaa kuuluu tekevän ja avustukseni kelpaavat. Takasin osan lainoista sellaisilla järjestelyillä että en vastaa koko lainoista ja elämäni ei kaadu, mikäli takuusummat menee.
Näin se elämä opettaa. Mikään ei ole pysyvää.
Olen itse nähnyt 90-luvun laman ja järkyttävät korot, lisänä takaajien ongelmat. Kun itse otimme ASP asuntolainan omakotitalon rakentamista varten 2000-luvun alussa, niin maksoimme sen mahdollisimman nopeasti pois. Muistaakseni noin 10 vuodessa.
-ohis
tollanen 500k laina on 25v jälkeen miljoonan laina korkoineen :D on siinä tekemistä että saa maksettua.
Hei kaikki, oletteko etsineet lainaa taloudellisten ongelmienne ratkaisemiseksi ettekä tiedä, miten edetä, ja olette joutuneet monien huijareiden ja lainanantajien huijaamiksi, jotka ovat antaneet tyhjiä lupauksiaan pitämättä niitä? Olen iloinen voidessani kertoa teille, että lainayhtiö nimeltä CREDIT24 on paras paikka, jossa voitte saada tarvitsemanne lainasumman käsiteltyä ilman huijausta tai pettymystä, koska niin monet ihmiset maastamme ovat puhuneet siitä, kunnes otin heihin yhteyttä tänään ja lähetin 25000 euron lainahakemukseni, ja se hyväksyttiin välittömästi. Joten kun tarvitsette taloudellista apua, ottakaa yhteyttä sähköpostitse alla olevan Ryanadamcredit24@gmail.com tai WhatsAppissa +351962289912, joka on heidän yhteystietonsa. He ovat aitoja, laillisia ja halukkaita auttamaan kaikkia apua tarvitsevia, koska sain lainapäätöksen tänään.
Tuason
Hei kaikki, oletteko etsineet lainaa taloudellisten ongelmienne ratkaisemiseksi ettekä tiedä, miten edetä, ja olette joutuneet monien huijareiden ja lainanantajien huijaamiksi, jotka ovat antaneet tyhjiä lupauksiaan pitämättä niitä? Olen iloinen voidessani kertoa teille, että lainayhtiö nimeltä CREDIT24 on paras paikka, jossa voitte saada tarvitsemanne lainasumman käsiteltyä ilman huijausta tai pettymystä, koska niin monet ihmiset maastamme ovat puhuneet siitä, kunnes otin heihin yhteyttä tänään ja lähetin 25000 euron lainahakemukseni, ja se hyväksyttiin välittömästi. Joten kun tarvitsette taloudellista apua, ottakaa yhteyttä sähköpostitse alla olevan Ryanadamcredit24@gmail.com tai WhatsAppissa +351962289912, joka on heidän yhteystietonsa. He ovat aitoja, laillisia ja halukkaita auttamaan kaikkia apua tarvitsevia, koska sain lainapäätöksen tänään.
Tuason
Mitä minä luen?
"499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa"
Tuohan tarkoittaisi 5,5 % korkoa
Korothan on vain reilun 2 % tuntumassa.
YLEn valeuutinen taas kovassa kierrossa.
Kun ostin asunnon, Nordea tarjosi 600 tuhatta lainaa.
En ottanut senttiäkään lainaa, ostin halvemman asunnon käteisellä.
Noin 2 kuukautta tämän jälkeen tuli yt-neuvottelussa potkut 15 vuoden vakkarityöstä.
Vajaa parin tonnin ansiosidonnaisesta meni sitten se 150e vastikkeeseen ja pari satkua muuhun elämiseen ja melkein 1500e jäi kuussa ihan vain tuhlaamiseen-säästöön-lomailemiseen jne.
Nämä ovat siis valintoja, raha-asioissa vaikuttaa, että lähes kaikki tekevät heikkoja ratkaisuja ja aika riskialttiita ratkaisuja, ei yhtään lasketa tulojen muuttumisten tai loppumisten varaan.
Inflaatio yksistään ei lainaa syö. Siihen tarvitaan rinnalle inflaatiota vastaavat palkankorotukset. Nyt ei niitä ole.