499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa
Aika paljon rahaa uppoaa pelkkiin korkoihin.
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YTuollainen oli ysärilaman tilanne monella, tosin korot nousivat yli kymmenen silloin. Silloin opintolainankin korko nousi vuodessa nollasta eli valtiotuetusta yli kymmeneen. Oli tosin kiva kun oli ottanut vanhempien kannustama kolmen vuoden opintolainat tappiin (ilmaista rahaa!), ja sitten korko oli yhtäkkiä 12%.
Sitten sai seuraavan vuosikymmenen kuunnella, että oma moka.
Tuolloin sai korot vähentää verotuksessa. Nykyään enää ei.
Ysrilqma oli täysin eri asia. Asuntojen hinnat romahtivat eikä enää riittäneet vakuudeksi. Pankki otti asunnot haltuun ja ihmisille jäi s7lti ne isot lainat. Samalla työttömyys ja tukia ei juurikaan saanut.
Itsemurhia tehtiin eniten juurikin 1996.
Nyt tilanne ei ole edes sinne päin.
Olen liian nuori tietääkseni kokemuksesta, mutta jos on maksanut lainat sovitusti niin miksi pankki sitten ottaisi asunnot haltunsa?
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta muita kuin uusia asuntoja. Oli sitten kyseessä rivarikämppä tai ok-talo.
Ei tuokaan periaate välttämättä takaa oston onnistumista, jollei tiedä miten talo on rakennettu, onko esim käytetty suomalaisia laatutuotteita tai vaikkapa putkistoon puolalaista sekundaa joka alkaa rikkisyöpyneenä vuotamaan pari vuotta valmistumisesta, niin tiedättehän nuo kilpailutusmaakarit...
Amen! Minulle kävi juuri noin. Ostin asunnon silloin 4 vuotta vanhasta talosta. Ja tadaa, nyt on päällä käyttövesiputkiremontti mm. puolalaisen sekundan takia. Kestihän ne putket sen reilu kymmenen vuotta että pääurakoitsijan vastuukin jo loppunut. Uusi ei oikeasti takaa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on siitä erikoista kansaa että täällä monet yrittää maksaa asuntolainan pois mahdollisimman nopeasti. Kitkutetaan 20-30 vuotta jotta saataisin velaton asunto.
Samaan aikaan Ruotsissa kukaan ei lyhennä asuntolainaa vaan se raha käytetään vaikka matkusteluun. Jos maksat vain korkoja, niin asuminen on aika todella halpaa ja rahaa jää muuhun elämiseen.
Asuntolainan pois maksamiseen liittyy riskejä: Saatat kuolla ennenaikaisesti ja hyöty on sitten nolla. Asunnon arvo saattaa romahtaa ja lyhennykset meni hukkaan. Yhtiövastike saattaa nousta niin paljon ettei "velatton" asunto olekaan halpa asua.
Ja se suurin miinus: Kun asunto on velaton, niin sinä olet 20-30 vuotta vanhempi. Todenäköisesti niille rahoille olisi ollut parempaa käyttöä nuorempana.
Minä olen tuollainen keski-ikäinen taloni kokonaan maksanut. Ja hiton iloinen siitä, 50+ ei töitä saa helpolla jos työpaikan menettää, eikä terveyskään ole enää priimaa. Nyt vaikka jäisin sairaseläkkeelle, minulla on ihana talo missä asua, rempat tehty ja vähän säästöjäkin.
Kyllä vituttaisi jos olisi humputellut kaikki nuorena.
No kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa niinkuin sinä. Ei normaalilla 20 vuotiaalla ole varaa ostaa taloa.
Ja mieti kuinka paljon sinulta jäi kokematta vs sellainen joka on elänyt paljon. Sepä siinä: Terveyskään ei ole enää priimaa joten ei tule lähdettyä enää surfaamaan tai kiipeilemään vaikka olisi rahaa siihen.
Ei ollut mullakaan 20 vuotiaana, mutta 30 vuotiaana oli jo. 15 v pidempää laina-aikaa ei edes kannata ottaa. Ja olen huonosta perheestä alunperin, turha kadehtia. Tavallinen kolmikymppinen on jo saanut opinnot valmiiksi ja on työelämässä, silloin se eka asunto pitää ostaa. Eikä se mulla ollut talo, vaan kaksio.
Kuule, ei kiinnostanut se surffaaminen tai kiipeily silloin, eikä nyt. Enkä elänyt vain velkaa maksaen, lainanlyhennys oli samansuuruinen kuin olisi vuokra vastaavasta ollut. Eli elettiin ihan ok, matkusteltiinkin (joskaan ei ökyreissuja).
Mutta osa osaa vaan valittaa ja olla katkerana. Ruotsissakaan ei kaikkiin asuntoihin tasan saa lainaa jossa maksetaan vain korkoja, ne on ne tarkkaan valitut keskustojen kalliit kämpät.
Kolmekymppisenä jos pääsee ensiasuntoa ostamaan niin harvemmin mikään kaksio riittää, jos siis on toiveissa perhekin. Ei, se kaksio pitäis ostaa jo joskus 25v tai aiemmin, jos meinaa pystyä ostamaan sitten tarpeen tullen perheasunnon ilman isoa lainaa ja lyhyellä laina-ajalla. Tai lykätä lasten tekoa tosi myöhään. Tai asua maalla. Mutta normaalimpi tilanne lienee nykyään se, että asunnonosto ja perheenperustus tulee suunnilleen samaan aikaan ajankohtaiseksi, eikä se yksiö tai kaksio silloin riitä.
25-vuotiaat on vasta aloittamassa työelämää opintojen jälkeen. Asuntolainaan tarvitsee kuitenkin jonkinlaisen omavarankin. Alle 30-vuotiaana vain harva on ehtinyt hankkia riittävää varallisuutta edes kaksion lainaan Helsingin seuduilta.
Asuntojen hintakupla vie omistusasumisen pois nuorilta, jolleivat sitten muuta maaseudulle. Koulutusta ja korkeampaa palkkaa vastaavan työn löytyminen maalta voi olla hankalaa. Toinen vaihtoehto on tietysti muuttaa ulkomaille, jolloin korkeakoulutetun palkka on kohdillaan ja sillä saa hyvän elintason asuntoineen.
Toivotaan että hinnat korjaa enemmän kuin nyt esim hesan 20% että pääsee ihmiset ostamaan asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on siitä erikoista kansaa että täällä monet yrittää maksaa asuntolainan pois mahdollisimman nopeasti. Kitkutetaan 20-30 vuotta jotta saataisin velaton asunto.
Samaan aikaan Ruotsissa kukaan ei lyhennä asuntolainaa vaan se raha käytetään vaikka matkusteluun. Jos maksat vain korkoja, niin asuminen on aika todella halpaa ja rahaa jää muuhun elämiseen.
Asuntolainan pois maksamiseen liittyy riskejä: Saatat kuolla ennenaikaisesti ja hyöty on sitten nolla. Asunnon arvo saattaa romahtaa ja lyhennykset meni hukkaan. Yhtiövastike saattaa nousta niin paljon ettei "velatton" asunto olekaan halpa asua.
Ja se suurin miinus: Kun asunto on velaton, niin sinä olet 20-30 vuotta vanhempi. Todenäköisesti niille rahoille olisi ollut parempaa käyttöä nuorempana.
Minä olen tuollainen keski-ikäinen taloni kokonaan maksanut. Ja hiton iloinen siitä, 50+ ei töitä saa helpolla jos työpaikan menettää, eikä terveyskään ole enää priimaa. Nyt vaikka jäisin sairaseläkkeelle, minulla on ihana talo missä asua, rempat tehty ja vähän säästöjäkin.
No kaikki ei ole syntynyt kultalusikka suussa niinkuin sinä. Ei normaalilla 20 vuotiaalla ole varaa ostaa taloa.
Ja mieti kuinka paljon sinulta jäi kokematta vs sellainen joka on elänyt paljon. Sepä siinä: Terveyskään ei ole enää priimaa joten ei tule lähdettyä enää surfaamaan tai kiipeilemään vaikka olisi rahaa siihen.
Ei ollut mullakaan 20 vuotiaana, mutta 30 vuotiaana oli jo. 15 v pidempää laina-aikaa ei edes kannata ottaa. Ja olen huonosta perheestä alunperin, turha kadehtia. Tavallinen kolmikymppinen on jo saanut opinnot valmiiksi ja on työelämässä, silloin se eka asunto pitää ostaa. Eikä se mulla ollut talo, vaan kaksio.
Kuule, ei kiinnostanut se surffaaminen tai kiipeily silloin, eikä nyt. Enkä elänyt vain velkaa maksaen, lainanlyhennys oli samansuuruinen kuin olisi vuokra vastaavasta ollut. Eli elettiin ihan ok, matkusteltiinkin (joskaan ei ökyreissuja).
Mutta osa osaa vaan valittaa ja olla katkerana. Ruotsissakaan ei kaikkiin asuntoihin tasan saa lainaa jossa maksetaan vain korkoja, ne on ne tarkkaan valitut keskustojen kalliit kämpät.
Kolmekymppisenä jos pääsee ensiasuntoa ostamaan niin harvemmin mikään kaksio riittää, jos siis on toiveissa perhekin. Ei, se kaksio pitäis ostaa jo joskus 25v tai aiemmin, jos meinaa pystyä ostamaan sitten tarpeen tullen perheasunnon ilman isoa lainaa ja lyhyellä laina-ajalla. Tai lykätä lasten tekoa tosi myöhään. Tai asua maalla. Mutta normaalimpi tilanne lienee nykyään se, että asunnonosto ja perheenperustus tulee suunnilleen samaan aikaan ajankohtaiseksi, eikä se yksiö tai kaksio silloin riitä.
25-vuotiaat on vasta aloittamassa työelämää opintojen jälkeen. Asuntolainaan tarvitsee kuitenkin jonkinlaisen omavarankin. Alle 30-vuotiaana vain harva on ehtinyt hankkia riittävää varallisuutta edes kaksion lainaan Helsingin seuduilta.
Asuntojen hintakupla vie omistusasumisen pois nuorilta, jolleivat sitten muuta maaseudulle. Koulutusta ja korkeampaa palkkaa vastaavan työn löytyminen maalta voi olla hankalaa. Toinen vaihtoehto on tietysti muuttaa ulkomaille, jolloin korkeakoulutetun palkka on kohdillaan ja sillä saa hyvän elintason asuntoineen.
Kyllä viidessä vuodessa ihan varmasti saa sen 5% säästettyä, hyvä tilaisuus tehdä vaikka kahta työtä ennen perheen perustamista. Ei ole mitään järkeä pitkittää vuokralla asumista ja maksaa jonkun toisen kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että hinnat korjaa enemmän kuin nyt esim hesan 20% että pääsee ihmiset ostamaan asuntoja.
Ei laske, nousussa on taas. Siis siellä missä on töitä, eikä muualta edes kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte tilanteessani?
Asuntolainaa on jäljellä 10 000e. Tilillä on rahaa 13 000e. Palkka on pieni ja kaikki menee tällä hetkellä normaaliin kulutukseen (sisältää lainanmaksun).
Hirvittää jäädä tilanteeseen, jossa säästöjä on vain muutama tuhat euroa eikä palkasta jää mitään säästöön.
En maksaisi lainaa pois ainakaan kokonaan.
Käytännössä maksat nyt n. 35€/kk siitä että sinulla voi olla 10k€ suurempi bufferi tilillä. Laske, mikä on sinulle riittävä bufferi (esim. 3-6kk nettopalkka), ja maksa yli menevällä rahalla lainaa pois.
Joo ei paljon naurata, itellä 32k opintolainaa ja korontarkistus tulossa vuoden lopussa. Aloitan takaisinmaksun tammikuussa... Tänävuonna pelkästään korkoja tuli maksettavaks yli 1100€.
En olis ottanut lainaa ellei olis ollut pakko, meni kaikki elämiseen. Ennenkuin joku viisas tulee viisastelemaan, opiskelu on muuttunut aikalailla lainapainotteiseksi, joten tähän on myös ihan valtion tasolta kannustettu.
Luojan lykky on se että opiskelin sosionomiksi ja töitä tulee riittää, että sinänsä ok tilanne. Jos korot nousee tonne 6% niin mun talous ei kyllä sitä kestä, mua kun ei ole stressitestattu pankin toimesta
Vierailija kirjoitti:
Joo ei paljon naurata, itellä 32k opintolainaa ja korontarkistus tulossa vuoden lopussa. Aloitan takaisinmaksun tammikuussa... Tänävuonna pelkästään korkoja tuli maksettavaks yli 1100€.
En olis ottanut lainaa ellei olis ollut pakko, meni kaikki elämiseen. Ennenkuin joku viisas tulee viisastelemaan, opiskelu on muuttunut aikalailla lainapainotteiseksi, joten tähän on myös ihan valtion tasolta kannustettu.
Luojan lykky on se että opiskelin sosionomiksi ja töitä tulee riittää, että sinänsä ok tilanne. Jos korot nousee tonne 6% niin mun talous ei kyllä sitä kestä, mua kun ei ole stressitestattu pankin toimesta
6% korko 32,000 euron lainasta tarkoittaa 160 € korkokulua kuukaudessa. Jos olet valmis sosionomi (eli todennäköisesti alan töissä kokopäiväisesti ja töitä riittää), ei tuon pitäisi olla mitenkään mahdotonta tai edes haastavaa normaalilla palkalla maksella. Lyhennyksethän olit joutunut budjetoimaan joka tapauksessa, vaikka korkoa et (jostain syystä) olisikaan budjetoinut senttiäkään. Kk-lyhennyksen määrää voi myös sopia uudelleen pankin kanssa jos tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että hintakupla puhkeaa. Tai on puhkeamassa, vieläkin on myynnissä poskettomin hintapyynnöin 70-/80--90-luvun mörskiä joissa ainoa "remontti" on ollut tyyliin postilaatikoiden uusiminen. Ei kiitos, en ostaisi mistään hinnasta tällaista päänsärkyä. Toivottavasti hinnat asettuvat järkevälle tasolle jotta normipalkalla saa muutakin kuin homeisen kämpän, Renaultin vm. 2007 ja Lidlistä ruokaa.
Homeinen kämppä, Renault ja Lidlin ruokaa maha täyteen olis luksusta useimmille maapallon ihmisistä. Me ollaan eletty täällä länsimaissa niin käsittämättömän leveästi ettei tajutakaan kuinka onnekkaita ollaan oltu. Missään ei ole luvattu että lihavat vuodet jatkuu ikuisesti,
On irvokasta kun ihminen, jolla on uudehko älypuhelin ja Netflix, puhuu köyhyydestä. Tuosta on nälkä, vilu ja risat vaatteet ja hampaat melko kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä jos tuo pankille sopii ja rahat riittää korkoihin.
Kuka on edes kuvitellut lainaa ottaessaan että saa puoli milliä ilmaiseksi käyttöön loppuelämäkseen.
"Ahneella on paskanen loppu"
"Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa"
"Suutari pysyköön lestissään"
"Suu säkkiä myöten"
Hurmiossa otetaan lainaa hillittömään lukaaliin, miksi ei pienempi kelpaa.
Lapsena asuin pienessä mökissä, enkä tämän hullummaksi tullut!
Mua on ihmetyttänyt jo kauan tämä hulvaton rahankäyttö. Me otettiin 14 vuotta sitten asuntolaina. Silloin laskettiin budjetti sellaiseksi, ettei tarvitse olla koko ajan tiukilla, ja laina-aika sellaiseksi, että sitä voi tarvittaessa pidentää. Alkuun olikin tiukempia aikoja kun työkuviot hieman pääsivät yllättämään, mutta niistä selvittiin juuri sen takia, ettei vedetty kuukausibudjettia liian tiukalle. Ensi vuonna tähän aikaan on laina viimeistään maksettu pois.
Mutta jos korot olisivat nousseet aikaisemmin kuin vasta nyt lainan ollessa lähes maksettu, olisimme selvinneet juuri tuon etukäteisharkinnan avulla. En ymmärrä miten kukaan uskaltaa ottaa niin paljon lainaa ettei pelivaraa ole enää mihinkään suuntaan jos jotakin yllättävää kuten sairaus, työttömyys, korkojen ja hintojen nousu tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö auttaa ihan tosi paljon siinä kotipaikan valinnassa. Toki ei ole kaikilla aloilla mahdollista.
Tässä ja vastaavissa ketjuissa aina tulee päällimmäisenä päteminen, että "kuinka ne nyt noin tyhmiä oli ja asiansa kusi, kyllä MINÄ olisin ollut fiksumpi". Me ei tiedetä kaikkia muuttujia, ainoastaan sen mitä lyhyt artikkeli kertoo.
Ja kyllä, meillä ei ole koskaan ole laina ollut ylimitoitettu vaikka korkokattoa en tajunnutkaan hakea pari vuotta sitten.
Lama ei ole rikkaille mitään? Rikkaat rakastaa taantumaa ja lamaa. Jos on rahaa ostaa ja odotella taantuman loppumista. Enemmistö ihmisistä ei tajua tätä ja luulevat olevansa suuria sijoittajia. Ennemmistö pelaa rikkaiden pussiin, Korot nousee... ja. Herätkää nyt ihmiset. Mutta onnea jos sinulla on puolimiljoonaa asuntolainaa ja ne korot nousee. Ennen sykli oli neljän vuoden välein ja nyt on ollut todella pitkä nousukausi. Rikkaat haluaa sijoitus rahansa takaisin. Ei ohjauskorko määrittele sinun kulutusta, se suuntaa sinun kulutuksen jo rikkaille?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko nykyään on opintolainan valtiontakaus/kk ja kuinka monta kuukautta sitä voi saada? Miten mä muistelen, että aikoinaan valtion takaus oli 300mk/kk. Jotenkin nimittäin muistelen nostaneeni koko lainan kerralla ja 200mk oli nostopalkkio, joten mulla oli tilillä n. 2800mk tuon noston jälkeen.
Laina on köyhien materialistien ongelma. Viisas tulee toimeen paljon vähemmällä kuin köyhä materialisti, jonka on pakko saada kaikki heti, vaikka velkarahalla. Vanha viisaus sanoo, että velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa.
Juuri oli uutinen että tilauskirjat on TYHJÄT teollisuudessa. Samoin rakennusteollisuus vajoamassa kriisiin kun ylituotantoa joka kaupungissa. Kohta saa varmaan ilmaiseksi asuntoja jos suostuu maksamaan vastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tulee puolen millin laina kokonaisuudessaan maksamaan. Inflaatio syö tietysti ainakin tällä hetkellä. Oletko uskaltanut laskea, paljonko laina tulee kokonaisuudessaan maksamaan siihen mennessä, kun se on kokonaan maksettu? Montako vuotta on laina-aika?
Inflaatio EI SYÖ lainaa. Inflaatio ainoastaan vaikeuttaa lainan maksua. PALKATASON NOUSU (eri ilmiö) helpottaa lainan maksua. Inflaation on historiassa johtanut palkkatason nousuun, jopa inflaatiota nopeampaan nousuun, ja tämä helpotti aikanaan lainan maksua. Tällä kertaa näytti palkkatason nousu jääneen reilusti inflaation alle -> lainojen takaisinmaksu on vaikeutunut.
Aikaisemmin sai vähentää asuntolainan korkokuluja verotuksessa. Sehän tarkoitti sitä että se todellinen maksettava nettokorko oli pienempi kuin inflaatio/palkankorotukset. Ja kun samaan aikaan asuntojen hinnat nousivat niin inflaatio tosiaan söi lainan ja lainan lyhennyksistäkin selvittiin vaikka korot olivat yli 10%.
M55 kirjoitti:
Henkilökohtaisesti olen kaikissa lainoissani käyttänyt (= pystynyt käyttämään) aina tasalyhennystä, joka takaa että lainapääoma taatusti pienenee nopeasti. Tarkoittaa myös että koron osuus kuukausi kuukaudelta pienenee, ainakin seuraavaan koron tarkistukseen asti.
Ymmärrän toki että ei syystä tai toisesta sovi kaikkien talouteen/elämäntilanteeseen/suhteeseen velkaan, mutta minulla toiminut. Aluksi kirpaisee, mutta kuukausi kuukaudelta helpottaa.
Otetaanpa esimerkki.
Olkoot laina 150 000 euroa,
korko 5 % p.a., ja
maksimisumma, jonka kyseinen henkilö pystyy nippa nappa lainaa ja korkoja maksamaan 1500 euroa/kk, vaikka se vähän kirpaiseekin.
Jos ottaa tasaerälainan, lainan takaisinmaksu kestää 10 v 9 kk ja kustantaa yhteensä n. 193 200 euroa.
Jos ottaa tasalyhennyslainan, jolla vain ensimmäinen maksuerä on tuo kirpaiseva 1500 euroa/kk, lainan takaisinmaksu kestää 14 v 1 kk ja kustantaa yhteensä n. 202 000 euroa.
Eli kyllä se tasaerällä nopeammin lyhenee ja halvemmaksi tulee, JOS on valmis kestämään maksimimaksuja tuon reilun kymmenen vuotta.
Toki tuo tasalyhennys tulee halvemmaksi verrattuna saman mittaiseen tasaerälainaan, jossa 14 v 1 kk ajan maksaa 1230 e/kk, eli yhteensä 207 800 euroa. Mutta tässä ei siis makseta maksimia, jonka pystyisi, eli löysäillään (samoin kuin tasalyhennyslainankin kanssa löysäillään lopussa).
Asuntojen ylitarjonta helpottuu mahdollisesti jo vuonna -25 ja kauppa alkaa taas käydä